Seminaari
Oppiaihe 199 – Kerromme evankeliumista tuntien Kristuksen kaltaista rakkautta: Rakkaus Jumalaa ja muita kohtaan


”Oppiaihe 199 – Kerromme evankeliumista tuntien Kristuksen kaltaista rakkautta: Rakkaus Jumalaa ja muita kohtaan”, Oppi ja liitot, seminaarinopettajan kirja , 2025

”Kerromme evankeliumista tuntien Kristuksen kaltaista rakkautta”, Oppi ja liitot, seminaarinopettajan kirja

Oppiaihe 199: Lähetystyöhön valmistautuminen

Kerromme evankeliumista tuntien Kristuksen kaltaista rakkautta

Rakkaus Jumalaa ja muita kohtaan

Kuva
Jeesus palvelee yhtä henkilöä

On monia syitä, joiden vuoksi saatamme päättää kertoa Jeesuksen Kristuksen evankeliumista muille. Meidän halumme kertoa evankeliumista kasvaa, kun opimme rakastamaan Jumalaa ja lähipiirissämme olevia. Tämä oppiaihe voi auttaa oppilaita ymmärtämään, kuinka heidän rakkautensa taivaallista Isää, Jeesusta Kristusta ja muita ihmisiä kohtaan voi kannustaa heitä kertomaan evankeliumista muille.

Mahdollisia oppimistoimintoja

Kannustin palvelemiseen

Voisit laittaa näkyviin kuvia nuorista, jotka palvelevat erilaisissa tilanteissa. Kehota oppilaita kertomaan useita mahdollisia syitä, miksi nuoret kussakin kuvassa ovat saattaneet päättää palvella. (Mahdollisia syitä: velvollisuus, rakkaus, vanhempien odotukset, syyllisyys tai sosiaalinen kanssakäyminen.)

Kuva
Nuoria palvelemassa muita 1
Kuva
Nuoria palvelemassa muita 2
Kuva
Nuoria palvelemassa muita 3
  • Vaikka on monia syitä palvella muita, mitkä syyt todennäköisimmin auttavat meitä tulemaan Vapahtajan kaltaisiksi? Miksi?

Voisit sitten laittaa näkyviin kuvan henkilöstä, joka kertoo evankeliumista, samalla kun kehotat oppilaita keskustelemaan seuraavista kysymyksistä:

Kuva
Nuori mies näyttää jollekulle Mormonin kirjaa
  • Mistä syistä joku saattaa päättää kertoa evankeliumista ystävälle tai jopa päättää palvella kokoaikaisessa lähetystyössä?

  • Mitkä syyt todennäköisimmin auttavat häntä tehokkaasti tuomaan muita Jumalan luo?

Voisit antaa oppilaille aikaa pohtia seuraavia asioita ja kirjoittaa ajatuksiaan niistä opiskelupäiväkirjaansa:

  • Miltä sinusta tuntuu kertoa Jeesuksen Kristuksen evankeliumista muille? Miksi sinusta tuntuu siltä?

  • Suunnitteletko palvelevasi kokoaikaisessa lähetystyössä? Jos näin on, niin mikä kannustaa sinua siihen?

Kehota oppilaita tavoittelemaan Pyhän Hengen johdatusta oppitunnin aikana, kun he miettivät haluaan kertoa Jeesuksen Kristuksen evankeliumista.

Jumalan kannustimet

Voisit selittää oppilaille, että kun tiedämme, mikä kannustaa taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta palvelemaan meitä, me voimme paremmin noudattaa Heidän esimerkkiään.

Voit auttaa oppilaita ymmärtämään tämän laittamalla näkyviin seuraavat viitteet. Kehota jokaista oppilasta valitsemaan luettavaksi ja pohdittavaksi yksi tai kaksi kohtaa.

Lue yksi tai kaksi seuraavista kohdista ja pane merkille, mitä ne opettavat taivaallisesta Isästä ja Jeesuksesta Kristuksesta:

Kehota oppilaita kiertelemään luokassa ja kertomaan eri kohtia valinneille luokkatovereilleen, mitä he oppivat taivaallisesta Isästä ja Jeesuksesta Kristuksesta.

Kun oppilaat ovat kertoneet, pyydä vapaaehtoisia kertomaan lyhyesti, mitä he ovat oppineet taivaallisesta Isästä ja Jeesuksesta Kristuksesta.

Auta oppilaita ymmärtämään, että taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen kannustimena palvelemisessa on rakkaus.

Oppilaat saattavat tarvita aikaa pohtia seuraavia kysymyksiä, ennen kuin heistä tuntuu, että he ovat valmiita vastaamaan ääneen. Voisit antaa heille aikaa kirjoittaa vastauksensa opiskelupäiväkirjaansa, ennen kuin pyydät vapaaehtoisia kertomaan vastauksensa.

  • Mitkä kokemukset ovat auttaneet sinua tuntemaan taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen rakkautta itseäsi kohtaan?

  • Kuinka ymmärrys siitä, miksi taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus palvelevat meitä, voi vaikuttaa haluusi kertoa evankeliumista muille?

Rakkaus voi kannustaa meitä kertomaan evankeliumista

Oppiaiheen tässä osassa hyödynnetään Vapahtajan opetuksia luvussa Joh. 21 ja autetaan oppilaita näkemään, että rakkaus voi kannustaa meitä kertomaan evankeliumista.

