Kall på misjonsplan
Kapittel 12: Hjelp folk å forberede seg til dåp og bekreftelse


“Kapittel 12: Hjelp folk å forberede seg til dåp og bekreftelse”, Forkynn mitt evangelium – En veiledning i å dele Jesu Kristi evangelium med andre (2023)

“Kapittel 12”, Forkynn mitt evangelium

Bilde
John the Baptist Baptizing Jesus [Døperen Johannes døper Jesus], av Greg K. Olsen

Kapittel 12

Hjelp folk å forberede seg til dåp og bekreftelse

Overvei dette

  • Hvordan kan jeg hjelpe folk å forberede seg til dåp og bekreftelse?

  • Hvordan gjennomfører jeg et dåpsintervju?

  • Hvordan planlegges og gjennomføres et oppbyggende dåpsmøte?

  • Hvorfor er det viktig å fylle ut og sende inn skjemaet Dåp og bekreftelse?

  • Hvordan kan jeg støtte nye medlemmer?

Dåp er en gledelig håpets ordinans som bringer Guds kraft inn i en persons liv. Denne kraften kommer gjennom å motta Den hellige ånds gave. Den vil fortsette når en person holder ut til enden når det gjelder å holde dåpspakten.

Hensikten med din undervisning er å hjelpe andre å utvikle sin tro på Jesus Kristus, omvende seg fra sine synder og bli døpt med et oppriktig ønske om å følge Kristus. Mormon sa: “Omvendelsens første frukt er dåp” (Moroni 8:25). Når de du underviser holder forpliktelsene du innbyr dem til å inngå, vil de være forberedt til å inngå og holde pakter med Gud og nyte de lovede velsignelsene.

Dåp og bekreftelse er ikke et endelig mål. Disse ordinansene er snarere porten hvorved Guds barn kommer inn på paktens sti. Denne stien leder til tempelets ordinanser, pakter og gledelige velsignelser – og til slutt til evig liv (se 3 Nephi 11:20–40).

Kvalifikasjoner for dåp og bekreftelse

Gud innbyr alle sine barn til å komme til ham ved dåp og bekreftelse (se 2 Nephi 26:33; 3 Nephi 27:20). Kvalifikasjonene for dåp er de samme for alle.

Fra Lære og pakter 20:37.

  • Ydmyk deg for Gud.

  • Ha et ønske om å bli døpt

  • Kom frem med et sønderknust hjerte og en angrende ånd.

  • Omvend deg fra alle dine synder og be om tilgivelse.

  • Vær villig til å påta deg Kristi navn.

  • Vær fast bestemt på å tjene Kristus inntil enden.

  • Vis ved dine gjerninger at du har mottatt Kristi Ånd til forlatelse for dine synder.

Fra Det første presidentskap og De tolv apostlers quorum:

  • Svar riktig på spørsmålene i dåpsintervjuet.

  • Motta alle misjonærleksjonene.

  • Møte eldstenes quorumspresident, Hjelpeforeningens president og biskopen.

  • Være til stede på flere nadverdsmøter.

Disse kvalifikasjonene er indikatorer på den åndelige omvendelsesprosessen. Når noen oppfyller disse kvalifikasjonene, er de klare for de hellige ordinansene dåp og bekreftelse.

Når en person har fastsatt en fast dåpsdato:

  • Gjennomgå nøye hans eller hennes opptegnelse i Forkynn mitt evangelium-appen for å sikre at du har undervist den lære og de bud som er nødvendige.

  • Lag en tidsplan for det som skal til for å forberede dåp og bekreftelse. Gjennomgå denne tidsplanen sammen med personen.

  • Hvis det er mulig, ber du personen om å overvære på et dåpsmøte før sin egen dåp.

Skriftstudium

Studer følgende skriftsteder: Hvordan kan du hjelpe dem du underviser å forberede seg til dåp og bekreftelse? Skriv ned det du lærer av ditt studium.

