Seminaari
Oppiaihe 205 – Ota temppelipalvelu elinikäiseksi pyrkimykseksi: Käymme temppelissä koko elämämme ajan


”Oppiaihe 205 – Ota temppelipalvelu elinikäiseksi pyrkimykseksi: Käymme temppelissä koko elämämme ajan”, Oppi ja liitot, seminaarinopettajan kirja, 2025

”Ota temppelipalvelu elinikäiseksi pyrkimykseksi”, Oppi ja liitot, seminaarinopettajan kirja

Oppiaihe 205: Temppeliin valmistautuminen

Ota temppelipalvelu elinikäiseksi pyrkimykseksi

Käymme temppelissä koko elämämme ajan

Kuva
Jäseniä lähdössä temppelistä

Elämme jännittävää aikaa, kun lisää temppeleitä rakennetaan ennennäkemättömän paljon. Herra tuo pyhän huoneensa siunaukset entistä paremmin saataville. Tämä oppiaihe voi auttaa oppilaita tuntemaan, miten tärkeää on palvella Herraa temppeleissä koko elämän ajan.

Mahdollisia oppimistoimintoja

Enemmän aikaa temppelissä

Yhtä esimerkkitapausta hyödynnetään koko tämän oppiaiheen ajan. Se auttaa oppilaita huomaamaan, kuinka temppeleissä palveleminen voi siunata heitä koko elämän ajan. Pyydä oppilaita miettimään omaa elämäänsä, kun he pohtivat esimerkkitapausta. Mukauta esimerkkitapausta tarpeen mukaan, jotta oppilaat pystyvät samaistumaan siihen. Yksi tapa tehdä niin on pyytää oppilaita korvaamaan suluissa olevat asiat heille merkityksellisillä asioilla.

(Joonas) on (16 vuotta vanha). Hän on ollut kirkon jäsen (viisi vuotta). Hänellä on ollut hengellisiä kokemuksia, mutta hän haluaisi vahvemman todistuksen Vapahtajasta ja Hänen palautetusta kirkostaan. (Joonas) tuntee toisinaan, että (koulussa menestymisen paine musertaa hänet). Hän on huolissaan (tulevaisuudestaan ja siitä, kuinka elää vanhurskaasti jumalattomassa maailmassa).

  • Kuvittele, että (Joonas) kysyy sinulta neuvoa yhteen huolenaiheeseensa. Miksi Herran palveleminen Hänen temppelissään voisi olla hyödyllinen neuvo?

Lue seuraava presidentti Russell M. Nelsonin lausunto ja pane merkille, mitä apua Herra antaa meille:

Kuva
Presidentti Russell M. Nelson

Älkäämme koskaan unohtako sitä, mitä Herra tekee meidän hyväksemme nykyään. Hän tuo temppeleitään paremmin meidän ulottuvillemme. Hän kiihdyttää tahtia, jolla rakennamme temppeleitä. Hän lisää kykyämme auttaa Israelin kokoamisessa. Hän myös tekee meille jokaiselle helpommaksi tulla hengellisesti jalommaksi. Lupaan, että kun vietämme entistä enemmän aikaa temppelissä, meidän elämäämme siunataan aivan ainutlaatuisilla tavoilla. – –

Rakkaat veljeni ja sisareni, keskittykää temppeliin aivan uudenlaisilla tavoilla. Siunaan teitä niin, että kasvatte lähemmäksi Jumalaa ja Jeesusta Kristusta joka päivä. (Russell M. Nelson, ”Keskittykää temppeliin”, Liahona, marraskuu 2022, s. 121)

  • Mikä tässä lausunnossa tekee sinuun vaikutuksen?

  • Minkä lupauksen Herra antoi profeettansa välityksellä?

    Kun oppilaat vastaavat, auta heitä huomaamaan seuraavanlainen totuus: Herra lupaa siunata meitä tavoilla, joita emme voi kokea muuten, viettäessämme enemmän aikaa Hänen temppelissään.

