2023
Valo, totuus ja kulkumme Jeesuksen Kristuksen kanssa
Kesäkuu 2023


Julkaistaan vain sähköisenä

Valo, totuus ja kulkumme Jeesuksen Kristuksen kanssa

Mieti kolmea toimintatapaa, jotka auttavat sinua kulkemaan valossa ja erottamaan totuuden joutumatta petetyksi.

Kuva
Kristus kulkee opetuslasten kanssa

Etsi valoa

Kauniin laulun ”Kuljen Hänen kanssaan” innoitetut sanat ovat kutsu syvälliseen pohdiskeluun:

Kasvoi totuudessa, viisaudessa Hän.

Rakkautensa suuri on, sen tiedänhän.

Jeesus tiensä tahtoo mulle osoittaa,

Kutsuen mua rinnallaan ain’ kulkemaan.

Kasvaa voin kuin Jeesus, parhaani mä teen.

Tietään tahdon vaeltaa, pois käänny en.

Vierellään mä seison helläss’ huomassaan.

Askel askeleelta seuraan Kristusta.

Jeesukseen mä turvaan, Häntä kuulen ain’.

Hän ei jätä mua, kun kaadun matkallain.

Jeesus voimaa antaa, ja mua lohduttaa.

Hän mua auttaa ikuisesti kasvamaan.

Kun mä kuljen kanssaan kotiin taivaiseen,

Hän mua siunaa Hengellänsä, ja tunnen rakkauden.

Silmäni Hän avaa ja muuttaa sydämen,

Kuljen Hänen kanssaan, on tiemme yhteinen.”1

Mikään ei todellakaan ole suurempi, sykähdyttävämpi ja sielua jalostavampi haaste kuin oppia kulkemaan Herran kanssa ja saada samanaikaisesti se suurenmoinen siunaus, että Hän kulkee meidän kanssamme.

Ajatelkaa profeetta Henokia. Kun Henok kasvoi uskossa ja ymmärryksessä, hänelle opetettiin kaikkia Jumalan teitä. Hänen uskonsa oli niin suuri ja hänen puheensa oli niin voimallista, että hän auttoi jokaista yhteisönsä jäsentä tekemään parannuksen ja kokemaan omalta osaltaan sen valon ja totuuden, jotka tulevat käskyjen noudattamisesta. Heidän muuttumisensa ja kääntymyksensä olivat niin suuria, että he kulkivat Herran kanssa ja heidät otettiin myöhemmin taivaaseen. Henok etsi elämäänsä valoa ja totuutta, ja hänet kutsuttiin kulkemaan Jeesuksen kanssa (ks. Moos. 6–7).

Mietitäänpä, kuinka oma valon ja totuuden etsintämme päivittäisessä elämässämme voi auttaa meitä kulkemaan Jeesuksen kanssa. Pyhien kirjoitusten mukaan valo on ”jumalallinen energia, voima tai vaikutus, joka lähtee Jumalasta Kristuksen kautta ja tekee eläväksi ja valaisee kaiken. – – Se auttaa myös [Jumalan lapsia] ymmärtämään evankeliumin totuuksia ja auttaa heitä lähtemään evankeliumin polulle, joka johtaa pelastukseen.”2 Mormonin kirjan profeetta Abinadi selitti, että Jeesus Kristus ”on maailman valo ja elämä, eli valo, joka on loputon, jota ei voida milloinkaan pimentää” (Moosia 16:9). Vapahtaja julisti: ”Minä olen maailman valo. Se, joka seuraa minua, ei kulje pimeässä, vaan hänellä on elämän valo.” (Joh. 8:12.)

Sen tähden, kun etsimme elämäämme valoa, me etsimme Kristusta. Kun etsimme Kristusta ja otamme vastaan Hänen valoaan, meistä tulee Hänen lapsiaan – ”valon – – lapsia” (1. Tess. 5:5). Valon lapset antavat valonsa loistaa, jotta muut näkisivät heidän hyvät tekonsa ja ylistäisivät Isäämme taivaassa (ks. Matt. 5:16). Tuo pyrkimys johtaa meidät tekemään hyvää elämässä ja antaa meille lupauksen, että me emme kulje pimeässä, vaan meillä on elämän valo. Kun kuljemme edelleen tätä polkua Jeesuksen pyhässä valossa, me opimme, kasvamme ja saamme entistä enemmän valoa.3 On olemassa malli valon saamiseksi, kun kuljemme Jeesuksen kanssa, ja Jeesus vuorostaan kulkee meidän jokaisen kanssa yksilöllisesti siunaamalla meitä niin, että ”hänen Henkensä [on] aina [meidän kanssamme]” (OL 20:77). Tämä on täsmälleen sama lupaus, jonka Herra antoi Henokille: ”Ja sinä pysyt minussa ja minä sinussa; vaella siis minun kanssani” (Moos. 6:34).

