Det Nye Testamente 2023
13.-19. november. Jakobs Brev: »Vær ordets gørere, ikke blot dets hørere«


»13.-19. november. Jakobs Brev: ›Vær ordets gørere, ikke blot dets hørere‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Nye Testamente 2023, 2023

»13.-19. november. Jakobs Brev«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2023

Billede
ung person, der renser en væg

13.-19. november

Jakobs Brev

»Vær ordets gørere, ikke blot dets hørere«

Inden du læser dette oplæg, så læs Jakobs Brev, og læg mærke til de tilskyndelser, du modtager. Hvilke principper finder du, der vil velsigne og opløfte dine klassemedlemmer?

Billede
deleikon

Del med hinanden

Bed klassens medlemmer om at dele vers fra Jakobs Brev, der inspirerede dem til at være »ordets gørere« (Jak 1:22). Hvis det ikke er for personligt, kan de også fortælle om, hvad de føler, de skal gøre personligt eller som familie.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Jakobs Brev 1:5-6

Når vi beder i tro, giver Gud rundhåndet.

  • De principper, der bliver undervist om i Jakobs Brev 1:5-6, ledte Joseph Smith til en livsændrende åndelig oplevelse, og de velsignelser kan på en måde velsigne os alle. Du kan skrive spørgsmål som følgende på tavlen og bede klassen om at tænke over dem for sig selv: Hvilken indflydelse har Jakobs Brev 1:5-6 haft på jeres liv? Hvad har Joseph Smiths oplevelse med disse vers lært jer om at søge visdom angående jeres egne spørgsmål? (Se JS–H 1:10-17). Hvilke oplevelser har lært jer, at »Jakobs vidnesbyrd [er] sandt«? (JS-H 1:26). Bed klassen om at dele tanker, de har, når de har tænkt over disse spørgsmål.

  • De kan måske udtrykke Jakobs Brev 1:5-6 med deres egne ord. Hvordan hjælper det dem til at forstå disse vers bedre? Måske vil I i fællesskab gerne snakke om, hvad ordene i disse vers betyder.

Jakobs Brev 1:2-4; 5:7-11

Hvis vi holder tålmodigt ud, leder Herren os til fuldkommenhed.

  • For at indlede til en drøftelse om Jakobs lærdomme om tålmodighed i disse vers kan du bede klassen om at dele en oplevelse, hvor de måtte være tålmodige, og hvad de lærte af den oplevelse. De kan så se i Jakobs Brev 1:2-4; 5:7-11 efter principper, som de kan relatere til deres egne oplevelser. De kan også finde gældende principper i videoen »Fortsæt i tålmodighed« (ChurchofJesusChrist.org) eller præsident Dieter F. Uchtdorfs budskab »Fortsæt i tålmodighed« (Liahona, maj 2010, s. 56-59). Klassen kan fortælle, hvad de har lært om tålmodighed, efterhånden som de har lært vor himmelske Fader og Frelseren at kende. Hvad hjælper os med at udvikle tålmodighed?

Jakobs Brev 1:3-8, 21-25; 2:14-26

»Tro uden gerninger er død.«

  • I kan tale om Jakobs lærdomme om tro og gerninger ved at dele klassen op i to grupper. Den ene gruppe kan undersøge, hvorfor tro kræver gerninger, og den anden, hvorfor vores gerninger kræver tro. Dette kan de gøre ved at læse Matthæus 7:21-23, Jakobs Brev 1:6-8, 21-25, 2:14-26 og Joseph Smith – Historie 1:19. Så kan begge grupper dele det, de har fundet, og tale om, hvorfor både tro og gerninger er nødvendige.

    Billede
    Abraham beder uden for sit telt

    »Abraham troede Gud, og det blev regnet ham til retfærdighed« (Jak 2:23). Abraham i Mamres Ege, af Grant Romney Clawson

  • For at få klassen til at tænke mere grundigt over den mindeværdige vending »Tro uden gerninger er død« (Jak 2:26) kan du skrive følgende sætning på tavlen: Tro uden gerninger er som uden . Bed klassen om at tænke på nogle kreative måder at færdiggøre sætningen, og lad dem skrive deres forslag på tavlen. Hvad kan vi gøre for at fortsat at handle i overensstemmelse med vores tro på Jesus Kristus?

Jakobs Brev 2:1-9

Som Jesu Kristi disciple elsker vi alle uanset deres omstændigheder.

  • For at hjælpe klassen til at udvise kristuslignende kærlighed til alle uanset deres situation eller udseende kan du bede dem om på skift at læse fra Jakobs Brev 1:9-11; 2:1-9; 5:1-6. Tal om spørgsmål som disse: Hvad vil det sige at »gør[e] forskel på folk«? (Jak 2:9). Hvorfor behandler vi nogle gange dem, der har penge, er berømtheder eller har magt, anderledes end dem, der ikke har disse ting? Hvordan kan vi undgå at behandle andre anderledes baseret på deres omstændigheder? Hvordan er Frelserens trofaste følgere virkelig de rigeste af alle? (Se Jak 2:5).

Jakobs Brev 3

De ord, vi bruger, har magt til at skade eller velsigne andre.

  • De stærke billeder, Jakob bruger, kan påminde og motivere os til at bruge ord – både talte og skrevne – til at opløfte andre. Overvej at få klassen til at skimme Jakobs Brev 3 og se efter sammenligninger, som Jakob gjorde brug af til at beskrive, hvordan ord kan skade eller velsigne andre. Nogle vil måske kunne lide at tegne billeder af det, de finder. Hvordan illustrerer disse sammenligninger Jakobs instruktioner i dette kapitel? Hvordan kan vores ord for eksempel være som ild? Nogle i klassen kan fortælle om oplevelser, der demonstrerer den kraft, sproget kan have. Du kan bede dem om at tænke over, hvordan de kan anvende Jakobs råd.

Gør undervisningen bedre

Tilskynd til et respektfuldt miljø. »Hjælp jeres elever til at forstå, at de hver især påvirker ånden i klassen. Tilskynd dem til at hjælpe jer med at skabe et åbent, kærligt og respektfuldt miljø, så alle føler sig trygge ved at fortælle om deres oplevelser, spørgsmål og vidnesbyrd« (Undervisning på Frelserens måde, s. 15).

Udskriv