2023
Generalkonferansen: Vår tids manna
Oktober 2023


Bare digitalt: Unge voksne

Generalkonferansen: Vår tids manna

Gjennom vår tids profeter og apostler har Gud gitt oss en måte å finne den åndelige næringen vi søker.

Bilde
folk som sanker manna

Enten det var en villmark av hete og sand eller et frafall av forvirring og tvil, fulgte det en hunger etter utvandringen av Egypt og det fulgte en hunger etter Jesu Kristi død.

Den ene hungeren var fysisk, den andre, åndelig.

For å tilfredsstille sine barns fysiske behov sendte Gud manna. Til dem etter det store frafall, sendte han noe som hadde åndelig likhet med denne næringen: Guds ord gitt gjennom en levende profet for å lede oss til mannaen Jesus Kristus.

Akkurat slik israelittene ble opplært til å forvente fysisk manna, kan vi forvente åndelig manna i dag.

Vår åndelige manna fra Gud

Mens israelittene vandret i en villmark, vandret de under det store frafallet “fra hav til hav, fra nord til øst … og søke Herrens ord og [fant det ikke]” (Amos 8:12).

Denne vandringen førte til slutt til at Jesus Kristus gjenga sitt evangelium gjennom profeten Joseph Smith.

Akkurat slik Herren åpenbarte hvor Israels folk ville finne sin fysiske manna, har han også åpenbart for oss hvor vi kan finne sann åndelig næring: fra Skriftene og ordene til vår tids profeter, som lærer oss om den sanne manna – Jesus Kristus, livets brød – og hans gjengitte evangelium og sannheter.

Vi trenger ikke å vandre på leting etter sannhet, for vi har fått et løfte om at “Herren Herren gjør ikke noe uten at han har åpenbart sine skjulte råd for sine tjenere profetene” (Amos 3:7).

President Russell M. Nelson underviste: “Sannheten er at det er mye mer utmattende å søke lykke der dere aldri kan finne den!”1 Herrens råd, undervist av profeter og apostler i Skriftene og på generalkonferansen, vil gi oss varig glede og sann næring. Akkurat slik Israels barn ville ha vært utmattet og skuffet over å prøve å finne mat for å holde seg i live, vil vi også bli utmattet og skuffet hvis vi løper til andre kilder på jakt etter sannhet.

Finn manna gjennom lydighet

Akkurat slik israelittene måtte adlyde Gud for å få fysisk næring, må vi følge ham for å få åndelig næring.

“Da sa Herren til Moses: Se, jeg vil la brød regne ned fra himmelen til dere. Folket skal gå ut og sanke for hver dag det de trenger. Slik vil jeg prøve dem, om de vil følge min lov eller ikke.(2 Mosebok 16:4; uthevelse tilføyd).

Herren brukte manna som en mulighet til å finne ut om israelittene ville være lydige mot alle hans bud. På samme måte er generalkonferansen en mulighet for oss til å bevise vår lydighet mot ham gjennom vår villighet til å lytte til hans profeter. Og akkurat som israelittene ikke kunne velge og vrake hva de ville adlyde, og hva de ville ignorere, og likevel forvente lovede velsignelser, kan heller ikke vi gjøre det.

Israels folk lærte raskt at mannaen ville holde dem i live hvis de samlet den i henhold til Guds instruksjoner – den måtte samles daglig. Vi lærer også at å lytte til Guds utvalgte tjenere vil støtte oss åndelig når vi gir akt på det som undervises. Jesu Kristi ords manna som blir gitt under generalkonferansen, skal ikke fortæres på bare én helg alene. Når vi fortsetter å repetere konferansetaler og innlemme deres dyrebare sannheter i våre daglige studier, vil vi oppdage at vi stadig får næring.

Den sanne manna vi søker

Israels barn visste at denne mirakuløse mannaen kom fra Gud. Og vi kan med sikkerhet vite at generalkonferansebudskap kommer fra Gud når vi går til ham i bønn og innbyr Ånden i vårt liv hver dag. Moroni forkynte: “Ved Den Hellige Ånds kraft kan dere vite sannheten i alle ting” (Moroni 10:5).

Vi kan vite dette på grunn av det profeter og apostler underviser, som de stadig underviser og vitner om, og som de til slutt representerer og står istedenfor – Jesus Kristus.

Akkurat slik Gud sendte manna, sender han levende profeter.

Begge representerer hans Sønn Jesus Kristus.

Jesus Kristus er mannaen som israelittene søkte, og som vi også søker i dag.

“Våre fedre åt manna i ørkenen, slik det står skrevet: Brød fra himmelen ga han dem å ete.

Jesus sa da til dem: Sannelig, sannelig sier jeg dere: Moses ga dere ikke brødet fra himmelen. Men min Far gir dere det sanne brød fra himmelen.

For Guds brød er det som kommer ned fra himmelen og gir verden liv.

De sa da til ham: Herre, gi oss alltid dette brødet!

Jesus sa til dem: ‘Jeg er livets brød. Den som kommer til meg, skal ikke hungre’” (Johannes 6:31–35).

Profeter hjelper oss å ta del i livets brød – å ta del i vår Frelser Jesus Kristus og hans gjengitte evangelium. Når vi konsekvent lytter til og gir akt på deres læresetninger, vil vi bli åndelig mettet, fylt og styrket.

Jeg håper vi alle vil stille oss inn på generalkonferansen.

Skriv ut