Seminaari
Oppiaihe 116 – Oppi ja liitot 103: Israelin leirikunnan järjestäminen


”Oppiaihe 116 – Oppi ja liitot 103: Israelin leirikunnan järjestäminen”, Oppi ja liitot, seminaarinopettajan kirja, 2025

”Oppi ja liitot 103”, Oppi ja liitot, seminaarinopettajan kirja

Oppiaihe 116: Oppi ja liitot 102–105

Oppi ja liitot 103

Israelin leirikunnan järjestäminen

Kuva
Hevosia ja vankkureita vedetään mudassa

24. helmikuuta 1834 profeetta Joseph Smith sai Herralta ilmoituksen, jossa häntä käskettiin järjestämään vapaaehtoisten ryhmä auttamaan kärsiviä pyhiä Missourissa. Herra vaati suurta uskoa niiltä, jotka vastasivat kutsuun liittyä ryhmään, joka tultiin tuntemaan Israelin leirikuntana. Tämä oppiaihe voi auttaa oppilaita noudattamaan Herran heille antamia käskyjä.

Mahdollisia oppimistoimintoja

Tämä on ensimmäinen kolmesta oppiaiheesta, joissa opetetaan Israelin leirikunnan kokemuksista lukujen OL 102–105 käsittelyviikolla. Ellet pysty opettamaan näitä kolmea oppiaihetta erikseen, koska siihen ei ole riittävästi oppituntiaikaa, mieti, kuinka voisit yhdistää näiden oppiaiheiden ideoita.

Esteitä iankaikkiselle elämälle

Voisit piirtää taulun toiseen puoliskoon tikkuhahmon. Kirjoita taulun toiseen puoliskoon sanat iankaikkinen elämä ja piirrä väliin jonkinlainen este. Esitä sen jälkeen presidentti Wilford Woodruffin seuraava lausunto.

Presidentti Wilford Woodruff (1807–1898) sanoi:

Kuva
Presidentti Wilford Woodruff

Minä tavoittelen pelastusta ja iankaikkista elämää, enkä halua minkään olevan minun ja sen välissä, mitä tavoittelen. (Wilford Woodruff, julkaisussa Journal of Discourses, osa 17, s. 246)

  • Mitä esteitä ihmiset saattavat päästää iankaikkisen elämän tavoittelun tielle?

    Tuo esiin, että Wilford Woodruffin sanat olivat vastaus erääseen vaikeaan käskyyn, jonka hän oli saanut Herralta. Ennen kuin keskustelette tästä käskystä, voisit pyytää oppilaita miettimään itsekseen vastaustaan seuraavaan kysymykseen.

  • Asteikolla 1 (ei halukas) – 10 (hyvin halukas) kuinka halukas olet osoittamaan kuuliaisuutta Herralle, kun Hänen käskynsä tuntuvat vaikeilta?

Pohdi, miksi vastasit niin kuin vastasit. Kun opiskelet tänään, kiinnitä huomiota taivaallisen Isän opetuksiin ja Hänen Pyhän Hengen välityksellä antamiinsa hengellisiin kehotuksiin, jotka voivat auttaa sinua seuraamaan Vapahtajaa silloinkin, kun jokin käsky tuntuu vaikealta.

Herra kutsuu ihmisiä lunastamaan Siionin

Voi olla hyödyllistä pyytää oppilaita kertomaan, mitä he muistavat olosuhteista, joita Missourin pyhät kohtasivat vuoden 1833 loppupuolella. Muistuta tarvittaessa, että pyhiä oli vainottu ja heidät oli karkotettu kodeistaan.

Profeetta Joseph Smith rukoili taivaallista Isää saadakseen tietää Hänen tahtonsa tilanteen osalta. Ilmoitus, joka on tallennettu lukuun OL 103, saatiin samana päivänä, jolloin Joseph Smith ja muut kirkon johtohenkilöt neuvottelivat tavoista auttaa pyhiä Missourissa.

Lue OL 103:15–18, 22, 27–28 ja pane merkille, mitä Jeesus Kristus käski pyhiä tekemään.

  • Kuinka esittäisit lyhyesti Herran ohjeet näissä jakeissa?

Herra käski ihmisiä järjestäytymään kymmenen, kahdenkymmenen, viidenkymmenen ja sadan hengen komppanioiksi. Hän kutsui viisisataa miestä mutta vaati vähintään sataa miestä osallistumaan (ks. OL 103:29–34). Israelin leirikuntana tunnettuun ryhmään, josta sittemmin käytettiin nimitystä Siionin leirikunta, osallistui yhteensä hieman yli 200 miestä.

  • Mitä ajatuksia tai tuntemuksia sinulla olisi mahtanut olla, jos sinut olisi kutsuttu liittymään Israelin leirikuntaan? Miksi?

Voisit pyytää oppilaita lukemaan parin kanssa seuraavat jakeet ja keskustelemaan seuraavasta kysymyksestä.

Lue OL 103:20, 36 ja pane merkille, mitä Herra lupasi Israelin leirikuntaan osallistuville.