Bilde
Gentle Healer [Den milde helbreder], av Greg K. Olsen

Hjelp folk å forberede seg til dåpsintervjuet

Dåpsintervjuet er et viktig skritt for å sikre at en person oppfyller Herrens kvalifikasjoner for dåp. Planlegg bare et dåpsintervju når en person er klar.

Hjelp folk å forberede seg til dette intervjuet slik at de føler seg tilpass med det. Forklar hvordan det vil være. Fortell dem at de vil møte en annen misjonær som deg.

Forklar formålet med intervjuet. Det er en mulighet for dem til å vitne om at de har “omvendt seg fra alle sine synder … og virkelig viser ved sine gjerninger at de har mottatt av Kristi Ånd til forlatelse for sine synder” (Lære og pakter 20:37).

Del spørsmålene intervjueren vil stille (se nedenfor). Dette hjelper personen å forberede seg til å besvare dem.

Sørg for at personen forstår det du har undervist og pakten han eller hun vil inngå i dåpen. Denne pakten er å:

  • Være villig til å påta seg Jesu Kristi navn.

  • Holde Guds bud.

  • Tjene Gud og andre.

  • Holde ut til enden. (Se leksjon 4.)

Bær vitnesbyrd om de store velsignelsene som kommer av å bli døpt og bekreftet og holde dåpspakten. Disse velsignelsene innbefatter syndenes forlatelse og Den hellige ånds gave.

Gjennomføring av dåpsintervjuet

Alle som ønsker å bli døpt, intervjues av en bemyndiget prestedømsleder. I en misjon er dette distrikts- eller sonelederen. Han gjennomfører intervjuer for:

  • Personer som er 9 år og eldre som aldri har blitt døpt og bekreftet.

  • Barn som er 8 år eller eldre hvis foreldre ikke er medlem av Kirken.

  • Barn som er 8 år eller eldre, som har en forelder som også blir døpt og bekreftet.

Retningslinjer for intervjueren er gitt nedenfor.

  • Hold intervjuet på et behagelig og uforstyrret sted hvor Ånden kan føles.

  • Når man intervjuer et barn, en ungdom eller en kvinne, skulle intervjuerens ledsager være i nærheten i et rom ved siden av, i foajeen eller på gangen. Hvis personen ønsker det, kan en annen voksen bes om å delta under intervjuet. Misjonærer skulle unngå alle omstendigheter som kan misoppfattes.

  • Begynn med bønn.

  • Hjelp vedkommende å føle seg vel til rette.

  • Gjør intervjuet til en åndelig oppløftende opplevelse.

  • Sørg for at personen forstår formålet med intervjuet.

  • Still dåpsintervjuspørsmålene som er oppført nedenfor. Tilpass spørsmålene til personens alder, modenhet og omstendigheter etter behov.

  • Svar på personens spørsmål.

  • Gjennomgå informasjonen på skjemaet Dåp og bekreftelse for å kontrollere at den er nøyaktig. Hvis personen er mindreårig, må en forelder eller verge undertegne skjemaet før dåpen (se delen “Dåp og bekreftelse: Spørsmål og svar” i dette kapittelet).

  • Innby personen til å bære vitnesbyrd eller uttrykke sine følelser.

  • Uttrykk takknemlighet for å kunne møte personen.

Dåpsintervjuspørsmål

Dåpsintervjuspørsmålene er som følger:

  1. Tror du at Gud er vår evige Fader? Tror du at Jesus Kristus er Guds Sønn og verdens Frelser og Forløser?

  2. Tror du at Jesu Kristi Kirke og evangelium har blitt gjenopprettet gjennom profeten Joseph Smith? Tror du at [Kirkens nåværende president] er en Guds profet? Hva betyr dette for deg?

  3. Hva betyr det for deg å omvende seg? Føler du at du har omvendt deg fra dine tidligere synder?

  4. Du har blitt lært at medlemskap i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige innebærer å etterleve evangeliets normer. Hva forstår du med følgende normer? Er du villig til å etterleve dem?

