Kom och följ mig
Hur kan jag utveckla kristuslik kärlek?


Hur kan jag utveckla kristuslik kärlek?

Kristi rena kärlek, som kallas för kristuslik kärlek, är kärlek i dess högsta, ädlaste och starkaste form och den mest glädjande för själen (se 1 Nephi 11:23). Jesus Kristus är det fullkomliga exemplet på kärlek. ”Han gick omkring och gjorde gott” under sin jordiska verksamhet och visade medkänsla med de fattiga, betryckta och lidande (se Matt. 4:23; Apg 10:38). Om vi vill känna kristuslik kärlek måste vi önska att ha den, be om den och följa Frälsarens exempel i tanke, ord och handling.

Förbered dig andligen

När har andra visat dig kristuslik kärlek? Hur påverkade det dig? När har du känt kristuslik kärlek? Hur kan du utveckla kristuslik kärlek till andra?

När får de unga männen tillfälle att visa kristuslik kärlek? Varför är det viktigt att de lär sig att älska andra så som Kristus gjorde?

Studera under bön följande skriftställen och andra resurser och välj ut dem som är mest tillämpliga på de unga männen.

1 Sam. 16:7 (Herren ser till hjärtat)

Luk. 10:30–37 (liknelsen om den barmhärtige samariten); se också bibelvideon ”Liknelsen om den barmhärtige samariten”

Luk. 23:33–34 (Jesus förlät de romerska soldaterna som korsfäste honom)

Joh. 15:9–13 (Kristus visade hur mycket han älskade oss genom att ge sitt liv)

1 Joh. 4:7–11, 18–21 (Gud är kärleken)

Moroni 7:45–48 (vi kan be om att fyllas med den kärlek som är Kristi rena kärlek)

Thomas S. Monson, ”Vänlighet och kärlek”, Liahona, maj 2017, s. 66–67

Dieter F. Uchtdorf, ”Den fullkomliga kärleken driver ut rädslan”, Liahona, maj 2017, s. 104–107

Thomas S. Monson, ”Kärlek – kärnan i evangeliet”, Liahona, maj 2014, s. 91–94

Dieter F. Uchtdorf, ”De barmhärtiga skall få barmhärtighet”, Liahona, maj 2012, s. 70, 75–77

Dallin H. Oaks, ”Att älska andra och leva med olikheter”, Liahona, nov. 2014, s. 25–28

Kristlig kärlek”, Stå fast i din tro, s. 86–88

Videor: ”Sprida Kristi ljus”, ”Låt oss vara män”, ”Daytons ben”, ”Mobbning – sluta med det”

Undervisa på Frälsarens sätt

Frälsaren undervisade genom sitt föredöme. Han lärde sina lärjungar att be genom att be med dem. Han lärde dem hur man undervisar om hans evangelium genom sitt sätt att undervisa om det. Han lärde dem att älska och tjäna genom sitt sätt att älska och betjäna dem. Du är en bättre lärare om de unga männen känner din kristuslika kärlek till dem.

Bild

Video: ”Hjälp oss upptäcka evangeliet”

Se mer

Låt de unga männen leda

En medlem av kvorumpresidentskapet (eller en assistent till biskopen i prästernas kvorum) leder kvorummötet. Han leder de unga männen när de samråder om kvorumangelägenheter, undervisar dem om deras prästadömsansvar (ur skrifterna och häftet Plikt mot Gud), uppmuntrar dem att berätta om när de har genomfört sin plikt mot Gud och ber en rådgivande eller annan kvorummedlem att hålla en evangelielektion. Han kan förbereda sig genom att fylla i en dagordning för ett kvorummöte när de träffas som presidentskap.

Påbörja lärandeupplevelsen

Välj bland de här idéerna eller skapa en egen genomgång av förra veckans lektion och presentation av den här veckans lektion:

  • Be de unga männen tänka på något som de tillämpade från förra veckans lektion och berätta om det för kvorumet eller en mindre grupp.

  • Gör i ordning papperslappar med orden ”Jag har känt mig som mest älskad av någon när ___________.” Ge varje ung man en av papperslapparna innan kvorummötet börjar och be dem att fundera på hur de skulle avsluta meningen. Börja klassen med att be de unga männen berätta om sina tankar.

