Institutt
Den evige familie (Religion 200)


Den evige familie (Religion 200)

Bilde
familie ved templet

Spørsmål

  1. Hvorfor står familien sentralt i vår himmelske Faders plan for lykke?

    Svarene dine bør inneholde:

    • En beskrivelse av de viktigste hensiktene med frelsesplanen.

    • En forklaring på hvordan rettskafne familier bidrar til å oppfylle disse hensiktene gjennom evigheten.

    • En forklaring på hvorfor læren om familien er viktig for deg og din evige utvikling.

    • En forklaring på hvordan din forståelse av familiens sentrale rolle i frelsesplanen har påvirket valgene du gjør i dette livet.

  2. Hva er Kirkens normer for ekteskap?

    Svaret ditt skulle omfatte en forklaring på:

    • Ektefeller og foreldres guddommelige roller og ansvarsoppgaver.

    • Frelserens rolle i ekteskap og familie.

    • Lovene som regulerer kyskhet og troskap i ekteskapet, og de evige konsekvensene av disse lovene.

    • Hvordan kan du anvende disse prinsippene til å forberede deg til, eller forbedre ditt ekteskap og din familie.

  3. Hvordan har “Familien – en erklæring til verden” (Ensign eller Liahona, nov. 2010, 129) hatt en positiv innvirkning på ditt liv i løpet av dette kurset?

    Du kan bygge på eller assosiere tanker fra tidligere svar, eller skrive om et nytt emne. Svarene dine bør inneholde:

    • En forklaring på et bestemt prinsipp eller en læresetning fra familieerklæringen, med en ledsagende forklaring ved hjelp av Skriftene eller uttalelser fra profeter i de siste dager.

    • Et eksempel på hvordan det å følge profetenes råd har hjulpet deg å forstå prinsippet eller læresetningen du valgte.

    • Eksempler på velsignelser du eller andre har mottatt ved å følge rådene i familieerklæringen.

    • En beskrivelse av hva du vil gjøre for mer fullstendig å etterleve prinsippet eller læresetningen du valgte.

Grunnleggende læresetninger

Følgende informasjon er satt sammen ved hjelp av de viktigste punktene i leksjonene i dette kurset. Tallene i parentes som følger sitatene, er leksjonsnummeret i Den evige familie – lærerhåndbok (2015), hvor utsagnet finnes. Sammenlign svaret ditt med informasjonen nedenfor. Hvis det er en grunnleggende læresetning fra denne vurderingen som du ikke tok med i svaret ditt, kan du vurdere å redigere svaret før du leverer det. Du behøver ikke å kopiere denne informasjonen ordrett inn i svaret, men bare sørge for at du forstår disse læresetningene og formidler denne forståelsen. Ettersom spørsmål 3 krever et mer personlig svar, er det ingen hovedpunkter for dette spørsmålet.

  1. Hvorfor står familien sentralt i vår himmelske Faders plan for lykke?

    De viktigste hensiktene med frelsesplanen:

    • “Vår himmelske Faders plan gjør det mulig for oss å bli som våre himmelske foreldre” (3).

    • “Jorden ble skapt for å tilveiebringe udødelighet og evig liv” (4).

    Hvordan rettferdige familier bidrar til å oppfylle disse hensiktene gjennom evigheten:

    • “Familien er en sentral del av Guds plan for vårt førjordiske, jordiske og evige liv” (6).

    • “På grunn av fallet kunne Adam og Eva få barn, og deres etterkommere kunne utvikle seg mot evig liv” (4).

    • “Med en fysisk kropp opplever vi forhold i jordelivet som kan forberede oss til evigheten” (5).

    • “Når vi inngår den nye og evige ekteskapspakt, kan vi bli opphøyet i den høyeste grad i Det celestiale rike” (15).

  2. Hva er Kirkens normer for ekteskap?

    Ektefeller og foreldres guddommelige roller og ansvarsoppgaver:

    • “Mann og hustru har et høytidelig ansvar for å elske og ha omsorg for hverandre” (“Familien – en erklæring til verden”, 129).

    • “Når en mann og en hustru bringer et barn til verden, oppfyller de en del av vår himmelske Faders plan for lykke” (17).

    • “Foreldre er befalt å lære sine barn å elske og tjene hverandre, å holde Guds bud og være lovlydige borgere” (22).

    Frelserens rolle i ekteskap og familie:

    • “Jesu Kristi forsoning gjør det mulig for hver enkelt av oss å til slutt motta alle vår himmelske Faders lovede velsignelser” (24).

    • “Når familier bygger sin grunnvoll på Jesus Kristus, vil ikke Satan ha makt til å ødelegge dem” (19).

    Lover som regulerer kyskhet og troskap i ekteskapet og de evige konsekvenser av disse lovene:

    • “Ekteskap mellom mann og kvinne er innstiftet av Gud” (“Familien – en erklæring til verden”, 129).

    • ”Gud har befalt at formeringsevnens hellige kraft utelukkende skal brukes mellom en mann og en kvinne som er lovlig viet som ektemann og hustru” (”Familien – en erklæring til verden”, 129) (16).

    • “Endringer i sivilrett må ikke, og kan i virkeligheten ikke, endre den morallov som Gud har fastslått. Gud forventer at vi skal støtte og holde hans bud uavhengig av avvikende meninger eller trender i samfunnet” (sitert i Gospel Topics, “Same-Sex Marriage”, lds.org/topics) (7).

Skriv ut