Seminarie
Mattheüs 6:19–34


Mattheüs 6:19–34

Zoek eerst het koninkrijk van God

Afbeelding
Christ teaches that all things shall be added unto those who seek the kingdom of God.

In de Bergrede leerde Jezus Christus zijn discipelen: ‘Zoek eerst [de opbouw van] het Koninkrijk van God’ (Mattheüs 6:33). In deze les leer je waarom het belangrijk is God op de eerste plaats te zetten.

Lees de volgende scenario’s:

  • Een jongeman in Californië is een getalenteerd surfer, maar heeft seminarie op een tijdstip waarop hij ook met het surfteam van zijn school moet oefenen.

  • Een jongevrouw in Brazilië is uitgenodigd voor een ereplaats op het feest voor de 15e verjaardag van haar vriendin, maar daarvoor moet ze wel een jurk dragen die tegen haar normen indruist.

  • Een jongeman in Nieuw-Zeeland is een getalenteerd rugbyspeler van wie wordt voorspeld dat hij een aanbod zal krijgen om professioneel te gaan spelen, maar hij heeft ook de leeftijd om op zending te gaan.

Dit zijn een paar voorbeelden van situaties waarin jongeren ervoor zouden kunnen kiezen om God op de eerste plaats in hun leven te zetten, hoewel dat niet gemakkelijk zou zijn.

  • Welke vragen zouden er bij de jongeren in deze situatie kunnen leven of wat zouden ze lastig kunnen vinden met betrekking tot God op de eerste plaats zetten?

  • Welke vragen zouden jij en je vrienden/vriendinnen kunnen hebben of wat zouden jullie misschien lastig vinden met betrekking tot God op de eerste plaats zetten?

Vraag bij het bestuderen van deze les of de Heer je wil helpen met eventuele vragen en dingen die je lastig vindt, en om je te doordringen van het belang om Hem op de eerste plaats te zetten.Bestudeer een van de volgende groepen verzen. Vraag om de leiding van de Heilige Geest bij het zoeken en begrijpen van waarheden die de Heiland leerde die je kunnen helpen om God op de eerste plaats te zetten.

De cursisten kunnen kiezen welke groep verzen ze willen bestuderen, of u kunt ze Optie A of Optie B opgeven. Misschien is het nuttig om de volgende opties op het bord te zetten.

Optie A: Mattheüs 6:19–24. In deze verzen gebruikt de Heiland het woord schatten als verwijzing naar iets wat we heel waardevol vinden, en oog als symbool van onze visie of focus in het leven. In de Bijbelvertaling van Joseph Smith wordt verduidelijkt wat de Heer in vers 22 onderwees: ‘Indien dan uw oog alleen op de eer van God gericht is, zal uw hele lichaam vol licht zijn’ (Bijbelvertaling van Joseph Smith, Mattheüs 6:22; zie ook Leer en Verbonden 88:67). Het is misschien ook nuttig om te weten dat het woord mammon in Mattheüs 6:24 verwijst naar wereldsgezindheid of rijkdom.

Optie B: Mattheüs 6:25–34. In de Bijbelvertaling van Joseph Smith wordt over deze verzen uitgelegd dat de Heer met zijn apostelen sprak over hun taak: ‘Ga heen in de wereld [om] de mensen [te] onderrichten’ (Bijbelvertaling van Joseph Smith, Mattheüs 6:25–26). Deze opdracht gaf de Heer destijds specifiek aan de twaalf apostelen, maar het beginsel dat Hij onderwees geldt ook voor ons. Let op de voorbeelden van manieren waarop God voor zijn schepselen zorgt, en dus ook voor ons. Let bij het studeren speciaal op vers 33: de Bijbelvertaling van Joseph Smith van dit vers begint met: ‘Daarom, zoek niet de dingen van deze wereld, maar streef er eerst naar het koninkrijk van God op te bouwen’ (Bijbelvertaling van Joseph Smith, Mattheüs 6:38 [in Studiewijzers op schriften.ChurchofJesusChrist.org]).

  • Wat sprak je aan toen je de woorden van de Heiland las, waarbij je om de leiding van de Heilige Geest had gevraagd? Waarom sprak dat jou aan?

De Heiland onderwees in deze verzen beginselen die waar zijn, waaronder: We kunnen niet tegelijk God en de mammon dienen (werelds leven) en als wij er eerst naar streven het koninkrijk van God op te bouwen, dan zal Hij ons zegenen met de dingen waarvan Hij weet dat wij ze nodig hebben.

  • Wat weet je over onze hemelse Vader en Jezus Christus dat je motiveert om Hen op de eerste plaats te zetten in je leven?

Bekijk indien mogelijk een van de volgende video’s van jonge mensen die God op de eerste plaats zetten. De video’s horen bij de scenario’s aan het begin van de les. (Alle video’s staan op ChurchofJesusChrist.org.)

Geen spijt’ (5:38): de jongeman die surfte.

Virtuous Young Women’ (3:50): de jonge vrouw die gevraagd werd een onzedelijke jurk te dragen.

Jullie tijd om op zending te gaan’ (3:31): de jongeman die rugby speelde.

2. Complete the following activity in your study journal.

  • Wat vond je goed aan de video? Wat ben je te weten gekomen over God op de eerste plaats zetten?

  • Wanneer heb jij God op de eerste plaats gezet?

  • Welke zegeningen heb je ontvangen als gevolg van je beslissing?

Denk er eens over na wat het onderwijs van de Heiland om God op de eerste plaats te zetten voor jouw leven betekent. Blijf je ook de rest van de les openstellen voor inspiratie van de Heilige Geest.

Stel dat jouw ring- of districtspresidium jouw quorum of klas zou vragen een video te maken om de jongeren in jouw omgeving er enthousiast voor te maken God op de eerste plaats te zetten. Het presidium wil de video op een jongerenevenement vertonen.

2. Doe de volgende activiteit in je studiedagboek.

Maak een gedetailleerd draaiboek voor je video. (Het gaat er alleen om dat je een opzet maakt; je hoeft de video niet echt op te nemen.) Neem het volgende in je opzet op:

  • Ten minste één waarheid die de Heiland in Mattheüs 6 leerde en een uitleg van hoe deze jongeren kan helpen om God op de eerste plaats te zetten.

  • Een hedendaags voorbeeld van iemand die God op de eerste plaats zet. Dit kan een persoonlijke ervaring zijn, of de ervaring van iemand die je kent. Schrijf een beknopte samenvatting van het voorbeeld.

Neem ook een of meer van de volgende elementen in je draaiboek op:

  • Een uitspraak van een kerkleider

  • Foto’s, afbeeldingen of clips die je erin wilt opnemen, en waar je dat wilt doen

  • Jouw getuigenis

Je zou je videodraaiboek met familieleden en vrienden kunnen delen. Een goed moment kan zijn wanneer je dit onderwerp met je familie bespreekt in je studie van Kom dan en volg Mij.

Als je daarvoor de mogelijkheden hebt, kun je je video eventueel ook daadwerkelijk maken en aan anderen laten zien.

Selecteer de knop Start Assignment [opdracht starten] of het tabblad Submission [indienen] om je opzet te uploaden.

Afdrukken