Seminaari
Oppiaihe 55: Oppi ja liitot 41: Herra siunaa mielihyvin meitä


”Oppi ja liitot 41: Herra siunaa mielihyvin meitä”, Oppi ja liitot, seminaarinopettajan kirja, 2025

”Oppi ja liitot 41”, Oppi ja liitot, seminaarinopettajan kirja

Oppiaihe 55: Oppi ja liitot 41–44

Oppi ja liitot 41

Herra siunaa mielihyvin meitä

Kuva
Jeesus Kristus tervehtii sokeaa miestä

Kun profeetta liittyi vaikeuksissa olevien pyhien joukkoon Ohiossa, Herra todisti, että Hän siunaa mielihyvin niitä, jotka kuulevat Häntä. Tämän oppiaiheen tarkoituksena on auttaa oppilaita luottamaan siihen, että Herra siunaa heitä, kun he kuulevat Häntä ja ovat Hänelle kuuliaisia.

Mahdollisia oppimistoimintoja

Kuinka varma olet siitä, että…?

Piirrä taululle seuraavanlainen asteikko:

Kuva

Osoita asteikon oikeaa päätä. Pyydä oppilaita kertomaan, mihin he luottavat varmasti ja miksi.

Kirjoita taululle seuraava lause: Herra siunaa meitä, jos kuulemme Häntä ja olemme Hänelle kuuliaisia. Pyydä oppilaita arvioimaan luottamuksensa tähän lauseeseen asteikolla 1–5 (1 = en luota ja 5 = luotan hyvin paljon). Pyydä oppilaita miettimään, miksi he arvioivat luottamustaan juuri tällä tavalla.

  • Mikä vaikutus voi olla vahvalla luottamuksella siihen, että Herra siunaa sinua?

Kehota oppilaita pyytämään apua Herralta, jotta he voivat kasvattaa luottamustaan siihen, että Hän siunaa heitä, kun he pyrkivät kuulemaan Häntä ja olemaan Hänelle kuuliaisia.

Herran asenne meidän siunaamiseemme

Joulukuussa 1830 Herra käski pyhiä muuttamaan Ohioon (ks. OL 37:3). Hieman myöhemmin, tammikuussa ja helmikuussa 1831, profeetta Joseph Smith ja hänen vaimonsa Emma matkasivat satoja kilometrejä Ohion Kirtlandiin. Sitten profeetta sai ilmoituksessa ohjeita, kun muilta seuduilta tulevat pyhät alkoivat asettua Kirtlandiin.

Lue OL 41:1 ja pane merkille, miten Herra suhtautuu niiden siunaamiseen, jotka kuulevat Häntä.

Kun oppilaat kertovat, mitä he huomasivat, kirjoita taululle seuraava totuus: Herra siunaa mielihyvin niitä, jotka kuulevat Häntä. Voit kannustaa oppilaita merkitsemään tämän totuuden pyhiin kirjoituksiinsa.

  • Mitä mielestäsi tarkoittaa se, että tekee mielihyvin jotakin?

  • Mitähän ovat ”suurimmat kaikista Jumalan lahjoista”? (OL 14:7.)

  • Millä tavoilla me voimme kuulla Häntä?

Kuuntele oppilaiden vastauksia. Jos siitä on hyötyä, pyydä oppilaita lukemaan seuraava lausunto ja panemaan merkille, millä tavoilla me voimme kuulla Herraa.

Presidentti Russell M. Nelson on opettanut:

Kuva
Presidentti Russell M. Nelson

Meidän pitää tietoisesti ja jatkuvasti pyrkiä täyttämään päivittäinen elämämme Hänen sanoillaan, Hänen opetuksillaan, Hänen totuuksillaan. – –

Me voimme mennä pyhien kirjoitusten ääreen. Ne opettavat meille Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen evankeliumistaan, Hänen sovituksensa laajuudesta ja Isämme suuresta onnen ja lunastuksen suunnitelmasta. – – Kun kestitsemme itseämme Kristuksen sanoilla päivittäin, Kristuksen sanat kertovat meille, kuinka vastata vaikeuksiin, joita emme koskaan uskoneet kohtaavamme.

Me voimme kuulla Häntä myös temppelissä. Herran huone on opin huone. Siellä Herra opettaa omalla tavallaan. – –

Me kuulemme Häntä, kun otamme varteen profeettojen, näkijöiden ja ilmoituksensaajien sanat. Jeesuksen Kristuksen asetetut apostolit todistavat aina Hänestä. He osoittavat tien, kun kuljemme läpi kuolevaisuuden kokemustemme sydäntä raastavan sokkelikon. (Russell M. Nelson, ”Kuule Häntä”, Liahona, toukokuu 2020, s. 89–90)

Voisit pyytää oppilaita kertaamaan jakeen 1, jotta he näkevät, mitä tapahtuu niille, jotka kieltäytyvät kuulemasta Herraa. Voi olla hyödyksi tuoda esiin, että sanaa ”kirouksista” käytetään tässä jakeessa viittamaan tuomioihin tai seurauksiin.

  • Miksi on tärkeää tietää, että kieltäytyminen kuulemasta Herraa voi johtaa kielteisiin seurauksiin?