    • Kyskhetsloven, som forbyr enhver seksuell forbindelse utenfor et lovlig inngått ekteskap mellom en mann og en kvinne

    • Tiendeloven

    • Visdomsordet

    • Helligholdelse av sabbatsdagen, herunder å ta del i nadverden hver uke og tjene andre.

  5. Har du noen gang begått en alvorlig forbrytelse? Hvis du har gjort det, er du nå løslatt på prøve eller sluppet fri på spesielle vilkår?

  6. Har du noen gang deltatt i abort? (Se Generell håndbok, 38.6.1.)

  7. Når du blir døpt, inngår du en pakt med Gud om at du er villig til å påta deg Kristi navn, tjene andre, stå som Guds vitne til alle tider og holde hans bud hele livet. Er du rede til å inngå denne pakten og strebe etter å være tro mot den?

For instruksjoner hvis personen svarer bekreftende på spørsmål 5 eller 6, se Generell håndbok, 38.2.8.7 og 38.2.8.8.

Gjør deg kjent med fremgangsmåtene og retningslinjene knyttet til dåp og bekreftelse i Generell håndbok, 38.2.8. Noen av disse fremgangsmåtene omfatter spesielle omstendigheter du kan komme ut for.

Etter intervjuet går misjonæren og kandidaten tilbake til de andre misjonærene. Hvis personen er klar for dåp, forklarer misjonærene hva som vil skje på dåpsmøtet. De forklarer også at bekreftelsen vanligvis finner sted på et nadverdsmøte i menigheten der personen bor.

Når en dåp må utsettes

Noen ganger må dåpen utsettes på grunn av utfordringer med vitnesbyrd eller verdighet. Når dette skjer, håndterer du situasjonen følsomt og fortrolig. Hjelp personen å forstå hvordan man forbereder seg til dåp på et senere tidspunkt.

Oppmuntre vedkommende og tilby håp i Kristus og hans forsoning. Be menighetens medlemmer om å sørge for fellesskap. Fortsett å undervise i evangeliets grunnleggende prinsipper helt til vedkommende er klar til å bli døpt og bekreftet. Vent til da med å planlegge en ny dåpsdato.

Dåp og bekreftelse: Spørsmål og svar

Trenger jeg tillatelse til å døpe en mindreårig? Kirken er opptatt av barns velbefinnende og harmonien i deres hjemmemiljø. En mindreårig, slik det er definert etter lokal lovgivning, kan bare bli døpt hvis begge de følgende betingelser er oppfylt:

  1. Foreldre med foreldrerett eller verge(r) gir skriftlig tillatelse. De skulle ha en generell forståelse av læren deres barn vil bli undervist som medlem av Kirken. De skulle også være villige til å støtte barnet i å inngå og holde dåpspakten.

  2. Den som foretar intervjuet, ser at barnet forstår dåpspakten. Han skulle føle seg trygg på at barnet vil strebe etter å holde denne pakten ved å adlyde budene, herunder å delta på Kirkens møter.

Trenger jeg ektefellens samtykke til å døpe en mann eller hustru? Ja. En gift person må ha sin ektefelles samtykke for å bli døpt.

Hvis en forelder i en familie ikke er klar for dåp, bør jeg døpe andre familiemedlemmer eller vente til forelderen er klar? Det er å foretrekke at familiemedlemmer blir døpt sammen. Hvis noen ikke er klare, kan imidlertid individuelle familiemedlemmer bli døpt så lenge nødvendig samtykke er gitt.

Skulle dåp av familiemedlemmer utsettes til faren kan motta Det aronske prestedømme og døpe dem selv? Nei. Nydøpte brødre mottar ikke Det aronske prestedømme den dagen de blir døpt. De må først intervjues av biskopen og oppholdes av menighetens medlemmer.

