2023
Hvordan snakker du om tempelet?
November 2023


Hvordan snakker du om tempelet?

Måten vi snakker om tempelet på, har betydning.

Bilde
unge voksne som går og smiler utenfor tempelet

Jeg husker at jeg gledet meg til å motta min begavelse da jeg gjorde meg klar til å dra på misjon. Jeg husker også at denne begeistringen ble til bekymring og forvirring etter at noen familiemedlemmer ga meg tilslørte advarsler da jeg skulle delta for første gang.

Jeg visste at de hadde oppriktige intensjoner om å bidra til at jeg skulle få en god opplevelse. Men jeg skulle ønske at folk istedenfor å fokusere på å advare meg om at tempelet var ukjent, hadde bidratt til å forberede meg til tempelet på oppløftende og korrekte måter.

Med dette i tankene, her er fire ting du kan overveie når du snakker med dem som forbereder seg til å dra til tempelet for første gang:

1. Fokuser på sannheter fremfor meninger

Når noen vi er glad i går i tempelet for første gang, ønsker vi naturligvis å dele våre egne erfaringer med ham eller henne. Men vi må sørge for at det vi deler fokuserer på evangeliets sannheter istedenfor våre egne meninger.

Korrekt informasjon gjør det mulig for våre kjære å fokusere på Frelseren og ikke bli påvirket til å ha en bestemt oppfatning av tempelopplevelsene. President Russell M. Nelson sa: “God inspirasjon bygger på god informasjon.”1

Du kan dele riktig informasjon (og til og med bilder!) om tempelet fra tempelforberedelseskurset, Skriftene og temples.ChurchofJesusChrist.org. Noen ganger blir vi kanskje nervøse for hva vi skal dele, men ved å vende oss til ressurser istedenfor våre meninger, trenger vi ikke å bekymre oss for at vi deler for mye.

Ved å gi riktig informasjon om tempelet, gir vi et mer opplyst syn på tempelet. Meninger fokuserer ofte på følelser og erfaringer vi har hatt, mens informasjon om evangeliet fokuserer på å la din kjære få sin egen tempelopplevelse.

2. Vurder ordene du bruker

Hvilke beskrivelser av tempelet har festet seg hos deg? President Nelson sa for eksempel: “Hvert tempel er et fyrtårn av lys og håp.”2

Vi kan velge ord som vil gi håp og opplysning til dem vi er glad i, som forbereder seg til sin tempelopplevelse. Vi kan unngå negative beskrivelser av tempelet (som “rart” eller “merkelig”), og vi kan velge å bruke positive, Kristus-sentrerte beskrivelser (som “fred” og “håp”).

Jeg synes det er nyttig å tenke på de mange vakre bildene jeg har sett av innsiden av tempelet, og ofte vil jeg dele disse bildene med venner eller familiemedlemmer som forbereder seg til å dra.3 Hvilke følelser og ord kommer til deg når du ser disse bildene? Prøv å være oppbyggende med hensyn til hvordan du snakker om tempelet.

3. Finn svar fra evangeliets ressurser

Av vår kjærlighet og dype respekt for tempelet kan det være lett å være redd for å snakke om det. Vi kan bli forvirret og lure på hva som er greit å si. Jeg vet at jeg ble oppslukt av kulturen med å fortelle nysgjerrige venner og familiemedlemmer at vi ikke kan snakke om hva som skjer i tempelet.

Men da jeg virket i og studerte mer om tempelet, fikk jeg se at vi kan dele mer enn jeg innså!4

Vi kan for eksempel dele at “en begavelse bokstavelig talt er en ‘gave’”.5 Tempelbegavelsen er en gave av hellige velsignelser fra Gud til hver enkelt av oss, og noen av disse velsignelsene omfatter:

  1. “Større forståelse av Herrens hensikter og læresetninger.

  2. Kraft til å gjøre alt som Gud ønsker at vi skal gjøre.

  3. Guddommelig rettledning når vi tjener Herren, vår familie og andre.

  4. Større håp, mer trøst og fred.

  5. Lovede velsignelser nå og for evig”6

Vi kan også snakke om paktene vi inngår i tempelet. Det vakre med tempelet er at det gjør det mulig for oss å komme nærmere Gud og styrke vårt forhold til ham ved å gi ytterligere løfter til ham. Disse paktene er:

  • “Lydighetsloven, som innbefatter å strebe etter å holde Guds bud.

  • Offerloven, som betyr å gjøre alt vi kan for å støtte Herrens verk og omvende oss med et sønderknust hjerte og en angrende ånd.

  • Evangeliets lov, som er den høyere lov som han underviste mens han var på jorden.

  • Kyskhetsloven, som betyr at vi bare har seksuell omgang med den personen vi er lovlig viet til i henhold til Guds lov.

  • Innvielsesloven, som betyr å vie vår tid, våre talenter og alt som Herren har velsignet oss med til å bygge opp Jesu Kristi Kirke på jorden.”7

Når vi deler positive budskap om tempelet, hjelper vi våre kjære å føle seg mer velkommen og klare til å delta for første gang. Vi kan hjelpe dem å se frem til å styrke sitt forhold til Jesus Kristus gjennom tempelpakter.

4. Del positive opplevelser

Det jeg lærte mest om tempelet, er at med riktig informasjon er det ikke rart i det hele tatt. Faktisk er det meste – om ikke alt – av informasjonen og velsignelsene vi mottar i tempelet, liknende det vi blir undervist hver dag i evangeliet.

Gjennom mine erfaringer har jeg lært at frykt ikke er av Herren. Når vi unngår å snakke om tempelet, eller prøve å snakke om det med tilslørte advarsler eller bekymringer, gir det motstanderen større kraft til å forvrenge tempelets skjønnhet. Istedenfor å avslutte samtalene våre ved å si: “Bare fortsett å dra tilbake, så vil det bli bedre til slutt”, kan vi fortelle om de positive opplevelsene vi har hatt ved å dra til tempelet.

Når vi er redde for å besvare spørsmål om tempelet, kan det være en oppfordring fra Herren til å studere mer om tempelet. Dette vil ikke bare velsigne oss, men vil også velsigne menneskene rundt oss. Herren ville at tempelet skulle velsigne oss, ikke skremme oss.

Husk president Nelsons ord: “Å inngå pakter og motta nødvendige ordinanser i tempelet, så vel som å søke å komme nærmere ham der, vil velsigne ditt liv på måter ingen annen form for tilbedelse kan.”8 Og jo mer vi snakker positivt om Herrens hus, desto mer vil vi fortsette å veilede hverandre til å vende tilbake og innby disse velsignelsene inn i vårt liv.

Skriv ut