Seminar
Efeserne 5:21-33; 6:1-4


Efeserne 5:21-33; 6:1-4

Kristuslignende relationer

Billede
En familie tilbringer tid sammen i området foran templet i Oakland.

Familiære relationer er noget af det mest berigende, vi kan opleve i jordelivet. Forhold til forældre, søskende og ægtefæller kan bringe stor glæde, men det kan også skabe udfordringer. Paulus underviste om, at vi kan se hen til Jesus Kristus som et eksempel på et sund og lykkeligt forhold til familiemedlemmer. Denne lektion kan hjælpe dig til at følge Frelserens eksempel for at forbedre dit forhold til andre.

Din familie

Skriv navnene ned på din nærmeste familie og en ting, som du elsker ved hver af dem.

Overvej denne udtalelse til hvert familiemedlem: »Jeg behandler dette familiemedlem sådan, som jeg føler, at Frelseren ønsker, at jeg behandler det.« Bedøm derefter, hvordan du behandler hvert familiemedlem ved at bruge følgende skala.

Billede
Det Nye Testamente – Seminar – Lærerens hæfte 2023

Når du studerer i dag, så tænk over de relationer, du har til din familie, og hvordan du kan følge Frelserens eksempel ved at elske og hjælpe dem.

Paulus gav råd om familiære forhold

Det er vigtigt at bemærke, at Paulus’ ord i Efeserne 5:22-24 blev skrevet på baggrund af de sociale skikke i det område. Profeter og apostle i dag underviser om, at mænd ikke er mere værd end kvinder, og at ægtepar bør være »jævnbyrdige partnere« (»Familien: En proklamation til verden«, ChurchofJesusChrist.org). Selvom skikkene på Paulus’ tid var anderledes, kan du stadig finde relevante råd i Paulus’ lærdomme. En sandhed, som Paulus fremhævede, er, at vi kan følge Frelserens eksempel gennem den måde, vi behandler vores familiemedlemmer på.

Læs Efeserne 5:21-27; 6:1-4, og se efter beviser på denne sandhed. Når du studerer, kan det være en hjælp at vide, at »underordne jer under hinanden« (Ef 5:21) henviser til en villighed til at arbejde sammen og elske og tage sig af hinanden, og »ærefrygt for Kristus« (Ef 5:21) betyder kærlighed til og respekt for Kristus.

1. Besvar to af følgende spørgsmål i din studiebog:

  • Hvordan viste Frelseren sin kærlighed til Kirken og hvordan gav han sig hen for den?

  • Hvad får det dig til at føle for Kristus, at du ved, hvordan han gav sig hen for Kirken?

  • Hvad bør en mand føle over for sin hustru, hvis han følger eksemplet på, hvad Frelseren føler over for sin kirke?

  • Hvilke råd gav Paulus, der både gælder ægtemænd og hustruer? Andre familiemedlemmer?

  • Hvad kan du gøre nu for at forberede dig på en dag at behandle din ægtefælle på den måde, som Frelseren ville behandle dem?

  • Hvordan kan det hjælpe dig til at blive mere som Jesus Kristus, at du adlyder og ærer dine forældre?

Se på de følgende billeder, og match dem med disse beretninger fra skriften: Lukas 2:51-52, Johannes 2:1-11 og Lukas 22:39-42. Tænk over, hvordan Frelseren var et eksempel på at elske, adlyde og ære sine jordiske og himmelske forældre.

Billede
Jesus sagde til sin mor, Maria: »Vidste I ikke, at jeg bør være hos min fader?«
Billede
Jesus taler til Maria ved en bryllupsmiddag
Billede
Kristus knæler i Getsemane Udtag omfatter ryggen på Frelseren, der er vist knælende i det høje græs, nærbillede af hans ansigt, der ser bange ud, på afstand med blod på sit ansigt og hænder nær en flod, en engel, der trøster ham, profilportræt og en lysende engel, der kommer mod Kristus, der er sammenkrøbet på jorden.
  • Hvordan elskede, adlød og ærede Frelseren sine forældre? Hvordan tror du, at hans handlinger påvirkede hans forhold til hans forældre?

  • Hvordan ærer og adlyder du dine forældre?

  • Hvordan har det velsignet dig at følge Frelserens eksempel og hjulpet dig til at styrke familieforholdet, eller hvordan tror du, at det kunne?

Øv dig i at være som Frelseren

2. Fuldfør følgende i din studiebog:

Skriv en typisk interaktion mellem en teenager og et familiemedlem, hvor det kan være svært at behandle det andet familiemedlem, som Frelseren ville behandle dem. Når du har skabt en interaktion, så skriv, hvordan du tror, at Frelseren ville reagere og hvorfor. Husk, hvordan Frelseren følte og handlede over for andre.

Eksempler kan være:

  • En forælder er kritisk over for, hvordan et barn bruger sin fritid.

  • En søskende tager en anden søskendes ejendele uden at spørge om lov, og lyver om det.

