2019
En epistel från en apostel
September 2019


En epistel från en apostel

Från ”An Epistle to the Saints of the Utah Salt Lake Area”, ett tal som hölls vid en flerstavskonferens den 11 september 2016.

Jag höjer rösten för att varna er för några av utmaningarna vi ställs inför i dag.

Bild
hand writing

Bild av träd från Getty Images; detalj från Aposteln Paulus, av Jeff Ward

Aposteln Paulus höll kontakten med de forna heliga genom brev – eller epistlar – som han skickade till olika grenar i vilka han förmedlade sin kärlek, vägledning och undervisning. Eftersom jag inte kan träffa er alla personligen ska jag verbalt ge er min egen epistel för att uttrycka min kärlek, tacksamhet och undervisning.

Till de heliga i Korint skrev Paulus: ”Paulus, genom Guds vilja kallad till Kristi Jesu apostel” (1 Kor. 1:1).

Jag har också kallats att vara en Jesu Kristi apostel, och som ett särskilt vittne om Herren vittnar jag, som Paulus gjorde i sina brev, att Jesus Kristus gav sig själv för oss och att Fadern uppväckte honom från de döda (se Gal. 1:1, 4). Jag vittnar vidare om att Jesus Kristus återställde sin kyrka genom profeten Joseph Smith i de här sista dagarna och att evangeliets fullhet och välsignelserna som är kopplade till eviga förbund är tillgängliga för alla som tror på och följer Herren Jesus Kristus.

När jag hälsar er använder jag Paulus ord: ”Till Guds församling …, de kallade och heliga som helgats i Kristus Jesus … Nåd vare med er och frid från Gud vår Far och Herren Jesus Kristus” (1 Kor. 1:2–3).

Mina bröder och systrar, för att hålla evangeliehjärtat i god kondition behöver vi regelbundna kontroller. När jag har bett om himlens hjälp har jag fått några rekommendationer till er som kommer att hålla er andligt friska och starka.

Paulus varnade de heliga på sin tid för de andliga faror de ställdes inför. Han skrev till galaterna:

”Jag är förvånad att ni så fort överger honom som har kallat er genom Kristi nåd och vänder er till ett annat evangelium,

fast det inte finns något annat. Det är bara några som skapar förvirring bland er och vill förvränga Kristi evangelium.

Men även om vi själva eller en ängel från himlen skulle ge er ett annat evangelium än det vi har predikat, så ska han vara under förbannelse” (Gal. 1:6–8).

Jag höjer min röst, liksom Paulus gjorde, och menar att det finns de ”som skapar förvirring bland er och vill förvränga Kristi evangelium”. Jag skulle svika min plikt om jag inte höjde rösten för att varna er för farorna vi ställs inför i dag.

Två krafter i universum

Mina bröder och systrar, glöm aldrig att det finns två krafter i universum: En inbjuder oss att välja det rätta och uppleva evig glädje och lycka, och den andra inbjuder oss att välja det motsatta, vilket leder till sorg och ånger. Vår lära säger att livet är ett prov – en tid för att se vilken inbjudan vi tackar ja till.

Jag påminner er om Jesu profetia om de sista dagarna som vi nu lever i: ”Falska messiasgestalter och falska profeter ska träda fram och göra stora tecken och under för att om möjligt bedra även de utvalda” (Matt. 24:24). Vi blir ledsna när vi ser några av de ”utvalda” bli bedragna, vilket Jesus varnade för.

Bild
trees

Jag besökte nyligen en dunge mammutträd som planterades på området kring Brigham Young University för många år sedan. En vän till mig förklarade att mammutträdet är världens största träd och att det kan bli drygt 85 meter högt när det får växa fritt. Det kan leva i över 3000 år.