Esimerkkejä siitä, kuinka Herra siunaa niitä, jotka kuulevat Häntä

Kannusta useita oppilaita kertomaan vastauksensa seuraavaan kysymykseen. Se, että he kertovat innostuksen kohteistaan ja asioista, joista pitävät kovasti, voi auttaa heitä samaistumaan Herran tuntemaan mielihyvään. Tämä voi myös olla hyvä tilaisuus tutustua oppilaisiisi paremmin.

  • Mistä pidät kovasti tai mistä olet mielissäsi?

Selitä, että on monia esimerkkejä siitä, kuinka Herra todella on mielissään niiden siunaamisesta, jotka kuulevat Häntä.

Lue seuraavat jakeet ja pane merkille, kuinka Herra siunaa pyhiään, kun he kuulevat Häntä.

Voisit jakaa luokan jäsenet ryhmiin lukemaan jakeet ja vastaamaan niihin liittyviin kysymyksiin. Sen jälkeen oppilaat voivat kertoa toisilleen, mitä he oppivat.

Oppi ja liitot 41:2–5

  • Kuinkahan Herran lain tai johdatuksen vastaanottaminen voi olla siunaus? (Ks. jae 3.)

  • Kuinkahan Herran lain noudattaminen ja tuleminen paremmiksi Kristuksen opetuslapsiksi voi auttaa meitä? (Ks. jae 5.)

Presidentti Gordon B. Hinckley (1910–2008) kertoi nykyajan esimerkin siitä, kuinka Herra siunasi Häntä kuulevaa ja Hänelle kuuliaista henkilöä, videolla ”We Walk by Faith” [Me vaellamme uskossa] (aikakoodi 7.30–12.39), joka on sivustolla ChurchofJesusChrist.org (ks. myös Liahona, heinäkuu 2002).

Lisää esimerkkejä

Pyydä oppilaita etsimään ainakin kaksi muuta esimerkkiä, jotka vahvistavat heidän luottamustaan siihen, että Herra siunaa niitä, jotka kuulevat Häntä, tai ajattelemaan sellaisia esimerkkejä. Kannusta oppilaita tavoittelemaan Herran johdatusta, jotta he löytävät esimerkkejä, jotka siunaavat heitä ja luokkaa.

  1. Etsi yksi esimerkki pyhistä kirjoituksista. Se voi olla jokin seuraavista:

    1. Kertomus siitä, kuinka Herra siunasi Häntä kuulevia ja Hänelle kuuliaisia ihmisiä. (Joitakin esimerkkejä ovat: Nooa rakensi arkin ja pelastui vedenpaisumuksesta [ks. 1. Moos. 6–8], Debora noudatti Herran käskyä vapauttaa Israel vankeudesta [Tuom. 4:1–8, 13–15], Maria otti vastaan tehtävän olla Vapahtajan äiti ja tunsi Herran siunaukset [Luuk. 1:38, 46–49], Nefi sai pronssilevyt [ks. 1. Nefi 3–5], Joseph Smith pystyi suojelemaan kultalevyjä [ks. JS–H 1:46, 60], Joseph Smith ja Oliver Cowdery kastoivat toisensa saatuaan Aaronin pappeuden, ja sitten Pyhä Henki ilmeni heille [ks. JS–H 1:68–74].)

    2. Jae tai jakeita, jotka todistavat Herran siunaavan meitä, kun kuulemme Häntä ja olemme kuuliaisia Hänelle. (Joitakin esimerkkejä ovat Mal. 3:10; 1. Joh. 3:22; Jarom 1:9; Moosia 2:41; OL 19:38; 82:10; 89:1, 18–21; 130:21.)

  2. Keksi jokin toinen esimerkki. Se voi olla jokin seuraavista:

    1. henkilökohtainen kokemus tilanteesta, jossa Herra on siunannut sinua

    2. ystävän tai läheisen kokemus

    3. yleiskonferenssipuhe

    4. video sivustolta ChurchofJesusChrist.org.

Pyydä oppilaita kirjoittamaan esimerkkinsä erillisille paperilapuille. Kerro oppilaille, että heidän kirjoittamansa asiat voidaan lukea luokalle. Kerää paperilaput, sekoita ne ja valitse sitten joitakin niistä tai pyydä jotakuta oppilasta tekemään niin. Voisit lukea yhden esimerkin kerrallaan ja kysyä, haluaisiko sen kirjoittanut oppilas kertoa, miksi hän valitsi tämän esimerkin. Kysy, kuinka esimerkki voi lisätä oppilaan luottamusta siihen, että Herra siunaa häntä, kun hän kuulee Herraa. Kun oppilaat kertovat ajatuksistaan, kiitä heitä heidän ponnisteluistaan ja yritä auttaa heitä tuntemaan, miten tärkeää on kertoa omista ajatuksista ja kokemuksista tunnilla.

Kirjoita tämän oppiaiheen päätteeksi muistiin ajatuksiasi ja tuntemuksiasi siitä, kuinka Herra siunaa meitä, kun kuulemme Häntä. Tunnetko olevasi varma siitä, että Hän siunaa sinua? Mitä voisit tehdä lisätäksesi varmuuttasi?

Voisit pyytää oppilaita kertomaan, mitä he ovat tänään oppineet ja tunteneet oppitunnilla. Lausu oma todistuksesi ja kerro luottamuksestasi siihen, että Herra siunaa meitä, kun kuulemme Häntä.