Vaihtoehtoinen tapa tehdä niin on pyytää pareja tutkimaan julkaisun Saarnatkaa minun evankeliumiani – opas Jeesuksen Kristuksen evankeliumista kertomiseen (2023) osiota ”Rakkaus”, mukaan lukien kohdan ”Pyhien kirjoitusten tutkiminen” ideoita sivulla 130, ja panemaan merkille, kuinka rakkaus voi kannustaa meitä kertomaan evankeliumista.

Pian Jeesuksen Kristuksen ristiinnaulitsemisen jälkeen useat Hänen opetuslapsistaan lähtivät kalastamaan. Heidän ollessaan kalastamassa rannalla oleva mies kehotti heitä heittämään verkkonsa veneen oikealle puolelle. Kun opetuslapset olivat tehneet niin ja saaneet paljon kalaa, he ymmärsivät, että mies oli ylösnoussut Vapahtaja. Kun he tulivat maihin, Jeesus tarjosi heille aterian ja opetti heitä.

Voisit kehottaa oppilaita panemaan merkille Vapahtajan toistuvat kehotukset Pietarille lukemalla yhdessä Joh. 21:15–17 tai katsomalla videon ”Feed My Sheep” [Ruoki minun lampaitani] (5.47), joka on sivustolla churchofjesuschrist.org (aikakoodi 2.46–4.29). (Oppilaiden voi olla hyvä tietää, että ilmaus nämä toiset jakeessa 15 voi myös viitata kaloihin, joita opetuslapset olivat saaneet.)

  • Mitä opit siitä, kuinka Jeesus halusi Pietarin osoittavan rakkauttaan?

Lue profeetta Joseph Smithin (1805–1844) seuraavat sanat ja pane merkille, kuinka ne lisäävät ymmärrystäsi Jeesuksen kehotuksista luvussa Joh. 21.

Kuva
Profeetta Joseph Smith

Rakkaus on yksi jumaluuden pääpiirteistä, ja sen tulisi ilmetä niissä, jotka pyrkivät olemaan Jumalan poikia. Mies, joka on täynnä Jumalan rakkautta, ei tyydy siunaamaan ainoastaan omaa perhettään, vaan vaeltaa halki koko maailman innokkaana siunaamaan koko ihmiskuntaa. (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 346)

  • Mikä Joseph Smithin sanoissa kiinnittää huomiosi?

  • Mitä sellaista opit luvusta Joh. 21 ja Joseph Smithin lausunnosta, mikä voi kannustaa sinua kertomaan evankeliumista tai mahdollisesti palvelemaan lähetystyössä?

  • Mitkä ovat mielestäsi tehokkaita tapoja syventää rakkauttamme Jumalaa kohtaan? Entä syventää rakkauttamme muita ihmisiä kohtaan?

Voita evankeliumista kertomiseen liittyvä epäröinti

Oppilaat voisivat muodostaa ryhmiä suorittaakseen seuraavan tehtävän. Voisi olla hyödyllistä antaa kullekin ryhmälle paperi.

  1. Keksikää yhdessä esimerkkitilanne, jossa nuori mies epäröi palvella kokoaikaisessa lähetystyössä tai teini-ikäinen epäröi kertoa evankeliumista ystävälle. Valitkaa kirjuri kirjoittamaan esimerkkitilanne paperille. Muistakaa sisällyttää mukaan syitä, miksi esimerkkitilanteen henkilö epäröi.

    Tässä on esimerkki esimerkkitilanteesta, jonka ryhmät voisivat luoda: ”Antti kuuli äskettäin konferenssipuheen, joka kannusti useampia nuoria valmistautumaan palvelemaan Herran lähetyssaarnaajina. Hän tietää, että hänen on oikein tehdä niin. Hänen on kuitenkin vaikea puhua ihmisille, joita hän ei tunne, ja hänestä tuntuu, ettei hän tunne pyhiä kirjoituksia tarpeeksi hyvin opettaakseen muita ihmisiä. Hän on huolissaan siitä, ettei hänestä tulisi tehokasta lähetyssaarnaajaa.”

    Kun ryhmät ovat kirjoittaneet keksimänsä esimerkkitilanteet, voisit pyytää heitä vaihtamaan esimerkkitilanteita muiden ryhmien kanssa ennen seuraavan vaiheen suorittamista.

  2. Pyydä kirjuria kirjoittamaan tänään oppimienne ja tuntemienne asioiden pohjalta, mitä ryhmänne kertoisi auttaakseen esimerkkitilanteen henkilöä. Sisällyttäkää mukaan ehdotuksia siitä, mitä henkilö voisi tehdä lisätäkseen rakkauttaan Vapahtajaa ja muita kohtaan. Voisitte lisätä jotakin siitä, kuinka Vapahtajan rakkauden tunteminen voisi lisätä tämän henkilön halua palvella.

Voisit pyytää ryhmiä kertomaan luokalle, kuinka he vastasivat toisen ryhmän esimerkkitilanteeseen.

Oppiaiheen päätteeksi voisit antaa oppilaille aikaa kirjoittaa opiskelupäiväkirjaansa, kuinka rakkaus Jumalaa ja muita kohtaan voi auttaa heitä voittamaan mahdollisen vastahakoisuuden, jota he saattavat tuntea Jeesuksen Kristuksen evankeliumista kertomista kohtaan.