Kan jeg undervise og døpe en person som fratrådte sitt medlemskap i Kirken eller hvis medlemskap ble trukket tilbake? Personer som fratrådte sitt medlemskap i Kirken eller hvis medlemskap ble trukket tilbake, kan gjeninntas ved dåp og bekreftelse. Hvis de ønsker å bli undervist, kan du rådføre deg med lokale prestedømsledere og din misjonspresident om hvilken rolle du har.

I en stav skjer gjeninntagelse ved dåp under ledelse av biskopen eller stavspresidenten. I en misjon skjer gjeninntagelse under ledelse av misjonspresidenten. Disse lederne vil motta veiledning fra Det første presidentskap etter behov. Misjonærer foretar ikke disse dåpsintervjuene eller fyller ut skjemaet Dåp og bekreftelse. En misjonær kan imidlertid innbys til å utføre dåpen.

Tidligere medlemmer av Kirken som vender tilbake, er ikke konvertitter. Likevel kan misjonærer noen ganger ha en viktig rolle i å hjelpe dem å nyte velsignelsene ved medlemskap i Kirken igjen.

Hva om en person har en planlagt dåpsdato, men ikke holder alle forpliktelsene? Vent med å planlegge et dåpsintervju til vedkommende holder forpliktelsene og oppfyller dåpsvilkårene. Se “Når en dåp må utsettes” i dette kapittelet.

Hva om et par ønsker å bli døpt, men bor sammen? Et par som bor sammen utenfor et juridisk ekteskap mellom en mann og en kvinne, kan ikke døpes før de etterlever kyskhetsloven. Dette betyr at man ikke lenger bor sammen – enten det er som et heteroseksuelt par eller et par av samme kjønn – eller, for en mann og en kvinne, betyr det at de gifter seg. Det innbefatter også å utøve tro til omvendelse som beskrevet i Lære og pakter 20:37. Ekteskap mellom en mann og en kvinne er en viktig del av Guds plan.

Spørsmål 5 og 6 i dåpsintervjuet spør om en person noen gang har begått en alvorlig forbrytelse eller deltatt i abort. Hva bør jeg gjøre hvis noen svarer “ja” på et av disse spørsmålene? Hvis du blir oppmerksom på en av disse situasjonene under et dåpsintervju, må du ikke spørre om detaljene. Ikke lov at vedkommende vil bli godkjent for dåp. Uttrykk isteden din kjærlighet og forklar vennlig at noen med større modenhet og erfaring vil snakke med personen og hjelpe.

Send en anmodning om dåpsintervju til misjonspresidenten din. Han eller en av hans rådgivere vil møte personen. Se Generell håndbok, 38.2.8.7 og 38.2.8.8.

Hva bør jeg gjøre hvis en medlemsopptegnelse er opprettet før jeg sender skjemaet Dåp og bekreftelse? Kontakt misjonspresidenten for å få instruksjoner.

Personlig studium

Tenk på hva du ville ha følt hvis du ble intervjuet. Overvei følgende spørsmål og skriv ned inntrykkene dine.

  • Hvordan kan intervjuet virke ubehagelig for deg? Hva kan intervjueren gjøre eller si for å berolige deg?

  • Hvordan ville du ønske at intervjueren skulle omgås deg?

  • Hvordan ville du ønske at intervjueren skulle svare hvis du uttrykte tvil eller misforståelser, eller hvis du bekjente alvorlige synder?

Bilde
dåp

Dåpsmøtet

Dåpsmøtet og bekreftelsen skulle være åndelige høydepunkter for et nytt medlem. Dåpsmøtet skulle planlegges så snart en person har oppfylt kravene til dåp. Forklar hva som er planlagt og hvorfor. Drøft riktig påkledning, herunder hvordan vedkommende vil bli gitt hvite klær å ha på seg til dåpen.

