2022
Etsitkö Kristusta joka päivä?
Maaliskuu 2022


”Etsitkö Kristusta joka päivä?”, Liahona, maaliskuu 2022.

Nuorille aikuisille

Etsitkö Kristusta joka päivä?

Kokemukseni temppelissä auttoi minua ymmärtämään, että minun on etsittävä Kristusta joka päivä löytääkseni Hänet.

Kirjoittaja asuu Guatemalassa.

Kuva
nuori aikuinen mies lukee pyhiä kirjoituksia avoimen ikkunan vieressä

Kun olin pieni, minulla oli tapana esittää itselleni sellaisia kysymyksiä kuin ”Puhuuko Pyhä Henki?” ja ”Kun menen taivaaseen, näenkö Jumalan?”

Nyt kun olen hieman vanhempi, voin katsoa taaksepäin ja huomata, että taivaallinen Isä ohjasi minua aina ja näytti minulle todisteita siitä, että Hän on olemassa, mutta en vain aina kyennyt tunnistamaan Hänen kätensä vaikutusta elämässäni. Minua siunattiin niin, että kasvoin kodissa Jeesuksen Kristuksen palautetun evankeliumin piirissä, mutta elin pitkään lainatun todistuksen varassa. Minun oli vaikeaa uskoa, että Jumala on oikeasti todellinen.

Kerran ollessani noin 15-vuotias piispamme ilmoitti seurakunnan temppelimatkasta. Meillä oli jo tapana käydä perheenä temppelissä, joten en pitänyt sitä isona asiana. En oikeastaan koskaan tuntenut juuri mitään enkä ymmärtänyt temppelissä tehtyjen liittojen ja toimitusten merkitystä.

Kun tuo päivä koitti, menin temppeliin ja vaihdoin päälleni valkoisen haalariasun. Kun kävelin peilin ohi, näin vilauksen itsestäni valkoisiin pukeutuneena ja hymy kasvoillani. Odottaessani muita seurakuntamme jäseniä olin syvän kunnioituksen vallassa. Mietiskelin kastealtaan ja maalausten kauneutta, kun yhtäkkiä tunsin Hengen hellästi koskettavan sydäntäni.

En koskaan unohda sanoja, jotka tulivat mieleeni: ”Orson, tämä on Herran huone. Hän rakastaa sinua. Hän haluaa sinun muuttavan elämääsi ja pyrkivän tulemaan paremmaksi ihmiseksi vähän kerrallaan.”

Tunsin noissa sanoissa hyvin suurta rakkautta, mutta äkkiä syyllisyys valtasi minut. Siihen mennessä en ollut suhtautunut temppeliin vakavasti. Niinpä pidin rukouksen sydämessäni ja pyysin taivaallista Isää antamaan minulle anteeksi.

Ja tiesin, että Hän kuuli rukoukseni, koska tunsin sydämessäni hyvin suurta rauhaa.

Sinä päivänä uskoni syveni ja sain kaipaamani todellisen todistuksen evankeliumista. Sinä päivänä pystyin sanomaan yhtä vakaasti kuin ne kaksi Johanneksen opetuslasta: ”Minä olen löytänyt Messiaan” (ks. Joh. 1:41).

Yksinkertaisia keinoja solmia yhteys

Aina tästä kokemuksesta lähtien olen pyrkinyt tunnistamaan paremmin taivaallisen Isän vaikutuksen elämässäni etsimällä Jeesusta Kristusta joka päivä. Vaikka maailma voi joskus vaikeuttaa Vapahtajan äänen kuulemista, tiedän nyt, että Hän tosiaan on todellinen ja että Hän on minun kanssani.

Monilla meistä on päiviä, jolloin tunnemme olevamme hieman lähempänä taivasta kuin normaalisti. Meillä on myös hankalia päiviä, jolloin meidän on vaikea tuntea Hänen vaikutustaan, vaikka kuinka yrittäisimme, tai kiireisiä päiviä, jolloin emme löydä tarpeeksi aikaa etsiä Häntä. Mutta minä tiedän, että jos meillä on vilpitön halu etsiä Häntä, me näemme Hänen kätensä vaikutuksen elämässämme.

Kun tunnet olevasi erossa Vapahtajasta, kysy itseltäsi: Pyrinkö löytämään Messiaan päivittäin?

Kun pyrimme olemaan entisaikojen apostolien kaltaisia ja jätämme hetkeksi verkot (ks. Matt. 4:20) ja muut velvollisuudet ja kiinnostuksen kohteet kääntyäksemme Hänen puoleensa, niin me löydämme Hänet.

Meillä on hengellisen voiman lähteitä, jotka voivat auttaa meitä. Profeetta Alma muistutti meille, ”että pienillä ja yksinkertaisilla asioilla saadaan aikaan suuria” (Alma 37:6). Jokapäiväiset pienet uskon teot ja hengelliset käytännöt voivat auttaa meitä lisäämään kykyämme tunnistaa Herra elämässämme.

Joitakin näistä hengellisistä työkaluista voivat olla esimerkiksi seuraavat:

  • rukoileminen uskossa

  • pyhien kirjoitusten tutkiminen tarkoituksellisesti ja merkityksellisesti

  • muiden palveleminen epäitsekkäästi

  • todistuksen lausuminen ystävälle

  • kirkon laulujen tai hengellisen musiikin kuunteleminen

  • instituuttiin osallistuminen

  • lepopäivän pyhittäminen

  • paastoaminen

  • käyminen temppelissä säännöllisesti.

Monet asiat voivat auttaa meitä löytämään Jeesuksen Kristuksen, mutta avain on Hänen etsimisensä jatkuvasti. Presidentti Russell M. Nelson on opettanut: ”Kun pyrimme olemaan Jeesuksen Kristuksen opetuslapsia, meidän pyrkimystemme kuulla Häntä pitää olla entistä tarkoituksellisempia. Meidän pitää tietoisesti ja jatkuvasti pyrkiä täyttämään päivittäinen elämämme Hänen sanoillaan, Hänen opetuksillaan, Hänen totuuksillaan.”1

Oletko löytänyt Hänet tänään?

Vaikka et saisikaan kaikkia etsimiäsi vastauksia juuri nyt, jatka yrittämistä! Etsi vain Kristusta ja päätä uskoa Häneen. Jos yrität löytää Hänet joka päivä pienillä teoilla, niin tiedän, että tulet tuntemaan Hänen syleilynsä taivaasta. Tiedän sen olevan totta, koska olen tuntenut sen.

Taivaallinen Isä huomaa pyrkimyksemme. Hän ei niinkään välitä niiden asioiden suuruudesta, joita teemme ylentääksemme henkeämme, jos voimme sanoa joka päivä vakaasti ja varmasti: ”Tänään olen löytänyt Messiaan!”

Rukoilen, että tuntisimme Vapahtajan ja rakastaisimme Häntä päivittäin. Että teemme niin kuin Moroni ehdotti ja ”etsimme tätä Jeesusta” (Et. 12:41). Toivon, että sinä ja minä löydämme jokaisen päivän päätteeksi Hänet, josta Mooses ja muut profeetat kirjoittivat: Jeesus Nasaretilaisen. Etsiessämme Kristusta me näemme Jumalan käden vaikutuksen elämässämme. Ja mitä enemmän etsimme Kristusta päivittäin, sitä enemmän löydämme Hänet ja pystymme tunnistamaan Hänen äänensä, joka johtaa ja opastaa meitä koko elämämme ajan.

Viite

  1. Russell M. Nelson, ”Kuule Häntä”, Liahona, toukokuu 2020, s. 89.

Tulosta