Følg Frelserens eksempel

Tænk over dit forhold til medlemmer af din familie. Tænk på tidspunkter, hvor du har fulgt Frelserens eksempel og behandlet andre på kristuslignende måder. Giv også Helligånden mulighed for at lade dig vide, hvad du kan gøre for at følge Frelserens eksempel på at elske andre.

Skriv ned, hvad du føler, du kan gøre for at efterligne Frelseren i dine familieforhold. Overvej at dele det, du skrev, med din lærer eller en forælder for at få hjælp til at følge op på det, du føler dig tilskyndet til at gøre.

Valgfrit: Vil du lære mere?

Efeserne 5:22-24. Hvad bør vi forstå om Paulus’ lærdomme i disse vers?

Paulus belærte om, at alle medlemmer af Kirken bør underordne sig hinanden, eller med andre ord sætte andre før sig selv (se Ef 5:21). Han forklarede derefter, hvordan princippet om at underkaste sig gjaldt i relationer i familien og husstanden. Vers 22-24 kan let misforstås og anvendes forkert i vore dage. Sidste dages profeter har tydeligt sagt, at ægtemænd og hustruer og mødre og fædre bør udføre deres hellige pligter som »jævnbyrdige partnere« (»Familien: En proklamation til verden«, ChurchofJesusChrist.org). Hvis ægtepar er oprigtigt forenede, bringer ethvert offer for ens ægtefælle uundgåeligt velsignelser til én selv. Således udtrykket: »Den, der elsker sin hustru, elsker sig selv« (Ef 5:28).

Hvordan kan en ægtemand eller hustru behandle deres ægtefælle, som Frelseren ville gøre det?

Præsident Gordon B. Hinckley (1910-2008) udtalte:

Billede
Portræt af præsident Gordon B. Hinckley i halvfigur set forfra. Præsident Hinckleys hænder hviler på ryglænet af en stol. Billedet er det officielle kirkeportræt af præsident Hinckley fra 1995. Dette blev præsident Hinckleys sidste officielle portræt. Præsident Hinckley døde den 27. januar 2008.

Lykken i ægteskabet ikke så meget er et spørgsmål om romantik, som om en oprigtig omsorg for en livsledsagers tryghed og velbefindende, Enhver mand, der gør sin hustrus tryghed til sin vigtigste opgave, vil forblive forelsket i hende gennem hele deres liv og gennem den forestående evighed. (Anchorage, Alaska, regionalkonference, 18. juni 1995)

Speaking Today: Excerpts from Recent Addresses of President Gordon B. Hinckley«, Ensign, apr. 1996, s.72)

Ældste L. Whitney Clayton fra De Halvfjerds’ Kvorum udtalte:

Billede
Officielt portræt af ældste L. Whitney Clayton. Fotograferet i marts 2017.

For det første har jeg bemærket, at både manden og hustruen i de lykkeligste ægteskaber anser deres forhold for at være en uvurderlig perle, en skat af uendelig værdi. De forlader begge deres far og mor og begynder sammen at opbygge et ægteskab, der for evigt vil have fremgang. De forstår, at de følger en guddommeligt fastlagt sti. De ved, at intet andet forhold kan bringe så megen glæde, frembringe så meget godt eller tilvejebringe så meget personlig forædling. Se og lær: De bedste ægtefæller betragter deres ægteskab som uvurderligt.

(L. Whitney Clayton, »Ægteskab: Se og lær«, Liahona, maj 2013, s. 83)

Hvad kan jeg gøre for at styrke mine familieforhold?

»Ær dine forældre ved at vise dem kærlighed og respekt. Adlyd dem, eftersom de leder dig i retskaffenhed. Vær villig til at hjælpe til derhjemme. Deltag i sunde familieaktiviteter og traditioner. Tilslut dig din familie i familiebøn, familieskriftstudium og hjemmeaften. Det styrker og forener familien at holde disse befalinger« (Til styrke for de unge, hæfte, 2011, 14-15).

Du kan læse følgende artikel med forslag til, hvordan man opbygger og styrker relationer: »Principper for omsorg: Opbyg meningsfulde relationer«, Liahona, aug. 2018, s. 6-9.

Overvej at se en eller flere af følgende videoer, som er tilgængelige på ChurchofJesusChrist.org, og som viser eksempler på personer, der stræber efter at følge Frelserens eksempel på, hvordan de behandler andre.

I videoen »You Are My Hands« (fra tidskode 10:26 til 12:39) taler præsident Dieter F. Uchtdorf, dengang i Det Første Præsidentskab, om, hvordan vi kan være Frelserens hænder.

I »Enduring Love« (4:16), udviser et par kærlighed og tjener hinanden, selv om de er nødt til at udholde forkrøblende fysisk modgang.

I »Hjem og familie – Gennem de små ting« (3:32) udfordrer en biskop tre unge til at lære, hvad det kræver at gøre deres hjem til hellige steder.

I »Mødre og døtre« (5:06) taler unge kvinder i Alberta i Canada om, hvorfor deres mødre er så gode eksempler for dem.

I »Fædre og sønner« (6:02) fortæller en ung mand om, hvordan han arbejdede på at forbedre sit forhold til sin far.

Udskriv