Etsi totuutta

Kääntäkäämme nyt huomiomme totuuteen. Herra ilmoitti Joseph Smithille, että ”totuus on tieto asioista sellaisina kuin ne ovat ja kuin ne ovat olleet ja kuin ne tulevat olemaan” (OL 93:24). Profeetta Joseph Smith opetti kerran: ”Tieto on elämälle ja jumalisuudelle välttämätöntä. – – Tieto on ilmoitusta. Kuulkaa, kaikki te veljet, tämä suuri avain: tieto on Jumalan voima pelastukseksi.”4 Herra on sanonut:

”Totuuden Henki on Jumalasta. Minä olen totuuden Henki, ja Johannes todisti minusta sanoen: Hän sai totuuden täyteyden, niin, nimittäin kaiken totuuden täyteyden.

Eikä kukaan saa täyteyttä, ellei hän pidä hänen käskyjänsä.” (OL 93:26–27.)

Veljet ja sisaret, tässä yhteydessä totuus liittyy valoon, tietoon ja ilmoituksiin taivaasta ja on yhdenmukainen Jumalan mielen, tahdon, luonteen, kirkkauden ja olemuksen kanssa.5 Totuudessa on voimaa, koska ”totuus tekee [meistä] vapaita” (Joh. 8:32). Sen vuoksi totuus tekee meistä kykeneviä näkemään selkeästi, erottamaan petoksen ja välttämään sitä sekä kulkemaan läpi aikamme epävarmuuden. Itse asiassa meidän tulee aina etsiä totuutta elämässämme tavalla tai toisella. Laulun ”Oi, kalliimpi maailman kultaa on” toinen ja neljäs säkeistö ovat hyvin opettavaisia kuvatessaan totuudenetsintämme tärkeyttä:

Se korkein on päämäärä ihmisen

Ja se suuruutta on Jumalan.

Sua kutsuu se pohjalta syvyyksien,

Sitä etsimään nousta voi taa taivasten.

Siinä haasteesi saat suurimman. – –

Niin viimeksi jäljelle totuus jää,

Ajan kahleita vailla se on.

Maa järkkyy ja muuttuu, ei taivaita nää,

Vaan ei koskaan voi totuutta hävittää.

Siinä suuruus on mittaamaton.”6

Me elämme ihmeellisiä aikoja, jolloin maailmassa on enemmän tietoa kuin koskaan aiemmin. Totuuden erottaminen ei kuitenkaan ole koskaan ollut vaikeampaa. Me elämme maailmassa, jossa on eriäviä näkemyksiä, äänekkäitä ja erimielisyyttä aiheuttavia mielipiteitä sekä hienovaraisia filosofioita, jotka ovat usein peräisin itsensä asiantuntijoiksi ja vaikuttajiksi julistautuneilta – joista monet huutavat kenties internetin synkistä syvyyksistä. Verkossa on käynnissä ilmeisen päättymätön hyökkäys, joka kohdistuu totuutta vastaan.

Yhdysvaltain presidentti Abraham Lincoln oli mielellään tekemisissä kuulijoidensa kanssa ja käytti puhuessaan usein arvoituksia ja huumoria. Yhden tarinan mukaan hän kysyi kuulijoilta, kuinka monta jalkaa koiralla olisi, jos häntä laskettaisiin jalaksi. Kun kuulijat sanoivat viisi, hän vastasi, että vastaus oli neljä, koska hännän kutsuminen jalaksi ei tehnyt siitä jalkaa.

