Seminarie
Les 211 – ‘Kiezen voor de eeuwigheid’: De leringen van kerkleiders bestuderen


‘Les 211 – “Kiezen voor de eeuwigheid”: De leringen van kerkleiders bestuderen’, Leer en Verbonden – boek voor de seminarieleerkracht (2025)

‘Kiezen voor de eeuwigheid’, Leer en Verbonden – boek voor de seminarieleerkracht

Les 211 – Leringen van kerkleiders

‘Kiezen voor de eeuwigheid’

De leringen van kerkleiders bestuderen

Afbeelding
President Russell M. Nelson

Gedurende het jaar krijgen de cursisten in het seminarie meerdere gelegenheden om van de leringen van geïnspireerde leiders in de Kerk van Jezus Christus te leren. Deze les bevat een voorbeeld van hoe leerkrachten het ‘Sjabloon: Leringen van kerkleiders’ kunnen gebruiken om de klas deze boodschappen te laten bestuderen. Het voorbeeld in deze les is ‘Kiezen voor de eeuwigheid’ van president Russell M. Nelson ([wereldwijde devotional voor jongvolwassenen, 15 mei 2022], broadcasts.ChurchofJesusChrist.org). In deze les kunnen de cursisten meer begrip opdoen van beginselen die hen op het eeuwige leven voorbereiden.

Mogelijke leeractiviteiten

NB Deze les bevat een voorbeeld van hoe leerkrachten het ‘Sjabloon: Leringen van kerkleiders’ kunnen gebruiken om de cursisten boodschappen van kerkleiders te laten bestuderen. U kunt de ideeën uit deze les aanpassen, een andere combinatie van ideeën uit het sjabloon gebruiken, of uw eigen ideeën gebruiken om beter in de behoeften van uw cursisten te voorzien.

De les beginnen

Trek aan het begin van de les de aandacht van de cursisten en bereid hun verstand en hart voor op de leerervaring. U kunt een citaat of idee uit president Nelsons toespraak ‘Kiezen voor de eeuwigheid’ gebruiken. U kunt de les onder andere op de volgende manier beginnen.

Zet het volgende citaat op het bord en laat de cursisten nadenken over hun toekomst in dit leven en in de eeuwigheid:

In een toespraak voor jongvolwassenen heeft president Russell M. Nelson gezegd:

Afbeelding
President Russell M. Nelson

Ik wil het over je toekomst hebben. (Russell M. Nelson, ‘Kiezen voor de eeuwigheid’ [wereldwijde devotional voor jongvolwassenen, 15 mei 2022], broadcasts.ChurchofJesusChrist.org.)

Beantwoord de volgende vragen in je studiedagboek:

  • Wat zijn je gedachten en gevoelens als je aan je toekomst in dit leven en in de eeuwigheid denkt?

  • Welke vragen zou je de profeet van God stellen als je met hem over je toekomst kon praten?

U kunt enkele cursisten laten vertellen wat ze in hun studiedagboek hebben opgeschreven. U kunt de cursisten ook enkele vragen over hun toekomst op het bord laten zetten. Deze vragen kunnen de cursisten op hun studie van de boodschap voorbereiden.

De boodschap bestuderen

Moedig de cursisten aan om zich bij hun studie te concentreren op het vergroten van hun kennis en het versterken van hun getuigenis van hun hemelse Vader en Jezus Christus. Laat de cursisten tijdens hun studie gedachten en gevoelens van de Heilige Geest noteren.

Dit deel van de les maakt gebruik van het idee ‘Op letten’ onder ‘De boodschap bestuderen’ in het ‘Sjabloon: Leringen van kerkleiders’. Dit deel helpt de cursisten zich op een specifiek onderdeel van de toespraak te richten.

Als de cursisten geen toegang hebben tot president Nelsons toespraak ‘Kiezen voor de eeuwigheid’, kunt u de drie hand-outs uitdelen, waarop onderdelen van zijn toespraak staan. U kunt uw klas in drie groepjes verdelen en elke groep een andere hand-out laten bestuderen. U kunt ook kopieën van de hele toespraak afdrukken zodat de cursisten die in groepjes kunnen bestuderen. Laat de cursisten bij de activiteit de onderstaande instructies volgen.

