2023
Onze hemelse Vader en Jezus Christus weten wat er in ons leven speelt
December 2023


‘Onze hemelse Vader en Jezus Christus weten wat er in ons leven speelt’, Liahona, december 2023.

Jongvolwassenen

Onze hemelse Vader en Jezus Christus weten wat er in ons leven speelt

Toen ik me op een zending voorbereidde, kwam ik meer te weten over de manieren waarop Zij bij mijn leven betrokken zijn.

Afbeelding
weg met bord

Achtergrond, Alecia Schubert

Toen ik jong was, werd ik altijd diep geraakt als ik zag dat voltijdzendelingen naar ons eiland Tonga terugkeerden en hun getuigenis gaven. Op die momenten werd ik altijd geïnspireerd om zelf op zending te gaan. Toen het tijd was om me daarop voor te bereiden, leerde ik heel veel over de gevoelens van onze hemelse Vader en de Heiland voor ons.

Dit zijn enkele dingen die ik over hun rol in ons leven heb geleerd.

1. Ze kennen ons

Toen ik naar de klas voor toekomstige zendelingen begon te gaan, ging niet alles van leien dakje. Ik was nogal een dwarsligger en betwijfelde of ik als zendeling iets wezenlijks kon bijdragen. Ik begon me steeds meer zorgen te maken.

Die gevoelens hielden aan en ik besloot te bidden om te weten of ik echt goed genoeg voor een zending was.

Toen ik op een dag in mijn mailbox keek, stond er een bericht van ComeuntoChrist.org. Ik opende het. In grote, vetgedrukte letters stonden daar de woorden ‘Jij bent goed genoeg!’

Die woorden troffen me diep en ik voelde me getroost. Mijn gebeden waren verhoord! Ik besefte dat onze hemelse Vader en Jezus Christus onze omstandigheden volledig kennen en onze gebeden op heel persoonlijke manier kunnen beantwoorden.

2. Als we op Hen vertrouwen, zullen Ze ons leiden

Hoewel ik graag op zending wilde, had ik nog steeds moeite om die beslissing te nemen. Er waren nogal wat zaken die zouden moeten wachten als ik op zending ging. Ik was net aan de universiteit begonnen, ik wilde niet bij mijn vrienden weg en ik was altijd al van plan om in het Tongaanse leger te dienen. Ook had mijn broer onlangs zelfmoord gepleegd, en door mijn verdriet was het moeilijk om verder te gaan.

Ik vroeg me vaak af: is het echt goed voor mij om op zending te gaan?

Dus ik nam al mijn vragen mee naar de algemene conferentie. In die conferentie zei ouderling Dieter F. Uchtdorf: ‘Wanneer je oprecht naar waarheid zoekt – eeuwige, onveranderlijke waarheid – worden je keuzes veel duidelijker.’1

Ik voelde dat die uitspraak waar was. Soms is het moeilijk om erop te vertrouwen dat God ons iets beters zal geven als we zo aan onze eerdere verlangens gehecht zijn. Maar door vasten, gebed en conferentietoespraken heb ik geleerd dat we, als we op God vertrouwen, vaak zullen zien dat Hij ons naar grotere kansen en zegeningen leidt dan we zelf hadden kunnen bewerkstelligen (zie Hebreeën 11:40).

Net zoals God voor de Israëlieten in de woestijn zorgde toen ze spijt hadden dat ze Egypte hadden verlaten (zie Exodus 16:3), en net zoals Hij het gezin van Lehi door de wildernis naar het beloofde land leidde (zie 1 Nephi 18), kunnen we er altijd op vertrouwen dat Hij ons zal leiden naar waar we moeten zijn als we geloof oefenen.

3. Ze verrichten nog steeds wonderen

Door meer te weten te komen over de verbazingwekkende manieren waarop onze hemelse Vader en Jezus Christus bij ons leven betrokken zijn, is mijn hoop hernieuwd dat alle dingen mogelijk zijn door geloof in Jezus Christus (zie Mattheüs 19:26). Zelfs als we onszelf onbekwaam vinden, zegenen Zij ons met de nodige hulp en wonderen die we in onze omstandigheden nodig hebben.

Ondanks mijn angsten zegende God mij met het wonder van genoeg zelfvertrouwen om op zending te gaan.

Als we het evangelie van Jezus Christus naleven, kunnen we gemoedsrust vinden en wonderen zien bij ons streven om Hem op het verbondspad te volgen. Door verbonden met onze hemelse Vader te sluiten en na te komen, zijn we ‘met elkaar verbonden’, zoals president Russell M. Nelson heeft gezegd. En ‘vanwege ons verbond met God zal Hij het nooit moe worden ons te helpen, en zullen wij zijn barmhartige geduld met ons nooit uitputten. God heeft voor ons allemaal een speciaal plekje in zijn hart. Hij heeft hoge verwachtingen van ons.’2 Als we onze hemelse Vader en Jezus Christus zoeken, zullen we hun wonderbaarlijke invloed op ons leven zien.

Door mijn zendingsvoorbereiding heb ik geleerd hoe erg onze Heiland en onze hemelse Vader onze bereidheid waarderen om offers voor hun zaak te brengen. Ik heb geleerd dat als ik mijn tijd, talenten en hart aan Hen geef, dat me echt helpt om een ‘positief geestelijk momentum vast te houden’3 en de wereld te overwinnen.4 Ik geloof met heel mijn hart dat ons grote zegeningen te wachten staan als we de Heer gewillig dienen.

Afdrukken