Dåpsmøter for konvertitter planlegges under biskopsrådets veiledning. Menighetens misjonsleder (hvis en er kalt) eller det medlem av eldstenes quorumspresidentskap som leder misjonærarbeidet, planlegger og leder disse møtene. Han koordinerer med heltidsmisjonærene. Dåpsmøter skulle være enkle, korte og åndelig oppløftende.

Be et medlem av biskopsrådet, et medlem av Hjelpeforeningens presidentskap og et medlem av eldstenes quorumspresidentskap (hvis han ikke leder) om å være til stede på dåpsmøtet. Når det er hensiktsmessig, innbyr du andre ledere i organisasjonene, ungdomsledere og omsorgsbrødre og -søstre (hvis de er tildelt). Samarbeid med personen som blir døpt om å invitere venner og slektninger til dåpsmøtet og bekreftelsen.

Vurder å innby andre du underviser. Disse opplevelsene vil hjelpe dem å føle Ånden og lære mer om evangeliet. Etter møtet, følger du opp for å drøfte deres opplevelser og innbyr dem til å bli undervist.

Et dåpsmøte kan innbefatte følgende:

  1. Preludium

  2. En kort velkomsthilsen fra prestedømslederen som leder møtet (et medlem av biskopsrådet skulle presidere om mulig)

  3. En åpningssalme og bønn

  4. Ett eller to korte budskap om emner i evangeliet, som dåp og Den hellige ånds gave

  5. Et musikkinnslag

  6. Dåpen

  7. En ærbødig stund mens de som deltok i dåpshandlingen skifter til tørre klær. (Salmer eller Primær-sanger kan spilles eller synges i denne perioden. Eller misjonærene kan holde en kort presentasjon av evangeliet.)

  8. Nye medlemmer kan bære sitt vitnesbyrd, dersom de ønsker det

  9. En avslutningssalme og bønn

  10. Postludium

Hvis du planlegger en dåp på en søndag, velger du et tidspunkt som i minst mulig grad kolliderer med vanlige søndagsmøter.

Bilde
bekreftelse

Bekreftelse

En person mottar bekreftelsens ordinans etter at han eller hun har blitt døpt (se Lære og pakter 20:41). En ny konvertitt regnes som medlem av Kirken etter at ordinansene dåp og bekreftelse både er utført og riktig registrert.

Bekreftelser finner sted under ledelse av biskopen. Han foretar imidlertid ikke et eget intervju for bekreftelse.

Samarbeid tett med biskopen og menighetens misjonsleder (hvis en er kalt) for å sikre at nye konvertitter blir bekreftet. Bekreftelsen skulle finne sted så snart det lar seg gjøre etter dåpen, fortrinnsvis førstkommende søndag. Biskopen kan imidlertid tillate at bekreftelsen finner sted under dåpsmøtet som et unntak (se Generell håndbok, 18.8).

Konvertitter bekreftes vanligvis på et nadverdsmøte i menigheten der de bor. Biskopen innbyr vanligvis misjonæreldster som tjener i menigheten til å delta i bekreftelsen. Hvis en misjonær utfører bekreftelsen, trenger han også godkjenning fra misjonspresidenten (se Generell håndbok, 18.8.1). Minst ett medlem av biskopsrådet deltar.

Fullfør skjemaet Dåp og bekreftelse

Det er avgjørende at en medlemsopptegnelse raskt opprettes etter at en person er døpt og bekreftet. Moroni skrev om slike opptegnelser på sin tid at nye medlemmer “ble … regnet blant Kristi kirkes folk, og deres navn ble skrevet ned, så de kunne bli husket og næret ved Guds gode ord for å holde dem på den rette vei” (Moroni 6:4).

Når du underviser noen som forbereder seg til å bli døpt, kan du begynne å fylle ut skjemaet Dåp og bekreftelse i Forkynn mitt evangelium-appen. Forklar at dette skjemaet vil bli brukt til å opprette en medlemsopptegnelse. Denne opptegnelsen vil inneholde viktig informasjon om ordinansene vedkommende mottar. Når Kirkens medlemmer flytter, videresendes medlemsopptegnelsen til deres nye menighet slik at lokale ledere og medlemmer kan støtte dem.

