2023
Avioliitto valmistaa meitä iankaikkisuuteen – Kuinka voimme tehdä sen naimattomina?
Kesäkuu 2023


Julkaistaan vain sähköisenä: nuorille aikuisille

Avioliitto valmistaa meitä iankaikkisuuteen – Kuinka voimme tehdä sen naimattomina?

Avioliittoa koskeva oppi voi auttaa meitä kaikkia edistymään liittopolulla kohti korotusta, olipa aviosäätymme mikä tahansa.

Kuva
Nainen katselee temppelin lasimaalausikkunaa

Valokuva Makena Easton

Jeesuksen Kristuksen evankeliumissa kuulemme usein sanomia avioliiton tärkeydestä. Tiedämme, että ”avioliitto miehen ja naisen välillä on Jumalan säätämä”1 ja että liittojemme ansiosta me voimme olla rakkaidemme kanssa ikuisesti. Tämä on olennainen osa Herran oppia.

Joillekuille voi olla vaikeaa kuulla tästä niin usein – etenkin jos haluaa iankaikkisen kumppanin mutta ei ole löytänyt sellaista, ei tiedä, onko se henkilö, jonka kanssa seurustelee, se, jonka kanssa mennä naimisiin, tai ei ole varma, haluaako edes mennä naimisiin.

Mutta miksi avioliittoa painotetaan niin paljon? Kuinka naimaton henkilö voi löytää merkitystä avioliittoa koskevasta opista? Joskus ihmiset puhuvat asioista, joita voi oppia vain avioliitossa, mutta Jumala ei rajoita henkilökohtaista kehitystäsi sen perusteella, oletko parisuhteessa, eikä aviosäätysi ole merkki hengellisestä edistymisestäsi tai kyvyistäsi. Tässä on vain muutamia tapoja, joilla voit soveltaa avioliittoa koskevia Herran opetuksia omaan matkaasi kohti korotusta – nykyisestä aviosäädystäsi riippumatta.

Luo mielekkäitä ihmissuhteita

Ihmiset kaipaavat yhteyttä, ja heillä on tarve sekä rakastaa että tulla rakastetuiksi. Vastavuoroisena, sitoutuneena suhteena, jonka Jumala on hyväksynyt, ja kun sekä aviomies että vaimo tekevät parhaansa rakastaakseen toisiaan ja huolehtiakseen toisistaan, avioliitto tarjoaa suhteen, joka kykenee parhaiten täyttämään samanaikaisesti nämä tarpeet. Avioliitossa voit olla yhteydessä puolisoosi tavoilla, joita ei ole missään muussa ihmissuhteessa – jaat elämäsi, unelmasi, lapsesi ja epäonnistumisesi.

Kuinka tämä siis soveltuu sinuun, jos olet naimaton tai et ole vielä valmis menemään naimisiin? Tiedämme, että ihmissuhteet ovat tärkeitä, koska meitä käsketään rakastamaan toisiamme (ks. Joh. 15:12), vahvistamaan veljiämme (ks. Luuk. 22:32) ja kantamaan toistemme kuormia (ks. Moosia 18:8) – ja se koskee kaikkia ihmissuhteitasi.

Ensiksi, voit tehdä työtä luodaksesi läheiset, tukea antavat suhteet muihin ihmisiin, joihin luotat ja joiden seurasta nautit. Harjoittele sitä, että olet oma itsesi näissä ihmissuhteissa, avaudut muille sekä kerrot tunteistasi, tarpeistasi ja huolenaiheistasi vilpittömästi. Syvennä suhdettasi Vapahtajaasi ja taivaalliseen Isääsi ja opi, kuinka He välittävät rakkauttaan ja tukeaan nimenomaan sinulle.

Läheisten Kristuksen kaltaisten suhteiden luominen ystäviin, perheenjäseniin ja Jumalaan voi täyttää elämäsi merkityksellä ja ilolla. Jos pyydät Jumalalta apua, Hän auttaa sinua luomaan merkityksellisiä ihmissuhteita, jotka voivat antaa tarvitsemaasi hengellistä, emotionaalista ja sosiaalista tukea kulkiessasi liittopolkua.

Tule enemmän Kristuksen kaltaiseksi

Yksi tarkoituksistamme täällä maan päällä on kasvaa ja edistyä. Ja terve avioliitto luo ihanteellisen ympäristön kasvulle.2

Ihmissuhteet voivat olla vaikeita. Ihmiset ovat erilaisia ja epätäydellisiä, eikä kukaan solmi avioliittoa täydellisenä Kristuksen kaltaisena puolisona. Onneksi terveet ihmissuhteet saavat meidät tulemaan paremmiksi versioiksi itsestämme edellyttämällä kärsivällisyyttä, rakkautta, epäitsekkyyttä ja muita Kristuksen kaltaisia ominaisuuksia enemmän kuin mihin pystymme tällä hetkellä.

