Institutt
Leksjon 7 Klassens forberedelsesmateriell: Kjønnets evige natur og hensikt


“Leksjon 7 Klassens forberedelsesmateriell: Kjønnets evige natur og hensikt”, Den evige familie – Lærermateriell (2022)

“Leksjon 7 Klassens forberedelsesmateriell”, Den evige familie – Lærermateriell

Bilde
en gruppe unge voksne på stranden

Leksjon 7 Klassens forberedelsesmateriell

Kjønnets evige natur og hensikt

Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum har sagt at vårt kjønn, som i denne og følgende leksjoner brukes i betydningen vårt biologiske kjønn ved fødselen (med mindre annet er oppgitt), “[i stor grad] definerer … hvem vi er, hvorfor vi er her på jorden og hva vi skal gjøre og bli” (“Ekteskap er avgjørende for Hans evige plan”, Liahona, juni 2006, 50). Når du studerer materiellet til denne leksjonen, kan du overveie hvordan vår himmelske Faders frelsesplan kan hjelpe deg å forstå hvor viktig din evige identitet og hensikt er som en sønn eller datter av himmelske foreldre.

Merk: Kjønn er et ømtålig tema for mange. Dette materiellet har til hensikt å hjelpe deg å forstå vår himmelske Faders lære om kjønn og finne ut hvordan den angår forskjellige omstendigheter i dagens samfunn. Søk Åndens hjelp til å forstå budskapene Gud ønsker at du skal forstå mens du studerer.

Del 1

Hvordan kan min forståelse av kjønn styrkes når jeg bedre forstår vår himmelske Faders plan?

I familieerklæringen står det: “Alle mennesker – menn og kvinner – er skapt i Guds bilde. Hver især er en elsket ånd, sønn eller datter av himmelske foreldre, og har som sådan en guddommelig natur og et guddommelig potensial. Kjønn er en grunnleggende del av enkeltmenneskets førjordiske, jordiske og evige identitet og hensikt” (“Familien – en erklæring til verden”, ChurchofJesusChrist.org).

Begrepet kjønn kan ha forskjellig betydning for forskjellige personer. Som forklart i Kirkens håndbok: “Den tiltenkte betydningen av kjønn i familieerklæringen er biologisk kjønn ved fødselen” (Generell håndbok: Tjeneste i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, 38.6.23).

Eldste Richard G. Scott i De tolv apostlers quorum sa om vår skapelse:

Bilde
Eldste Richard G. Scott

Denne [skapelsen av mann og kvinne] skjedde åndelig i din førjordiske tilværelse, da du bodde i din himmelske Faders nærhet. Ditt kjønn eksisterte før du kom til jorden. (“Gleden ved å følge den store plan for lykke, Lys over Norge, jan. 1997, 70)

President Dallin H. Oaks i Det første presidentskap har videre sagt at “skapelsen [av menn og kvinner] er avgjørende for frelsesplanen” (i “General Conference Leadership Meetings Begin”, 2. okt. 2019, newsroom.ChurchofJesusChrist.org).

Bilde
en mann og en kvinne som spaserer sammen

Å forstå vårt himmelske opphav kan hjelpe oss å forstå Guds plan for oss bedre og hjelpe oss å se betydningen av vårt kjønn i denne planen.

Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til leksjonen

Les 1 Mosebok 1:26–27, og tenk på hva det vil si å være skapt i våre himmelske foreldres bilde.

Overvei hvorfor kjønn er avgjørende i vår himmelske Faders plan. Her er noen sannheter du kan reflektere over:

Et evig ekteskap mellom en mann og en kvinne er avgjørende for å bli som våre himmelske foreldre. Det evige livs natur, eller opphøyelse, er en fortsettelse av familier i all evighet. Dette potensialet kan bare nås “ved hjelp av skaperevnen som ligger i kombinasjonen av en mann og en kvinne som er forenet i et evig ekteskap (se Lære og pakter 132:19)” (Dallin H. Oaks, i “General Conference Leadership Meetings Begin”).

“I henhold til den guddommelige plan trengs både mann og kvinne for å bringe barn til jorden og skape de beste forutsetninger for å oppdra og styrke barna” (David A. Bednar,“ Ekteskap er avgjørende for Hans evige plan”, Liahona, juni 2006, 50; se også 1 Mosebok 1:28).