Så snart det nye medlemmet er døpt og bekreftet, oppdaterer du skjemaet med informasjon om hver ordinans, herunder hvem som utførte den. Når du har fylt ut skjemaet, registrerer du informasjonen i Forkynn mitt evangelium-appen og sender den elektronisk til menighetssekretæren. Så snart sekretæren har mottatt skjemaet, gjennomgår han det og oppretter en medlemsopptegnelse.

Etter at medlemsopptegnelsen er opprettet, fyller en sekretær ut en Attest for dåp og bekreftelse. Denne attesten undertegnes av biskopen og gis til vedkommende.

Navnet og kjønnet på medlemsopptegnelsen og attesten skulle stemme overens med personens fødselsattest, oppføring i et folkeregister eller nåværende juridiske navn.

Personlig studium eller studium med ledsager

Studer Mosiah 6:1–3 og Moroni 6:1–4. Hvordan henger disse skriftstedene sammen med det å føre nøyaktige opptegnelser over dåp og bekreftelser?

Etter dåp og bekreftelse

Fortsett å yte tjeneste

Fortsett å drive fellesskapsfremmende arbeid og støtte nye medlemmer etter at de er døpt og bekreftet. Hjelp dem å gå i kirken og utvikle relasjoner med medlemmene. Les Mormons bok sammen med dem, og hjelp dem å dele evangeliet med familiemedlemmer og venner. Introduser heftet Min pakts sti for dem. Fortsett å bruke Forkynn mitt evangelium-appen for å registrere deres fremgang, for eksempel deres tilstedeværelse på nadverdsmøtet og leksjonene de har mottatt.

Bilde
menn som klemmer hverandre

Etter bekreftelsen underviser du misjonærleksjonene igjen. Du tar ledelsen i undervisningen. Koordiner imidlertid med menighetens ledere slik at menighetsmisjonærer eller andre medlemmer deltar. Når du underviser, oppfordrer du nye medlemmer til å holde alle forpliktelsene i leksjonene.

På ukentlige koordinasjonsmøter rådfører dere dere med hverandre om hvordan medlemmer kan støtte nye konvertitter og hjelpe dem å holde seg aktivt engasjert i Kirken. Planlegg hvem som vil presentere dem for ledere i quorumet eller organisasjonen. Koordinere andre medlemmers deltagelse når du underviser leksjonene igjen. Be om å få tildelt omsorgsbrødre (og omsorgssøstre for kvinner).

Når en mann er bekreftet, kan han motta Det aronske prestedømme hvis han vil være minst 12 år gammel innen utgangen av året. Ordinasjoner i Det aronske prestedømme er under ledelse av biskopen (se Generell håndbok, 38.2.9.1).

Hvis det passer, kommuniserer du resten av ditt liv med dem du har undervist. Støtt dem i å motta alle velsignelsene ved Jesu Kristi evangelium.

Bilde
Eldste Gerrit W. Gong

“Når vi kommer med et sønderknust hjerte og en angrende ånd, kan vi finne trøst i Jesus Kristus og bli omsluttet av hans forstående trygghets armer. Hellige ordinanser tilbyr paktstilhørighet og ‘guddommelighetens kraft’ til å helliggjøre indre hensikt og ytre handling [Lære og pakter 84:20]. Med sin kjærlige vennlighet og langmodighet blir Hans kirke vårt herberge” (Gerrit W. Gong, “Rom i herberget”, Liahona, mai 2021, 27).

Hjelp nye medlemmer å delta i tempelets velsignelser

Nye medlemmer i riktig alder kan få tempelanbefaling som gjør det mulig for dem å bli døpt for sine avdøde familiemedlemmer (se Generell håndbok, 26.4.2). De får denne anbefalingen av biskopen. Oppmuntre og hjelpe nye medlemmer til å få tempelanbefaling så snart det lar seg gjøre. Hvis det ligger et tempel i nærheten, kan du vurdere å innby nye medlemmer til å utføre dåp for avdøde forfedre.