Let bij je studie van president Nelsons toespraak ‘Kiezen voor de eeuwigheid’ op waarheden die je kunnen voorbereiden op je toekomst op aarde en het eeuwige leven bij je hemelse Vader en Jezus Christus. Je kunt ook op leringen letten die antwoord geven op je vragen over de toekomst die je in je studiedagboek of op het bord hebt geschreven.

Kiezen voor de eeuwigheid, deel 1

Mijn doel is vanavond ervoor te zorgen dat je ogen wijd open zijn voor de waarheid dat dit leven de tijd voor je is waarin je besluit wat voor soort leven jij in de eeuwigheid wilt hebben. Dit is jouw tijd om je ‘voor te bereiden om God te ontmoeten’ [zie Alma 12:24; 34:32].

Elke deugdelijke keuze die je hier maakt, levert je nu veel voordelen op. Maar elke deugdelijke keuze in de sterfelijkheid levert je onvoorstelbare voordelen in de eeuwigheid op. Als je ervoor kiest om verbonden met God te sluiten en je aan die verbonden te houden, heb je de belofte dat ‘op [jouw hoofd] heerlijkheid [zal] worden toegevoegd voor eeuwig en altijd’ [Abraham 3:26].

De tegenstander wil uiteraard niet dat je zelfs maar aan morgen denkt, laat staan aan het eeuwige leven. Wees niet blind voor of naïef over de mogelijkheden en moeilijkheden van het sterfelijk leven. Je dient begrip te hebben van drie fundamentele waarheden die van groot belang zijn voor je voorbereiding op de toekomst: […]

Ten eerste: ken de waarheid over wie je bent. Als de Heer vanavond tot je zou spreken, geloof ik dat het eerste waar Hij voor zou zorgen is dat je je ware identiteit begrijpt. Mijn lieve vrienden en vriendinnen, jullie zijn letterlijk geestkinderen van God. Deze waarheid ken je al vanaf de tijd dat je het lied ‘Ik ben een kind van God’ begon te zingen [Lofzangen, nr. 195]. Maar is die eeuwige waarheid in je hart gegrift? Heeft deze waarheid je gered toen je met verleiding werd geconfronteerd?

Ik vrees dat je deze waarheid zo vaak gehoord hebt, dat ze meer als een slogan klinkt dan als een goddelijke waarheid. En toch, hoe je denkt over wie je werkelijk bent, is van invloed op bijna elke beslissing die je ooit neemt. […]

Wie ben je?

Eerst en vooral ben je een kind van God.

Ten tweede ben je, als lid van de kerk, een verbondskind. En ten derde ben je een discipel van Jezus Christus.

Ik smeek je deze drie belangrijke en onveranderlijke aanduidingen niet door iets anders te vervangen. Dat zou je vooruitgang stagneren of je in een stereotiep hokje duwen, en dat kan funest zijn voor je eeuwige vooruitgang. […]

Er zijn uiteraard labels die voor jou misschien heel belangrijk zijn. Begrijp me alsjeblieft niet verkeerd. Je hoort me niet zeggen dat andere aanduidingen en labels geen gewicht hebben. Ik zeg alleen dat geen enkele aanduiding de plaats kan innemen van of voorrang kan krijgen boven deze drie blijvende aanduidingen: ‘kind van God’, ‘verbondskind’ en ‘discipel van Jezus Christus’.

Elk label dat niet verenigbaar is met die drie basisaanduidingen zal uiteindelijk als een zeepbel uit elkaar spatten. Andere labels zullen in de loop der tijd op een teleurstelling uitdraaien, omdat ze niet de macht hebben om je dichter bij het eeuwige leven in het celestiale koninkrijk van God te brengen. […]

Vergis je niet: je potentieel is goddelijk van oorsprong. Als je je er ijverig op instelt, zal God je af en toe een vluchtige blik vergunnen op wie je kunt worden. (Russell M. Nelson, ‘Kiezen voor de eeuwigheid’ [wereldwijde devotional voor jongvolwassenen, 15 mei 2022], broadcasts.ChurchofJesusChrist.org.)

Kiezen voor de eeuwigheid, deel 2

Ten tweede: ken de waarheid over alles wat onze hemelse Vader en zijn Zoon je aanbieden.

En met alles bedoel ik echt alles!

