Det Nye Testamente 2023
6.-12. november. Hebræerne 7-13: »Ypperstepræst for de goder, som nu er blevet til«


»6.-12. november. Hebræerne 7-13: ›Ypperstepræst for de goder, som nu er blevet til‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Nye Testamente 2023, 2021

»6.-12. november. Hebræerne 7-13«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2023

Billede
Melkisedek giver Abraham en velsignelse

Melkisedek velsigner Abram, af Walter Rane. Gave fra kunstneren

6.-12. november

Hebræerne 7-13

»Ypperstepræst for de goder, som nu er blevet til«

Når du læser Hebræerne 7-13, så tænk på, hvad Herrens budskab var til de hebræiske hellige. Se også efter hans budskab til dig og dem, du underviser.

Billede
deleikon

Del med hinanden

Bed på forhånd nogle om at komme forberedt på at fortælle om vers i Hebræerne 7-13, der hjælper dem til at »træde frem [for Gud] med oprigtigt hjerte, i en fast tro« (Hebr 10:22).

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Hebræerne 7-10

Fordums og nutidige ordinancer peger hen mod Jesus Kristus.

  • Denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier foreslår, at man leder i Hebræerne 7 efter skriftsteder, der lærer om Det Melkisedekske Præstedømme og vidner om Jesus Kristus. Tilskynd klassen til at fortælle det, de har fundet. Eller du kan give dem tid i undervisningen til at gennemgå kapitel 7 og finde vers, der lærer os om dette præstedømme og vidner om Frelseren. Hvordan var Melkisedek som Jesus Kristus? (Se titlerne på Melkisedek i v. 1-2). Hvordan hjælper Det Melkisedekske Præstedømmes ordinancer os med at komme til Kristus? Klassen kan se efter mulige svar i Guide til skrifterne, »Melkisedekske præstedømme« (ChurchofJesusChrist.org).

  • Selvom vi ikke ofrer dyr, deltager vi i dag i ordinancer, der på lignende vis peger vores sjæl mod Kristus og skaber en »myndighedskanal, hvorigennem himlens velsignelser og kraft kan tilflyde os hver især« (David A. Bednar, »Bliv altid ved med at have forladelse for jeres synder«, Liahona, maj 2016, s. 60). I kan eventuelt sammen udforske, hvordan nogle af oldtidens ordinancer, der bliver beskrevet i Hebræerne 8-10, symboliserer Frelserens sonoffer. Hvad repræsenterer for eksempel blodet af bukke og tyre? (Se Hebr 9:13-14). Hvem repræsenterer højpræsten? (Se Hebr 9:24-26). Hvordan har nutidige ordinancer velsignet os og hjulpet til at pege os mod Jesus Kristus? Hvad kan vi gøre for at gøre disse ordinancer mere betydningsfulde og fokuserede på Frelseren?

Hebræerne 10:34-38; 11

Tro kræver tillid til Guds løfter.

  • For at få klassen til at forstå Paulus’ lærdomme om tro kan du begynde med at bede dem om at tænke på, hvordan de ville beskrive tro i en sætning. Læs og tal derefter som klasse om den definition, Paulus gav i Hebræerne 11:1. Du kunne derefter få hver person til at vælge at studere en af personerne, der bliver nævnt i Hebræerne 11. Klassen kan bruge Guide til skrifterne (scriptures.ChurchofJesusChrist.org) til at gennemgå personens oplevelse i Det Gamle Testamente og så fortælle hinanden, hvad de har fundet frem til. Hvordan viste disse personer, at de har følt »visheden om det, der håbes på«? (JSO, Hebr 11:1 (i Guide til skrifterne)). Nogle i klassen kan være villige til at fortælle om andre eksempler på trofaste folk. Hvornår har vi udøvet tro på løfter, der endnu ikke er blevet opfyldt?

  • Rådet til de hebræiske hellige, der blev fristet til at »vige[] tilbage« fra deres tro, kan være værdifuldt for dem, der kæmper med deres vidnesbyrd. Det kunne også hjælpe dem, som prøver på at hjælpe nogle, de er tætte på, som kæmper med troen. For at opdage dette råd kan de læse Hebræerne 10:34-38 og ældste Jeffrey R. Hollands udtalelse i »Yderligere ressourcer«. Hvorfor fristes vi nogle gange til at kaste vores frimodighed for Herren og hans evangelium bort (se Hebr 10:35)? Hvad kan vi gøre for at opbygge og bevare tro og frimodighed til at »få det, som [Gud] har lovet«? (Hebr 10:36).

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

»Kast altså ikke jeres frimodighed bort.«

Ældste Jeffrey R. Holland har med reference til Hebræerne 10:32-39 sagt:

»Selvfølgelig er det hårdt – inden du slutter dig til Kirken, mens du slutter dig til den, og når du har sluttet dig til den. Sådan har det altid været, siger Paulus, men vig ikke tilbage. Gå ikke i panik eller flygt. Kast ikke frimodigheden bort. Glem ikke det, du engang følte. Mistro ikke de oplevelser, du har haft …

Når der skal træffes en vigtig beslutning, er der mange overvejelser at gøre sig, men når man engang er blevet oplyst, skal man vare sig for fristelsen til at vige tilbage fra noget godt. Hvis det var rigtigt, da I bad angående det og satte jeres lid til det, så er det også rigtigt nu. Giv ikke op, når presset øges … Se tvivlen i øjnene. Lær at styre jeres frygt. ›Kast altså ikke jeres frimodighed bort.‹ Hold kursen og se livets skønhed udbrede sig for jeres blik« (»Kast altså ikke jeres frimodighed bort«, Liahona, juni 2000, s. 38).

Gør undervisningen bedre

Brug skrifterne først Skrifterne bør være din primære kilde i dit studie og din forberedelse. Nutidige profeters ord kan supplere standardværkerne (se Undervisning på Frelserens måde, s. 17).

Udskriv