På ukentlige koordinasjonsmøter planlegger du hvem som skal presentere nye medlemmer til menighetens leder for tempelarbeid og slektshistorie. Denne lederen kan hjelpe dem å forberede seg til å motta tempelets velsignelser ved å inngå sine egne tempelpakter.


Forslag til studium og anvendelse

Personlig studium

  • Lag en liste over utfordringer en dåpskandidat kan bli stilt overfor. Hvorfor er det viktig å føle kjærlighet og vennskap fra Kirkens medlemmer?

  • Studer Moroni 6 og Lære og pakter 20:68–69. Hva kan du lære av disse versene om å hjelpe folk å forberede seg til dåp og bekreftelse? Skriv ned det du lærer. Del dine tanker med ledsageren din under studium med ledsager.

Studium med ledsager og bytte av ledsager

  • President Henry B. Eyring forklarte hvorfor evangeliets normer er viktige. Drøft følgende råd: Hvordan kan du oppmuntre folk til å ønske å holde disse normene?

    “Herren fastsetter sine normer slik at han kan velsigne oss. Tenk på disse velsignelsene: Han lover dem som holder normene Den hellige ånds hjelp. Han lover personlig fred. Han lover muligheten til å motta hellige ordinanser i hans hus. Og han lover dem som holder ut i etterlevelsen av hans normer, at de vil få evig liv …

    Fordi vi elsker menneskene vi tjener, ønsker vi alle å bli flinkere til å løfte vår himmelske Faders barn til den trofasthet og renhet de trenger for å få alle Herrens velsignelser …

    “Du begynner med å etterleve og fremme Herrens normer klart og uten unnskyldning. Og jo mer verden driver bort fra dem og spotter dem, desto mer frimodighet må vi ha til å gjøre det (Standards of Worthiness”, First Worldwide Leadership Training Meeting, jan. 2003, 10–11).

  • Gjennomgå dåpsintervjuspørsmålene Overvei hvordan du ville håndtere situasjoner som de følgende:

    • Personen fortalte deg ikke at han er ute på prøve etter en forbrytelse.

    • Personen har ikke fått svar på bønn om at Joseph Smith var en profet.

    • Personen røkte en sigarett for to dager siden.

    • Personen er ikke sikker på om hun har fått svar på sine bønner.

    • Familien følte press fra venner og er ikke sikker på om de er klare for dåp.

  • Gjennomgå skjemaet Dåp og bekreftelse. Hvorfor skulle informasjonen du oppgir, være korrekt og fullstendig?

Distriktsråd, sonekonferanser og misjonens lederskapsråd

  • Gjennomgå betydningen av dåpsintervjuet. Drøft hvordan misjonærer kan hjelpe folk å forberede seg til intervjuet.

  • Drøft hvordan man bruker dåpsmøter og bekreftelser som muligheter til å finne.

Misjonsledere og rådgivere i misjonen

  • Samarbeid med lokale ledere i prestedømmet og organisasjonene for å forsikre deg om at de bruker Fremgangsrapport for paktens sti effektivt.

  • Undervis distriktsledere, soneledere og opplæringsledere for søstre om hvordan de kan forberede personer til dåpsintervjuet. Be dem lære opp andre misjonærer til å forberede folk til dette intervjuet.

  • Lær distrikts- og soneledere hvordan de kan gjennomføre dåpsintervjuer.

  • Undervis om hvordan man kan svare i et dåpsintervju når en person avslører at han eller hun har begått en alvorlig synd.

  • Når det er mulig, vær til stede på dåpsmøter for nye medlemmer. Snakk med de nye medlemmene og lær om deres omvendelseserfaringer. Del det du lærer med din ledsager og med misjonærene.

Skriv ut