2022
Is profetische openbaring ook persoonlijk voor mij?
Mei 2022


Het Oude Testament toepassen op je leven

Is profetische openbaring ook persoonlijk voor mij?

Profetische openbaring voor de kerk is van toepassing op iedereen, terwijl persoonlijke openbaring ons laat zien hoe we die leringen kunnen toepassen.

Afbeelding
jonge vrouw kijkt naar algemene conferentie

Foto, Tiffany Myloan Tong

We kunnen van Mozes veel leren over profetische en persoonlijke openbaring. Toen de Israëlieten Mozes om hulp vroegen en mopperden dat ze alleen manna te eten hadden, riep Mozes de Heer aan en zei: ‘Ik alleen kan al dit volk niet dragen, want het is mij te zwaar’ (Numeri 11:14).

Als reactie daarop riep de Heer zeventig oudsten van Israël op om deze last te helpen dragen. Hij zei tegen Mozes: ‘En van de Geest Die op u is, zal Ik een deel afzonderen en op hen leggen. Zij zullen samen met u de last van dit volk dragen, zodat u die niet zelf alleen hoeft te dragen’ (Numeri 11:17).

Maar Mozes wilde meer. Hij wenste dat ‘allen van het volk van de Heere maar profeten [waren], dat de Heere Zijn Geest over hen gaf!’ (Numeri 11:29.) Met andere woorden, Mozes wilde dat het volk waardig zou zijn om zich te laten leiden door de Heilige Geest.

Tegenwoordig moedigen onze leiders ons vaak aan om, naast wat we van de profeten leren, persoonlijke openbaring te zoeken. President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘In de komende tijd kunnen wij geestelijk niet overleven zonder de leidende, troostende en voortdurende invloed van de Heilige Geest.’1 We moeten weten hoe we de raad van de profeet opvolgen, terwijl we ook raad zoeken voor ons eigen leven.

Wie kan profetische openbaring ontvangen?

Sommige kerkleden worstelen met het onderscheid tussen profetische en persoonlijke openbaring. Maar de Heer heeft duidelijk gemaakt wie wel en niet openbaring mag ontvangen voor de hele kerk, zoals Numeri 12 aangeeft.

Aäron en Mirjam begonnen te twijfelen aan de rol van Mozes als profeet en vroegen: ‘Heeft de Heere alleen maar door Mozes gesproken? Heeft Hij ook niet door ons gesproken?’ (Numeri 12:2.)

Toen antwoordde de Heer:

‘Mijn dienaar Mozes, die in Mijn hele huis trouw is,

met hem spreek ik van mond tot mond’ (Numeri 12:7–8).

De Heer verduidelijkte dit beginsel vele jaren later in Leer en Verbonden 28 en onderwees dat openbaring voor de hele kerk alleen tot de aangewezen profeet komt: ‘Maar zie, voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Niemand zal worden aangewezen om in deze kerk geboden en openbaringen te ontvangen behalve mijn dienstknecht Joseph Smith jr., want hij ontvangt ze gelijk Mozes’ (vers 2).

Hoe werken profetische en persoonlijke openbaring samen?

Dus hoe past persoonlijke openbaring in dit hele verhaal? President Dallin H. Oaks, eerste raadgever in het Eerste Presidium, legde het zo uit:

‘[De] persoonlijke communicatielijn naar onze hemelse Vader, door de Heilige Geest, is de bron van ons getuigenis van de waarheid, van onze kennis en van de persoonlijke hulp die we van een liefdevolle hemelse Vader ontvangen. […]

‘De persoonlijke lijn functioneert in de volste zin niet onafhankelijk.’2

Profetische openbaring voor de kerk is van toepassing op iedereen, terwijl persoonlijke openbaring ons laat zien hoe we die leringen kunnen toepassen in ons eigen leven. Persoonlijke openbaring van de Heer kan bevestigen wat de profeet onderwijst, maar zal nooit in tegenspraak zijn met de openbaring die Hij aan zijn profeten geeft.

Hier zijn een paar voorbeelden van profetische raad die een uitnodiging zijn voor persoonlijke openbaring:

  • Wijzigingen in huisonderwijs en -bezoek.Onze profeten en apostelen hebben uitgelegd wat het uiteindelijke doel van bediening is, zoals dat in 2018 ter vervanging van huisonderwijs en -bezoek is ingesteld, maar het concept geeft leden de ruimte om zelf te beslissen hoe ze bepaalde personen en gezinnen het beste kunnen bedienen.

  • Studie van Kom dan en volg Mij.In het studieboek, dat in 2018 door het Eerste Presidium in de hele kerk is geïntroduceerd, staan studie- en lessuggesties, maar personen en gezinnen bepalen zelf hoe ze hun studie aanpakken om aan hun specifieke behoeften te voldoen.

Openbaring is een geschenk, en door persoonlijke openbaring te zoeken, leren we hoe we profetische raad in ons eigen leven kunnen toepassen.

Leren hoe de Geest tot ons spreekt

Hedendaagse openbaring is prachtig. Het bestaan ervan betekent dat onze hemelse Vader met ons wil communiceren, en Hij heeft ons meerdere manieren gegeven om openbaring van Hem te ontvangen. Maar het kan oefening vergen om te leren hoe de Geest tot ons spreekt en wat onze hemelse Vader aan ons wil openbaren.

Volgens president Nelson is vragen stellen en openstaan voor antwoorden het beste wat we kunnen doen om openbaring te ontvangen: ‘In welke wijsheid schiet u tekort? Wat wilt u dringend weten of begrijpen? […] Ga naar een rustige plek die regelmatig toegankelijk is. Verootmoedig u voor God. Stort uw hart bij uw hemelse Vader uit. Wend u tot Hem voor een antwoord en voor troost.’3

De Heer wil echt tot ons spreken, zowel persoonlijk tot ons verstand en ons hart, als tot de kerk in haar geheel via zijn profeet. Als we naar de zegen van persoonlijke openbaring streven, worden we ons leven lang geleid.

In een interview in de kerktijdschriften vertellen leden hoe het volgen van de profeet hun leven tot zegen is en in tumultueuze tijden gemoedsrust brengt.

Afdrukken