Det Nye Testamente 2023
28. august-3. september. 1 Korinther 8-13: »I er Kristi legeme«


»28. august-3. september. 1 Korinther 8-13: ›I er Kristi legeme‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Nye Testamente 2023, 2022

»28. august-3. september. 1 Korinther 8-13«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2023

Billede
nadvermøde

28. august-3. september

1 Korinther 8-13

»I er Kristi legeme«

Ældste Richard G. Scott sagde, at vi »måske ikke hører den mest værdifulde og personlige vejledning fra [Ånden]«, hvis vi ikke tager notits af eller reagerer på »de første indtryk, som kommer til en« (»At opnå åndelig vejledning«, Liahona, nov. 2009, s. 8).

Billede
deleikon

Del med hinanden

I 1 Korinther 8-13 lærte Paulus os om evangeliets sandheder ved at bruge metaforer, såsom en løber i et løb, et menneskes legeme og »en klingende bjælde« (se 1 Kor 9:24-25; 12:13-26; 13:1). Du kan spørge klassen, hvad de har lært ved at studere disse sammenligninger. Hvordan hjælper sammenligningerne os til at forstå evangeliets sandheder?

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

1 Korinther 10:1-13

Gud giver os en udvej til at undslippe fristelse.

  • Hvordan kan du hjælpe klassemedlemmerne til at finde betydningsfulde sandheder i 1 Korinther 10:13? En idé kan være at dele verset op i sætningsdele, give hver sætningsdel til forskellige klassemedlemmer og bede dem om at omformulere dem med deres egne ord. Hvordan kan man for eksempel omformulere »Gud er trofast« eller »fristes over evne«? I kan læse verset igen og anvende nogle af klassens formuleringer. De kan måske fortælle om oplevelser, hvor de erfarede, at løfterne i dette vers er sande. Hvad kan vi ellers lære af disse vers i Alma 13:27-28?

  • I stedet for at dvæle ved nogens specifikke fristelse kan I fokusere jeres drøftelse af 1 Korinther 10:13 på fristelser, der med Paulus’ ord er »menneskelige«. De kan starte med at finde frem til de fristelser, Paulus advarede mod i vers 1-12. De kan også foreslå nutidige eksempler på almindelige fristelser, såsom fristelsen til at være uærlig, sladre eller dømme andre. Hvordan kan en person med Guds hjælp »undslippe« disse fristelser?

1 Korinther 10:16-17; 11:23-30

Nadveren forener os som medlemmer af Kristi kirke.

  • Disse vers kan inspirere jer til at tale om, hvordan nadveren kan forene jeres menighed i jeres indsats for at blive mere som Frelseren. I kan starte med at læse 1 Korinther 10:16-17 og undersøge, hvad ordet fællesskab kan betyde i denne sammenhæng (en kan se efter mulige definitioner i en ordbog). Hvordan kan deltagelse i nadveren hjælpe os til at føle større samhørighed? Hvordan relaterer Paulus’ råd om at »prøve sig selv« til dette mål? (1 Kor 11:28).

1 Korinther 12

Åndens gaver er givet til gavn for alle vor himmelske Faders børn.

  • Hjælp klassen til at se eksempler på, hvordan udviklingen af deres åndelige gaver er med til at styrke Kirken, ved at bede dem om at tænke på åndelige gaver, som personer i skrifterne havde. For at få ideer kan du give dem en af skriftstedshenvisningerne i »Yderligere ressourcer«, som de kan søge i, og derpå fortælle, hvilke åndelige gaver de mener, at den person havde. De kunne også tale om de åndelige gaver, de har set hos hinanden. Men hvordan er disse folks åndelige gaver en velsignelse for os alle? Hvordan kan vi bruge vores åndelige gaver til at velsigne andre og styrke Kristi legeme, eller Kirken? (Se 1 Kor 12:12-31; se også 1 Kor 14:12).

  • Hjælp klassen til at forstå, hvordan man udvikler åndelige gaver ved at bede dem om at læse 1 Korinther 12:27-31, Moroni 7:48, 10:23, 30, Lære og Pagter 46:8. Hvad lærer disse ressourcer os om, hvordan man opnår åndelige gaver? Hvordan kan udviklingen af åndelige gaver hjælpe os til at blive mere som Kristus? Bed dem om at vælge en gave, de gerne vil opnå, og søge Herrens hjælp for at få den gave.

1 Korinther 13

Kærlighed er den største åndelige gave.

  • Du kan bede klassen om i stilhed at tænke over 1 Korinther 13 og tænke på en, de kender, der er et godt eksempel på en eller flere aspekter af den kærlighed, som Paulus nævner. Nogle kan beskrive den person, som de tænkte på, og en oplevelse, hvor personen var et eksempel på at vise kærlighed. Du kan endda skrive Paulus’ beskrivelse på tavlen og bede klassens medlemmer om at komme med forslag til, hvad det vil sige, at en person med kærlighed »er tålmodig« eller »[ikke] hidser sig … op« (1 Kor 13:4-5). Hvordan var Frelseren et eksempel på disse egenskaber af kærlighed? Hvilke yderligere sandheder lærer Moroni 7:46-48 os om kærlighed?

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Eksempler på åndelige gaver i skrifterne.

Gør undervisningen bedre

Efterlev de principper, du underviser om. Efterlevelse af de principper, som du underviser om, vil hjælpe dig til at bære et stærkere vidnesbyrd om dem. Paulus sagde: »På samme måde har Herren bestemt, at de, som forkynder evangeliet, skal leve af evangeliet« (1 Kor 9:14).

Udskriv