Seminariet
Utvärdera ditt lärande 8


Utvärdera ditt lärande 8

Romarbrevet 1–16; 1 Korintierbrevet 1–7

Bild
Students talking in a seminary class.

Den här lektionen är avsedd att hjälpa dig att utvärdera de mål du har satt och den personliga utveckling du har upplevt under dina studier i Nya testamentet. 

Utvärdera elevernas lärande. Genom att låta eleverna bedöma vad de lär sig kan du hjälpa dem att reflektera över hur Gud hjälper dem att lära sig och utvecklas. Hjälp eleverna att känna igen framgångar och hur de kan bli bättre. När de reflekterar över sina framsteg och utmaningar kan de få uppenbarelse om fler steg de kan ta för att bli mer som Jesus Kristus.

Elevens förberedelse: Be eleverna fundera över sina framsteg i förhållande till sina personliga andliga mål. Be dem också fundera på vad de har lärt sig eller målen de satte när de studerade Romarbrevet och 1 Korintierbrevet 1–7.

Förslag på övningar

Den här lektionen är avsedd att hjälpa eleverna utvärdera de mål de har satt upp, sin förmåga att förklara lärdomar i Nya testamentet eller hur deras inställning, önskan och förmåga att leva efter evangeliet förändras. Andra sanningar än de i följande övningar kan ha betonats när eleverna studerade Romarbrevet 1–16 och 1 Korintierbrevet 1–7 . I så fall kan övningarna anpassas så att dessa sanningar inkluderas.

Bli en Jesu Kristi lärjunge

  • Om du kunde resa till ett nytt ställe, vart skulle du åka?

  • Varför är det viktigt att utvärdera om du fortfarande är på rätt väg när du reser? Vad kan hända om du inte gör det?

Det är även viktigt att utvärdera vår andliga resa. President M. Russell Ballard i de tolv apostlarnas kvorum har undervisat om betydelsen av att arbeta mot andliga mål och sagt:

Bild
Official portrait of President M. Russell Ballard of the Quorum of the Twelve Apostles, 2004.

Jag har märkt att jag för att fokusera … regelbundet behöver ta mig tid att fråga mig själv: ”Hur går det för mig?”

Det är som att ha en personlig, enskild intervju med sig själv. …

Under de kommande veckorna, ta dig tid till att gå igenom ditt livs mål och planer och se till att de är förenliga med vår himmelske Faders stora plan för vår lycka. Om du behöver omvända dig och ändra dem, gör det gärna nu. …

Jag vittnar om att det inte finns något större mål i dödligheten än att leva för evigt med våra himmelska föräldrar och vår älskade Frälsare, Herren Jesus Kristus. Men det är mer än bara vårt mål. Det är också deras mål. De har fullkomlig kärlek till oss, större än vi ens kan börja förstå. De är helt och hållet, fullständigt och evigt förenade med oss. Vi är deras verk. Vår härlighet är deras härlighet. Mer än något annat vill de att vi ska komma hem.

(M. Russell Ballard, ”Återvänd och ta emot”, Liahona, maj 2017, s. 64–65)

Ägna några minuter åt att ställa dig följande frågor, som om du hade en personlig, enskild intervju med dig själv. Skriv gärna ner dina svar i din studiedagbok.

  • Vad har jag gjort nyligen för att få ett vittnesbörd om specifika sanningar från den Helige Anden? Vad lär jag mig om att ta emot uppenbarelse genom den Helige Anden? (Du kanske funderade över det när du studerade 1 Korintierbrevet 2 .)

  • Vilka mål har jag satt för att komma närmare Frälsaren och bli hans lärjunge? På vilka sätt har jag lyckats? Vilka hinder står jag inför? Vad behöver jag göra för att söka Herrens hjälp och gå vidare på min andliga resa?

Be eleverna berätta om sina svar på dessa frågor. Kom ihåg att vissa mål och erfarenheter kan vara särskilt personliga eller privata, så kräv inte att eleverna ska berätta om dem. Gratulera eleverna till deras framgångar. Om eleverna stöter på hinder som de har svårt att övervinna kan du ställa resten av klassen frågor som följande: Vad har vi lärt oss i år genom våra studier av Nya testamentet som kan vara till hjälp? Vilka upplevelser har du haft som kan vara till hjälp? Uppmuntra eleverna att fortsätta arbeta mot sina mål och betona att vår himmelske Fader kommer att hjälpa dem när de strävar efter att bli som honom.

