Institutet
Lektion 12 – Förberedelsematerial till lektionen: Hitta ren sanning i Jesu Kristi lärdomar


”Lektion 12 – Förberedelsematerial till lektionen: Hitta ren sanning i Jesu Kristi lärdomar”, Jesus Kristus och hans eviga evangelium – lärarmaterial (2023)

”Lektion 12 – Förberedelsematerial till lektionen”, Jesus Kristus och hans eviga evangelium – lärarmaterial

Bild
Frälsarens undervisning om lärjungeskapet, av Justin Kunz

Lektion 12 – Förberedelsematerial till lektionen

Hitta ren sanning i Jesu Kristi lärdomar

Detta att leva i den digitala tidsåldern har gett oss fantastisk tillgång till en enastående mängd information. Ändå har president Russell M. Nelson sagt: ”En av farsoterna i vår tid är att alltför få människor vet var de ska finna sanningen” (”Ren sanning, ren lära och ren uppenbarelse”, Liahona, nov. 2021, s. 6). När du tänker på de olika budskapen och rösterna som tävlar om din uppmärksamhet, tänk då på hur Jesus Kristus och hans lärdomar är den yttersta källan till ren sanning och har kraften att vägleda, stärka och förändra ditt liv (se Johannes 14:6).

Del 1

Hur kan Jesu Kristi lärdomar förbättra mitt liv?

Efter sin uppståndelse vandrade Jesus tillsammans med två lärjungar som var på väg till Emmaus. De förstod inte att han var den uppståndne Kristus. Medan de gick undervisade Jesus ur skrifterna om innebörden av sitt gudomliga uppdrag. (Se Lukas 24:13–27.)

Bild
Jesus talar med två lärjungar på vägen till Emmaus
Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Lukas 24:31–32 och titta efter vilken inverkan Frälsarens undervisning hade på de här lärjungarna.

Jesus Kristus undervisade med ”myndighet från Gud” och inte som de skriftlärda och fariseerna (Joseph Smith Translation, Matthew 7:37 [se fotnot a till Matthew 7:29 i kyrkans utgåva av Bibeln på engelska]). När han undervisade i sin hemstad Nasaret blev folket ”överväldigade av hans undervisning, eftersom hans ord hade makt” (Lukas 4:32). Men trots att Herren undervisade med makt tyckte en del människor att hans förkunnelser och lärdomar var för svåra och valde att inte följa honom. Vid ett sådant tillfälle frågade Herren sina apostlar: ”Inte tänker ni väl också gå?” (Johannes 6:67; se även Johannes 6:68–69.)

I vår tid kan vi också känna att Jesu Kristi förkunnelser och lärdomar är svåra att förhålla sig till. Ibland kanske vi till och med känner oss frestade att ”gå”. För att förbli trofasta hela livet räcker det inte med att bara höra hans ord.

Efter att ha undervisat en farisé som hette Nikodemus om viktiga evangeliesanningar, sa Herren: ”Den som lever i sanningen kommer till ljuset, för att det ska bli uppenbart att hans gärningar är gjorda i Gud” (Johannes 3:21, betoning tillagd).

Bild
Jesus undervisar Nikodemus

Vid ett annat tillfälle, när Jesus undervisade i templet, sa han: ”Om någon vill göra hans vilja ska han förstå om min lära är från Gud eller om jag talar av mig själv” (Johannes 7:17, kursivering tillagd). Senare, när Jesus var ett exempel på tjänande för sina lärjungar genom att tvätta deras fötter, sa han: ”När ni vet detta, saliga är ni om ni också gör det” (Johannes 13:17, betoning tillagd).

Äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum har förklarat vikten av att handla efter Jesu Kristi lärdomar:

Bild
Äldste Jeffrey R. Holland

”Vad ska alltså göras?” Jag tror att Frälsaren svarade på denna fråga varje dag som en oskiljaktig del av sin undervisning och predikan. Hans predikningar och uppmaningar skulle inte vara till någon nytta om hans lärjungars liv inte förändrades.

