Nya testamentet 2023
12–18 juni. Lukas 22; Johannes 18: ”Ske inte min vilja, utan din”


”12–18 juni. Lukas 22; Johannes 18: ’Ske inte min vilja, utan din’”, Kom och följ mig – för söndagsskolan: Nya testamentet 2023 (2022)

”12–18 juni. Lukas 22; Johannes 18”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2023

Bild
Kristus och lärjungarna i Getsemane

Getsemane trädgård, av Derek Hegsted

12–18 juni

Lukas 22; Johannes 18

”Ske inte min vilja, utan din”

Fundera över vad du ska göra för att bjuda in Anden till din klass när du diskuterar de heliga händelserna i dessa kapitel. Sök i bön efter sätt att hjälpa klassdeltagarna att fördjupa sin kärlek till Frälsaren och sin tro på honom.

Bild
ikonen dela

Uppmuntra till delaktighet

Be flera klassdeltagare berätta vad de kände när de läste den här veckan och vilka verser som hjälpte dem att känna så.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Lukas 22:39–46

Vi blir mer kristuslika när vi väljer att underkasta oss Faderns vilja.

  • Frälsarens exempel på att underkasta sig Faderns vilja kan hjälpa dina klassdeltagare när de behöver göra detsamma. För att inleda ett samtal kan du be klassdeltagarna berätta om upplevelser då de underkastade sig och gjorde något de visste att Gud ville att de skulle göra. Be dem berätta hur de visste vad Gud ville att de skulle göra och hur de blev välsignade för att de underkastade sig hans vilja. Be klassdeltagarna läsa Lukas 22:39–46 och prata om varför Frälsaren var villig att underkasta sig Faderns vilja. Hur kan vi följa Frälsarens exempel?

  • Förutom Frälsarens underkastelse inför Gud i Lukas 22:42, vilka andra exempel på hans underkastelse finner vi i Lukas 22 och Johannes 18? Hur underkastade sig Frälsaren sin Faders vilja under hela sitt liv? Vad kan vi göra för att bli mer som han? Citatet av äldste Neal A. Maxwell i ”Övriga resurser” kan hjälpa till att inspirera klassdeltagarna att fundera på hur de kan underkasta sig Guds vilja.

Lukas 22:39–46

Jesus Kristus utförde en oändlig försoning för oss.

  • Lukas 22:39–46 beskriver vad som hände i Getsemane. För att hjälpa klassdeltagarna förstå den personliga betydelsen av denna heliga händelse kan du kanske skriva frågor på tavlan som Vad hände i Getsemane? och Varför är det viktigt för mig? Klassdeltagarna kan hitta svaren i Lukas 22:39–46; Alma 7:11–13; Läran och förbunden 19:16–19; och videon ”Frälsaren lider i Getsemane” (JesuKristiKyrka.org). De kan också finna svar i president Tad R. Callisters tal ”Jesu Kristi försoning” (Liahona, maj 2019, s. 85–87).

  • I Mormons bok kallar Jakob Jesu Kristi försoning ”en obegränsad försoning” (2 Nephi 9:7). För att hjälpa klassdeltagarna förstå vad detta innebär kan du berätta vad president Russel M. Nelson lär i ”Övriga resurser” och be klassdeltagarna göra en lista över sätt på vilka Frälsarens försonings inverkan kan anses vara obegränsad. De kan också läsa följande skriftställen och lägga till dem till listan: Hebreerbrevet 10:10; Alma 34:10–14; Läran och förbunden 76:24; och Mose 1:33. Hur kan vi visa vår tacksamhet för det som Frälsaren gjorde för oss?

Bild
Petrus vänder sig bort från Kristus

Petri förnekelse, av Carl Heinrich Bloch

Lukas 22:54–62

Vi kan vara trogna Jesus Kristus trots våra rädslor och svagheter.

  • För att hjälpa eleverna att visualisera händelserna i Lukas 22:54–62 kan du visa en bild, till exempel Petri förnekelse (ChurchofJesusChrist.org), eller videon ”Jesus förhörs inför Kaifas, Petrus förnekar att han känner honom” [Jesus Is Tried by Caiaphas, Peter Denies Knowing Him] (ChurchofJesusChrist.org). Klassdeltagarna kan berätta vad de lär sig av Petrus upplevelser som inspirerar dem att vara trogna Jesus Kristus.

Bild
Ikonen Resurser

Övriga resurser

Att underkasta oss Faderns vilja.

Äldste Neal A. Maxwell lärde: ”När ni underkastar er vilja Guds vilja så ger ni honom det enda ni i själva verket kan ge honom, det enda som verkligen är ert. Vänta inte för länge på att hitta altaret eller börja lägga er viljas gåva på det!” (”Kommen ihåg huru barmhärtig Herren har varit”, Liahona, maj 2004, s. 46).

Den obegränsade försoningen.

President Russell M. Nelson har sagt:

”[Jesu Kristi] försoning är obegränsad – utan slut. Den var också obegränsad på så sätt att hela människosläktet skulle bli frälst från en död utan slut. Den var obegränsad genom hans oändliga lidande. Den var obegränsad i tiden och avslutade det tidigare mönstret i form av djuroffer. Den var obegränsad i sin omfattning. Den skulle åstadkommas en gång för alla. Och försoningens barmhärtighet erbjuds inte bara ett obegränsat antal människor, utan också ett obegränsat antal världar, som skapats av honom. Den var obegränsad bortom alla mänskliga bedömningsmått eller jordisk fattningsförmåga.

Jesus var den ende som kunde erbjuda en sådan obegränsad försoning, eftersom han föddes av en jordisk mor och en odödlig Fader. Tack vare denna unika födslorätt var Jesus en obegränsad varelse” (se ”Försoningen”, Nordstjärnan, jan. 1997, s. 33).

Förbättra vår undervisning

Var ett ödmjukt redskap för Anden. ”Din funktion som lärare är inte att hålla en imponerande lektion, utan att hjälpa andra känna inflytandet från den Helige Anden, vilken är den sanne läraren” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 10).

Skriv ut