    Jos oppilailla on rajalliset mahdollisuudet päästä temppeliin, voisitte keskustella siitä, miten he voivat keskittyä temppeliin. Oppilaat voisivat esimerkiksi pyrkiä olemaan kelvollisia menemään temppeliin ja osallistua sukututkimustyöhön.

  • Millähän tavoin se, että vietämme enemmän aikaa Herran temppelissä, voi siunata meitä aivan ainutlaatuisilla tavoilla?

    Seuraavat kysymykset on tarkoitettu itsetutkiskeluun. Oppilaille voi olla hyödyksi kirjoittaa opiskelupäiväkirjaansa. Halukkaat oppilaat voisivat kertoa vastauksensa luokalle.

  • Kuinka todennäköistä on, että käyt säännöllisesti temppelissä koko elämäsi ajan? Miksi?

  • Mitä esteitä sinun on ehkä voitettava, jotta voit käydä temppelissä koko elämäsi ajan?

Luvattuja siunauksia

Mieti, kuinka voit auttaa oppilaita lisäämään haluaan palvella Herraa Hänen temppeleissään. Yksi tapa tehdä niin on auttaa oppilaita huomaamaan ne monet siunaukset, joita koituu Herran palvelemisesta Hänen temppeleissään. Oppilaat voisivat laatia taululle luettelon asioista, joita he löytävät seuraavista pyhien kirjoitusten kohdista ja lausunnoista.

Lue seuraavat pyhien kirjoitusten kohdat ja lausunnot sekä pane merkille, mitä siunauksia Herra lupaa niille, jotka palvelevat Häntä Hänen huoneessaan:

Presidentti Russell M. Nelson on julistanut:

Kuva
Presidentti Russell M. Nelson

Varatkaa aikaa Herralle Hänen pyhässä huoneessaan. Mikään ei vahvista hengellistä perustustanne kuten palveleminen temppelissä. (Russell M. Nelson, ”Varatkaa aikaa Herralle”, Liahona, marraskuu 2021, s. 120)

Pyydän teidän uskovan minua, kun sanon, että kun teidän hengellinen perustuksenne on rakennettu lujasti Jeesuksen Kristuksen varaan, niin teidän ei tarvitse pelätä. Kun olette uskollisia temppelissä tekemillenne liitoille, Hänen voimansa vahvistaa teitä. Sitten kun hengellisiä maanjäristyksiä tapahtuu, te pystytte pysymään vahvoina, koska hengellinen perustuksenne on luja ja järkkymätön. (Russell M. Nelson, ”Temppeli ja hengellinen perustuksenne”, Liahona, marraskuu 2021, s. 96)

Presidentti Henry B. Eyring on opettanut:

Kuva
Presidentti Henry B. Eyring

Monet nuoret ovat huomanneet, että ajan antaminen suvun tutkimiseen ja temppelityöhön on syventänyt heidän todistustaan pelastussuunnitelmasta. Se on lisännyt Hengen vaikutusta heidän elämässään ja vähentänyt vastustajan vaikutusta. Se on auttanut heitä tuntemaan entistä suurempaa läheisyyttä perheeseensä ja Herraan Jeesukseen Kristukseen. He ovat oppineet, että tämä työ pelastaa paitsi kuolleet myös meidät kaikki (ks. OL 128:18). (Henry B. Eyring, ”Jumalan perheen kokoaminen”, Liahona, toukokuu 2017, s. 22)

  • Mitä nämä siunaukset opettavat sinulle taivaallisesta Isästä ja Jeesuksesta Kristuksesta?

  • Kuinka Herra on siunannut sinua, kun olet osallistunut temppeli- ja sukututkimustyöhön?

  • Kuinka nämä siunaukset saattavat kannustaa sinua palvelemaan Herraa temppelissä nyt? Entä koko elämäsi ajan?

Temppelipalvelua koko elämämme ajan

Seuraava esimerkkitapaus voi auttaa oppilaita ymmärtämään, miten tärkeää on palvella Herraa temppeleissä koko elämän ajan. Kannusta oppilaita esimerkkitapauksen yhteydessä ajattelemaan tulevaisuuttaan ja sitä, kuinka he voivat palvella Herraa temppeleissä koko elämän ajan.