”Vad ska alltså göras?” Ni och jag vet att det finns alltför många människor för vilka det inte finns något samband mellan det de säger att de tror på och hur de verkligen lever sitt liv. (”Undervisa, predika, bota”, Liahona, jan. 2003, s. 17)

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Tänk på Frälsarens lärdomar i evangelierna (Matteus, Markus, Lukas och Johannes) och i 3 Nephi 11–27. Välj en lärdom som har varit särskilt viktig för dig och studera den igen. (Obs: Om du behöver förslag för att fräscha upp ditt minne, se ”Jesus Kristus lära” som finns på KomtillKristus.org.)

Skriv ner dina tankar om följande frågor när du studerar och begrundar:

  1. Vad gör störst intryck på dig i just den här lärdomen från Frälsaren?

  2. På vilket sätt har den här lärdomen påverkat ditt liv?

  3. Hur har den fört dig närmare Jesus Kristus?

Kom till lektionen förberedd att berätta om den lärdom du valde och hur den har påverkat ditt liv. Om du inte kan komma på en lärdom från Frälsaren som har påverkat dig, leta då efter en som kan vara relevant i ditt liv. Studera den och kom förberedd att berätta vad som gör störst intryck på dig i den här lärdomen.

Del 2

Vilka av Herrens lärdomar är viktigast för min frälsning?

President Boyd K. Packer i de tolv apostlarnas kvorum sa:

Bild
President Boyd K. Packer

All sanning är värd att känna till. Vissa sanningar är mer användbara, men det finns sanningar som är ytterst viktiga att känna till. (”Truths Most Worth Knowing” [Church Educational System devotional for young adults, 6 nov. 2011], ChurchofJesusChrist.org)

Vi kan vända oss till Frälsaren för att få vägledning om vad som kan vara av störst värde att känna till. Efter sin uppståndelse visade sig Jesus Kristus för många människor, bland annat för sina tolv apostlar. Han gav de tolv i uppdrag att predika hans evangelium för alla människor. Han försäkrade dem också om att de som trodde på hans evangelium och döptes skulle bli frälsta. (Se Markus 16:15–16.)

När Jesus Kristus visade sig för nephiterna undervisade han dem om innebörden av sitt evangelium och varför det var nödvändigt för deras frälsning.

Bild
Den ene efter den andre, av Walter Rane
Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs 3 Nephi 27:13–14, 19–21 och markera gärna de grundläggande beståndsdelarna av Frälsarens evangelium. Du kan också titta på videon ”Evangeliet är ett glädjebudskap” [Gospel Is Good News] (1:33) med president Russell M. Nelson.

Broder Daniel K. Judd, tidigare förste rådgivare i Söndagsskolans generalpresidentskap, har sagt:

Bild
Broder Daniel K. Judd

Även om Jesu Kristi evangelium innefattar all sanning, har inte alla sanningar lika stort värde. Frälsaren förklarade tydligt att hans evangelium först och främst är hans stora försoningsoffer. Hans evangelium är också en inbjudan att ta emot försoningens välsignelser genom att tro på Kristus, omvända oss, döpas och ta emot den Helige Anden samt trofast hålla ut intill änden. …

Det [är] viktigt att vi ger näring åt dem vi undervisar och leder genom att fokusera på de grundläggande lärosatserna … snarare än att lägga ner dyrbar tid på mindre viktiga ämnen och källor. (Se ”Näring genom Guds goda ord”, Liahona, nov. 2007, s. 93–94)

President Dieter F. Uchtdorf, då andre rådgivare i första presidentskapet, har sagt:

Bild
President Dieter F. Uchtdorf

Om ni någonsin känner att evangeliet inte fungerar särskilt väl för er, så ta ett steg tillbaka, rannsaka ert liv från ett högre plan och förenkla ert förhållningssätt till lärjungeskapet. Fokusera på evangeliets grundläggande lära, principer och tillämpningar. Jag lovar att Gud välsignar och vägleder er på vägen mot ett meningsfullt liv, och evangeliet kommer definitivt att fungera bättre för er. (”Det fungerar utmärkt!”, Liahona, nov. 2015, s. 22)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Vad kan hända när vi förbiser evangeliets grundläggande lära och fokuserar på mindre viktiga lärdomar? Vad har hjälpt dig mest att fokusera på den grundläggande läran?

Skriv ut