Vår himmelske Fader gir menn og kvinner forskjellige evner for å hjelpe dem å oppfylle disse og andre guddommelige ansvarsoppgaver i sin plan. Menn og kvinner trenger hverandre for å utvikle seg og nå sitt fulle evige potensial. Som eldste Bednar underviste:

Bilde
Eldste David A. Bednar

Mannlige og kvinnelige ånder utfyller og fullkommengjør hverandre, og derfor er menn og kvinner ment å utvikle seg sammen mot opphøyelse …

Ifølge guddommelige hensikter er mannlige og kvinnelige ånder forskjellige, særegne og gjensidig kompletterende …

Den unike kombinasjonen av åndelige, fysiske, mentale og følelsesmessige egenskaper hos både menn og kvinner trengtes for å iverksette planen for lykke. Alene kunne hverken kvinnen eller mannen oppfylle målet med sin skapelse …

På samme måte som menns og kvinners unike egenskaper bidrar til å gjøre ekteskapet komplett, er de samme egenskaper helt nødvendige for å oppdra, styrke og undervise barn. (“Ekteskap er avgjørende for Hans evige plan”, 50–55)

Eldste Dale G. Renlund i De tolv apostlers quorum og søster Ruth L. Renlund har også undervist:

Bilde
Eldste Dale G. Renlund og søster Ruth L. Renlund

Mannlige og kvinnelige ånder ble skapt for å utfylle hverandre. Det er derfor kjønn ikke er skiftende i evigheten – fordi det danner grunnlaget for den største gave vår himmelske Fader kan gi, hans form for liv. (“Den guddommelige hensikt med seksuell intimitet”, Liahona, aug. 2020, 14)

Bilde
overvei-ikon

Overvei som forberedelse til leksjonen

Overvei kjønnets rolle i et evig perspektiv. Hvordan kan frelsesplanen hjelpe deg å forstå at “kjønn er en grunnleggende del av enkeltmenneskets førjordiske, jordiske og evige identitet og hensikt”? (“Familien – en erklæring til verden”).

Del 2

Hvordan kan jeg bedre forstå spørsmål om kjønn?

Bilde
to unge voksne kvinner snakker sammen

Du har kanskje lagt merke til at i vår tid er det mange forskjellige oppfatninger om kjønn og identitet. Noen skiller begrepet kjønn fra biologisk kjønn. De kan snakke om sin kjønnsidentitet, som kan vise til en persons indre følelse av kjønn selv om det er noe annet enn deres biologiske kjønn. (Legg merke til at dette er forskjellig fra seksuell orientering, som innebærer fysisk, følelsesmessig og seksuell tiltrekning til andre. Seksuell orientering vil bli drøftet i neste leksjon.)

En persons forståelse av å være mann eller kvinne kan påvirkes av kultur, sosiale normer og oppvekst. Av disse og andre grunner kan strenge kjønnsstereotypier noen ganger forårsake forvirring for enkelte, og kan til og med være skadelige. Noen kan for eksempel være bekymret for at deres interesser og evner ikke samsvarer med visse kulturelle og sosiale forventninger til deres biologiske kjønn. Det betyr ikke nødvendigvis at det er en uoverensstemmelse mellom deres biologiske kjønn og kjønnsidentitet. Det er viktig å huske at en rekke elementer utgjør vår fullstendige individuelle identitet, herunder vår guddommelige identitet, vårt biologiske kjønn, talenter, evner, ønsker og valg.

Selv når vi forstår evige sannheter om kjønn, kan komplekse realiteter i vårt liv føre til utfordrende spørsmål eller omstendigheter. Overvei følgende punkter:

  • Av grunner vi ikke fullt ut forstår, er det noen som på et eller annet tidspunkt i livet “opplever motstridende følelser mellom sitt biologiske kjønn og sin kjønnsidentitet. Som følge av dette kan de identifisere seg som transkjønnede. Kirken tar ikke stilling til årsakene til at noen identifiserer seg som transkjønnet” (Generell håndbok38.6.23).

  • Noen kan føle seg utilpass med eller frustrert over de kulturelle og sosiale forventningene som er forbundet med deres biologiske kjønn.

  • Som nevnt i Generell håndbok: “I ekstremt sjeldne tilfeller fødes et barn med kjønnsorganer som ikke er tydelig mannlige eller kvinnelige” (38.7.7). Dette kalles ofte tvekjønnethet. Denne omstendigheten, og hvordan den behandles av foreldre eller medisinske rådgivere, kan påvirke vedkommendes kjønnsidentitet.

Slik én publikasjon fra Kirken skriver om emnet transkjønnethet, “opplever personer som identifiserer seg som transkjønnede, komplekse utfordringer”. De “fortjener Kristus-lignende kjærlighet i likhet med alle Guds barn, og skulle behandles med følsomhet, vennlighet og medfølelse” (“Transperson: Passer jeg inn som medlem av Kirken?”, ChurchofJesusChrist.org). Istedenfor å la mangel på forståelse eller feilbedømmelser diktere hvordan vi omgås andre, kan vi “prøve å se andre med Kristus-lignende øyne” (“Transperson: Hva kan jeg gjøre for å vise Kristus-lignende kjærlighet?”, ChurchofJesusChrist.org).

Bilde
unge voksne snakker sammen
Bilde
overvei-ikon

Overvei som forberedelse til leksjonen

Hvordan kan jeg være mer omtenksom og følsom når jeg snakker med andre om kjønn, og når jeg vurderer andres komplekse realiteter som jeg kanskje kjenner eller kommer i kontakt med?

