2018
Din verdi er ikke betinget
September 2018


Din verdi er ikke betinget

Det spiller ingen rolle hva verden sier – din himmelske Fader kjenner din sanne verdi.

Bilde
ung mann på toppen av et fjell

Vi er evige vesener med en himmelsk arv. Men vi blir konstant bombardert med verdslige inntrykk som får oss til å glemme hvem vi egentlig er. Hvordan kan vi vite hva vår sanne verdi er? Her er noen ting som er verdt å huske:

  1. Din verdi avgjøres ikke av ytre påvirkning.

    Så klisjéaktig det enn kan høres ut, så er det hvem du er på innsiden som virkelig betyr noe. Satan vil at du skal tro at din verdi kommer fra ytre forhold som fysisk utseende, intelligens, talenter, helse, suksess og popularitet. Men “Herren ser ikke på det mennesket ser på, for mennesket ser på det ytre, men Herren ser på hjertet” (1 Samuelsbok 16:7). Din himmelske Fader kjenner din sanne verdi fordi han forstår dine ønsker og din ånds karakteregenskaper.

  2. Kroppen din er vakker – selv om den ikke føyer seg etter verdens standard.

    De fleste av oss strever med å føle godt ved vårt utseende. Men vær trygg på at kroppen din er vakker, samme hvordan den ser ut. Om du er mann eller kvinne, så ble du skapt i selveste Guds bilde (se 1 Mosebok 1:27). Vår himmelske Fader er universets største Kunstner – og du er hans største kunstverk! Kroppen din er et mirakel – sårbar og sterk og yndig og storslagen, alt på en gang. Det er så mye som er tiltalende med både dens utforming og funksjon, hvis du bare lærer å se på den som den fantastiske gaven den er.

  3. Når du følger Frelseren, skinner din ånds skjønnhet.

    Selv Jesus Kristus hadde “ikke et utseende” i menneskenes øyne (se Jesaja 53:2). Men hvordan kunne Frelseren ikke være vakker? Hans skjønnhet kommer fra hans godhet og renhet. Og det gjør din også! Kristi sanne disipler er tiltrekkende på en måte som ikke har noe med utseendet å gjøre. Når dere har “fått hans bilde i deres ansikter” (Alma 5:14), bærer dere med dere et lys som skinner innenfra. Og når andre gjenkjenner deres lys, blir dere mer tiltrekkende for dem. Best av alt, når man er i stand til å vandre rettskaffent for Gud, får man en skikkelig dose selvtillit.

  4. Du har uendelig verdi akkurat slik du er.

    Antikristen Korihor lærte at “det [går] hvert menneske i dette liv i forhold til dets vandel”.(Alma 30:17). Med andre ord, måten du er på avgjør din verdi – det er noe du må fortjene eller bevise. Men det er bare ikke sant! Selv om vi alltid skulle anstrenge oss for å forbedre oss, er “sjeler av stor verdi i Guds øyne” (L&p 18:10) samme hva. Din verdi blir ikke mindre, selv når du gjør feil. Som søster Joy D. Jones, Primærs generalpresident, sa: “Om vi synder, blir vi mindre verdige, men vi mister aldri vår verdi!” (“Av uendelig verdi,” Ensign eller Liahona, nov. 2017, 14).

Selv om du ofte overser den, er det en guddommelig gnist i deg. Den er der selv når du føler deg overveldende u-guddommelig. Og Gud kan se den – alltid. Hvis du pleier denne gnisten, kan han gjøre så mye mer utav deg enn du tror er mulig.

Skriv ut