2022
Find fred til jer og andre i svære tider
maj 2022


Find fred til jer og andre i svære tider

Her er otte måder at hjælpe jer selv og andre til at føle fred på, når livet bliver svært.

Billede
hands letting birds go

Baggrund og illustration fra Getty Images

Sommetider kan livet slå en kolbøtte. I kan være tynget af familieproblemer, helbredsproblemer, problemer i skolen eller alle de foruroligende ting, der sker i verden i dag. Hvordan kan vi finde personlig fred i en urolig verden? Uanset om jeres mangel på fred stammer fra begivenheder, der er uden for jeres kontrol, eller fra ting, som I har indflydelse på og kan ændre, så er her nogle forslag, der kan være en hjælp til at finde indre fred igennem Jesus Kristus.

Fire veje til fred i jer

  1. Fokuser på det evige

    Det er svært at finde fred, når man kun har fokus på de umiddelbare bekymringer. Men ser man på det store billede, Guds plan for lykke, kan man finde fred ved at vide, at det der gør ondt lige nu ikke varer for evigt. Templet hjælper os for eksempel til at fokusere på evigheden. Præsident Gordon B. Hinckley (1910-2008) sagde, at i templet »finder I en fred, som I ikke finder andre steder.«1

  2. Lad det fare, som I ikke kan kontrollere

    Når noget, som I ikke kan kontrollere, berøver jer jeres fred, er det fristende at miste håbet eller blive vred. Men det hjælper ikke, at dvæle ved ting, som I ikke kan ændre. Drag i stedet for tæt på Frelseren for at finde indre fred, selv når livet går jer imod. Han har lovet at sende jer Talsmanden, Helligånden (se Joh 14:26-27).

  3. Tilgiv andre

    Ofte er noget af det sværeste at give slip på den negativitet, man føler, når man er blevet uretfærdigt behandlet. Men ældste Dieter F. Uchtdorf fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt: »Vi kan opnå tilgivelsens glæde i vores liv, når vi villigt udstrækker samme glæde til andre … Som følge deraf vil Herrens Ånd fylde vores sjæl med den glæde, som følger den guddommelige fred med samvittigheden (se Mosi 4:2-3).«2 At vende sig til Frelseren kan hjælpe jer til at blive fri for følelsesmæssige byrder og blive fyldt med fred.

  4. Omvend jer og stol på Kristus

    Uanset hvad der ellers går godt i jeres liv, vil syndens byrde altid berøve jer fred. Sommetider har vi brug for biskoppens hjælp til at omvende os fuldt ud. Men vi har alle brug for at omvende os regelmæssigt og gennem Jesu Kristi forsoning blive renset for alt, der afholder os fra at blive som ham.

Fire veje til at hjælpe andre med at finde fred

  1. Fortæl andre om Jesu Kristi evangelium

    Akkurat, som vi selv kan finde fred ved at fokusere på Frelseren, kan vi lede andre til ham, »som er stifteren af fred« (Mosi 15:18). Prøv for eksempel at dele et skriftsted eller et citat fra generalkonferencen, som har hjulpet jer til at lære mere om Jesus Kristus.

  2. Vær fredsstifter

    Hjælp jeres venner eller søskende til at løse konflikter. Ligesom anti-nefi-lehierne i Almas Bog kan vi begrave vores stridsøkser – våben som sladder, hævngerrighed eller selviskhed – og i stedet erstatte dem med fredspiber som at tale venligt, adlyde Guds bud og tilgive andre (se Alma 24:19).

  3. Vær en god lytter

    Sommetider har folk, der har det svært, brug for at tale åbent om deres tanker og følelser i stedet for at holde dem inde. Vi behøver ikke at løse deres problemer for dem, men vi kan lytte til deres bekymringer og yde støtte og vise kristuslignende kærlighed og forståelse.

  4. Drag omsorg for dem i jeres menighed og nabolag

    I kan melde jer som frivillige på et herberg for hjemløse, hjælpe med ekstraundervisning eller tage noget lækkert med til en ny familie i jeres nabolag. Hjælp folk med at finde fred gennem de små ting. At få et fast sted at spise og sove, en pålidelig mentor eller en lille bekræftelse på, at nogen kerer sig for en rækker langt.

Jesus udtalte disse trøstende ord til dem, der kæmper for at finde fred: »Fred efterlader jeg jer, min fred giver jeg jer; jeg giver jer ikke, som verden giver. Jeres hjerte må ikke forfærdes og ikke være modløst!« (Joh 14:27). Hvis vi fører os selv og andre tættere på Jesus Kristus, kan vi finde fred, selv når livet bliver svært.

Noter

  1. Se Gordon B. Hinckley, i »Glæd dig over templets velsignelser«, Liahona, dec. 2002, s. 33.

  2. Dieter F. Uchtdorf, »Det sikre vendepunkt«, Liahona, maj 2007, s. 101.

Udskriv