On todellakin olemassa sellainen asia kuin totuus. Riippumatta siitä, kuinka moni ihminen pitää ”totuudestaan” ja kertoo siitä tai kuinka monet sosiaalisen median vaikuttajat vahvistavat sen, totuus on, ettei häntä ole eikä voi olla jalka. Lincolnin arvoitus tuo ilmi eron ”minun totuuteni” ja ehdottoman totuuden välillä. Saatana on mestari tyhjentämään sanojen merkitystä, muuttamaan määritelmiä ja vääristämään todellisuutta. Monet ihmiset verkossa näyttävät pääsevän pälkähästä muuttamalla jonkin määritelmää, mutta mielivaltaisesti muuttuvat määritelmät eivät muuta todellisuutta tai sitä, mikä on todella totta.

Eräässä mielessä totuuden mittapuusta on tullut maailmalle suhteellinen siihen nähden, mikä tuntuu hyvältä. Kaikkea ”oman totuuden” kyseenalaistamista, siten kuin he sen itse määrittelevät, pidetään kiistanalaisena ja henkilökohtaisena hyökkäyksenä. Tieto ilman mittapuuta sekä valon ja totuuden puuttuminen luovat vaihtoehtoisen todellisuuden. Ajatelkaa esimerkiksi niitä monia kaninkoloja, joihin olette langenneet, kun internetin algoritmit ovat näyttäneet yhä enemmän sisältöä ja tietoa klikkauksienne ja tykkäystenne perusteella. Mitä enemmän napsautatte jotakin, sitä enemmän internetin algoritmit näyttävät samankaltaista sisältöä – eivät totuuden tavoitteluun vaan mainostamisen ja tuottojen parantamiseksi. Esimerkiksi jos napsautatte koiravideoita, saatatte pian ajatella, että kaikki rakastavat koiria ja että kaikilla on koira ja että internetin on itse asiassa luonut koira koiriin ihastuneille. Internet näyttää teille yhä lisääntyvässä määrin näitä kuvia ja mainoksia siinä mitassa, että saatatte alkaa ajatella, että todella tarvitsette koiran.

Nykyajan maailmassa saatatte pystyä kulkemaan uskomattoman voimallinen tekniikka taskussanne tai repussanne, mutta ette voi yksinkertaisesti pyytää tekniikalta valoa ja totuutta. Tekniikan avulla kulkemista ja sen ihmeellisiä kykyjä ei pidä koskaan sekoittaa siihen, että kulkee Jeesuksen kanssa. Se, että luotamme kulkiessamme maailmallisiin ääniin ja maallisiin lähteisiin, voi tehdä meistä alttiita väärille filosofioille ja valheille. Nämä asiat saattavat olla meistä houkuttelevia, mutta ne eivät edusta totuutta.

Rakas profeettamme, presidentti Russell M. Nelson, opetti kerran: ”Totuus on totuus. Jotkin asiat ovat yksinkertaisesti totta. Totuuden välittäjä on Jumala – ei suosikkisi sosiaalisen median uutissyötteestä.”7

Ja ennen häntä monia vuosia sitten presidentti Spencer W. Kimball (1895–1985), joka oli profeettana minun opiskeluaikanani yliopistossa, opetti myös, että ”ihmisten mielipiteet eivät muuta – – ehdotonta totuutta”8. Veljet ja sisaret, ”maailmassa, joka yhä enenevässä määrin halveksii kiistattomia totuuksia ja hylkää ne, on olemassa ehdoton totuus”9.

Kulkekaa Jeesuksen Kristuksen kanssa

Tavoitteenamme elämässä on etsiä valoa ja totuutta sekä kulkea Vapahtajamme kanssa ja saada se suurenmoinen siunaus, että Hän kulkee meidän kanssamme huolimatta siitä pimeydestä, jota maailmassa nykyään on. Presidentti Nelson on neuvonut: ”Kuunnelkaa minua, kun sanon: Älkää joutuko niiden harhaan johtamiksi, joiden epäilykset saattavat kummuta sellaisesta heidän elämässään, mitä te ette voi nähdä.”10 Hän kehotti meitä myös tuomaan todistukseemme valoa ja totuutta:

”Pyydän teitä ottamaan vastuun todistuksestanne. Tehkää työtä sen eteen. Ottakaa se omaksenne. Huolehtikaa siitä. Hoivatkaa sitä niin, että se kasvaa. Ravitkaa sitä totuudella. Älkää saastuttako sitä epäuskoisten miesten ja naisten virheellisillä filosofioilla ja sitten ihmetelkö, miksi todistuksenne hiipuu.”11

Nämä neuvot ovat todellakin kutsu kulkea Jeesuksen kanssa, jotta Jeesus voi kulkea meidän kanssamme.