Ett av träden dog och behövde huggas ner. Det blev bara en stubbe kvar som påminde alla förbipasserande om att ett högt, majestätiskt träd hade stått där en gång. Arboristen vid universitetet ville veta vad som hade dödat trädet eftersom det uppenbarligen inte hade dött av hög ålder. Efter undersökningen fastställde han att trädets matarrötter hade dött på grund av brist på vatten.

Hur var det möjligt med tanke på att trädet hade stått där i över fem årtionden? Arboristen upptäckte att ett grundvattenmagasin som hade gett näring åt den lilla dungen hade flyttat på sig som en oavsiktlig följd av att en ny byggnad hade uppförts öster om dungen.

För mig är det här en perfekt analogi för vad som händer när trofasta medlemmar i kyrkan – de ”utvalda”, de som av allt att döma verkar stå långa och raka i tron – dör andligen.

Liksom det döda mammutträdet fick de här medlemmarna en gång sin andliga näring från den källa av levande vatten som Jesus Kristus erbjuder. Men av en eller annan anledning har de förflyttat sig ifrån källan till andlig näring, och utan den näringen bedövades deras ande och så småningom dog de andligen.

Hur kan vi se till att våra andliga matarrötter alltid har kontakt med källan med levande vatten?

Viktiga vanor

Herren har gett oss enkla, personliga vanor som håller oss rotade, grundade och kopplade till honom. Sådana vanor, när de utövas helhjärtat, med verkligt uppsåt och utan skrymteri eller svek, gör att vi kan vara orubbliga lärjungar till Herren Jesus Kristus.

De här viktiga vanorna är sådant som lätt kan glömmas bort i våra ytterst hektiska liv, även när vi gör bra saker som att studera, arbeta för att försörja en familj och ägnar oss åt tjänande i samhället och kyrkan.

Det är bland annat att dagligen be uppriktiga böner, fasta troget, regelbundet studera och begrunda skrifterna och levande profeters ord, göra sabbaten till en glädje, ta del av sakramentet med ödmjukhet och alltid minnas Frälsaren, besöka templet så ofta som möjligt, och slutligen att räcka ut handen till fattiga och ensamma – både de som är nära och de som finns över hela världen.

När man slutar göra de här enkla men viktiga sakerna, avskärmar man sig från källan med levande vatten och låter Satan förvirra ens tankar med sitt bedrägliga, förorenade vatten som täpper till trofasthetens artärer och bedövar anden med falsk näring. Synd och skuldkänslor förmörkar sinnet och får många att förneka tidigare inspiration och uppenbarelse och orsakar en ”av-omvändelse” från sanningarna i Jesu Kristi evangelium.

Något som jag ständigt har i sinnet är vetskapen att de som inte är fokuserade på Jesu Kristi evangeliums enkla lära så småningom kommer att börja lyssna på falska lärare och självutnämnda profeter och anamma världsliga filosofier. De här alternativa rösterna är bland annat

Bild
video game, credit card, cell phone

Fotografi av kreditkort från Getty Images

  • det högmodiga välståndets lockelse

  • habegär som vinner över behoven och således ökar personliga skulder

  • nöjen och underhållning som avtrubbar oss inför evangeliets sunda godhet

  • aktiviteter som hindrar oss från att helga sabbatsdagen på lämpligt sätt

  • poddsändningar och internetplatser som väcker frågor och tvivel utan att vara intellektuellt ärliga nog att tillräckligt väl och uppriktigt presentera Herrens perspektiv.

Hjälp andra att hitta svar

Låt mig se till att ni förstår den här viktiga punkten. Det är absolut inte fel att ställa frågor eller forska i vår historia, vår lära och våra seder. Återställelsen började när Joseph Smith sökte ett svar på en uppriktig fråga.

Föräldrar, ledare för biorganisationerna, lärare i kyrkan (inklusive seminarie- och institutlärare), biskopar och stavspresidenter: När någon kommer till er med en fråga eller ett bekymmer, vifta då inte bara bort frågan. Säg inte till honom eller henne att inte oroa sig för frågan. Tvivla inte på personens hängivenhet mot Herren eller hans verk. Hjälp i stället personen att hitta svar på sina frågor.

