Samaan sukupuoleen kohdistuva viehtymys
Mitä neuvoja on toimimisesta seksuaalisten mielijohteiden mukaan?


”Mitä neuvoja on toimimisesta seksuaalisten mielijohteiden mukaan?” Samaan sukupuoleen kohdistuva viehtymys: Kirkon johtohenkilöt, 2020

”Mitä neuvoja on toimimisesta seksuaalisten mielijohteiden mukaan?” Samaan sukupuoleen kohdistuva viehtymys: Kirkon johtohenkilöt

Mitä neuvoja on toimimisesta seksuaalisten mielijohteiden mukaan?

Elä siveellistä elämää

”Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä?” (1. Kor. 3:16.)

Meidän ruumiimme on erityinen lahja Jumalalta. Se tarjoaa meidän hengellemme keinon kokea fyysinen maailma. Se on avain mahdolliseen korotukseemme. Se, että opimme hallitsemaan kehoamme, on tärkeä osa taivaallisten vanhempiemme kaltaiseksi tulemista. Hallinta vaatii aikaa, harjoittelua ja kärsivällisyyttä, mutta sillä on iankaikkisia vaikutuksia.

Jumala on käskenyt meitä hillitsemään kaikki intohimomme, jotta me täyttyisimme rakkaudella (ks. Alma 38:12).

Siveyden lain mukaan elämisestä koituu suuria siunauksia. Kuten presidentti Marion G. Romney julisti: ”En osaa kuvitella mitään kiihkeämmin haluttuja siunauksia kuin ne, jotka on luvattu puhtaille ja hyveellisille. Jeesus puhui eri hyveistä saatavista erityisistä palkinnoista, mutta suurimman Hän varasi, niin minusta näyttää, puhdassydämisille, sillä he saavat, niin Hän sanoi, ’nähdä Jumalan’ (Matt. 5:8). Eivätkä he ainoastaan saa nähdä Herraa, vaan he tuntevat olevansa kotonaan Hänen luonaan.

Näin Vapahtaja on luvannut: ’Hyve kaunistakoon ajatuksiasi lakkaamatta; silloin sinun luottamuksesi vahvistuu Jumalan edessä’ (OL 121:45).” (Ks. ”Luottakaa Herraan”, Valkeus, lokakuu 1979, s. 71.)&

Seksuaalisuus on tärkeä osa ihmisenä olemista, ja se saa myös aikaan intohimoja, joita on hillittävä. Näistä voimakkaista tunteista huolimatta on myöhempien aikojen pyhiä, jotka ovat noudattaneet uskollisesti Herran moraalilakia useiden vuosien ajan.

Nämä henkilöt ovat päättäväisesti sitoutuneet elämään siveellisesti ja välttämään kaikkea, mikä vähentää estoja. Lisäksi he ovat poikkeuksellisella tavalla tarjoutuneet palvelemaan muita, varsinkin kirkossa. Niin tehdessään he ovat kokeneet iloa, tyytyväisyyttä ja rauhaa.

Vanhempien tulee opettaa lapsiaan

Lapset ja nuoret tarvitsevat vanhempien ja luotettavien aikuisten apua oppiakseen ja ymmärtääkseen seksuaalisuutta sen jumalallisessa asiayhteydessä: ”Vanhemmilla on ensisijainen vastuu sukupuolikasvatuksen antamisesta lapsilleen. Tämän asian rehellinen ja helppotajuinen opettaminen kotona auttaa nuoria välttämään vakavia siveellisyyssyntejä.

Siellä missä koulut ovat ottaneet tehtäväkseen sukupuolivalistuksen antamisen, vanhempien tulee pyrkiä varmistamaan, että heidän lapsilleen annetut ohjeet ovat sopusoinnussa tervehenkisten moraalisten ja eettisten arvojen kanssa.” (”Sukupuolikasvatus”, Yleiskäsikirja: Palveleminen Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkossa, 38.6.14.)

Kokeilut avioliiton ulkopuolella

Seksuaalisen ilmaisun kokeileminen avioliiton ulkopuolella on vakava synti.

”Herran antama siveyden laki tarkoittaa

  • pidättymistä sukupuolisuhteista miehen ja naisen välisen Jumalan lain mukaan solmitun avioliiton ulkopuolella

  • uskollisuutta avioliitossa.

Fyysisen sukupuolisuhteen aviomiehen ja vaimon välillä on tarkoitus olla kaunista ja pyhää. Se on Jumalan säätämä lasten luomiseksi ja rakkauden ilmaisemiseksi aviomiehen ja vaimon välillä.

Sukupuolisuhde on sopiva ainoastaan miehen ja naisen välillä, jotka on laillisesti vihitty aviomieheksi ja vaimoksi. Jumalan silmissä moraalinen puhtaus on hyvin tärkeää. Rikkomukset siveyden lakia kohtaan ovat hyvin vakavia (ks. 2. Moos. 20:14; Matt. 5:28; Alma 39:5). Niihin osalliset henkilöt käyttävät väärin Jumalan antamaa pyhää voimaa luoda elämää.” (”Siveys ja uskollisuus”, Yleiskäsikirja, 38.6.5.)

”Jumalan käskyt kieltävät kaiken siveettömän käyttäytymisen, olipa se homoseksuaalista tai heteroseksuaalista. Kirkon johtohenkilöt neuvovat jäseniä, jotka ovat rikkoneet siveyden lakia. Johtohenkilöt auttavat heitä ymmärtämään selkeästi uskon Jeesukseen Kristukseen ja Hänen sovitukseensa, parannuksenteon prosessin sekä maanpäällisen elämän tarkoituksen. Käytös, joka on ristiriidassa siveyden lain kanssa, saattaa olla syynä kirkon jäsenyysneuvoston pitämiseen (ks. [Yleiskäsikirja,] 38.6.5). Tämän käytöksen voi saada anteeksi tekemällä vilpittömän parannuksen.” (”Samaan sukupuoleen kohdistuva viehtymys ja homoseksuaalinen käytös”, Yleiskäsikirja, 38.6.12.)

Tulosta