Kom og følg mig
Hvem er jeg, og hvem kan jeg blive?


Hvem er jeg, og hvem kan jeg blive?

Vi er vor himmelske Faders sønner, skabt i hans billede, med potentiale til at blive ligesom ham. Vi er guddommeligt skabt med unikke gaver og talenter, der vil hjælpe os til at udføre vore pligter som præstedømmebærere. Kundskaben om, hvem vi er, giver vores liv et formål og hjælper os til at træffe de rigtige valg.

Billede

Forbered dig åndeligt

Hvordan påvirker det dine tanker og handlinger, at du ved, at du er Guds søn? Hvilke gaver og talenter har Gud givet dig? Hvordan kan du bruge dem til velsignelse for de unge mænd, du underviser?

Hvordan kan du hjælpe de unge mænd til at anerkende deres guddommelige potentiale? Hvordan kan denne forståelse hjælpe dem til at træffe de rigtige beslutninger? Hvilke særlige gaver og talenter har de unge mænd, du underviser? Hvordan kan du opmuntre dem til at benytte disse gaver og talenter til velsignelse for andre?

Studér bønsomt disse skriftsteder og hjælpekilder. Hvad føler du dig inspireret til at formidle til de unge mænd?

Sl 82:6; ApG 17:28-29; Hebr 12:9; L&P 76:24 (Vi er Guds børn)

Matt 25:14-30 (Lignelsen om talenterne)

Luk 15:4-6, 11-32; Joh 3:16; L&P 18:10-15 (En sjæls værdi er stor)

Moses 1:4-22 (Moses erfarer, at han er Guds søn)

Donald L. Hallstrom, »Jeg er Guds kære barn«,  Liahona, maj 2016, s. 26-28

Dale G. Renlund, »Sidste dages hellige bliver ved med at prøve«, Liahona, maj 2015, s. 56-58

Dieter F. Uchtdorf, »Fire titler«, Liahona, maj 2013, s. 58-61

»Jeg er Guds kære barn«, Salmer og sange, nr. 195

Video:,  

Undervisning på Frelserens måde

Frelseren kendte dem, han underviste, og han vidste, hvem de kunne blive. Han fandt særskilte måder, hvorpå han kunne hjælpe dem til at lære og udvikle sig. Når de kæmpede, gav han ikke op, men blev ved med at elske dem og tjene dem. Tænk over, hvem de unge mænd er, og hvem de kan blive, når du underviser dem, og find måder, hvorpå du kan hjælpe med at opnå deres guddommelige potentiale.

Lad de unge mænd lede

Et medlem af kvorumspræsidentskabet leder mødet. Han leder de unge mænd, når de sidder i råd sammen om kvorummets anliggender, underviser dem i deres præstedømmepligter (fra skrifterne og hæftet Pligt mod Gud) og inviterer en vejleder eller et andet kvorumsmedlem til at undervise i en evangelisk lektion. Han kunne forberede sig ved til et præsidentskabsmøde at udfylde en dagsorden til kvorumsmøde.

Begynd undervisningen

Vælg nogle af disse forslag, eller udtænk nogle selv til at gennemgå sidste uges lektion og præsentere denne uges lektion:

  • Bed et par af de unge mænd om at fortælle, hvad der var det vigtigste for dem i sidste uges lektion, og hvordan de har anvendt det i deres hverdag.

  • Skriv følgende spørgsmål på tavlen: »Hvad ved jeg om vor himmelske Fader?« »Hvad lærer det mig om, hvem jeg er, og hvem jeg kan blive?« »Hvordan påvirker denne viden mine tanker og handlinger?« Giv de unge mænd tid til at overveje disse spørgsmål, og bed dem derefter komme op til tavlen og skrive deres svar.

