Det Nye Testamente 2023
9.-15. oktober. Filipperne, Kolossenserne: »Alt formår jeg i ham, der giver mig kraft«


»9.-15. oktober. Filipperne; Kolossenserne: ›Alt formår jeg i ham, der giver mig kraft‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Nye Testamente 2023, 2021

»9.-15. oktober. Filipperne; Kolossenserne«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2023

Billede
Paulus dikterer et brev i fængslet

9.-15. oktober

Filipperne; Kolossenserne

»Alt formår jeg i ham, der giver mig kraft«

Begynd med at læse Filipperne og Kolossenserne og bønsomt overveje, hvilken lære Herren ønsker, at du underviser i. Lad Ånden lede dig, når du overvejer de spørgsmål og ressourcer, du vil bruge til at undervise i denne lære.

Billede
deleikon

Del med hinanden

Lad klassen dele et ord eller en sætninger, der sammenfatter det, de har lært af Filipperne og Kolossenserne, og forklare, hvorfor de valgte det ord eller den sætning. Tilskynd dem til at bruge et eller flere skriftsteder som en del af deres forklaring.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Filipperne 2:1-5, 14-18; 4:1-9; Kolossenserne 3:1-17

Vi bliver »nye«, når vi efterlever Jesu Kristi evangelium.

  • Du kan få klassen til at visualisere, hvad det vil sige at aflægge »det gamle menneske« og iføre sig »det nye« gennem Jesus Kristus (Kol 3:9-10). For at gøre det kan du vise billeder fra før og efter, noget gammelt blev omdannet til noget nyt (eksempelvis et møbel, et hjem eller en cykel). De kan drøfte, hvordan vi bliver »nye« gennem vores tro på Jesus Kristus og vores villighed til at efterleve hans evangelium. Som en del af den samtale kan du bede den ene halvdel om at studere Filipperne 2:1-5, 14-18; 4:1-9 og den anden halvdel om at studere Kolossenserne 3:1-17 og finde egenskaberne for det »gamle menneske« og det »nye menneske«. Du kan også bede dem om at fortælle, hvordan tro på Jesus Kristus og efterlevelse af evangeliet har hjulpet dem til at blive nye mennesker.

Filipperne 4:1-13

Vi kan finde glæde i Kristus uanset vores omstændigheder.

  • Selvom vores omstændigheder er anderledes end Paulus’, kan vi lære af hans villighed til at være tilfreds og glæde sig under alle omstændighederne i hans liv. For at indlede til en samtale om dette emne kan du gennemgå nogle af de prøvelser, Paulus havde (se for eksempel 2 Kor 11:23-28). Klassen kunne derefter gennemgå Filipperne 4:1-13 for at finde råd, som Paulus gav, der kan hjælpe os til at finde glæde, selv i tider med prøvelser.

  • De kan dele en oplevelse, hvor de følte »Guds fred, som overgår al forstand« (Fil 4:7), eller hvor de følte sig styrket i Kristus (se v. 13) til at udføre noget, de ellers ikke ville kunne.

  • Hvis I gerne vil undersøge dette emne yderligere, kan du bede en om at fortælle nogle inspirerende beretninger fra præsident Russell M. Nelsons tale »Glæde og åndelig overlevelse« (Liahona, nov. 2016, s. 81-84). Hvordan fandt personer i præsident Nelsons tale glæde på trods af deres vanskelige omstændigheder?

  • Da ondskab tager til i dagens verden, kan klassen have gavn af Paulus’ råd om at »lægge jer [ting] på sinde«, der er rene, værd at elske, værd at tale om, godt eller rosværdigt (Fil 4:8). Du kan tildele alle i klassen (eller små grupper) en af de egenskaber, der findes i Filipperne 4:8 eller Trosartiklerne 1:13. De kan også bruge Guide til skrifterne til at finde skriftsteder om deres tildelte egenskab og fortælle klassen om det, de finder. De kan også fortælle om eksempler på de egenskaber i folks liv. Hvordan »tragter vi efter det«?

Kolossenserne 1:12-23; 2:2-8

Når vi er »rodfæstede« i Jesus Kristus, bliver vi styrket mod verdslige påvirkninger.

  • Paulus’ vidnesbyrd om Frelseren i Kolossenserne 1:12-23 og 2:2-8 giver en god mulighed for klassen til at tænke over og styrke deres egen tro. De kan søge i disse vers for at finde det, der styrker deres tro på Jesus Kristus. Hvad vil det sige at være »rodfæstede« og »opbyggede« i Jesus Kristus? (Kol 2:7). Billedet af et træ i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier kan hjælpe klassen til at tale om dette vers. Hvad kan styrke eller svække rødderne på et træ? Hvordan styrker det os mod verdslig påvirkning at være »rodfæstede« og »opbyggede« i Jesus Kristus? (Se Kol 2:7-8; se også Hel 5:12; Eter 12:4).

  • Du kan opfordre klassen til at skrive de ting ned, som Kolossenserne 1:12-23; 2:2-8 lærer os, at vi kan gøre for at undgå »tomt bedrag«, der »fanger« vores tro på Kristus (Kol 2:8). Hvordan kan vi støtte hinanden i vores indsats for at følge Frelseren og undgå Satans bedrag?

Gør undervisningen bedre

Anvend musik. Hellig musik indbyder til Helligåndens indflydelse. Det kan skabe en ærbødig atmosfære og inspirere til forpligtigelse og handling. Overvej, hvordan »undervis og forman med al visdom hinanden med salmer [og] hymner« kan blive en del af jeres klasse (Kol 3:16; se også Undervisning på Frelserens måde, s. 22).

Udskriv