Institutet
Lektion 19 – Förberedelsematerial till lektionen: Att hjälpa Herren med de dödas återlösning


”Lektion 19 – Förberedelsematerial till lektionen: Att hjälpa Herren med de dödas återlösning”, Jesus Kristus och hans eviga evangelium – lärarmaterial (2023)

”Lektion 19 – Förberedelsematerial till lektionen”, Jesus Kristus och hans eviga evangelium – lärarmaterial

Bild
Familjer, av Caitlin Connolly

Lektion 19 – Förberedelsematerial till lektionen

Att hjälpa Herren med de dödas återlösning

Vad vet du om dina förfäder? Oavsett om du vet mycket eller lite är det viktigt att komma ihåg att de var verkliga personer. Var och en är en älskad dotter eller son till vår himmelske Fader. Tänk på att många av dina förfäder och andra under historiens lopp levde och dog utan kunskap om Jesus Kristus eller saknade möjlighet att ta emot evangeliets förrättningar. När du studerar kan du fundera över hur Frälsarens verksamhet i andevärlden bidrog till att sprida evangeliets välsignelser till alla människor. Begrunda vad du kan göra för att hjälpa Frälsaren återlösa de döda.

Del 1

Vad lär vi oss om Jesus Kristus genom hans verksamhet i andevärlden?

Äldste Spencer J. Condie har medan han verkade som medlem i de sjuttios kvorum sagt:

Bild
Äldste Spencer J. Condie

Fakta om Jesu död och uppståndelse anses av kristna som grundläggande lärosatser. Men vad som hände med Jesu odödliga ande efter hans död och före hans uppståndelse är ett mysterium för alla utom de sista dagarnas heliga. (”Frälsarens besök i andevärlden”, Liahona, juli 2003, s. 26)

Andevärlden är ett mysterium för många eftersom Bibeln inte hänvisar till den så mycket. Under sin jordiska verksamhet profeterade Jesus Kristus att ”de döda ska höra Guds Sons röst, och de som hör den ska få liv” (Johannes 5:25, se även v. 24, 26–28). På korset sa Jesus till den ångerfulle brottslingen bredvid sig: ”Jag säger dig sanningen: I dag ska du vara med mig i paradiset [eller i andevärlden]” (Lukas 23:43; se även Gospel Topics, ”Paradise” [Paradiset], topics.ChurchofJesusChrist.org). Petrus lärde senare att efter Jesu död ”förkunnade [han] sin seger för andarna i fängelset” (1 Petrusbrevet 3:19; 4:6).

År 1918 begrundade president Joseph F. Smith de här orden från Petrus och reflekterade över Frälsarens försoning när han fick en anmärkningsvärd syn om andevärlden (se Läran och förbunden 138:1–11).

Bild
De bemyndigade, av Harold I. Hopkinson

De bemyndigade, av Harold I. Hopkinson

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Läran och förbunden 138:12–19, 23–24 och föreställ dig hur det skulle ha varit att vara där med de trofasta andar som beskrivs i de här verserna.

Under den här synen undrade president Joseph F. Smith hur Frälsaren kunde undervisa alla de dödas andar om evangeliet när han var där en så kort tid (se Läran och förbunden 138:25–28).

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Läran och förbunden 138:29–35 och se hur Frälsaren beredde vägen för att hans evangelium skulle predikas för alla människor i andevärlden.

Bild
Kristus predikar i andevärlden, av Robert T. Barrett
Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Vad kan vi lära oss om Frälsaren av president Smiths syn? Hur skulle du förklara betydelsen av den här anmärkningsvärda händelsen för någon som inte hade hört talas om den?

Del 2

Hur kan jag hjälpa Herren med de dödas återlösning?

På grund av vår himmelske Faders och Jesu Kristi oändliga kärlek och barmhärtighet beredde de ett sätt för alla människor att ta emot de förrättningar som är nödvändiga för upphöjelse – dop, konfirmation, ordination till melkisedekska prästadömet (för män), tempelbegåvningen och den beseglande vigselförrättningen. Sett ur ett evigt perspektiv har vi Frälsarens efterföljare på båda sidor om slöjan som arbetar tillsammans med honom för att frälsa alla vår himmelske Faders barn. Frälsningsarbetet för de döda är en helig möjlighet vi kan delta i nu och under resten av livet. Ett sätt att hjälpa till i det här arbetet är genom ställföreträdande förrättningar, som endast kan utföras i templen.

Bild
dop som utförs i templet

Genom sina profeter uppmanar Herren alla medlemmar i kyrkan att göra sin egen släktforskning och hitta dem som behöver frälsande förrättningar. President Russell M. Nelson har sagt följande:

Bild
President Russell M. Nelson

Genom att göra för andra vad de inte kan göra för sig själva, följer vi Frälsarens exempel, han som genomförde försoningen för att välsigna andra människors liv. (“Personlig förberedelse för tempelvälsignelser”, Liahona, juli 2001, s. 39)

Äldste D. Todd Christofferson i de tolv apostlarnas kvorum har sagt följande om det ställföreträdande arbete som utförs i templen:

Bild
Äldste D. Todd Christofferson

Vårt arbete till förmån för de döda är ett vältaligt vittne för att Jesus Kristus är hela mänsklighetens gudomliga Återlösare. Hans nåd och löften når också dem som under sitt liv inte fann honom. (”De dödas återlösning och vittnesbördet om Jesus”, Liahona, jan. 2001, s. 13)

Äldste Dale G. Renlund i de tolv apostlarnas kvorum gjorde en lista över ”enastående förunderliga” välsignelser som vi kan få när vi deltar i släktforskning och tempeltjänst:

Bild
Äldste Dale G. Renlund
  • större kunskap om Frälsaren och hans försoningsoffer

  • ökat inflytande från den Helige Anden för att ge oss styrka och vägledning i våra liv

  • större tro, så att omvändelsen till Frälsaren blir djup och bestående

  • ökad förmåga och motivation att lära och omvända oss på grund av att vi förstår vilka vi är, var vi kommer ifrån och har en tydligare vision av vart vi är på väg

  • större förädling, helgande och mildrande inflytande i våra hjärtan

  • större glädje genom en ökad förmåga att känna Herrens kärlek

  • fler familjevälsignelser, oavsett vår nuvarande, tidigare eller framtida familjesituation eller hur ofullkomligt vårt släktträd är

  • större kärlek till och uppskattning för förfäder och levande släktingar, så att vi inte längre känner oss ensamma

  • större förmåga att urskilja vad som behöver helas, och därför, med Herrens hjälp, att tjäna andra

  • ökat skydd mot frestelser och motståndarens allt intensivare inflytande

  • ökad hjälp med att hela bekymrade, förkrossade eller oroliga hjärtan och reparera det som är skadat.

Om ni har bett om några av de här välsignelserna, engagera er då i släktforskning och tempeltjänst. När ni gör det besvaras era böner. När förrättningar utförs till förmån för avlidna, helas Guds barn på jorden. (”Släktforskning och tempeltjänst: Besegling och helande”, Liahona, maj 2018, s. 47)

Bild
par som har kort för att utföra tempeltjänst
Bild
ikon, handla

Handla

Vad kan du göra i dag för att tillsammans med Herren delta i tempeltjänst och släktforskning? Du kan prata med en familjemedlem om dina förfäder, indexera, bekanta dig med FamilySearch eller besöka templet och utföra en förrättning för någon som har dött.

Skriv ut