2022
”Tulkaa Kristuksen luokse” – Kuinka me itse asiassa teemme sen?
Joulukuu 2022


Nuorille aikuisille

”Tulkaa Kristuksen luokse” – Kuinka me itse asiassa teemme sen?

Meitä on aina kannustettu etsimään Kristusta ja ammentamaan elämäämme Hänen voimaansa, mutta en ole aina tiennyt, kuinka voisin ottaa tuon kutsun täysin vastaan.

Kuva
Vapahtaja kohottamassa katsettaan

Katsokaa Jumalaan ja eläkää, Dan Wilson, Havenlightin luvalla

Juuri nyt maan päällä eletään vaikeaa aikaa. Vaikka ympärillämme on paljon hyvää, joskus huomaan tulevani pelokkaaksi ja väsyneeksi. Se, että joutuu kohtaamaan maailman raakuuden ja onnettomuudet, joita tuntuu olevan joka nurkassa, voi olla – no, uuvuttavaa.

Onneksi meitä on siunattu tiedolla, että Vapahtaja voi olla lohdun lähteenä synkkinä aikoina. Ehkäpä tämä on yksi syy siihen, miksi pyhissä kirjoituksissa meitä kutsutaan toistuvasti tulemaan Kristuksen luokse (ks. 3. Nefi 9:14), lähestymään Häntä (ks. OL 88:63) ja tulemaan ja seuraamaan Häntä (ks. Luuk. 18:22). Saamme usein näitä kutsuja myös yleiskonferenssissa ja kirkossa.

Vaikka olen aina pyrkinyt ottamaan vastaan nämä kutsut, olen joskus miettinyt, mitä Kristuksen luokse tuleminen todella tarkoittaa. Kuinka kutsun ja pääsen käyttämään Hänen lunastavaa, parantavaa ja kaiken mahdollistavaa voimaansa? Olenko koskaan todella ollut yhteydessä Häneen? Onko siihen jokin salainen kaava? Mutta kun olen pohtinut joitakin aiempia kokemuksiani, olen oppinut, että on olemassa malli, joka voi auttaa minua – ja meitä jokaista – tulemaan Kristuksen luokse.

Päätä uskoa Häneen

”Uskon Kristukseen. Hän, Korkehin Sen täyttää mistä uneksin.”

Tämä on lempikohtani lempilaulustani ”Uskon Kristukseen” (MAP-lauluja, 80). Itken joka kerta, kun kuulen sen! Minulla on jopa nuo sanat kirjoitettuna työpöydälläni olevaan muistilappuun, jotta voin nähdä ne joka päivä.

Kirjoitin nämä sanat muistiin eräänä synkkänä aikana elämässäni kohdatessani monia haasteita, koska ne muistuttivat minua kahdesta asiasta: 1) Vapahtaja on todellinen, ja 2) Hänen ansiostaan minulla ei ole mitään pelättävää. Rakastan näiden yksinkertaisten totuuksien voimaa. Ja niiden yksinkertaisuudessa näen, että myös kääntyminen Kristuksen puoleen voi olla yksinkertaista.

Presidentti Russell M. Nelson on opettanut:

”Päätä uskoa Jeesukseen Kristukseen. – –

Usko Jeesukseen Kristukseen on suurin voima, mikä meillä on käytettävissämme tässä elämässä.”1

Tämä voimallinen sanoma muistuttaa minua siitä, että usein me teemme tästä evankeliumin perusperiaatteesta liian monimutkaisen. Me kompastelemme ja teemme virheitä, kun pyrimme saamaan selville, kuinka etsiä Häntä, kun uskossa itse asiassa on kyse valinnasta: valinnasta uskoa Häneen.

Kun ajattelen Vapahtajan luokse tulemista, pohdin usein naista, jolla oli verenvuototauti (ks. Mark. 5:25–34). Hän kirjaimellisesti kosketti Jeesusta uskoen koko sydämestään, että Jeesus voisi parantaa hänet, jos hän vain voisi koskettaa Jeesuksen vaatteita. Ja tosiaankin, koskettaessaan Jeesusta hän koki heti parantumisen ihmeen.

Tietenkään kaikki meidän huolemme ja murheemme eivät lopu heti, kun käännymme Vapahtajan puoleen. Mutta aivan kuten tämä nainen koki, niin usko siihen, että Hän on todellinen, että Hän uhrasi auliisti henkensä meidän puolestamme ja että Hän on valmis seisomaan rinnallamme, voi kannustaa meitä tulemaan Hänen luokseen ja aloittamaan Hänen kaiken mahdollistavan voimansa tuntemisen elämässämme.

