Seminar
Evangelisk mesterlære: 1 Korinther 15:40-42


Evangelisk mesterlære: 1 Korinther 15:40-42

I opstandelsen er der tre grader af herlighed

Billede
En illustration, der viser frelse og ophøjelse: Sol & måne og stjerner

I en tidligere lektion, »1 Korinther 15:32-54«, lærte du om de tre grader af herlighed i opstandelsen. Du lærte også, at vor Fader i himlen vil give de trofaste celestial herlighed gennem Jesus Kristus. Denne lektion kan hjælpe dig til at lære henvisningen til og nøglesætningen i mesterlæreskriftstedet 1 Korinther 15:40-42 udenad, forklare læren og anvende principperne for at opnå åndelig kundskab i situationer fra det virkelige liv.

Lær udenad og forklar

Udfør følgende trin for at hjælpe dig med at forklare og lære læresætningen i 1 Korinther 15:40-42 udenad:

  1. Skriv »1 Korinther 15:40-42: I opstandelsen er der tre grader af herlighed« øverst på et stykke papir.

  2. Tegn en sol under sætningen, en måne under solen og en stjerne under månen.

  3. Læs 1 Korinther 15:40-42 og skriv ved hver af dine tegninger navnet på den herlighed, den repræsenterer.

  4. Se på din tegning, mens du gentager skriftstedshenvisningen og nøglesætningen i dit sind, indtil du føler dig sikker på, at du kender dem godt.

  5. Hvordan vil du forklare de sandheder, der undervises om i dette skriftsted, til en person, der ikke forstår, hvad der efter vor himmelske Faders plan sker efter døden? Skriv din forklaring med dine egne ord.

Praktiser anvendelse

Anvendelse af principperne for at opnå åndelig kundskab kan hjælpe os i situationer i det virkelige liv og med vigtige spørgsmål, vi har.

Læs følgende scenarier og vælg et, du gerne vil fokusere på i den næste aktivitet.

  1. Julia prøver oprigtigt at gøre det rette, men hun føler sig ofte fordømt på grund af sine svagheder. Hun tror på, at andre mennesker vil komme i det celestiale rige, men tvivler på, at hun selv vil klare det.

  2. Maria har lige hørt en god tale om opstandelsens gave, som vor himmelske Fader og Jesus Kristus vil give til alle. Hun tænker: »Hvorfor skal jeg omvende mig eller holde befalingerne, hvis alle alligevel skal opstå i et fuldkomment, udødeligt legeme?«

I den foregående lektion studerede du følgende sandhed i 1 Korinther 15:40-42: I vor himmelske Faders plan er der forskellige grader af herlighed for opstandne legemer. Brug principperne for at opnå åndelig kundskab og den sandhed, der undervises om i 1 Korinther 15:40-42, for at hjælpe enten Julia eller Maria med deres bekymringer eller spørgsmål.

1. Besvar spørgsmålene under hvert af følgende principper for at opnå åndelig kundskab i din studiebog.

Undersøg begreber og spørgsmål ud fra et evigt perspektiv

Læs afsnit 8 i afsnittet »Opnå åndelig kundskab« i Evangelisk mesterlære, hoveddokument, 2022. Overvej at markere de to spørgsmål i slutningen af det afsnit.

  • Hvordan kan svarene på de to spørgsmål anvendes i Julias eller Marias situation?

I afsnit 8 står der også: »Vi søger Helligåndens hjælp for at se ting, som Herren ser dem.«

  • Hvad kan Herren forstå ved denne situation, der vil være en hjælp for Julia eller Maria? Hvorfor?

Søg yderligere kundskab gennem guddommeligt anviste kilder

Gennemgå afsnit 11-12 i afsnittet »Opnå åndelig kundskab« i Evangelisk mesterlære, hoveddokument.

  • Hvor ville du råde Julia eller Maria til at se efter de sandheder, de har brug for i deres liv?

  • Hvilke oplevelser har du haft, der viser vigtigheden af omhyggeligt at vælge, hvor du søger åndelig sandhed?

Brug et par minutter på at søge efter specifikke skriftsteder eller profetiske udtalelser, som du føler passer på Julias eller Marias situation. (Nogle skriftsteder fra nylige lektioner, der kan være nyttige, omfatter 1 Kor 15:40-42; L&P 76:50-52, 62-64, 69-70, 71-76, 81-85; 88:21-24).

  • Hvad fandt du frem til, som du kan dele? Hvordan har de sandheder, du har fundet, gjort en forskel i dit liv?

Handl i tro

Gennemgå afsnit 5-6 i afsnittet »Opnå åndelig kundskab« i Evangelisk mesterlære, hoveddokument. Overvej at markere mindst tre forskellige vendinger eller idéer, som du tror kan hjælpe Julia eller Maria.

  • Hvilke vendinger valgte du? Hvordan kan hver af disse vendinger hjælpe Julia eller Maria?

  • Hvis du har haft tanker som Julias eller Marias, hvad gjorde du så for at reagere trofast på disse tanker?

  • Hvorfor har hver af disse unge kvinder brug for at fokusere deres tro på Jesus Kristus, når de arbejder sig igennem deres situation? Hvorfor ikke bare gøre det bedste, de kan, uden at fokusere på ham?

Udskriv