Kuinka me voimme kulkea valossa ja erottaa totuuden ilman että meitä eksyttävät suhteelliset totuudet, joita kannattavat jumalalliseen ja ehdottomaan totuuteen tyytymättömät ihmiset? Saanen tarjota joitakin toimintatapoja sen pohjalta, mitä olen oppinut profeettojemme innoitetuista opetuksista ja oman elämänkokemukseni perusteella.

Tutkikaa Mormonin kirjaa säännöllisesti

Ensiksi, pyytäkää Jumalalta innoitusta siihen, kuinka tasapainotatte kiireisen aikataulunne, jotta voitte käyttää aikaa Mormonin kirjan tutkimiseen säännöllisesti. Jeesuksen Kristuksen evankeliumin totuuksia opetetaan selkeimmin ja voimallisimmin Mormonin kirjassa. Tämä pyhä aikakirja oli perustavanlaatuinen virstanpylväs Jeesuksen Kristuksen evankeliumin palautuksessa tänä taloudenhoitokautena sen jälkeen kun Isä Jumala ja Hänen Poikansa Jeesus Kristus olivat ilmestyneet Joseph Smithille. Mormonin kirja todistaa Jumalan todellisesta ja täydellisestä rakkaudesta lapsiaan kohtaan, Jeesuksen Kristuksen epäitsekkäästä ja jumalallisesta sovitusuhrista sekä Vapahtajan kruunaavasta palvelutyöstä nefiläisten keskuudessa pian Hänen ylösnousemuksensa jälkeen (ks. 3. Nefi 11).

Mormonin kirja sisältää vastaukset elämän tärkeimpiin kysymyksiin, ja se opettaa Kristuksen oppia. Kuten rakas profeettamme, presidentti Nelson on opettanut, tämän kirjan sisältämillä totuuksilla ”on voima parantaa, lohduttaa, palauttaa, auttaa, vahvistaa ja ilahduttaa sieluamme”12. Miettikää profeetan lupauksia niille, jotka varaavat aikaa tämän ihmeellisen pyhän kirjan tutkimiseen:

”Lupaan, että kun rukoillen tutkitte Mormonin kirjaa joka päivä, te teette parempia valintoja – joka päivä. – – Kun pohditte, mitä tutkitte, taivaan ikkunat avautuvat ja te saatte vastauksia omiin kysymyksiinne ja ohjausta omaan elämäänne. – – Kun päivittäin uppoudutte Mormonin kirjaan, te voitte saada suojan nykyajan pahuutta vastaan.”13

Ajan viettäminen Mormonin kirjan parissa opastaa teitä Jeesuksen Kristuksen luokse ja täyttää teidät innoituksella ja ilmoituksella elämäänne varten. Se täyttää sielunne valolla ja auttaa teitä erottamaan totuuden.

Minä luin Mormonin kirjan kannesta kanteen ensimmäisen kerran, kun olin nuori seminaarioppilas. Muistan yhä sen lämpimän tunteen, joka paisui sielussani, täytti sydämeni, valaisi ymmärrystäni ja tuli yhä ihanammaksi, kuten Alma kuvaili saarnatessaan Jumalan sanaa kansalleen (ks. Alma 32). Se tunne sekä entistä suurempi valo ja totuus, joilla Herra näki hyväksi siunata minua, muuttuivat lopulta tiedoksi, joka juurtui sydämeeni ja josta tuli todistukseni perusta. Mormonin kirja on lakikivi, joka tukee uskoani Herraan ja todistustani Jeesuksen Kristuksen opista. Se on yksi kulmakivistä, joka vahvistaa todistustani Kristuksen jumalallisen sovitusuhrin totuudesta. Se on kilpeni vastustajan yrityksiä vastaan heikentää uskoani ja iskostaa mieleeni epäuskoa ja pimeyttä. Se antaa minulle rohkeutta julistaa maailmalle pelotta todistukseni Vapahtajan valosta ja totuudesta. Lupaan teille, että kun rukoillen ja johdonmukaisesti tutkitte Mormonin kirjaa, te löydätte elämäänne valoa ja totuutta ja pääsette lähemmäksi Vapahtajaamme Jeesusta Kristusta ja opitte kulkemaan Hänen kanssaan.