Kuva
Jeesus koskettaa istuvillaan olevan naisen kasvoja

Jatka Hänen etsimistään

Mutta tämä ei ole valinta, jonka teemme vain kerran – meidän pitää jatkaa Hänen etsimistään, jotta voimme saada Hänen armoaan ja kaiken mahdollistavaa voimaansa koko elämämme ajan. Presidentti Nelson on opettanut näiden ponnistelujen tärkeydestä: ”Mikään ei avaa taivaita samalla tavoin kuin yhdistelmä entistä suurempaa puhtautta, täsmällistä kuuliaisuutta, vilpitöntä etsimistä, päivittäistä kestitsemistä Kristuksen sanoilla, joita on Mormonin kirjassa, ja säännöllistä aikaa, joka on omistettu temppeli- ja sukututkimustyöhön.”2

Voimme myös jatkaa Hänen etsimistään kutsumalla Hengen vaikutuksen elämäämme. Pyhän Hengen lahjan ansiosta me voimme saada jumaluuden jäsenen asumaan sisimmässämme ja yhdistämään meidät täydemmin taivaalliseen Isään ja Vapahtajaan. Eikä se olekin ihmeellistä? Kuten presidentti Nelson on opettanut: ”Tärkein totuus, mistä Pyhä Henki koskaan todistaa teille, on se, että Jeesus on Kristus, elävän Jumalan Poika.”3

Maailman häiriötekijöiden vuoksi voi olla helppoa unohtaa niiden pienten tekojen merkitys, jotka tuovat meitä lähemmäksi Vapahtajaa. Mutta huomaan elämässäni jyrkän vastakohdan sen välillä, milloin ”varaan aikaa Herralle”4 joka päivä ja milloin en.

Huolimatta ongelmista, joita minulla saattaa olla, niin kun jatkuvasti rukoilen, noudatan Hengen kehotuksia, varaan aikaa pyhien kirjoitusten lukemiseen, autan esivanhempiani solmimaan liittoja temppelissä ja teen parannusta synneistäni, tunnen kokonaisvaltaista ilon, rohkeuden, luottamuksen ja viime kädessä turvan tunnetta elämässäni. Tunnen myös Hengen, joka auttaa minua tuntemaan yhteyttä Kristukseen.

Tunnista Hänen voimansa

Tutkin äskettäin päiväkirjaa, joka minulla on ollut vuosia, pohtiakseni tilanteita, jolloin olen turvannut Vapahtajaan. Luin epätoivosta, jota tunsin nähdessäni riippuvuutta perheessäni, kokiessani työttömyyttä, eläessäni epävarmuuden ja yksinäisyyden kausien läpi sekä kamppaillessani fyysisen ja henkisen terveyteni kanssa. Luin elämäni synkimmistä hetkistä, jolloin haasteideni taakka tuntui musertavan henkeni.

Mutta kun pohdin näitä kokemuksia, aloin kyynelehtiä Hengen näyttäessä minulle, kuinka Kristus oli lohduttanut ja johdattanut minua läpi haasteideni – ja tekee yhä niin! Elämäni koettelemuksista huolimatta olen pystynyt löytämään todella paljon iloa. Olen saanut anteeksiannon parantavaa balsamia, nähnyt ihmeitä ja oppinut pitämään kiinni toivosta joka päivä – ja tiedän, että se kaikki johtuu Vapahtajastani Jeesuksesta Kristuksesta. Hän todella auttaa meitä voittamaan mahdottoman.

Toisinaan saatamme odottaa elämäämme maata järisyttäviä todisteita Vapahtajasta. Mutta kun teemme pieniä ponnisteluja toimiaksemme epätäydellisessä uskossa ottaen yhden askeleen kerrallaan Hänen suuntaansa, niin saatamme nähdä, että Hän on antanut meille iloa, voimaa ja tukea – että Hän on ollut kanssamme koko ajan. Ja kun tunnistamme Hänen voimansa elämässämme, me näemme, että olemme todellakin tulleet Kristuksen luokse.

Vanhin Michael John U. Teh seitsemänkymmenen koorumista on opettanut: ”Entistä suurempi ymmärrys siitä, että Jeesuksen Kristuksen sovitus soveltuu meihin henkilökohtaisesti ja yksilöinä, auttaa meitä tuntemaan Hänet.”5 Ja se on totta! Se, että pohdin todisteita Vapahtajan parantavasta ja kaiken mahdollistavasta voimasta ja täydellisestä rakkaudesta elämässäni, on auttanut minua syventämään kiitollisuuttani ja omistautumistani, jotta tulisin enemmän Hänen kaltaisekseen.

Kuva
nuori aikuinen nainen pohtimassa, kun pyhät kirjoitukset ovat avoinna hänen edessään

Valokuva Catherine Frost

Ota kutsu vastaan

Kutsu tulla Kristuksen luokse on todellakin niin yksinkertainen kuin miltä se kuulostaakin. Minulle se alkaa siitä, että päätän uskoa Häneen ja Hänen sovitukseensa, jatkaa Hänen etsimistään pienin tavoin pitääkseni Hänen Henkensä kanssani ja etsiä todisteita Hänen voimastaan elämässäni.

Kutsun sinua – varsinkin tänä joulunaikana – ottamaan selville, kuinka Kristuksen luokse tuleminen voi auttaa sinua henkilökohtaisesti. Kun rukoillen pohdit, niin Henki osoittaa sinulle kaiken, mitä sinun tulee tehdä (ks. 2. Nefi 32:5).

Vapahtaja odottaa ja on aina odottanut kärsivällisesti, että me seuraamme Häntä. Ja kun teemme niin, Hän auttaa meitä tulemaan paremmiksi kuin nyt olemme.

Niin, maailma käy yhä sekasortoisemmaksi, ja tulevaisuus saattaa tuntua pelottavalta ja epävarmalta. Mutta presidentti Nelson on muistuttanut meitä myös siitä, mikä on varmaa: ”Kun teidän hengellinen perustuksenne on rakennettu lujasti Jeesuksen Kristuksen varaan, teidän ei tarvitse pelätä.”6

Ja minä uskon siihen todella koko sydämestäni.

Tulosta