Seminaari
Oppiaihe 118 – Oppi ja liitot 105: ”Heidät tuotiin näin kauas heidän uskonsa koettelemiseksi”


”Oppiaihe 118 – Oppi ja liitot 105: ’Heidät tuotiin näin kauas heidän uskonsa koettelemiseksi’”, Oppi ja liitot, seminaarinopettajan kirja, 2025

”Oppi ja liitot 105”, Oppi ja liitot, seminaarinopettajan kirja

Oppiaihe 118: Oppi ja liitot 102–105

Oppi ja liitot 105

”Heidät tuotiin näin kauas heidän uskonsa koettelemiseksi”

Kuva
Fishingjoki Missourissa

Pian sen jälkeen kun Israelin leirikunta oli saapunut Missouriin, Herra ilmoitti, että Siionin lunastusta pitäisi odottaa ”vähän aikaa” (OL 105:9, 13). Koska leirikunta oli juuri marssinut miltei 1 300 kilometriä ja odotti auttavansa Missourin pyhiä saamaan maansa takaisin, sen jäsenet tunsivat uskonsa olevan koetuksella, kun Herra neuvoi heitä palaamaan kotiin. Tämä oppiaihe voi auttaa oppilaita tuntemaan suurempaa halua pysyä uskollisena Jumalalle, kun heidän uskoaan koetellaan.

Mahdollisia oppimistoimintoja

Kannusta valmistautumaan oppimiskokemuksiin. Lisää tietoa oppilaiden auttamisesta valmistautumaan oppimiskokemukseen on julkaisun Opetustaitojen kehittäminen: Edistä uutteraa oppimista koulutuskohdassa ”Kehota oppilaita valmistautumaan oppimiseen”. Voisit harjoitella taitoa ”Laadi kehotuksia, jotka auttavat oppilaita valmistautumaan seuraavaan oppimiskokemukseen”.

Tämä on viimeinen kolmesta oppiaiheesta, joissa käsitellään Israelin leirikunnan kokemuksia lukujen OL 102–105 käsittelyviikolla. Ellet ole opettanut jompaakumpaa tai kumpaakaan aiemmista oppiaiheista, mieti, kuinka voisit sisällyttää osia niistä tähän oppiaiheeseen.

Uskomme koettelemukset

Voisit kuvailla seuraavanlaisen esimerkkitilanteen ja sitten keskustella kysymyksistä oppilaiden kanssa.

Niin kauan kuin sisar Gonzalez muisti, hän oli ollut innoissaan siitä, että voisi palvella Herraa kokoaikaisena lähetyssaarnaajana. Koko lähetystyöpalvelunsa ajan hän työskenteli uutterasti ja turvasi Herraan. Näistä pyrkimyksistä huolimatta sisar Gonzalez ja hänen toverinsa löysivät hyvin vähän ihmisiä opetettaviksi, ja vielä harvemmat ottivat vastaan kutsun tulla Kristuksen luo ja mennä kasteelle. Sisar Gonzalezista vaikutti, että useimmat hänen lähetystyössä palvelleet ystävänsä olivat auttaneet paljon useampia ihmisiä ottamaan vastaan Vapahtajan evankeliumin kuin mitä hän oli tehnyt.

  • Mitä kielteisiä johtopäätöksiä sisar Gonzalez saattaa tuntea houkutusta tehdä lähetystyöstään?

  • Kuinka hänen johtopäätöksensä voisivat olla erilaisia, jos hän tarkastelisi lähetystyöpalveluaan iankaikkisesta näkökulmasta?

Selitä, että pyrkimyksemme palvella ja seurata Herraa voivat toisinaan tuottaa erilaisia tuloksia kuin olemme odottaneet. Pyydä oppilaita mainitsemaan esimerkkejä tällaisista tilanteista. Mahdollisia esimerkkejä: henkilö yrittää pitää käskyt, mutta huomaa, että muilla, jotka eivät seuraa Jumalaa, näyttää sujuvan paremmin; hän tutkii pyhiä kirjoituksia säännöllisesti mutta ei tunne saavansa siitä paljoakaan, tai hän pyrkii elämään evankeliumin mukaan mutta kokee ahdistuksen tai masennuksen kaltaisia haasteita.