Gods plan voor zijn kinderen maakt het mogelijk dat wij eens kunnen leven waar en hoe Hij leeft, om uiteindelijk zoals Hij te worden. Zijn plan ontsluit letterlijk de rijkste zegeningen van de eeuwigheid voor ons, met inbegrip van de mogelijkheid om ‘mede-erfgenamen met Christus’ te worden [Romeinen 8:17].

God weet en ziet alles. In alle eeuwigheid is er niemand die je beter kent en meer om je geeft dan Hij. Niemand zal ooit dichter bij je zijn dan Hij. Je kunt je hart bij Hem uitstorten en erop vertrouwen dat Hij de Heilige Geest en engelen stuurt die voor je zullen zorgen. Hij toonde zijn ultieme liefde toen Hij zijn eniggeboren Zoon stuurde om voor jou te sterven – om jouw Heiland en Verlosser te zijn!

De Heer Jezus Christus heeft met zijn verzoening de wereld overwonnen [zie Johannes 16:33; Leer en Verbonden 50:41]. Vandaar dat Hij ‘machtig is om [jou] te reinigen van alle onrechtvaardigheid’ [Alma 7:14]. Hij zal je op zijn eigen tijd en wijze uit de meest ondraaglijke omstandigheden bevrijden. Als je in geloof tot Hem komt, zal Hij je leiden, bewaren en beschermen. Hij zal je gebroken hart genezen en je troosten als je verdriet hebt [zie Lukas 4:18; Alma 7:10–12]. Hij zal je toegang tot zijn macht geven. En Hij zal het onmogelijke in je leven mogelijk maken. […]

God heeft een speciaal plekje in zijn hart voor iedereen die met Hem een verbond in de wateren van de doop sluit. En die goddelijke liefde verdiept zich wanneer aanvullende verbonden worden gesloten en nagekomen. En dan zal aan het eind van het sterfelijk leven de hereniging van ieder verbondskind met onze hemelse Vader prachtig zijn [zie Psalmen 116:15].

Hij wil niets liever dan dat al zijn kinderen de mogelijkheid hebben om de blijde tijdingen van het herstelde evangelie te horen. Onze hemelse Vader stuurt nu al meer dan zes millennia lang zijn kinderen naar deze aarde. De meesten hebben nog niet de verordeningen ontvangen die de deur naar het eeuwige leven openen. Daarom zijn de tempels zo belangrijk. Daarom is de vergadering van Israël aan beide kanten van de sluier nu het grootste werk op aarde. Jullie, mijn gewaardeerde medewerkers in dit heilige werk, spelen een essentiële rol in deze vergadering, en daar dank ik jullie voor. (Russell M. Nelson, ‘Kiezen voor de eeuwigheid’ [wereldwijde devotional voor jongvolwassenen, 15 mei 2022], broadcasts.ChurchofJesusChrist.org.)

Kiezen voor de eeuwigheid, deel 3

Ken de waarheid over je bekering. De waarheid is dat je je eigen bekering tot stand moet brengen. Er is niemand anders die dat voor je kan doen.

Nu wil ik jullie enkele vragen stellen ter overweging. Wil je je vredig voelen over zaken die je nu zorgen baren? Wil je Jezus Christus beter leren kennen? Wil je leren hoe zijn goddelijke macht je wonden en zwaktes kan genezen? Wil je de aangename, troostende macht van de verzoening van Jezus Christus in je leven aan het werk zien?

Het antwoord op deze vragen zal je energie vergen – veel energie. Ik smeek je het heft van je getuigenis in eigen hand te nemen. Werk eraan. Maak het deel van jezelf. Verzorg het. Voed het zodat het zal groeien. Voed het met waarheid. Verontreinig het niet met de filosofieën van niet-gelovige mannen en vrouwen, om je daarna af te vragen waarom je getuigenis aan het afbrokkelen is.

Bid dagelijks oprecht en nederig. Voed jezelf met de woorden van oudtijdse en hedendaagse profeten. Vraag de Heer je te leren hoe je Hem beter kunt horen. Ga vaker naar de tempel en besteed meer tijd aan je familiegeschiedenis.

Let op de wonderen die je zult zien gebeuren als je je getuigenis de hoogste prioriteit geeft.