  • Mitä sellaista löysit näistä jakeista, mikä on saattanut lohduttaa Israelin leirikunnan jäseniä?

Selitä, että oppiaiheen alussa mainitussa lausunnossaan Wilford Woodruff puhuu kutsustaan liittyä Israelin leirikuntaan. Voisit näyttää oppilaille seuraavan, pidemmän version lausunnosta.

Wilford Woodruff kuvaili päätöstään liittyä Israelin leirikuntaan:

Kuva
Presidentti Wilford Woodruff

Minut kutsuttiin ottamaan elämäni omiin käsiini ja menemään Missouriin, ja pieni kourallinen meistä lähti lunastamaan veljiämme. Meidän oli todella kuljettava uskoon turvautuen. Naapurini kävivät luonani ja pyysivät hartaasti, etten lähtisi. He sanoivat: ”Älä lähde. Jos lähdet, menetät henkesi.” Sanoin heille: ”Jos tietäisin, että luoti lävistäisi sydämeni ensimmäisellä askeleella, jonka otan Missourin osavaltiossa, minä lähtisin silti”. Juuri siltä minusta tuntui siihen aikaan, mitä tuli Jumalan työhön, ja siltä minusta tuntuu nykyään. Minä tavoittelen pelastusta ja iankaikkista elämää, enkä halua minkään olevan minun ja sen välissä, mitä tavoittelen. (Wilford Woodruff julkaisussa Journal of Discourses, osa 17, s. 246)

  • Mikä tässä lausunnossa kiinnitti huomiosi?

  • Mitä sellaista opit tästä lausunnosta, mikä voi auttaa sinua kohdatessasi käskyjä, joita on vaikea noudattaa?

Kun oppilaat kertovat, mitä he ovat oppineet, he saattavat tuoda esiin seuraavanlaisen totuuden: Kun osoitamme uskoa Jeesukseen Kristukseen, me voimme tuntea entistä suurempaa halukkuutta ja kykyä noudattaa Hänen käskyjään.

Uskoa noudattaa Herran käskyjä

Voisit laittaa taululle seuraavat kysymykset. Ennen kuin oppilaat keskustelevat niistä yhdessä, he voisivat keskustella niistä parin kanssa tai pienryhmissä. Voisit myös pyytää oppilaita kirjoittamaan taululle vastauksiaan ensimmäiseen kysymykseen.

  • Mitkä ovat esimerkkejä Herran käskyistä, joita teini-ikäisten voi olla vaikea noudattaa nykyään?

  • Miksi näiden käskyjen pitäminen voi olla vaikeaa?

Seuraava opiskelutehtävä voi auttaa oppilaita oppimaan lisää siitä, kuinka osoittaa uskoa Jeesukseen Kristukseen ja noudattaa Hänen käskyjään. Voisit laittaa seuraavat opiskeluvaihtoehdot näkyville ja antaa oppilaille aikaa tutkia. Voisit jakaa luokan kolmeen ryhmään ja antaa kullekin ryhmälle yhden seuraavista vaihtoehdoista. Vaihtoehtoisesti voisit antaa oppilaiden valita jonkin vaihtoehdon tutkittavaksi pienryhmissä.

Kuvittele, että ystäväsi kohtaa käskyn, jota on vaikea noudattaa. Valitse jokin seuraavista opiskeluvaihtoehdoista ja pane merkille opetuksia ja totuuksia, joista haluaisit kertoa ystävällesi.

Vaihtoehto 1: Pyhien kirjoitusten kertomuksia

Vaihtoehto 2: Kertomuksia Jeesuksesta Kristuksesta

Vaihtoehto 3: Julkaisun Nuorten voimaksi – opas valintojen tekemiseen (kirjanen, 2022) opetuksia

Kun oppilailla on ollut aikaa tehdä opiskelutehtävä, anna heille tilaisuuksia kertoa, mitä he ovat löytäneet. Voisit esittää seuraavanlaisia kysymyksiä:

  • Mitä sellaista opit tutkimastasi aineistosta, mikä voi auttaa meitä noudattamaan käskyjä, jotka on vaikea pitää?

  • Kuinka Herra on siunannut sinua osoittaessasi uskoa Häneen, kun Hänen käskynsä ovat tuntuneet vaikeilta noudattaa?

Tee suunnitelma

Anna oppilaille aikaa tavoitella johdatusta taivaalliselta Isältä, kun he miettivät oppimansa soveltamista omaan elämäänsä. Voisit laittaa näkyville seuraavat kehotukset ja pyytää oppilaita kirjoittamaan vastauksensa opiskelupäiväkirjaan tai sähköisiin muistiinpanoihin.

  1. Mieti jotakin käskyä, jota sinun voi olla vaikea noudattaa.

  2. Mieti, mikä tekee tästä käskystä vaikean.

  3. Mieti jokin asia, jonka olet oppinut tänään ja joka voi auttaa sinua noudattamaan tätä käskyä paremmin.

  4. Laadi suunnitelma, joka auttaa sinua osoittamaan uskoa Jeesukseen Kristukseen ja noudattamaan tätä käskyä.