Pyydä oppilaita miettimään, kuinka he ovat reagoineet tai reagoisivat tällaisissa tilanteissa. Kannusta heitä tutkiessaan panemaan merkille opetuksia, jotka voivat auttaa heitä, kun heidän pyrkimyksensä palvella Herraa ja olla kuuliaisia Hänelle eivät tuota odotettuja tuloksia.

Herran ohjeet Israelin leirikunnalle

Kuva
Siionin leirikunta

Ennen kuin luet seuraavan yhteenvedon, anna oppilaille tilaisuus kertoa, mitä yksityiskohtia he muistavat edellisen oppiaiheen pohjalta Israelin leirikunnasta ja sen marssista Ohiosta Missouriin.

Marssittuaan miltei seitsemän viikkoa ja koettuaan sekä vaikeuksia että ihmeitä Israelin leirikunta lähestyi Jacksonin piirikuntaa Missourissa. Leirikunnan jäsenet halusivat innokkaasti saada tietää Herran tahdon ja kuulla, kuinka Siion oli määrä lunastaa. Monille Siionin lunastaminen tarkoitti Missourin pyhien palauttamista koteihinsa. 22. kesäkuuta 1834, jolloin he olivat noin päivän matkan päässä Jacksonin piirikunnasta, Joseph Smith sai ilmoituksen, joka on tallennettu lukuun OL 105.

Lue OL 105:9 ja pane merkille, mitä Herra sanoi Siionin lunastuksesta.

  • Jos olisit ollut Israelin leirikunnan jäsen, mitä olisit mahtanut ajatella tästä ohjeesta? Miksi?

Lue OL 105:10–14, 17–19 ja pane merkille, mitä syitä Herra esitti sille, ettei Siionia lunastettaisi sillä hetkellä.

  • Kuinka tiivistäisit omin sanoin Herran opetukset jakeessa 19?

    Ennen kuin keskustelet seuraavasta kysymyksestä oppilaiden kanssa, muistuta heitä sisar Gonzalezin esimerkkitilanteesta ja heidän omista esimerkeistään, joissa Herran seuraaminen on osoittautunut erilaiseksi kuin odotimme.

  • Mitä sellaista opit näistä jakeista, mikä voi auttaa meitä, kun uskoamme koetellaan?

Oppilaat saattavat kertoa omin sanoin monenlaisia totuuksia, kuten seuraavanlaisen: Jumala on valmistanut suuria siunauksia niille, jotka pysyvät nöyrinä ja uskollisina Hänelle uskonsa koettelemusten aikana.

Selitä tarvittaessa, että uskon koetus voi tarkoittaa sen testaamista, päätämmekö me luottaa Herraan ja olla kuuliaisia Hänelle, olivatpa olosuhteet millaiset tahansa.

Siunauksia tulee sen jälkeen, kun uskoamme on koeteltu

Selitä, että pyhissä kirjoituksissa on monia totuuksia, jotka voivat auttaa meitä uskomme koetuksissa. Näiden totuuksien muistaminen koettelevina aikoina voi auttaa meitä pysymään uskollisina Jumalalle.

Käytä hetki siihen, että etsit pyhistä kirjoituksista tai kirkon johtohenkilöiden lausunnoista opetuksia, jotka voivat auttaa sinua pysymään uskollisena Jumalalle, kun uskoasi koetellaan. Mahdollisia esimerkkejä: Jes. 55:8–9, Room. 8:28, Et. 12:6 ja OL 76:2–3.

Ennen kuin esität seuraavan kysymyksen, voisit pyytää oppilaita kirjoittamaan taululle jonkin ilmauksen, jota he pitivät erityisen merkityksellisenä. Kun taululle on kirjoitettu useita ilmauksia, osoita muutamia niistä ja pyydä niiden kirjoittajia selittämään, miksi heidän valitsemansa ilmaus oli heille merkityksellinen.

