2022
Träna dina andliga muskler
Maj 2022


Endast digitalt

Träna dina andliga muskler

Ju mer vi lyssnar på och följer den Helige Andens maningar, desto mer uppenbarelse får vi.

Tänk på ett tillfälle i livet när du kände dig långt från Gud. Tänk nu på tillfället när du kände dig närmast honom. Vad tror du gjorde skillnaden?

Det fanns en tid då jag kände mig långt ifrån Gud. Han verkade inte besvara mina böner eller erbjuda någon vägledning i mitt liv. I mitt fall insåg jag att jag inte hade följt de maningar jag redan hade fått. Jag ursäktade mitt beteende med att tillskriva mig själv tankarna istället för den Helige Anden.

President Russell M. Nelson har sagt: ”Privilegiet att ta emot uppenbarelse är en av Guds största gåvor till sina barn” (”Uppenbarelse för kyrkan, uppenbarelse för våra liv”, Liahona, maj 2018, s. 94). Vi kan utveckla vår relation till Gud genom att lära oss ta emot uppenbarelse. Vår förmåga att kvalificera oss för personlig uppenbarelse beror på om vi agerar på maningarna vi får. Det är inte nog att tro på uppenbarelse från Gud – vi måste följa den för att kunna ta emot välsignelserna som kommer av att leva efter evangeliet.

Bygga andliga muskler

Att lära sig följa Anden är som att träna en muskel. Om vi ber om uppenbarelse och sedan inte följer maningarna vi får, så är det som att tänka på att lyfta vikter utan att faktiskt göra det. Vi misslyckas inte bara att bygga muskler, utan förlorar de vi redan har. De börjar förtvina om de inte används. Vi går tillbaka till gymmet en dag och undrar varför vi inte kan lyfta så mycket som vi kunde förut. Vi blir kanske modfällda och slutar träna helt och hållet.

Samma sak gäller när vi bygger våra andliga muskler: Vi måste vara flitiga i att följa de ingivelser vi får för att hålla oss starka och förhindra att vårt vittnesbörd förtvinar. Ju mer vi lyssnar och följer, desto mer uppenbarelse får vi.

Hålla sig stark

Jag bestämde mig för att göra ett experiment. I två veckor lovade jag mig själv att följa varje maning jag fick från den Helige Anden utan att tvivla. Här är tre saker jag lärde mig under experimentet som höll mina andliga muskler starka.

  1. Rådgör med Herren Bönen är viktig kommunikation som gör att vi kan ta emot personlig uppenbarelse. Den är grunden till vår personliga relation till Gud. Om vi rådgör med honom lovar han att leda oss till det som är gott, även om han inte alltid berättar exakt vad vi ska göra. När jag bad om vägledning varje dag, kände jag att min himmelske Fader litade på att jag skulle göra bra val med hans hjälp.

  2. Utveckla saktmod och ödmjukhet Profeten Mormon lärde: ”Genom saktmod och ödmjukt hjärta kommer närvaron av den Helige Anden, den Hjälpare som fyller oss med hopp och fullkomlig kärlek” (Moro. 8:26). Jag behövde erkänna att jag inte kunde navigera genom livet utan andras hjälp eller utan Frälsarens hjälp. När jag känner mig otillräcklig betyder det oftast att jag försöker göra allting själv i stället för att söka Herrens vägledning. Med hans hjälp kan vi räcka till mer än nog för de utmaningar vi möter.

  3. Börja! Anden talar på olika sätt till olika människor. Ibland låter den där milda, stilla rösten väldigt mycket som våra egna tankar. Vi kan inte utvecklas om vi inte gör något – Herren leder oss på vägen, men vi behöver börja gå och fortsätta åt det håll han visar oss. Mormons bok lär: ”Det som är av Gud inbjuder och lockar till att ständigt göra gott. Därför är allt som inbjuder och lockar till att göra gott, och till att älska Gud och att tjäna honom, inspirerat av Gud” (Moro. 7:13). Vi behöver inte fråga oss själva: ”Var det Gud?” utan i stället ”Är det gott?” När vi följer de tankar som leder oss till att göra något gott så har vi inte bara utfört hans verk utan också gjort något som kommer att föra oss närmare honom.

Villig att handla

Minns du upplevelserna du tänkte på tidigare? Jag gissar att en sak som gjorde skillnad i din relation till Gud var hur villig du var att följa den Helige Andens maningar.

Av egen erfarenhet lärde jag mig att om vi uppriktigt anstränger oss att rådgöra med Herren, är ödmjuka och följer maningarna så fortsätter vi att utveckla vårt förhållande till Gud och ta emot uppenbarelse för våra liv.

Skriv ut