Lær sammen

Alle forslagene herunder vil hjælpe kvorumsmedlemmerne til at forstå deres guddommelige identitet og potentiale. Følg Åndens inspiration, og vælg et eller flere af de forslag, der vil virke bedst i dit kvorum:

  • Tænk på en enkel aktivitet, der kan hjælpe de unge mænd til at forstå, at det kræver tålmodighed og ihærdighed at blive som Gud. Denne aktivitet bør indeholde adskillige forsøg på at lykkes med noget. De unge mænd kunne for eksempel gentagne gange prøve at kaste en genstand i en papirkurv uden at se. Hvad lærer denne aktivitet os om at være ihærdige? Hvordan kan vi relatere denne proces til det at blive som vor himmelske Fader? Bed hver af de unge mænd om at se efter og fortælle om udtalelser fra ældste Dale G. Renlunds tale »Sidste dages hellige bliver ved med at prøve«, der udtrykker det, som de hver især har lært af denne aktivitet.

  • Bed de unge mænd læse Moses 1:4–7 og finde, hvad Moses lærte om sig selv. Bed dem om at læse vers 12 og se, hvad Satan gjorde for at modvise det, Moses lærte. Læs vers 13-22 sammen. Spørg de unge mænd, hvad denne historie lærer dem om dem selv, vor himmelske Fader, Frelseren og modstanderen. Hvilke situationer står de unge mænd overfor, hvor denne viden vil være en hjælp for dem? Overvej at vise videoen  som en del af denne samtale.

  • Bed de unge mænd om at opremse nogle af de titler, de har eller kan få gennem livet. Hvad siger disse titler om dem? Bed dem om at vælge en eller to titler, der er vigtigst for dem. Del kvorummet op i fire grupper, og tildel hver gruppe en af titlerne i præsident Dieter F. Uchtdorfs tale »Fire titler«. De kan også læse dele af ældste Donald L. Hallstroms tale »Jeg er Guds kære barn«. Bed hver gruppe om at fortælle hele kvorummet, hvad de har lært, og hvordan det kan anvendes i deres liv. De unge mænd kunne som en del af denne aktivitet synge »Jeg er Guds kære barn« (Salmer og sange, nr. 195).

  • Vis videoen  til medlemmerne af kvorummet (eller læs nogle af de følgende skriftsteder: 1 Joh 3:1-3; L&P 84:37-38; 88:107; 132:20), og bed dem skrive et udsagn, som de finder meningsfuldt. Bed dem om at fortælle, hvad de har skrevet, og forklare, hvorfor de skrev det. Hvad har de lært fra denne video eller disse skriftsteder om, hvem de er, og hvem de kan blive? Hvordan kan denne viden påvirke de valg, de træffer? Som en del af denne drøftelse kan du overveje at gengive den følgende udtalelse fra præsident Gordon B. Hinckley: »Hele hensigten med evangeliet [er] at føre os videre og opad til større resultater, ja til syvende og sidst til guddommelighed« (»Tab ikke bolden«, Stjernen, jan. 1995, s. 45).

Bed de unge mænd om at gengive, hvad de har lært i dag. Hvilke følelser eller indtryk har de fået? Forstår de, hvem de er, og hvad de kan blive? Har de yderligere spørgsmål? Ville det være værd at bruge mere tid på dette emne?

Undervisningstip

»Det betyder mindre, hvor meget stof du når at gennemgå, end hvordan det påvirker tilværelsen for dem, som du underviser. Da for mange begreber på én gang kan forvirre eller trætte eleverne, er det for det meste bedst at fokusere på ét eller to hovedprincipper« (Undervisning, den største kaldelse, 2000, s. 98-99).

Videoer:

Se mere

Opfordring til handling

Den unge mand, der leder, afslutter mødet. Han kan:

  • Bære sit vidnesbyrd om, at vi er Guds børn, og forklare, hvordan dette vidnesbyrd påvirker hans handlinger.

  • Bede de unge mænd overveje, hvordan de kan bruge deres gaver og talenter til at velsigne vor himmelske Faders børn.

Udskriv