2021
COVID-19: een kans om ons weer op de kern van het evangelie te richten
Mei 2021


COVID-19: een kans om ons weer op de kern van het evangelie te richten

In de loop van de geschiedenis zijn er altijd moeilijke periodes geweest. Nu hebben we massaal te maken met ernstige problemen vanwege COVID-19. We krijgen steeds maar te horen dat we in een ongekende tijd leven. Velen onder ons maken zich zorgen om onze gezondheid en het welzijn van onze dierbaren. De economische en emotionele gevolgen van dit virus hebben iedereen geraakt. Het lijkt wel alsof niets meer normaal is. Zendingswerk ziet er nu heel anders uit, en tempeldiensten zijn een tijdlang opgeschort. Veel mensen slagen er amper in om hun dagelijkse routine aan te passen.

Niet weten wat de toekomst brengt, kan voor angst of zelfs paniek zorgen. Waarschijnlijk heb jij dit ook al gevoeld. Maar te midden van deze chaos is er hoop! Ondanks de onzekerheden en veranderingen zijn de essentiële, fundamentele beginselen van het evangelie niet veranderd.

  • Kerkbijeenkomsten en vergaderingen zijn misschien wel tijdelijk opgeschort of beperkt, maar we kunnen het evangelie nog steeds naleven! We kunnen thuis onze aanbidding voortzetten, mensen dienen en volgens het evangelie leven.

  • God is nog steeds in zijn hemel.

  • Zijn Zoon, Jezus Christus, staat nog steeds aan het hoofd van dit werk. Hij weet wat de wereld te lijden heeft, en wat wij persoonlijk meemaken. Hij heeft beloofd: ‘Ik zal u niet als wezen achterlaten’ (Johannes 14:18). Hij stuurt ons de Heilige Geest als metgezel.1

  • God heeft profeten, zieners en openbaarders geroepen. En door hen heeft Hij ons precies gegeven wat we nodig hebben om deze storm te doorstaan.2 Denk maar eens aan de nieuwe, thuisgerichte leerplannen, en aan andere wijzigingen die ons op de huidige situatie hebben voorbereid, en waardoor we op meer verheven en heilige manieren leven en anderen dienen.3 Deze recente wijzigingen zijn niet toevallig tot stand gekomen, ze zijn ingevoerd door een alwetende, liefhebbende God.

Als we dat in gedachte houden, kunnen we ons ondanks de chaos weer op de kern van het evangelie richten, waaronder geloof in de Heer Jezus Christus.

Maar hoe kunnen we dat geloof oefenen? Vanaf het begin heeft de Heer toegestaan dat zijn discipelen werden beproefd zonder dat ze alle antwoorden hadden. De wortels van ons geloof reiken dieper als we onze keuzevrijheid moeten gebruiken en in onzekere tijden voorwaarts gaan. Ouderling Neil L. Andersen van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft dit zo uitgedrukt: ‘Je weet niet alles, maar je weet genoeg!’4

Het verhaal van Nephi en zijn broers die de koperen platen proberen te bemachtigen, is hier een mooi voorbeeld van. Ze wisten wat ze moesten doen, namelijk de platen gaan halen! Ze wisten zelfs min of meer waarom. Ze wisten gewoon niet hoe ze het voor elkaar moesten krijgen. Na twee mislukte pogingen (zie 1 Nephi 3:10–27) wist Nephi dat hij niet meer op zijn eigen vaardigheden kon vertrouwen. Maar hij gaf niet op, hij probeerde het nog een keer. Zie je dat de woorden van Nephi perfect op onze huidige situatie van toepassing zijn?

‘Ik werd door de Geest geleid, van tevoren niet wetende wat ik moest doen.

‘Niettemin ging ik verder’ (1 Nephi 4:6–7).

Ondanks de talrijke vraagtekens in ons leven kunnen we ‘verdergaan’, op God vertrouwen, zijn profeten volgen en ons op geloof richten, en dan zal Hij ons leiden en vormen. Tijdens dit proces komt er een moment dat onze problematische vraagtekens plaatsmaken voor gefundeerde uitroeptekens.

Laten we de toekomst tegemoet treden met meer geloof in Jezus Christus, meer vertrouwen in zijn dienstknechten, en meer liefde voor elkaar. Deze wereldwijde noodsituatie kan de gewijde plek worden waarop wij dichter tot Hem komen. Als we dat doen, zal zijn zoete vrede onze ziel vervullen, en zullen wij in deze roerige tijden de kracht en de antwoorden vinden die we zoeken.

Noten

  1. Zie ook Johannes 14:1, 26–27; 15:26; 16:13–14, 33.

  2. Zie M. Russell Ballard, ‘God staat aan het roer’, Liahona, november 2015, 24–27.

  3. Zie Russell M. Nelson, ‘Slotwoord’, Liahona, november 2019, 121.

  4. Neil L. Andersen, ‘U weet genoeg’, Liahona, november 2008, 13.

Afdrukken