2022
Er profetisk åpenbaring også personlig for meg?
mai 2022


Anvend Det gamle testamente på ditt liv

Er profetisk åpenbaring også personlig for meg?

Profetisk åpenbaring gitt til Kirken gjelder for alle, mens personlig åpenbaring hjelper oss å vite hvordan vi kan anvende disse læresetningene.

Bilde
ung kvinne ser på generalkonferansen

Foto: Tiffany Myloan Tong

Vi kan lære mye om profetisk og personlig åpenbaring fra Moses. Da Israel kom til Moses for å få hjelp og knurret over at de bare hadde manna å spise, ropte Moses til Herren og sa: “Jeg makter ikke å bære hele dette folket alene, det er for tungt for meg” (4 Mosebok 11:14).

Som svar kalte Herren sytti eldster i Israel til å hjelpe til med å bære denne byrden og sa til Moses: “Jeg vil ta av den Ånd som er over deg, og legge på dem, så de kan bære byrden av folket sammen med deg, og du ikke skal bære den alene” (4 Mosebok 11:17).

Men Moses ønsket mer, han ønsket at: “Gi at alt Herrens folk var profeter, at Herren ville legge sin Ånd på dem!” (4 Mosebok 11:29). Med andre ord ønsket Moses at folket skulle være verdige til å motta Den hellige ånd til å rettlede dem.

I dag oppfordrer våre ledere oss ofte til å søke personlig åpenbaring, i tillegg til det vi lærer av profetene. Som president Russell M. Nelson forklarte: “I tiden fremover vil det ikke være mulig å overleve åndelig uten Den hellige ånds veiledende, rettledende, trøstende og konstante innflytelse.”1 Vi må vite hvordan vi skal følge profetens råd, samtidig som vi søker råd for vårt eget liv.

Hvem kan motta profetisk åpenbaring?

Noen medlemmer av Kirken strever med å skille mellom profetisk og personlig åpenbaring. Men Herren har gjort det veldig klart hvem som kan og ikke kan motta åpenbaring for hele Kirken, som vist i 4 Mosebok 12.

Aron og Mirjam begynte å tvile på Moses’ rolle som profet, og spurte: “Er det bare Moses Herren har talt med? Har han ikke også talt med oss?” (4 Mosebok 12:2).

Herren svarte:

“Min tjener Moses … er tro i hele mitt hus.

“Munn til munn taler jeg med ham” (4 Mosebok 12:7–8).

Herren forklarte dette prinsippet mange år senere i Lære og pakter 28 idet han underviste om at Kirkens åpenbaring bare kommer til den utpekte profeten: “Men se, sannelig, sannelig sier jeg deg, ingen skal utpekes til å motta bud og åpenbaringer i denne kirke bortsett fra min tjener, Joseph Smith jr., for han mottar dem likesom Moses” (vers 2).

Hvordan profetisk og personlig åpenbaring virker sammen

Hvor passer så personlig åpenbaring inn i alt dette? President Dallin H. Oaks, førsterådgiver i Det første presidentskap, forklarte:

“Denne personlige kommunikasjonslinjen til vår himmelske Fader gjennom Den hellige ånd er kilden til vårt vitnesbyrd om sannhet, til vår kunnskap og til vår personlige veiledning fra en kjærlig himmelsk Fader …

Den personlige linjen [fungerer ikke] i sin fylde uavhengig av prestedømslinjen.”2

Profetisk åpenbaring gitt til Kirken gjelder for alle, mens personlig åpenbaring hjelper oss å vite hvordan vi kan anvende disse læresetningene i vårt liv. Personlig åpenbaring fra Herren kan bekrefte det profeten lærer oss. Den vil ikke motsi åpenbaring han gir til sine profeter.

Her er noen eksempler på profetiske råd som innbyr personlig åpenbaring:

  • Endringer i hjemmelærer- og besøkende lærerinner-arbeidet. Våre profeter og apostler har gitt oss råd om de høyeste målene for omsorgstjeneste, som ble innstiftet istedenfor hjemmelærere og besøkende lærerinner i 2018, men formatet gjør det mulig for medlemmene å avgjøre hvordan de best kan betjene enkeltpersoner og familier.

  • Studiet Kom, følg med meg. Håndboken som ble introdusert over hele Kirken i 2018 av Det første presidentskap, og gir oss en oversikt og en foreslått studielinje, men hver enkeltperson og familie bestemmer hvordan de skal strukturere sitt studium slik at det passer deres konkrete behov.

Åpenbaring er en gave, og ved å søke personlig åpenbaring kan vi lære hvordan man anvender profetisk rettledning i vårt liv.

Lær hvordan Ånden taler til oss

Nyere åpenbaring er vakker. Dens eksistens betyr at vår himmelske Fader ønsker å kommunisere med oss, og han har gitt oss flere måter å motta åpenbaring fra ham på. Men det kan kreve øvelse å lære hvordan Ånden taler til oss og hva vår himmelske Fader ønsker å åpenbare for oss.

Det beste vi kan gjøre, med president Nelsons ord, er å be og være villige til å motta: “Hvilken visdom mangler du? Hva føler du et presserende behov for å vite eller forstå? … Finn et fredelig sted hvor du kan gå jevnlig. Ydmyk deg for Gud. Utøs ditt hjerte for din himmelske Fader. Vend deg til ham for å få svar og trøst.”3

Herren ønsker virkelig å tale til oss – både personlig til vårt sinn og hjerte og til Kirken som helhet gjennom sin profet. Når vi søker velsignelsen ved personlig åpenbaring, vil vi bli veiledet gjennom hele livet.

I et intervju med Kirkens tidsskrifter forteller medlemmer hvordan det å følge profeten har velsignet dem og bragt fred i urolige tider.

Skriv ut