Institutet
Lektion 16 – Förberedelsematerial till lektionen: Jesus Kristus betjänar en i taget


”Lektion 16 – Förberedelsematerial till lektionen: Jesus Kristus betjänar en i taget”, Mormons boks undervisning och lära – Lärarmaterial (2021)

”Lektion 16 – Förberedelsematerial till lektionen”, Mormons boks undervisning och lära – Lärarmaterial

Lektion 16 – Förberedelsematerial till lektionen

Jesus Kristus betjänar en i taget

Bild
Den ene efter den andre, av Walter Rane

Den uppståndne Kristi verksamhet bland folket i landet Ymnighet är ett mäktigt vittne för oss om Jesu Kristi gudomlighet och utgör ett djupgående exempel på hur vi ska tjäna andra. Begrunda, när du studerar det här materialet, vad du kan göra för att stärka ditt vittnesbörd om att Jesus Kristus är din Frälsare. När du reflekterar över hur han tjänade, tänk då med en bön i hjärtat på vem som skulle behöva känna Frälsarens kärlek genom dig.

Del 1

Hur kan jag stärka mitt vittnesbörd om att Jesus Kristus är min Frälsare?

Efter den stora förödelsen och de tre dagarna av mörker som var tecken för folket på att Frälsaren hade dött, samlades omkring 2 500 män, kvinnor och barn kring templet i landet Ymnighet. De hörde en röst som de inte förstod till att börja med. När de fortsatte att lyssna förstod de att det var vår himmelske Faders röst. Han presenterade sin Son Jesus Kristus. (Se 3 Ne. 11:1–10.) Frälsaren steg sedan ner från himlen och sa: ”Se, jag är Jesus Kristus, om vilken profeterna vittnade att han skulle komma till världen” (3 Ne. 11:10).

Bild
Jesus Kristus visar sig för nephiterna, av Arnold Friberg

Äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum sa följande om det ögonblicket:

Bild
Äldste Jeffrey R. Holland

Den ankomsten och det tillkännagivandet utgjorde brännpunkten, det största ögonblicket, i Mormons boks hela historia. Det var den manifestation och det tillkännagivande som upplyst och inspirerat varje nephitisk profet under de föregående sexhundra åren. …

Alla hade talat om honom, sjungit om honom, drömt om honom och bett om att han skulle visa sig – men nu var han faktiskt där. Dagarnas dag! Den Gud som vänder varje mörk natt till gryningsljus hade kommit. (Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon [1997], s. 250–251)

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs 3 Nephi 11:13–17 och ta reda på vad folket gjorde för att stärka sina vittnesbörd om att Jesus var den uppståndne Kristus.

Bild
Kristus i landet Ymnighet, av Simon Dewey
Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Vad kan du lära dig om Jesu Kristi natur utifrån hur han interagerade med nephiterna och lamaniterna?

Äldste Walter F. González i de sjuttios kvorum sa följande om folkets upplevelse av att få se den uppståndne Kristus:

Bild
Äldste Walter F. González

”Kom till mig för att ni ska kunna känna och se” [se 3 Ne. 18:25]. Den befallningen gav Frälsaren till invånarna i det forntida Amerika. De kände med sina händer och såg med sina ögon att Jesus var Kristus. Denna befallning är precis lika viktig för oss i dag som den var för dem på den tiden. När vi kommer till Kristus kan vi känna och ”veta med säkerhet” [se 3 Ne. 11:15] – inte med våra händer och ögon utan med hela vårt hjärta och sinne – att Jesus är Kristus.

Ett sätt att komma till Kristus är att sträva efter att lära sig grundläggande sanningar med hjärtat. När vi gör det får vi intryck från Gud som ger oss kunskap som vi inte kan få på något annat sätt. (”Att lära med hjärtat”, Liahona, nov. 2012, s. 81)

Bild
ikon, anteckna

Skriv ner dina tankar

När du reflekterar över ditt vittnesbörd om Jesus Kristus, så skriv i din dagbok om en upplevelse som har stärkt ditt vittnesbörd om honom. Eller så kan du hitta en psalm som speglar vad du känner för Frälsaren och skriva ner vilka känslor du får när du hör eller sjunger den.

Del 2

Vad kan Frälsarens exempel lära mig om tjänande?

Efter att Frälsaren hade låtit var och en få möjlighet att känna på såren i hans händer och fötter, kallade han tolv lärjungar och undervisade mängden om många viktiga sanningar (se 3 Ne. 11–16). När Jesus gjorde sig redo att lämna dem sa han: ”Jag märker att … ni inte kan förstå alla [mina] ord.” Och så bad han dem att gå hem och begrunda vad han hade lärt dem och förbereda sig för hans återkomst följande dag (3 Ne. 17:1–3).

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs 3 Nephi 17:5–10 och titta efter hur Herren visade exempel på vänlighet och medkänsla när han betjänade folket.

Efter att Frälsaren hade botat mängden ”bjöd [han] dem att föra fram sina små barn” till honom (3 Ne. 17:11) och knäfalla på marken. Han sände sedan upp en bön å deras vägnar som var så stor och förunderlig (se v. 16–17) att mängden blev överväldigad av glädje. (Se 3 Ne. 17:10–19.)

Bild
Kristus och barnen i Mormons bok, av Del Parson
Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs 3 Nephi 17:19–24 eller titta på videon ”Min glädje är fullkomlig” [My Joy Is Full] (4:04) och begrunda varför Frälsaren upplevde glädje av att tjäna.

President Jean B. Bingham, Hjälpföreningens generalpresident, undervisade om vikten av att följa Frälsarens exempel när vi tjänar:

Bild
President Jean B. Bingham

När allt kommer omkring utförs verkligt [tjänande] på ett personligt plan med kärlek som motivation. Värdet och undret av uppriktigt [tjänande] är att det verkligen förändrar människor! När våra hjärtan är öppna och villiga att älska och inkludera, uppmuntra och trösta, blir kraften i vårt [tjänande] oemotståndlig. Med kärlek som motivation sker underverk. …

Frälsaren är vårt föredöme i allting – inte bara i fråga om vad vi ska göra utan också varför vi ska göra det [se Ef. 5:2]. (”Stödja på Frälsarens sätt”, Liahona, maj 2018, s. 106)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Tänk på någon som kan behöva din hjälp. Hur kan du följa Frälsarens exempel och visa vänlighet och medkänsla med den här personen?

Skriv ut