2021
Covid-19: en möjlighet att omfokusera på evangeliets kärna
Maj 2021


Covid-19: en möjlighet att omfokusera på evangeliets kärna

Genom historiens gång har det alltid förekommit svåra perioder. I dag står vi gemensamt inför svåra motgångar som orsakats av covid-19. Vi har hört det gång på gång: Vi har aldrig upplevt något liknande. Många av oss är oroliga för vår hälsa och våra närståendes välbefinnande. Vi har alla känt av de ekonomiska och känslomässiga effekterna av det här viruset. Det verkar som om ingenting är normalt. Avbrott har uppstått i missionsverksamheten och tempeltjänsten. Många känner sig överväldigade av uppgiften att förändra rutiner hemma.

Att stå inför en osäker framtid kan ge känslor av oro och till och med panik – du har kanske känt av det. Men mitt i allt kaos finns det hopp! Trots ovissheten och förändringarna har evangeliets väsentligheter och grunder inte förändrats:

  • Formella möten och samlingar i kyrkan har kanske ställts in eller begränsats tillfälligt, men inte efterlevnaden av evangeliet! Vi kan fortsätta dyrka Gud, betjäna andra och utöva evangeliet i våra hem.

  • Gud är fortfarande i sin himmel.

  • Hans Son Jesus Kristus leder fortfarande detta verk. Han förstår världens problem, såväl som dina egna personliga svårigheter. Han har lovat: ”Jag ska inte lämna er faderlösa” (Joh. 14:18). Han sänder den Helige Anden till att vara med oss.1

  • Gud har kallat profeter, siare och uppenbarare. Och genom dem har han lagt fram precis vad vi behöver för att rida ut den här stormen.2 Tänk på den nya hemcentrerade studiekursen, tillsammans med andra justeringar, som har hjälpt till att förbereda oss för den här tiden och att leva och tjäna på högre och heligare sätt.3 De här förändringarna nyligen är inga tillfälligheter – de lades fram av en allvetande och kärleksfull Gud.

Trots kaoset, och med dessa ting i åtanke, kan vi omfokusera på kärnan i evangeliet vilken innefattar tro på Herren Jesus Kristus.

Men hur kan vi utöva en sådan tro? Ända från begynnelsen har Herren tillåtit att hans lärjungar får genomlida utmaningar utan att ha alla svar. Vår tros rötter når djupare när vi måste använda vår handlingsfrihet och gå framåt när vi står inför ovisshet. Äldste Neil L. Andersen i de tolv apostlarnas kvorum upprepade detta med orden: ”Du vet inte allt, men du vet tillräckligt!”4

Berättelsen om hur Nephi och hans bröder försökte få tag i mässingsplåtarna är ett bra exempel på det här. De visste vad de behövde göra: hämta plåtarna! De hade till och med en bra uppfattning om varför. De visste bara inte hur de skulle göra det. Efter att ha misslyckats två gånger (se 1 Ne. 3:10–27) kunde Nephi inte längre förlita sig på sin egen förmåga. Men i stället för att ge upp försökte han en gång till. Lägg märke till hur Nephis ord kan tillämpas direkt på vår situation i dag:

”Jag leddes av Anden utan att på förhand veta vad jag skulle göra.

Ändå gick jag framåt” (1 Ne. 4:6–7).

Trots de många frågetecken vi har, kommer han, om vi ”går framåt” som Nephi, förlitar oss på Gud och följer hans profeter och fokuserar på tron, att vägleda och forma oss. Vid någon punkt i den här processen kommer våra problematiska frågetecken att bli till grundläggande utropstecken.

Låt oss öka vår tro på Jesus Kristus, vår tillit till hans tjänare och vår kärlek till varandra i vårt möte med framtiden. Denna tid av världsomfattande oro och svårigheter kan bli till helig mark för oss, där vi kan komma närmare honom. När vi gör det kommer hans ljuva frid att fylla våra själar, även mitt i turbulensen, och vi kommer att finna den styrka och de svar vi behöver.

Slutnoter

  1. Se även Joh. 14:1, 26–27; 15:26; 16:13–14, 33.

  2. Se M. Russell Ballard, ”Gud står vid rodret”, Liahona, nov. 2015, s. 24–27.

  3. Se Russell M. Nelson, ”Avslutande ord”, Liahona, nov. 2019, s. 121.

  4. Neil L. Andersen, ”Du vet tillräckligt”, Liahona, nov. 2008, s. 13.

Skriv ut