Lär tillsammans

Nedanstående aktiviteter kan hjälpa kvorummedlemmarna lära sig hur de kan utveckla kristuslik kärlek. Välj med Andens vägledning en eller flera aktiviteter som fungerar bäst för ditt kvorum:

  • Be de unga männen läsa Johannes 15:9–13; 1 Johannes 4:7–11, 18–21 och Moroni 7:47–48. Vad kan de unga männen lära sig av de här verserna om hur vi kan utveckla kristlig kärlek? Hur kan de här egenskaperna hjälpa dem tjäna bättre genom prästadömet? Be kvorummedlemmarna att hitta berättelser i skrifterna som belyser Frälsarens kärlek och be dem återge berättelserna för varandra. Hur kan vi följa Frälsarens exempel? De kan också läsa och samtala om berättelserna i ett av talen som listas i det här förslaget eller berätta om när de eller någon de känner välsignades av att någon visade dem kristlig kärlek.

  • Allt Jesus Kristus gjorde för oss gjorde han av fullkomlig kärlek – till oss och till sin Fader. Hur kan vi utveckla förmågan att lyda av fullkomlig kärlek, som Frälsaren gjorde, och inte av rädsla? Dela upp kvorumet i två grupper för att studera president Dieter F. Uchtdorfs tal ”Den fullkomliga kärleken driver ut rädslan”. Ge en grupp i uppgift att berätta vad de lär sig av avsnitten ”Manipulera genom rädsla” och ”Problemet med rädsla”, och den andra gruppen att berätta vad de lär sig av avsnitten ”En bättre väg” och ”Den fullkomliga kärleken driver ut rädslan”. Ge de unga männen tid att skriva ner vad de tänker om följande frågor: Hur känner jag mig tvingad att göra saker och ting av rädsla? Vad kan jag göra för att utveckla kristlig kärlek? Vad vill jag ändra på tack vare det jag har lärt mig?

  • Ta med pappersark till lektionen (ett ark till varje ung man) med ett av följande ord högst upp: Vänlighet eller Kärlek. Ge ett pappersark till varje ung man och be honom söka i president Thomas S. Monsons tal ”Kärlek – kärnan i evangeliet” och ”Vänlighet och kärlek” och titta efter ett citat eller en berättelse som undervisar om ordet på pappersarket. Be de unga männen berätta vad de hittar. Vilka möjligheter har vi som kvorum att vara mer vänliga och kärleksfulla?

  • Be de unga männen läsa Lukas 10:25–29 och hitta frågorna som den laglärde ställde till Frälsaren. Förklara att Frälsaren svarade på frågorna genom att berätta liknelsen om den barmhärtige samariten. Be några av de unga männen att föreställa personerna i liknelsen och spela upp den medan ni läser berättelsen tillsammans (v. 30–35). Stanna upp ibland för att fråga den som föreställer leviten, prästen eller samariten varför de kan ha handlat som de gjorde och samtala om deras svar i kvorumet. Läs Frälsarens befallning till den laglärde i verserna 36–37 och be de unga männen berätta om liknande situationer som de kan ställas inför.

  • Läs, titta på eller lyssna tillsammans på  äldste Dallin H. Oaks tal ”Att älska andra och leva med olikheter”. Be de unga männen söka efter råd som kan hjälpa dem att älska andra under svåra omständigheter. Vad kan de unga männen mer lära sig genom att läsa om en person i skrifterna som är ett exempel på någon som visar kärlek mot personer som förföljer eller förolämpar honom eller henne? Möjliga exempel är Frälsaren (se Luk. 23:34), Josef i Egypten (se 1 Mos. 45) och Pahoran (se Alma 61:9). Be de unga männen att tänka på någon de känner som de har negativa känslor för och fundera på hur de kan visa den personen kristlig kärlek.

  • Se en eller flera av videorna som nämns i det här förslaget. Vad lär videorna de unga männen om kristuslik kärlek? Hur skiljer sig videornas budskap från det som världen lär om vad det betyder att vara en man? Be de unga männen berätta om när någon hjälpte dem känna Frälsarens kärlek. Vad lärde de sig om Jesus Kristus av den upplevelsen? Be de unga männen att tänka på någon de känner som behöver känna Herrens kärlek. Vad kan de göra för att hjälpa den personen?

Be de unga männen berätta vad de har lärt sig i dag. Förstår de hur de kan utveckla kristuslik kärlek? Vilka känslor eller intryck fick de? Har de några frågor? Kan ni behöva tala mer om den här läran?

Undervisningstips

”Att lyssna ger uttryck för kärlek. Det kräver ofta uppoffringar. När vi verkligen lyssnar på andra avstår vi ofta från att säga det vi tänkt, så att andra kan få uttrycka sig” (Undervisning: Den högsta kallelsen, s. 66).

Inbjud till handling

Den unge mannen som leder mötet avslutar det också. Han kan:

  • berätta om hur kristuslik kärlek påverkar tjänandet i prästadömet

  • be de unga männen att agera efter känslorna de fick under kvorummötet som manade dem att utveckla kristuslik kärlek och förbättra sina relationer till andra.

Skriv ut