Viettäkää enemmän aikaa Herran temppeleissä

Toinen toimintatapa on viettää enemmän aikaa Herran kanssa Hänen temppeleissään. Sen jälkeen kun presidentti Nelson piti ensimmäisen puheensa koko kirkolle tammikuussa 2018, hän on keskittänyt monet opetuksistaan siihen tärkeään tehtävään, joka temppelillä ja sen pyhillä toimituksilla ja liitoilla on elämässämme. Näin hän opetti tuossa tilanteessa:

”Päämäärä, johon jokainen meistä pyrkii, on saada avuksemme voima Herran huoneessa, tulla sinetöidyksi perheinä, olla uskollisia temppelissä tehdyille liitoille, jotka tekevät meistä kelvollisia Jumalan suurimpaan lahjaan – iankaikkiseen elämään. – – Teidän palvelunne temppelissä ja teidän palvelutyönne siellä esivanhempienne puolesta siunaavat teitä entistä suuremmalla määrällä henkilökohtaista ilmoitusta ja rauhaa ja lujittavat sitoumustanne pysyä liittopolulla.”14

Mitä tämä merkitsee meille? Tässä on presidentti Nelsonin vastaus tähän kysymykseen:

”Meidän tarpeemme olla temppelissä säännöllisesti ei ole koskaan ollut suurempi. Pyydän teitä rukoillen tarkastelemaan sitä, kuinka käytätte aikaanne. Sijoittakaa aikaa omaan ja perheenne tulevaisuuteen. Jos temppeli on kohtuullisen matkan päässä, kehotan teitä löytämään keinon sopia säännöllisestä tapaamisesta Herran kanssa – olla Hänen pyhässä huoneessaan – ja sitten pitää kiinni siitä sopimuksesta täsmällisesti ja iloiten. Lupaan teille, että Herra suo niitä ihmeitä, joita Hän tietää teidän tarvitsevan, kun teette uhrauksia palvellaksenne Hänen temppelissään.”15

Veljet ja sisaret, tämä vastaus on kutsu keskittyä uudelleen tärkeysjärjestykseemme elämässämme ja pitää temppeli siinä tärkeällä sijalla. Temppelit ovat kirjaimellisesti Herran huoneita. Ja kun olemme siellä keskittyneinä palvelemaan Häntä ja etsimään Hänen valoaan ja totuuttaan, me voimme tuntea selkeän vaikutelman siitä, että olemme jättäneet maan taaksemme ja yksinäinen ja kolkko maailma on kaukana mielestämme. Tunnemme olevamme turvassa maailman kaikilta pahoilta vaikutuksilta. Temppelit ovat ilmoituksen, opetuksen ja suojan paikkoja hengellisiltä myrskyiltä, joita kohtaamme omana aikanamme.

Kehotan teitä miettimään, millä tavoin voitte järjestää aikaa Herralle Hänen temppeleissään. Tulkaa ja laskekaa kuormanne Hänen eteensä Hänen pyhässä huoneessaan, ja lupaan teille, että te täytytte uudella hengellä ja luottamuksella tulevaisuuteen. Herra pitää teitä sylissään, tuudittaa teitä ja johdattaa teitä askel askeleelta polulla kulkiessanne Hänen kanssaan. Temppelissä me opimme iankaikkisuuden totuuksia ja saamme enemmän valoa, kun lähestymme Jeesusta ja opimme kulkemaan Hänen kanssaan.

Noudattakaa elävien profeettojemme sanoja

Kolmas teille tarjoamani toimintatapa on noudattaa elävien profeettojemme sanoja. Ystäväni, me olemme siunattuja, kun meitä johtavat profeetat, jotka ovat innoitettuja, Herran puolesta puhumaan kutsuttuja miehiä. Heidät on kutsuttu tekemään opetuksillaan tiettäväksi Jumalan tahto ja Hänen todellinen luonteensa. Voimme aina luottaa eläviin profeettoihin. Heidän opetuksensa kuvastavat Herran tahtoa, Hänen, joka julisti: ”Ja varoituksen ääni kuuluu kaikille ihmisille niiden minun opetuslasteni suusta, jotka minä olen valinnut näinä viimeisinä aikoina” (OL 1:4; ks. myös OL 1:38). Vanhan testamentin Toisessa aikakirjassa sanotaan: ”Luottakaa Herraan, Jumalaanne, niin kukaan ei teitä voita. Luottakaa hänen profeettojensa sanaan, niin teidän käy hyvin.” (2. Aik. 20:20.)

