2021
5 livslærdommer fra Salt Lake tempel
mai 2020


Ikke gå glipp av denne andakten

5 livslærdommer fra Salt Lake tempel

Fra en tale gitt til studenter ved BYU–Pathway i hele verden, 20. oktober 2020. Les hele teksten på byupathway.org.

“Helliget Herren”: Disse ordene som er risset inn i dette tempelet og hvert tempel, er ord jeg ønsker å ha innrisset i mitt hjerte.

Bilde
Salt Lake tempel under oppføring, sett fra luften

Omfattende renovering utføres på Salt Lake tempel for å styrke fundamentet. Det er tidkrevende, det er dyrt, og det er rotete!

Har du noen gang følt at livet ditt er litt sånn? Du ønsker å være den aller beste utgaven av deg selv som mulig, og den renoveringsprosessen kan også være rotete.

Jeg ser Temple Square nesten hver dag og har tenkt mye på denne gjenoppbyggingsprosessen og de lærdommer jeg har fått. Jeg vil gjerne dele noe få av disse lærdommene med dere.

Lærdom 1: Åpenbaring handler ikke så mye om “hva”, men om “når”.

Jeg hørte eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum undervise om denne sannheten da han talte om dette enorme prosjektet.

Han sa at Kirkens ledere en stund har kjent til arbeidet som må gjøres for at tempelet skal være i tråd med moderne bygningsforskrifter, men at tiden var ikke inne. Teknologien, utstyret og det rette arbeidslaget var ikke tilgjengelig. Nå er de det, og se på det som foregår!

Noen ganger vet vi at noe må foretas i vårt liv. Kanskje vi ber om et svar og føler at vi ikke mottar det. Stol på Herren og hans tidsplan. Han kjenner enden fra begynnelsen av. Han vet hva og hvem vi trenger nå og hva og hvem vi trenger i morgen. Setter vi vår lit til Ham, vil han sette oss i forskriftsmessig stand for evigheten.

Lærdom 2: Tiltak det er verdt å gjennomføre tar tid og krever innsats.

Det tok 40 år å bygge Salt Lake tempel!

Pionerene opplevde mange tilbakeslag, og prosessen var langsom og utmattende. Hva om disse pionerene hadde gitt opp? Hva om de hadde sagt: “Dette er altfor vanskelig”, og gitt seg?

Renoveringen av dette tempelet vil ta mange år – ikke 40 år, men prosessen vil ikke gå raskt!

Noen av de verdige drømmene og målene i vårt liv kommer ikke til å nås på en dag, en måned eller til og med et år – og det vil ikke alltid være lett å nå dem. Tenk bare på hva du i ferd med å oppnå akkurat nå når du fortsetter utdannelsen din! Ikke gi opp det du føler deg tilskyndet til å gjøre. Tenk på dette tempelet og fortsett å arbeide mot dine mål og rettferdige ønsker. Det er verdt det.

Lærdom 3: Omvendelse gjør oss sterkere og er en livslang prosess.

Tempelet har nesten hele tiden blitt reparert og renovert siden det ble innviet. Vegger har blitt flyttet, klimaanlegg er installert, elektriske systemer endret, sammen med mye annet.

Vårt liv har konstant behov for reparasjon og oppgradering. Prosessen med omvendelse, selvforbedring og vitnesbyrdsbygging er et livslangt tiltak.

Tempelets grunnvoll blir styrket ved å pumpe inn en spesiell betong for å fylle igjen eventuelle sprekker som kan ha blitt værende etter det opprinnelige konstruksjonsarbeidet, eller som har utviklet seg i årenes løp. Dette tempelet er bygget i granitt, og det veier like mye som et hangarskip. Sprekkene i grunnmuren måtte repareres, selv om ingen kunne se dem.

Det er sprekker i oss alle sammen, utfordringer som kanskje ingen andre kan se. Disse sprekkene kan fylles igjen når vi omvender oss – sprekker som kan fylles igjen fordi Jesus Kristus sonet for hver eneste synd og svakhet vi har, fordi hans nåde kan gjøre oss hel. Omvendelse handler faktisk ikke bare om å reparere sprekker, men om å gjøre oss sterkere og bedre enn vi var før, akkurat som tempelet.

Lærdom 4: Vi kan gjenspeile Kristi lys.

Et av mine favorittsteder på Temple Square er et sted hvor man kan se Salt Lake tempel gjenspeilet i et vakkert, stille vannbasseng.

Profeten Alma i Mormons stilte medlemmene av kirken noen viktige spørsmål. Et av dem er: “Kan dere se opp til Gud … med et rent hjerte og rene hender … og ha Guds bilde preget i deres ansikter?” (Alma 5:19).

Med andre ord, når andre ser på deg, kan de se Kristi lys gjenspeile seg? For å se en gjenspeiling må det finnes lys. Når vi vet hvem vi er og hvem vi tilhører – elskede sønner og døtre av himmelske foreldre med guddommelig natur og en evig fremtid1 – vil vi med større sannsynlighet gjenspeile Jesu Kristi lys. Vi vil med større sannsynlighet se klart i en stadig mørkere verden.

Lærdom 5: Ingen har noensinne oppnådd hellighet ved et slumpetreff.

I speilbildet i vannet kan man se vinduene, dørene, spirene på tempelet og de inngraverte ordene: “Helliget Herren”. Jeg blir påminnet om at John Stott, en anglikansk prest, har blitt sitert på å ha sagt: “Ingen har noensinne oppnådd hellighet ved et slumpetreff.”

Som et ekko til den tanken underviste eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum at “ikke noe som jeg kjenner til av særlig verdi bare skjer.”2 Med andre ord må vi ha en hensikt og være bevisst når det gjelder å utvikle kvaliteten hellighet i vårt liv! Selv de mest alminnelige gjøremål som gjøres med hensikt, kan gjøre at vår innsats blir mer hellig.

Hvis det er hellighet vi søker, må vi finnes på hellige steder. Disse stedene er blant annet templer, kirker og vårt hjem. En av grunnene til at disse stedene er hellige, er fordi de er innviet. Å innvie betyr “beskikke … til et hellig formål.”3 Dette er et verb – et handlingsord. Hvis templer, møtehus og hjem innvies som hellige steder – og hvis jeg ønsker at mitt liv skal være hellig – må jeg vie det til dette formålet. “Helliget Herren”: Disse ordene som er risset inn i dette tempelet og hvert tempel, er ord jeg ønsker å ha innrisset i mitt hjerte.

En grunnvoll. Lys. Vann. Hellighet. Visuelle påminnere om vår sikre grunnvoll, Verdens lys, Levende vann, Israels Hellige. Jeg bærer vitnesbyrd om at Jesus Kristus lever, at hans lys og hans kjærlighet er virkelig, og at han utfører sitt verk inni oss.

Noter

  1. Se “Familien – en erklæring til verden”, ChurchofJesusChrist.org.

  2. Jeffrey R. Holland, Ansikt til ansikt med eldste Holland, søster Stephens, og eldste Hallstrom (verdensomspennende sending for unge enslige voksne, 8. mars 2016), facetoface.ChurchofJesusChrist.org.

  3. Dictionary.com, s.v. “innvie”, oppslag 10. sep. 2020, dictionary.com/browse/dedicate.

Skriv ut