Det Nye Testamente 2023
11.-17. september. 2 Korinther 1-7: »Lad jer forlige med Gud«


»11.-17. september. 2 Korinther 1-7: ›Lad jer forlige med Gud‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Nye Testamente 2023, 2022

»11.-17. september. 2 Korinther 1-7«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2023

Billede
Jesus Kristus

11.-17. september

2 Korinther 1-7

»Lad jer forlige med Gud«

Når du læser 2 Korinther 1-7 denne uge, så tænk på klassemedlemmerne enkeltvis – både dem, der kommer, og dem, der ikke gør. Hvordan kan principperne i disse kapitler velsigne dem?

Billede
deleikon

Del med hinanden

Det kan være nyttigt for klassen at høre idéer fra hinanden om, hvordan man gør studiet af skriften mere effektiv. Afsæt et par minutter til dette med jævne mellemrum.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

2 Korinther 1:3-7; 4:6-10, 17-18; 7:4-7

Vores prøvelser kan være en velsignelse.

  • De oplevelser, som Paulus beskrev, og det råd, han gav i 2 Korinther, kan hjælpe dem til at tænke på de velsignelser, der kommer af deres prøvelser. For at indlede en drøftelse kan du bede en om at komme forberedt på at tale om, hvordan en prøvelse velsignede hans eller hendes liv, eller hvad han eller hun lærte af en anden, der udholdt en prøvelse. Du kan derefter give dem nogle få minutter til at gennemgå 2 Korinther 1:3-7, 4:6-10, 17-18 og 7:4-7 og se efter det, som Paulus sagde om formålene og velsignelserne ved prøvelser. Bed dem om at fortælle, hvad de har fundet. Du kan foreslå, at de læser det vers højt, hvor de fandt en bestemt lærdom, og derpå fortælle om en oplevelse eller et vidnesbyrd, der relaterer til den lærdom.

  • Som bidrag til jeres drøftelse kan I overveje at synge jeres yndlingssalme, som vidner om den trøst og de velsignelser, vor himmelske Fader og Frelseren giver os, når vi har prøvelser, såsom »Så sikker en grundvold« (Salmer og sange, nr. 38). Når I har sunget, kan du bede klassen om at se efter en sætning i 2 Korinther 1 og 4, som de føler passer til budskabet i salmen.

2 Korinther 2:5-11

Tilgivelse er en velsignelse vi både kan give og modtage.

  • Vi har alle oplevet, at nogen har »bedrøvet« os eller vores familie (v. 5). Klassen kan måske søge i 2 Korinther 2:5-11 og se efter råd fra Paulus om, hvordan vi skal behandle en, der har fornærmet os. Overvej at bede klassen om at gennemgå Matthæus 5:43-48, Lukas 15:11-32 for at lære mere om, hvordan vi skal behandle dem, der har fornærmet os. Hvordan skader vi os selv og andre, når vi vælger ikke at tilgive?

2 Korinther 5:14-21

Gennem Jesu Kristi forsoning kan vi blive forliget med Gud.

  • Mange kommer i kirke med et ønske om at føle sig tættere til Gud, og en drøftelse af 2 Korinther 5:14-21 kan hjælpe dem. Klassen kan undersøge betydningen af ordet forlige for at komme i gang, måske ved at slå ordet op i en ordbog. Hvilke indblik giver dette om at blive forliget med Gud? Hvilke yderligere indblik får vi i afsnittet »Forsoning« i Guide til skrifterne? Hvordan kan de indblik hjælpe os til at forstå 2 Korinther 5:14-21? Du kan bede klassen om at fortælle om deres følelser for Frelseren, hvis forsoning gør det muligt for os at blive forliget med Gud.

2 Korinther 7:8-11

Bedrøvelse efter Guds vilje leder til omvendelse.

  • 2 Korinther 7:8-11 giver en god beskrivelse af bedrøvelse efter Guds vilje og dens rolle i omvendelse. Hvad lærer vi om bedrøvelse efter Guds vilje af 2 Korinther 7:8-11 og præsident Dieter F. Uchtdorfs ord i »Yderligere ressourcer«? Hvorfor er bedrøvelse efter Guds vilje afgørende for omvendelse?

  • Du kan føle dig tilskyndet til at opmuntre til en drøftelse af omvendelse. Hvis du gør det, kan du eventuelt gøre dette: Skriv Omvendelse er på tavlen. Bed klassen om at finde ud af, hvordan de kan færdiggøre sætningen ved at bruge ting, de har lært af 2 Korinther 7:8-11, såvel som af skrifterne og andre ressourcer, der kan findes i opslaget »Omvendelse« i Guide til skrifterne (ChurchofJesusChrist.org). Hvordan kan vi bruge disse lærdomme til at hjælpe en person til at forstå, hvordan man oprigtigt omvender sig?

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Bedrøvelse efter Guds vilje inspirerer til forandring og håb.

Præsident Dieter F. Uchtdorf har forklaret:

»Bedrøvelse efter Guds vilje inspirerer til forandring og håb gennem Jesu Kristi forsoning. Bedrøvelse i verdens forstand trækker os ned, slukker håbet og overtaler os til at give efter for yderligere fristelser.

Bedrøvelse efter Guds vilje fører til omvendelse og en forandring af hjertet. Den får os til at hade synd og elske det gode. Den opfordrer os til at rejse os og vandre i lyset af Kristi kærlighed. Sand omvendelse er forandring, ikke smerte eller lidelse« (»Du kan gøre det nu!«, Liahona, nov. 2013, s. 56).

Gør undervisningen bedre

Inkluder dem, der kæmper. Nogle gange har de, der kæmper, bare brug for at føle sig elsket. Overvej at give dem en opgave om at deltage i en kommende lektion. Giv ikke op, hvis de ikke reagerer på din første indsats. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 8-9).

Udskriv