Dragning till personer av samma kön
Vilka är de bästa sätten att visa kristuslik kärlek?


”Vilka är de bästa sätten att visa kristuslik kärlek?” Dragning till personer av samma kön: Familj och vänner (2020)

”Vilka är de bästa sätten att visa kristuslik kärlek?” Dragning till personer av samma kön: Familj och vänner

Vilka är de bästa sätten att visa kristuslik kärlek?

Att lyfta andra

Dragning till personer av samma kön är ingen synd, men det kan vara en utmaning. Även om en person kanske inte har valt att ha de här känslorna, kan han eller hon besluta sig för att hålla Guds bud. Föräldrarna till ett barn som upplever dragning till personer av samma kön eller identifierar sig som homosexuell, bör välja att älska och omfamna sitt barn. Som en gemenskap av medlemmar i kyrkan bör vi välja att skapa en välkomnande gemenskap.

”Det är så viktigt att vi först och främst förstår att alla befinner sig på olika platser längs stigen, och att vi utvecklar en medvetenhet om de människor som finns omkring oss.

Jag känner till personer som kommer till kyrkan varje söndag för att bli inspirerade och upplyfta och som helt enkelt går därifrån med känslan av att vara dömda och oälskade. Överflödiga. Som om det inte finns någon plats för dem i kyrkan. Vi behöver ändra på det. Vi behöver vara fullkomligt medvetna om vad syftet med att komma till kyrkan på söndagarna är och se till att alla som kommer känner sig älskade, behövda, accepterade och upplyfta. Alla har saker att kämpa med som vi inte vet någonting om. Och det är så viktigt att vi är medvetna om att alla omkring oss är älskade av Gud och att vi behöver se på dem med kristuslika ögon. Och vi får inte låta fördomar avgöra hur vi förhåller oss till andra. Det är helt enkelt inte rätt. Jag känner att Herren placerar oss där vi är och låter oss komma i kontakt med människor omkring oss av en anledning. För det handlar inte bara om vår egen utveckling utan också om att hjälpa andra att gå framåt. Och jag har insett att vi placeras där vi är så att vi kan älska och lyfta andra.

Vi kan inte vara eller ens kalla oss en Kristi lärjunge om vi inte hjälper andra längs den stigen. Jesu Kristi evangelium marginaliserar inte människor. Människor marginaliserar människor. Och vi måste ändra på det. Vi behöver vara lyhörda och älska dem och ge dem möjlighet att växa och blomstra och vara sitt bästa jag. De har talanger, förmågor och personligheter som behövs i Guds rike. Och om vi ska bygga Guds rike på jorden har vi behov av att alla kommer – kommer och gör sin del. Och vi behöver förstå det. Så snart människor närmar sig porten till kyrkan bör de genast känna sig omfamnade, älskade, upplyfta och inspirerade att, när de går ut genom dörren, försöka bli bättre. Eftersom de vet att Herren älskar dem. Och eftersom de har vänner i sin tro” (Carol F. McConkie, ”Lifting others”, ChurchofJesusChrist.org).

Tjäna och älska din nästa

”Du ska älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela ditt förstånd. Det är det största och första budet. Sedan kommer ett som liknar det: Du ska älska din nästa som dig själv” (Matt. 22:37–39).

”Detta är mitt bud: att ni ska älska varandra så som jag har älskat er” (Joh. 15:12).

Vi visar vår kärlek till Gud genom att hålla hans bud (se Joh. 14:15) och genom att älska varandra (se Joh. 13:34). Om du har en släkting eller vän som upplever dragning till personer av samma kön eller identifierar sig som homosexuell, ska du älska honom eller henne. President Henry B. Eyring har sagt:

”Om ni vill behålla närheten till någon ni tyckt mycket om, men som ni skilts från, vet ni hur detta ska göras. Ni skulle finna ett sätt att tala med dem. Ni skulle lyssna till dem och ni skulle upptäcka olika sätt att göra saker för varandra. Ju oftare detta hände, ju längre det pågick, desto starkare skulle banden av tillgivenhet bli. Om lång tid förflöt utan att ni talade med varandra, lyssnade till varandra och gjorde saker för varandra, skulle banden försvagas.

Gud är fullkomlig och allsmäktig, och ni och jag är dödliga. Men han är vår Fader. Han älskar oss och erbjuder oss samma möjlighet att komma nära honom som en kärleksfull vän skulle göra. Och ni skulle göra detta på ungefär samma sätt: tala, lyssna och handla” (”Att komma närmare Gud”, Nordstjärnan, juli 1991, s. 63).

Du visar din kärlek till Gud genom att älska och tjäna andra.

”Och se, jag säger er detta för att ni ska kunna lära visdom, för att ni ska kunna förstå att när ni är i era medmänniskors tjänst, är ni endast i er Guds tjänst” (Mosiah 2:17).

Vad innebär det att älska varandra? Kärleken bryr sig. Kärleken lyssnar. Kärleken inkluderar. Kärleken inspirerar. Kärleken är hjärtat i det som gör oss till människor, för vi är Guds barn och ”Gud är kärlek” (1 Joh. 4:8). Vid den sista måltiden sa Frälsaren igen: ”Om ni har kärlek till varandra ska alla förstå att ni är mina lärjungar” (Joh. 13:35).

Respektera olikheter

Om du har en släkting eller vän som upplever dragning till personer av samma kön eller identifierar sig som homosexuell, ska du älska honom eller henne. Befallningen att älska varandra innefattar dem som inte ser världen på samma sätt som vi gör.

Som äldste Dallin H. Oaks har förklarat:

”I så många relationer och omständigheter i livet måste vi leva med olikheter. Gäller det väsentliga frågor får vi inte förneka eller överge vår ståndpunkt, men som Kristi efterföljare måste vi lära oss att leva i fred med andra som inte delar våra värderingar eller accepterar läran som de grundas på. Faderns frälsningsplan, som vi har fått kännedom om genom uppenbarelse till profeter, sätter oss i en jordisk omgivning där vi ska hålla hans bud. Detta inbegriper att vi ska älska vår nästa från en annan kultur eller av annan tro så som Fadern har älskat oss. Som en profet i Mormons bok lärde: Vi måste sträva framåt med ’kärlek till Gud och till alla människor’ (2 Ne. 31:20)” (”Att älska andra och leva med olikheter”, Liahona, nov. 2014, s. 28).

Skriv ut