Als je vragen hebt – en ik hoop dat je die hebt – ga dan op zoek naar antwoorden, maar wel met het vurige verlangen om te geloven. Leer zoveel mogelijk over het evangelie en wend je daarvoor tot waarheidsgetrouwe bronnen. Wij leven in de bedeling waarin ‘niets achterwege zal worden gehouden’ [Leer en Verbonden 121:28]. Mettertijd zal de Heer al onze vragen beantwoorden.

Dompel jezelf in de tussentijd onder in het rijke reservoir van openbaring dat ons volop ter beschikking staat. Ik beloof je dat dit je getuigenis zal vergroten, zelfs als nog niet al je vragen zijn beantwoord. De oprechte vragen die je in geloof stelt, zullen altijd tot meer geloof en meer kennis leiden. […]

Als je het heft van je getuigenis in eigen hand neemt en het laat groeien, word je een effectiever werktuig in Gods handen. Je zult ‘door een betere zaak bezield’ worden [Alma 43:45] – de zaak van Jezus Christus!

Er gebeurt nu niets in deze wereld wat belangrijker voor Hem is dan de vergadering van Israël. Laat je hemelse Vader weten dat je wilt helpen. Vraag Hem je aan het werk te zetten in deze heerlijke zaak. Neem vervolgens wat afstand en verbaas je over wat er gebeurt als je God in je leven laat zegevieren.

Lieve jonge vrienden, ik hou van jullie. Ik dank jullie! Ik geloof in jullie. Als profeet van de Heer zegen ik jullie dat je zult weten wie je bent en de waarheid zult koesteren over je heerlijke potentieel. Ik zegen je met de kracht om het heft van je getuigenis in eigen hand te nemen. En ik zegen je met het verlangen en de kracht om je verbonden na te komen.

Als je dat doet, beloof ik je dat je geestelijk zult groeien, vrij van angst zult zijn, en zoveel in zelfvertrouwen zult toenemen dat je er zelf van staat te kijken. Je zult de kracht hebben om een positieve invloed te hebben die je eigen kracht ver te boven gaat. En ik beloof je dat je toekomst er veel rooskleuriger zal uitzien dan je nu voor mogelijk houdt. (Russell M. Nelson, ‘Kiezen voor de eeuwigheid’ [wereldwijde devotional voor jongvolwassenen, 15 mei 2022], broadcasts.ChurchofJesusChrist.org.)

Laat de cursisten zich afvragen wat ze hebben geleerd waardoor ze zich op hun toekomst op aarde en het eeuwige leven kunnen voorbereiden. Ze kunnen ook bedenken welke vragen over hun toekomst zijn beantwoord en wat dat antwoord is. Laat enkele cursisten vertellen hoe hun vragen zijn beantwoord.

Begrip verdiepen

Dit deel van de les maakt gebruik van het idee ‘Iets maken’ onder ‘Begrip verdiepen’ in het ‘Sjabloon: Leringen van kerkleiders’.

Deze sectie helpt de cursisten over president Nelsons toespraak ‘Kiezen voor de eeuwigheid’ na te denken en die te bespreken.

Denk na over wat je van president Nelsons boodschap hebt geleerd. Maak iets om te onthouden wat je geleerd hebt of om anderen te inspireren zich op een zinvolle toekomst en het eeuwige leven voor te bereiden. Je zou bijvoorbeeld het volgende kunnen maken:

  • Een afbeelding

  • Een gedicht

  • Een meme

  • Een post op sociale media

    Voorzie de cursisten eventueel van papier en andere benodigdheden. Als de cursisten klaar zijn, kunt u enkele van hen vragen wat ze hebben gemaakt. U kunt eventueel de volgende of vergelijkbare vervolgvragen stellen:

  • Welk deel van president Nelsons boodschap heeft je geïnspireerd om dat te maken? Waarom heeft dat je geïnspireerd?

  • Hoe kan die boodschap je nu en in de toekomst tot leidraad zijn?

  • Hoe kan wat je hebt gemaakt iemand motiveren om zich op onze hemelse Vader en Jezus Christus te richten?

Getuig eventueel van de waarheden in president Nelsons boodschap die u hebben geïnspireerd. Moedig de cursisten aan om gehoor aan hun ingevingen te geven.

Afdrukken