Jag blir bekymrad när jag hör om uppriktiga personer som ställer ärliga frågor om vår historia, våra lära eller våra seder och sedan behandlas som om de inte hade någon tro. Det är inte Herrens sätt. Som Petrus sa: ”Var ständigt beredda att svara var och en som ber er förklara det hopp ni har” (1 Petr. 3:15).

Vi behöver bli bättre på att svara på ärliga frågor. Vi kanske inte kan svara på varje fråga om kosmos eller om vår historia, vår lära och våra seder, men vi kan ge många svar till dem som är uppriktiga. När vi inte vet svaret kan vi söka efter svar tillsammans – ett gemensamt sökande som kan föra oss närmare varandra och närmare Gud. Naturligtvis kanske vi inte alltid får tillfredsställande svar på våra frågor. Vid sådana tillfällen är det bra att komma ihåg att det fortfarande finns plats i religion för tro. Ibland vi kan vi lära, studera och veta, och ibland måste vi ha tillit, tro och hopp.

Hjälp dem som har frågor att inse att Herren inte kräver att hans heliga ska ha avancerade examina i kyrkans historia och lära. Därför ska vi inte förvänta oss att föräldrar, ledare och lärare har svar på alla frågor. Också bland första presidentskapet och de tolv apostlarnas kvorum finns det en stor variation i fråga om bakgrund och utbildning som gör att vi kan dela en mängd skiftande upplevelser under våra samtal och överläggningar.

När jag har en fråga som jag inte kan besvara vänder jag mig ofta till dem som kan hjälpa mig. Kyrkan är välsignad med utbildade forskare och personer som ägnat sitt liv åt studier och som känner till vår historia och skrifterna. Dessa eftertänksamma män och kvinnor bidrar med sammanhang och bakgrund så att vi bättre kan förstå våra heliga seder förr och nu. Välsignad med informationen de ger är jag bättre rustad att söka den Helige Andens vägledning.

Kyrkan främjar öppenhet och har publicerat dyrbara resurser för att ge nya insikter och ännu mer bakgrundsinformation till berättelsen om återställelsen genom webbplatsen Joseph Smith Papers och evangelieämnen på ChurchofJesusChirst.org. Det är en förunderlig tid för att studera kyrkans historia och lära, med en mängd resurser och experter som ger bra bakgrundsinformation och insikt om vårt förflutna. Be och följ alltid maningarna från den Helige Anden, som uppenbarar andliga sanningar.

Lev inom era tillgångar

Jag bekymrar mig över att vissa medlemmar gör sådant som de egentligen inte har råd med för att hålla jämna steg med grannarna. Vi gör ett allvarligt misstag när vi jämför oss med personer som är mycket välbärgade och glömmer att de flesta av oss redan är framgångsrika. Var nöjd och gläds åt välsignelserna du har i stället för att bli en slav under oförståndiga konsumtionsskulder. Var alltid noga med att betala ert tionde, och ge generös offerhjälp för att hjälpa fattiga.

Gläds åt varandras sällskap

En del av er kan vara överprogrammerade med en uppsjö aktiviteter, inklusive bra sådana. Var försiktiga så att ni inte överprogrammerar era barn. Stäng av sociala medier och andra yttre distraktioner då och då och sitt och prata och gläds åt varandras sällskap. Som jag nyligen sa under en generalkonferens: Ha regelbundna familjeråd (se ”Familjeråd”, Liahona, maj 2016, s. 63–65).

Kom ihåg att Herren rådde oss att ta oss tid att ”bli stilla och besinna att jag är Gud” (Ps. 46:10; se även L&F 101:16).

