Seminar
Evangelisk mesterlære: Johannes 3:5


Evangelisk mesterlære: Johannes 3:5

Født af vand og ånd for at komme ind i Guds rige

Billede
en pige bliver døbt

I en tidligere lektion studerede I Frelserens ord til Nikodemus om at blive åndeligt genfødt gennem ordinancerne dåb og bekræftelse. I denne lektion kan I øve jer i at anvende principperne for at opnå åndelig kundskab ved hjælp af læresætningen om, at vi må være født af vand og ånd for at komme ind i Guds rige.

Lær udenad og forklar

Forestil jer, at I er blevet bedt om at undervise en primaryklasse om denne sandhed i Johannes 3:5: Vi må fødes af vand og ånd for at komme ind i Guds rige.

1. Skriv jeres svar på følgende oplæg i jeres studiebog.

  • Hvordan ville I forklare primaryklassen, hvad denne læresætning betyder? Inkluder tanker om Frelserens rolle i denne proces, som er beskrevet i Alma 7:14.

Følgende øvelse kan hjælpe jer med at huske mesterlæreskriftstedet og lære dets nøglesætning udenad. I kan udføre en lignende aktivitet i appen Evangelisk mesterlære, hvis I har adgang til den. Skriv med blyant i jeres studiebog: »Johannes 3:5: Den, der ikke bliver født af vand og ånd, kan ikke komme ind i Guds rige.« Sig sætningen højt eller for jer selv et par gange. Vælg tre eller fire ord og slet dem, undtagen det første bogstav i hvert af disse ord. Gentag sætningen igen et par gange. Gentag denne øvelse, indtil der kun er det første bogstav i hvert ord tilbage, som vist her: »J_______ 3:_D__, d__ i___ b_____ f___ a_ v___ o_ å__, k__ i___ k____ i__ i G___ r___.« Gentag sætningen flere gange ved at bruge de første bogstaver, og prøv så at citere den uden at se på dem.

Øv anvendelse

Forestil jer, at I har en veninde, der hedder Meghan og er medlem af Kirken, men det er hendes mor ikke. Hendes mor tror på Jesus Kristus og Bibelen, men tilhører ikke nogen bestemt kirkeretning. Meghan spørger jer: »Kan min mor komme i himlen uden at blive døbt, hvis hun lever et godt liv?«

  • Hvilke grunde kan Meghan have til at stille dette spørgsmål?

  • Hvorfor er det vigtigt at forstå hendes grunde til at stille dette spørgsmål, før man prøver at hjælpe hende med at finde svar?

For at hjælpe Meghan med at finde et svar på hendes spørgsmål om vigtigheden af dåb, kan I anvende principperne for at opnå åndelig kundskab.

Handl i tro

Læs afsnit 5-7 i afsnittet »Opnå åndelig kundskab« i Evangelisk mesterlære, hoveddokument, 2022. Overvej at understrege ord eller sætninger, der kan være nyttige at anvende i dette scenarie.

  • Hvilke ord og vendinger understregede I? Hvordan kan I anvende dem i dette scenarie?

Undersøg begreber og spørgsmål ud fra et evigt perspektiv

Læs afsnit 8-10 i samme afsnit i Evangelisk mesterlære, hoveddokument. Overvej at understrege ord eller sætninger, der kan være nyttige at anvende i dette scenarie.

  • Hvilke ord og vendinger understregede I? Hvordan kan I anvende dem i dette scenarie?

Søg yderligere kundskab gennem guddommeligt anviste kilder

Læs afsnit 11-12 i samme afsnit i Evangelisk mesterlære, hoveddokument. Overvej at understrege ord eller sætninger, der kan være nyttige at anvende i dette scenarie.

  • Hvilke ord og vendinger understregede I? Hvordan kan I anvende dem i dette scenarie?

2. Forklar baseret på, hvad I har lært fra jeres studium af Johannes 3:5, hvordan vil I så hjælpe Meghan med at anvende principperne for at opnå åndelig kundskab for at besvare hendes spørgsmål.

Udskriv