  • Mitä sellaista löysit, mikä voi auttaa sinua pysymään uskollisena Jumalalle, kun uskoasi koetellaan?

  • Mitä siunauksia sinä tai muut olette saaneet, kun olette pysyneet uskollisina Jumalalle uskon koettelemusten aikana?

Kun oppilaat miettivät kokemuksiaan, voisit kertoa jonkin oman kokemuksesi. Voisit myös pyytää heitä etsimään esimerkkejä pyhien kirjoitusten ihmisistä. Mahdollisia esimerkkejä: Abraham (ks. 1. Moos. 22:1–18), Gideon (ks. Tuom. 6:11–16, 7:2–9, 15–21) ja Jeesus Kristus (ks. 3. Nefi 11:10–11).

Selitä, että myös monet Israelin leirikunnan jäsenet huomasivat suuria siunauksia osallistumisensa jälkeen.

Presidentti Brigham Young (1801–1877), joka marssi Israelin leirikunnan kanssa, muisteli kotiinpaluunsa jälkeen käymiään keskusteluja.

Kuva
Presidentti Brigham Young

Palattuani monet ystävät kysyivät minulta, mitä hyötyä oli siitä, että miehiä kutsuttiin jättämään työnsä ja menemään Missouriin ja sitten palaamaan ilman että he ilmeisestikään olivat saavuttaneet yhtään mitään. ”Kenelle tästä on ollut hyötyä?” he kysyivät. ”Jos Herra tosiaan käski tehdä näin, mikä päämäärä Hänellä oli mielessään niin tehdessään?” – – Sanoin niille veljille, että olen saanut hyvän palkkion – palkkion korkeiden korkojen kera – niin, minulle on annettu kukkuramitalla tietoa, jota olen saanut kulkiessani profeetan kanssa. (Brigham Young, ”Discourse”, Deseret News, 3. joulukuuta 1862, s. 177)

  • Mitä siunauksia Brigham Young käsitti saaneensa sen kokemuksen seurauksena, että hän oli ollut mukana Israelin leirikunnassa?

Auta oppilaita huomaamaan toinen esimerkki Jumalan tarkoituksista ja siunauksista niille, jotka uskollisesti marssivat Israelin leirikunnan kanssa, esittämällä seuraava yhteenveto. Vaihtoehtoisesti voit näyttää katkelman videolta ”Zion’s Camp” [Siionin leirikunta] (18.44, aikakoodi 16.44–18.44). Tämä video on sivustolla churchofjesuschrist.org.

Herran täydellisessä viisaudessa Siionin leirikunnan aikaiset koetukset auttoivat valmistamaan monia tulevia kirkon johtajia. Helmikuussa 1835 Vapahtaja järjesti kahdentoista apostolin koorumin ja seitsemänkymmenen ensimmäisen koorumin profeetta Joseph Smithin välityksellä. Suurin osa niistä alkuperäisistä apostoleista, seitsemänkymmenen koorumin kaikki seitsemän johtajaa ja seitsemänkymmenen ensimmäisen koorumin kaikki muut 63 jäsentä olivat marssineet Israelin leirikunnan kanssa vuonna 1834.

Mieti omaa elämääsi

Anna oppilaille aikaa miettiä, mitä he ovat oppineet ja tunteneet oppiaiheen aikana. Voisit esimerkiksi pyytää heitä kirjoittamaan opiskelupäiväkirjaansa vastauksen seuraavaan kysymykseen.

  • Mitä sellaista olet tänään oppinut tai tuntenut, mikä voi auttaa sinua uskosi koetuksissa?

Voisit pyytää muutamaa halukasta oppilasta kertomaan, mitä he kirjoittivat. Lopuksi voisit todistaa totuuksista, joista olette tänään keskustelleet.