Me kaikki voimme hyötyä siitä, että teemme aktiivisesti työtä tullaksemme paremmaksi kumppaniksi suhteissamme ystäviin, perheenjäseniin ja muihin. Voimme harjoitella empatian osoittamista, myötätuntoista kuuntelemista sekä kärsivällisyyttä ja anteeksiantoa rakkaiden kanssa. Kuten sisar Neill F. Marriott, entinen toinen neuvonantaja Nuorten Naisten ylimmässä johtokunnassa, on opettanut: ”Ymmärrämmekö me, että Kristuksella on voima tuoda meidät rakastavaan yhteyteen Isän ja toinen toisemme kanssa? Pyhän Hengen voimalla Hän voi antaa meille ihmissuhteissa tarvittavaa näkemystä.”3

Meistä tulee enemmän Vapahtajan kaltaisia – ja meistä tulee siten parempia yksilöitä ja (tulevia) puolisoita – kun pyrimme olemaan Hänen kaltaisiaan kaikissa ihmissuhteissamme.

Elä korotuksen kaltaista elämää tekemällä liittoja ja pitämällä ne

Me olemme jumalallisia olentoja, joilla on selestinen DNA. ”Meidän teologiamme alkaa taivaallisista vanhemmista. Korkein pyrkimyksemme on olla Heidän kaltaisiaan”4, joten meillä on mahdollisuus tulla taivaallisten vanhempiemme kaltaisiksi ja luoda maailmoja ja jälkeläisiä koko iankaikkisuuden ajan. Temppelitoimitusten ansiosta voimme edistyä polulla takaisin Jumalan luo, ja niihin liittyvät liitot auttavat meitä tulemaan sellaisiksi kuin meidän pitää olla tullaksemme kelvollisiksi iankaikkiseen elämään ja elääksemme Jumalan luona.

Korotukseen sisältyy sekä eläminen Jumalan luona että eläminen siten kuin Jumala. Sinetöimistoimitus on kruunaava toimitus siinä mielessä, että se suo meille kaikki oikeudet, etuoikeudet ja siunaukset, jotka ovat välttämättömiä elääksemme siten kuin Jumala.5

Vaikka sinetöimisliiton solmiminen rakastavan puolison kanssa on välttämätöntä, jotta meistä voi lopulta tulla taivaallisten vanhempiemme kaltaisia, niin henkilöitä, joita ei ole vielä sinetöity puolisoon, ei millään tavoin estetä elämästä korotuksen kaltaista elämää tänä päivänä. Voit elää tavalla, joka kunnioittaa sinetöimisliittoa, vaikka et olisikaan vielä tehnyt tätä liittoa. Voit käydä temppelissä ja pitää kaikki liitot, jotka olet jo tehnyt. Liittojesi kunnioittaminen voi auttaa sinua kokemaan rauhaa ja luomaan läheisemmän suhteen Jumalaan ja samalla johtaa sinua lähemmäksi iankaikkisen päämääräsi toteutumista.

Kuten sisar Jean B. Bingham, entinen Apuyhdistyksen ylijohtaja, on opettanut: ”Iankaikkiselle edistymisellemme ei ole mitään tärkeämpää kuin Jumalan kanssa solmimiemme liittojen pitäminen.”6

Sinulla on sija pelastussuunnitelmassa

Presidentti Russell M. Nelson todisti äskettäin, että ”meidän taivaallinen Isämme ja Hänen Poikansa Jeesus Kristus rakastavat teitä. He ovat henkilökohtaisesti tietoisia olosuhteistanne, hyvyydestänne, tarpeistanne ja avunpyynnön rukouksistanne.”7 He tietävät turhautumisestasi seurusteluun, avioliittoon liittyvistä peloistasi ja huolenaiheistasi, tuskastasi, kun teet kaiken, mitä sinun pitääkin tehdä, mutta sinulla ei silti ole iankaikkista kumppania, tai mitä muita tunteita sinulla onkaan avioliittoa koskien.

Iankaikkinen avioliitto on ensiarvoisen tärkeä Jumalan suunnitelmassa. Sinä olet ensiarvoisen tärkeä Jumalan suunnitelmassa. Sinä kuulut Jeesuksen Kristuksen evankeliumiin, ja tuntuipa se siltä tai ei, aviosäädylläsi ei ole mitään vaikutusta tuohon objektiiviseen totuuteen. Sinä voit kasvaa, edistyä ja edistää Jumalan työtä. Taivaallinen Isä ja Vapahtaja auttavat sinua henkilökohtaisissa kokemuksissasi ja ihmissuhteissasi, kun ponnistelet eteenpäin liittopolulla taivaallisella matkallasi.

Jumala haluaa sinun tuntevan itsesi rakastetuksi ja toiveikkaaksi, ei stressaantuneeksi siitä, ettet ikinä löydä iankaikkista kumppania. Muista, että kun pyrimme tulemaan enemmän Kristuksen kaltaisiksi kaikessa kanssakäymisessämme ja pitämään liittomme, me olemme valmiita palaamaan taivaallisen Isän luo ja saamaan kaiken, mitä Isällä on (ks. OL 84:38).

Tulosta