Del 3

Hva om jeg har spørsmål om min kjønnsidentitet?

Hvis du har spørsmål om kjønn eller opplever kjønnsinkongruens, må du vite at du er elsket av din himmelske Fader og din Frelser. De er alltid der for deg. Overvei hvordan Jesus Kristus og hans evangelium kan hjelpe og styrke deg. Ressursene for transpersoner som er utgitt av Kirken, inneholder disse viktige sannhetene og påminnelsene:

Frelseren har fullkommen forståelse av våre unike omstendigheter. Som jordiske mennesker er vår forstand begrenset. Vi kan erklære som Nephi at vi “vet at [Gud] elsker sine barn, men [vi] forstår ikke hva alle ting betyr” (1 Nephi 11:17). (“Transperson: Forstår Frelseren virkelig hvordan jeg har det?”, ChurchofJesusChrist.org)

Ikke alle rundt deg vil være fullkomne når det gjelder å uttrykke kjærlighet, medfølelse eller følsomhet. I verden i dag er det enkelt å bli fornærmet og å fornærme. Betydelige utfordringer kan gjøre oss sårbare for utilsiktede fornærmelser på grunn av malplasserte ord eller misforståtte kommentarer. Som medlemmer av Kirken må vi alle lære og vokse. (“Transperson: Passer jeg inn som medlem av Kirken?”, ChurchofJesusChrist.org)

Søster Michelle D. Craig, førsterådgiver i Unge kvinners generalpresidentskap, har også undervist:

Bilde
Søster Michelle D. Craig

Siste dagers hellige kommer i mange former og størrelser, men “alle er like for Gud” [2 Nephi 26:33] … Uansett hvem du er eller hva din situasjon er, er du innbudt til Herrens bord. (“Åndelig kapasitet”, Liahona, nov. 2019, 21)

Vær trygg på at alle evangeliets velsignelser er tilgjengelige for alle som velger å adlyde Guds bud. Du kan “gi og holde løfter til Gud” og “vandre i hans lys og delta i hans kirke” uavhengig av om du opplever kjønnsinkongruens (“Transperson: Hvordan kan jeg bidra til Herrens rike?”, ChurchofJesusChrist.org).

I Kirkens håndbok står det at “transkjønnede personer som ikke utfører medisinsk, kirurgisk eller sosial overgang til det motsatte kjønn og er verdige, kan motta kall i Kirken, tempelanbefaling og tempelordinanser” (Generell håndbok, 38.6.23). (Merk: “En sosial overgang innbefatter å endre påkledning eller personlig pleie, eller endre navn eller pronomener, for å fremstille seg som noe annet enn det biologiske kjønnet han eller hun hadde ved fødselen” [Generell håndbok, 38.6.23].) Hvis du ønsker å forstå mer, kan du snakke med biskopen eller grenspresidenten.

Selv om det ikke er i strid med Kirkens retningslinjer eller lære, kan det å bruke merkelappen transkjønnet offentlig begrense din evne til å nå dine evige mål. President Oaks advarte og sa:

Bilde
President Dallin H. Oaks

Vær forsiktig med hvordan du karakteriserer deg selv … Den ene egenskapen som skulle karakterisere oss, er at vi er en Guds sønn eller datter. Denne kjensgjerning overgår alle andre egenskaper. (“How to Define Yourself”, New Era, juni 2013, 48)

Vi er alle er Guds barn med muligheten til evig liv. Alle andre definisjoner … er midlertidige eller har mindre betydning i evig sammenheng. Ikke velg å definere deg selv eller tenke på deg selv på måter som begrenser et mål som du kanskje streber for å nå. (“Hvor vil dette føre hen?Liahona, mai 2019, 62)

Eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum ga også følgende forsikring:

Bilde
Eldste D. Todd Christofferson

[Alle har] gaver. Alle har talenter. Enhver kan bidra til utfoldelsen av den guddommelige plan i hver generasjon … Så mange av dere gjør deres aller beste. Og når dere som bærer de tyngste byrdene i jordelivet, reiser dere for å forsvare Guds plan for å opphøye sine barn, er vi alle rede til å marsjere. Med frimodighet vitner vi om at Jesu Kristi forsoning har tatt høyde for, og til slutt vil oppveie alle savn og tap for dem som vender seg til ham. Ingen er forutbestemt til å motta mindre enn alt som Faderen har til sine barn. (“Hvorfor ekteskap, hvorfor familie”, Liahona, mai 2015, 52)

Bilde
overvei-ikon

Overvei som forberedelse til leksjonen

Hvordan kan læresetningene i denne leksjonen og tro på Jesus Kristus hjelpe deg eller noen du kjenner, å ta opp spørsmål om kjønn?

Skriv ut