Se, että meillä on eläviä profeettoja omana aikanamme, on merkki Jumalan rakkaudesta lapsiaan kohtaan. Vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista kosketti sydäntäni hyvin erityisellä tavalla hetkenä, jolloin tarvitsin kipeästi lohtua. Kun olin saanut tämän ylivoimaiselta tuntuvan kutsun tulla Herran Jeesuksen Kristuksen apostoliksi, vanhin Holland oli ensimmäinen henkilö, joka soitti minulle. Tunnistin heti hänen selkeän, voimallisen äänensä linjan toisessa päässä ja tunsin hänen ja Jumalan rakkauden minua kohtaan. Tunnistin vanhin Hollandin äänen yhden Vapahtajan palvelijan ääneksi, ja se antoi minulle suurta lohtua ja luottamusta ylivoimaiselta tuntuvana hetkenä.

Sitä profeetat ja apostolit tekevät. Teidän ei tarvitse saada henkilökohtaista puhelinsoittoa yhdeltä Herran profeetoista tunteaksenne Jumalan rakkautta teitä kohtaan. Voitte tuntea Jumalan rakkautta pelkästään noudattamalla heidän opetuksiaan. Kehotan teitä, nuoret ystäväni, tunnistamaan ja tuntemaan heidän äänensä sekä noudattamaan heidän innoitettuja neuvojaan, jotka johtavat teidät valoon ja totuuteen. Heidät on asetettu ilmoittamaan Herran mieli ja sydän. Suurin turvamme on siinä, että noudatamme Herran sanaa, joka annetaan Hänen profeettojensa välityksellä, etenkin kirkon nykyisen presidentin välityksellä. Lupaan, että kun kuljette myöhempien aikojen profeettojen ja apostolien kanssa ja kuuntelette heitä, huomaatte kulkevanne enemmän Jeesuksen kanssa.

Ihmiskunnan historiassa todella loistava tapahtuma, joka tapahtui Juudean Betlehemissä, oli Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen syntymä. Hänen syntymänsä, elämänsä ja sovitusuhrinsa toivat kirjaimellisesti valon ja totuuden maailmaan. Hän itse julisti:

”Katso, minä olen Jeesus Kristus, jonka profeetat todistivat tulevan maailmaan.

Ja katso, minä olen maailman valo ja elämä.” (3. Nefi 11:10–11.)

Pidän neuvosta, jonka apostoli Paavali antoi Tessalonikan pyhille: ”Te kaikki olette valon ja päivän lapsia. Me emme kuulu yölle emmekä pimeydelle.” (1. Tess. 5:5.) Te Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsenet olette valon lapsia! Teillä on Kristuksen valo sekä ohjaava valo, joka tulee Pyhän Hengen lahjan kautta. Kulkekaa aina, aina siinä valossa, joka johtaa teidät totuuteen ja jonka ansiosta voitte kulkea Jeesuksen Kristuksen kanssa.

Kun otamme vastaan Vapahtajan valon ja totuuden, me pystymme seuraamaan Hänen askeliaan ja kuuntelemaan Häntä, joka kulki sandaaleissa, ja oppimaan, kuinka kulkea Hänen kanssaan. Rukoilen, että jokainen meistä pystyy julistamaan suurta iloa tuntien: ”Kuljen Hänen kanssaan” ja sitten luottavaisina sanomaan: ”On tiemme yhteinen.”16 Hänen kanssaan kulkeminen on tie, jota matkataan parhaiten.

Minä todistan, että Jeesus Kristus elää ja että Hänen täydellinen rakkautensa ulottuu kaikkiin, jotka tulevat Hänen luokseen. Hän on aina lähellä ja odottaa kärsivällisesti meitä, kun olemme matkan uuvuttamia, ja Hän kulkee ikuisesti kanssamme, missä sitten olemmekin.

Brigham Youngin yliopiston hartaustilaisuudessa 12. joulukuuta 2022 pidetystä puheesta.

Tulosta