Voisit käyttää eri tutkimisvaihtoehtoja esimerkkitapauksen eri osioissa. Oppilaat voisivat tutkia osioita yhdessä, itsekseen ja ryhmissä.

Pysähdy kunkin osion jälkeen keskustelemaan oppilaiden kanssa seuraavista kysymyksistä:

  • Mitä verukkeita (Joonas) ja (Isabella) saattaisivat esittää sille, etteivät he aseta temppelipalvelua etusijalle?

  • Mitkä siunaukset, joita koituu Herran palvelemisesta Hänen huoneessaan, voisivat auttaa (Joonasta) ja (Isabellaa)?

  • Mitä uhrauksia (Joonas) ja (Isabella) voivat joutua tekemään palvellakseen Herraa temppelissä säännöllisesti?

20–30-vuotiaana

Palattuaan kotiin kokoaikaisesta lähetystyöstä (Joonas) pyrkii jatkamaan opintojaan (paikallisessa ammattikoulussa). (Osallistuessaan instituuttiin) hän tapaa nuoren naisen nimeltä (Isabella), ja he menevät naimisiin. Valmistuttuaan (Joonas) (perustaa oman yrityksen). Hän on huolissaan (perheensä elättämisestä). Hän ja (Isabella) perustavat perheen, ja heitä siunataan (kolmella) kauniilla lapsella. (Joonas) ja (Isabella) tekevät parhaansa jakaakseen aikansa perheen, (yrityksen) ja kirkon tehtävien välillä. (Neljän) vuoden iässä yksi heidän lapsistaan (loukkaantuu vakavasti onnettomuudessa).

30–40-vuotiaana

(Joonas) ja (Isabella) työskentelevät ahkerasti elättääkseen perheensä (hoitamalla yritystään). He kohtaavat haasteita kasvattaessaan lapsiaan ja auttaessaan heitä (saamaan oman todistuksen Jeesuksesta Kristuksesta). (Joonas) yrittää jakaa aikansa perheen, (yrityksen) ja kirkon tehtävänsä (opettajien koorumin neuvojana) välillä. Isabella palvelee (Alkeisyhdistyksen johtajana), yrittää auttaa (perheyrityksessä) ja pyrkii olemaan lastensa tukena.

Yli 60-vuotiaana

(Joonaksen) ja (Isabellan) lapsilla (on omat perheet). (Joonas) ja (Isabella) rakastavat perhettään, mutta ovat silti huolissaan (siitä, seuraavatko lapsenlapset Jeesusta Kristusta ja tekevätkö he hyviä valintoja). Iän myötä (Joonaksen terveys heikkenee).

Voisit lukea kohdasta ”Lisäaineistoa” presidentti Russell M. Nelsonin lausunnon, joka vastaa kysymykseen ”Kuinka voimme asettaa temppelipalvelun etusijalle nyt ja tulevaisuudessa?” Keskustelkaa siitä, kuinka lausunto soveltuu esimerkkitapaukseen ja omaan elämäämme.

Kirje itsellesi

Voisit pyytää oppilaita kirjoittamaan tulevalle itselleen rohkaisukirjeen siitä, miten tärkeää on palvella Herraa Hänen temppeleissään. Oppilaat voivat kirjoittaa kirjekuoreen päivämäärän, jolloin kirje tulee avata, ja laittaa kirjeen tuohon kirjekuoreen.

He voisivat kirjoittaa seuraavista aiheista:

  • Heidän tämänhetkiset kokemuksensa temppelissä.

  • Kuinka päätös käydä säännöllisesti temppelissä voi vaikuttaa heidän elämäänsä.

  • Kuinka päätös käydä säännöllisesti temppelissä voi vaikuttaa heidän suhteeseensa taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen.

  • Tapoja, joilla he voivat asettaa temppelipalvelun etusijalle nyt ja tulevaisuudessa.

Muistuta oppilaita toimimaan Pyhän Hengen mahdollisesti antamien kehotusten mukaan ja kirjoittamaan muistiin muita ajatuksiaan.