Nya testamentet 2023
6–12 november. Hebreerbrevet 7–13: ”Överstepräst för det goda som skulle komma”


”6–12 november. Hebreerbrevet 7–13: ’Överstepräst för det goda som skulle komma’”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: Nya testamentet 2023 (2021)

”6–12 november. Hebreerbrevet 7–13”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2023

Bild
Melkisedek välsignar Abram

Melkisedek välsignar Abram, av Walter Rane Gåva från konstnären

6–12 november

Hebreerbrevet 7–13

”Överstepräst för det goda som skulle komma”

Fundera, när du läser Hebreerbrevet 7–13, över vad Herrens budskap var till de hebreiska heliga. Titta också efter hans budskap till dig och till dem du undervisar.

Bild
ikonen dela

Uppmuntra till delaktighet

Före lektionen ber du några klassdeltagare komma förberedda att berätta om verser ur Hebreerbrevet 7–13 som hjälper dem att närma sig Gud ”med ärligt hjärta i trons fulla visshet” (Hebreerbrevet 10:22).

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Hebreerbrevet 7–10

Forntida och nutida förrättningar pekar mot Jesus Kristus.

  • Veckans studieförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer föreslår att man i Hebreerbrevet 7 letar efter stycken som undervisar om melkisedekska prästadömet och som vittnar om Jesus Kristus. Uppmuntra klassdeltagarna att berätta vad de har hittat. Eller så kan du ge dem tid under lektionen att gå igenom kapitel 7 och hitta verser som undervisar om detta prästadöme och vittnar om Frälsaren. På vilket sätt var Melkisedek lik Jesus Kristus? (Se Melkisedeks titlar i v. 1–2.) Hur kan melkisedekska prästadömets förrättningar hjälpa oss komma till Kristus? Kanske kan klassdeltagarna leta efter möjliga svar i Gospel Topics, ”Melchizedek Priesthood” [Melkisedekska prästadömet] (topics.ChurchofJesusChrist.org).

  • Även om vi inte offrar djur deltar vi ändå i förrättningar i dag som på liknande sätt riktar våra själar mot Jesus Kristus och ger oss ”bemyndigade kanaler genom vilka himlens välsignelser och krafter kan flöda in i den enskildes liv” (David A. Bednar, ”Att alltid behålla våra synders förlåtelse”, Liahona, maj 2016, s. 60). Kanske kan ni tillsammans utforska hur de forntida förrättningar som beskrivs i Hebreerbrevet 8–10 symboliserade Frälsarens försoningsoffer. Vad symboliserar till exempel tjurars och bockars blod? (Se Hebreerbrevet 9:13–14.) Vem representerar översteprästen? (Se Hebreerbrevet 9:24–26.) Videon ”Offer och sakrament” [Sacrifice and Sacrament] (ChurchofJesusChrist.org) kan vara till hjälp. Hur har nutida förrättningar välsignat oss och hjälpt till att vända oss mot Jesus Kristus? Vad kan vi göra för att de här förrättningarna ska bli mer meningsfulla och fokuserade på Frälsaren?

Hebreerbrevet 10:34–38; 11

Tro kräver förtröstan på Guds löften.

  • För att klassdeltagarna lättare ska kunna förstå Paulus lärdomar om tro, kan du börja med att be dem fundera över hur de skulle beskriva tro med en enda mening. Läs och samtala sedan om den definition Paulus ger oss i Hebreerbrevet 11:1. Du kan sedan ge varje person i uppdrag att välja ut en av de personer som nämns i Hebreerbrevet 11 att studera. Klassdeltagarna kan använda sig av fotnoterna eller Handledning för skriftstudier (Skrifterna.JesuKristiKyrka.org) för att granska personens upplevelser i Gamla testamentet, och sedan berätta för resten av klassen vad de hittade. Hur visade de här personerna att de kände en ”övertygelse om det [de hoppades]” (Joseph Smiths översättning, Hebreerbrevet 11:1 )? Klassdeltagarna kanske kan ge andra exempel på trofasta personer. När har vi utövat tro på löften som ännu inte uppfyllts?

  • Råden till de hebreiska heliga som var frestade att ”dra sig undan” från sin tro kan vara värdefulla för klassdeltagare som kanske kämpar med sina vittnesbörd. De kan också vara till hjälp för dem som försöker hjälpa nära och kära i en troskris. För att upptäcka de här råden kan klassdeltagarna läsa Hebreerbrevet 10:34–38 och citatet av äldste Jeffrey R. Holland i ”Övriga resurser”. Varför är vi ibland frestade att kasta bort vår frimodighet (se Hebreerbrevet 10:35) i Herren och hans evangelium? Vad kan vi göra för att bygga upp och underhålla tro på och tillit till att ”få vad [Gud] har lovat” (Hebreerbrevet 10:36)? Videorna ”Det goda som ska komma” [Good Things to Come] och ”Överstepräst för det goda som ska komma” [An High Priest of Good Things to Come] (ChurchofJesusChrist.org) kan bidra till det här samtalet.

Bild
Ikonen Resurser

Övriga resurser

”Kasta inte bort er frimodighet”

Vad gäller Hebreerbrevet 10:32–39 har äldste Jeffrey R. Holland sagt:

”Visst är det svårt – innan du blir medlem, medan du försöker bli medlem och sedan du blivit medlem. Så har det alltid varit, säger Paulus, men dra dig inte undan. Grips inte av panik och retirera inte. Förlora inte din frimodighet. Glöm inte hur du en gång kände. Misstro inte den erfarenhet du en gång fick. …

Vid varje betydelsefullt beslut finns det varningssignaler och betänkligheter att ta hänsyn till, men så snart du blivit upplyst, se då upp för frestelsen att dra dig undan en god sak. Om det var rätt då du bad om det och litade på det och levde upp till det, så är det rätt nu. Ge inte upp när trycket ökar. … Stå emot dina tvivel. Behärska din fruktan. ’Kasta inte bort din frimodighet.’ Håll kursen och se hur det vackra i livet breder ut sig för dig” (”Ge inte upp er frimodighet”, Liahona, juni 2000, s. 37–38).

Förbättra vår undervisning

Vänd dig till skrifterna först. Skrifterna ska vara din huvudsakliga källa för studier och förberedelse. Nutida profeters ord kan utgöra komplement till standardverken (se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 17).

Skriv ut