Seminar
Gennemgang af Evangelisk mesterlære 20


Gennemgang af Evangelisk mesterlære 20

Forstå og forklar

Billede
Ung mand, der læser i skriften

Et formål med evangelisk mesterlære er at hjælpe dig til bedre at forstå Frelserens lærdomme og være i stand til at forklare dem med dine egne ord. Denne lektion vil give dig mulighed for at øge din forståelse og øve dig i at forklare sandheder fra forskellige mesterlæreskriftsteder i Det Nye Testamente.

Hvad ved du om Jesus Kristus?

Beskriv, hvad du ved om Jesus Kristus ved kun at bruge den del af hans liv, som er vist på følgende billede:

Billede
Kristus hænger på et kors på Golgata. To tyve hænger på kors på venstre og højre side af Kristus. Talrige iagttagere, deriblandt Maria, Kristi mor, Maria Magdalene, andre sørgende og romerske soldater er samlet rundt om korsene. Tordenskyer samler sig på himlen.

Se på disse billeder og besvar følgende spørgsmål:

Billede
Modelfoto. Maria holder Jesusbarnet og ser på ham.
Billede
Jesus Kristus holder sine hænder over øjnene på en blind mand, der knæler foran ham. En gruppe mænd, kvinder og børn er samlet omkring Kristus. De bevidner, at Kristus helbreder den blinde mand. Der er stenbuer i baggrunden.
Billede
Det første syn, af Del Parson (62470); GAK 403; primaryhæfte 1-04; primaryhæfte 2-38; primaryhæfte 3-10; primaryhæfte 5-06; primaryhæfte 6-40; primaryhæfte 7-40; Joseph Smith – Historie 1:14-20
  • Hvilke begivenheder skildres i hvert af disse tre billeder?

  • Hvad bidrager hver af disse begivenheder med til din forståelse af Jesus Kristus og hans mission?

For virkelig at lære, hvem Frelseren er, og hvorfor han er vigtig for dig, hjælper det at studere flere beretninger om hans liv og mere end én profets optegnelser.

På samme måde kan studium af og sammenligning af sandheder, der findes i flere mesterlæreskriftsteder, hjælpe dig til at forstå Frelserens lære bedre end blot et enkelt skriftsted.

1. Studer følgende mesterlæreskriftsteder og besvar de tilhørende spørgsmål i din studiebog:

Læs og overvej, hvad Hebræerne 12:9, Jakobs Brev 1:5-6 og Jakobs Brev 2:17-18 lærer os om vor himmelske Fader og vores forhold til ham.

  • Hvordan hjælper det dig til bedre at forstå vores forhold til Gud, at du studerer disse tre mesterlæreskriftsteder samtidig?

Læs og overvej, hvad 1 Peter 4:6 og Johannes’ Åbenbaring 20:12 lærer os om den endelige dom i vor himmelske Faders plan.

  • Hvordan hjælper det dig til bedre at forstå den endelige dom, at du studerer begge disse to mesterlæreskriftsteder?

Overvej at krydshenvise eller linke nogle skriftsteder, som du måske ønsker at studere sammen igen i fremtiden.

Linke mesterlæreskriftsteder

2. Udfør følgende aktivitet:

  1. Vælg et af mesterlæreskriftstederne i Det Nye Testamente, som du gerne vil lære mere om, og skriv henvisningen og nøglesætningen i din studiebog.

  2. Find og læs hele mesterlæreskriftstedet, og nedskriv det, du forstår om den lære, det underviser om.

  3. Find den komplette liste over mesterlæreskriftsteder og nøglesætninger, der findes sidst i Evangelisk mesterlære, hoveddokument, 2022.

  4. Find og læs mindst to mesterlæreskriftsteder fra andre skriftsteder, der relaterer til det skriftsted i Det Nye Testamente, du har valgt.

  5. Skriv i din studiebog, hvordan disse yderligere skriftsteder øger din forståelse af skriftstedet i Det Nye Testamente.

Udskriv