För att hålla familjemedlemmar upptagna och borta från det som betyder mest försöker någon alltid skapa något nytt – en ny app eller ett nytt spel, till exempel, som får ungdomar att titta ner på sina mobiler i stället för upp för att se de vackra skapelserna i Guds underbara värld eller kanske någon som de vill träffa, dejta och gifta sig med, och som de kan ha en ”verklig” relation med som leder till eviga välsignelser.

Älska din nästa

Bild
Church members in different settings

Jag vill säga något om våra vänner, grannar och medarbetare i skolan och på arbetet som inte tillhör kyrkan. Vi tar det stora uppdraget och uppmaningen från Herren på allvar att undervisa alla nationer och döpa dem ”i Faderns och Sonens och den helige Andens namn” (Matt. 28:19), men vi hedrar och respekterar också allas fria vilja att tänka och tro – eller inte tro – som de vill.

Om en granne, arbetskollega eller skolkamrat inte är intresserad av att undersöka evangeliet, måste vi alltid fortsätta att vara deras vän. Vår kärlek till dem bör inte vara villkorlig. Den bör vara uppriktig och utan krav.

Våra barn lär sig bäst genom föräldrars och ledares exempel. Låt oss vara försiktiga med det vi säger om andra och hur vi behandlar våra medmänniskor. Och tänk på att vi har all rätt att tycka annorlunda, men vi får inte bli otrevliga.

Jesus lärde: ”Du ska älska din nästa som dig själv” (Matt. 19:19). Om vi är hans lärjungar måste vi utöva kristlig hövlighet och vänlighet mot alla vi träffar, även dem som har valt att ta avstånd från kyrkan.

Låt oss gå samman med alla välvilliga personer för varje god sak och inkludera dem i våra vän- och bekantskapskretsar. Låt oss uppriktigt välkomna dem in i våra möteshus och till våra församlingsaktiviteter.

Frid och ett profetiskt råd

Jag avslutar min apostoliska epistel till er med att vittna om att om ni uppriktigt beaktar profetiska råd så ska ni finna att era andliga matarrötter är bundna till källan med vatten ”som flödar fram till evigt liv” (Joh. 4:14). Ni dör inte andligen som det vackra mammutträdet, utan jag vittnar om att ni i stället får mer frid, glädje och lycka i livet genom att ta emot Jesus Kristus och de tjänare han har kallat och genom att följa hans evangelieplan. Om nationernas folk inte vänder tillbaka hjärtat till Gud och hans lärdomar och plan så ställs vi säkerligen inför de konsekvenser som uppenbarats i skrifterna.

Mina älskade bröder och systrar, vi har uppmanats att förbereda kyrkan och oss själva för de dagar som säkerligen kommer om världens folk fortsätter att ignorera och åsidosätta Gud vår himmelske Fader och hans älskade Son, Herren Jesus Kristus. Skrifterna är tydliga angående konsekvenserna av att vända sig bort från Gud.

Vi älskar er. Det är min förmån att inbjuda vår himmelske Fader att välsigna er. Må ni känna frid. Må ni ha glädje i hjärtat. Må ni ha modet att omvända er om ni behöver det. Om det pågår något i era liv som inte är bra, må då Herren välsigna er med modet att omvända och ändra er, från och med i dag. Må Herren ge er styrka att vända era hjärtan till honom, att älska honom och att tjäna honom så att ni tryggt kan fortsätta genom jordelivet, beredda för den dag när ni omfamnas av er Fader i himlen och hans älskade Son.

Som ett särskilt vittne om Kristus vittnar jag för er att jag vet att Jesus är Kristus. Han är Guds Son. Allt det jag har sagt är sant, och jag hoppas att ni tar emot min epistel i den anda som jag har talat i. Jag vittnar om att det här är Jesu Kristi kyrka.

Må Gud välsigna er, mina älskade bröder och systrar, medan vi gör allt vi kan för att förbereda oss för den dag när världens Frälsare och Återlösare kommer tillbaka som vår Herre och kung.

Skriv ut