Förklara Jesu Kristi nåd

För att hjälpa dig att bedöma din förståelse av en viktig evangeliesanning som du nyligen har studerat gör du följande:

Föreställ dig att du har kontaktats av missionärerna. De undervisar en person i din ålder som har svårt att förstå Jesu Kristi nåd. Missionärerna har bett dig följa med dem till nästa undervisningsmöte så att du kan berätta vad du vet om Frälsarens nåd och hur ditt liv välsignats av att följa Jesus Kristus.

Ta en stund och sök i skrifterna efter verser och sanningar som kan vara till hjälp. Det kan vara till hjälp att läsa några av följande verser:

Romarbrevet 3:10–12, 20–28

Romarbrevet 4:16 (se Joseph Smiths översättning av Romarbrevet 4:16)

Romarbrevet 5:1–2, 21.

  1. Skriv hur du skulle förklara Frälsarens nåd med egna ord.

  2. Med hjälp av ett skriftställe från Romarbrevet kan du berätta en sanning om Frälsarens nåd och hur vi kan ta emot den i våra liv. Fundera på hur kunskapen om dessa sanningar har fört dig närmare Frälsaren.

Se till att eleverna får tillräckligt med tid att förbereda sig. När eleverna är klara kan de arbeta med en klasskompis och turas om att undervisa varandra som om de berättar dessa saker för någon som missionärerna undervisar.

Öka er önskan att bli eniga i Kristus

Enighet var ett annat viktigt begrepp i Paulus brev till romarna och korintierna.

Du kan gärna be eleverna välja en eller två verser där Paulus undervisar om enighet (till exempel Romarbrevet 14:19 eller Romarbrevet 15:1). Gör sedan en av följande övningar:

  1. Läs upp versen eller verserna högt tillsammans i klassen.

  2. Dela upp eleverna i små grupper och be dem läsa versen eller verserna högt genom att turas om att läsa olika rader i skriftstället. Om eleverna vill ha en större utmaning kan de turas om att läsa enskilda ord.

  3. Läs upp versen eller verserna ett ord i taget och låt olika elever läsa olika ord.

Be eleverna utvärdera hur väl de arbetade tillsammans och dela med sig av insikter de fick angående enighet av den här övningen. Be eleverna sammanfatta vad Paulus lärde i versen eller verserna.

a. Hitta en vers du studerade i Romarbrevet eller 1 Korintierbrevet som har lärt dig en meningsfull sanning om att vara enig med andra i Kristus. Några exempel finns i Romarbrevet 12:10–21 ; 14:10–13, 19 ; 15:1–7 och 1 Korintierbrevet 1:10–13 ; 3:3–9 . Vilken sanning lär versen som du valde ut?

b. Tänk på ett tillfälle när du upplevde det Paulus lär ut i versen du valde. Vad tror du bidrog mest till dina ansträngningar att vara enig i Kristus?

c. Svara på två av följande frågor:

  • Vad är skillnaden mellan att helt enkelt arbeta bra tillsammans och att vara eniga genom Jesus Kristus och hans evangelium?

  • Varför är sanningen du valde i fråga a betydelsefull för dig?

  • Hur har du under den senaste månaden ökat din förståelse för enighet och din önskan att vara enig med andra?

  • Vad har du gjort för att bli mer enig med andra i Kristus?

  • Vilka utmaningar ställs du inför när du arbetar för att bli mer enig med andra?

Sök vägledning från den Helige Anden om hur Herren vill att du ska vara mer enig med andra i Kristus. Sök även uppenbarelse om hur du kan övervinna de utmaningar du kan ställas inför.

Fortsätt att gå vidare på din andliga resa, närmare vår himmelske Fader och Jesus Kristus. Kom ihåg att de älskar dig och är redo att hjälpa dig i dina ansträngningar.

Vittna om vår himmelske Fader och Jesus Kristus och deras önskan att hjälpa till.

Skriv ut