Kom, følg med meg
Hva vil det si å ha tro på Jesus Kristus?


Hva vil det si å ha tro på Jesus Kristus?

For at vår tro skal føre til frelse, må den være sentrert om vår Herre Jesus Kristus. Å ha tro på Jesus Kristus betyr å stole på ham og adlyde hans bud. Tro er mye mer enn passiv overbevisning. Vi uttrykker vår tro gjennom handling - ved måten vi lever på.

Forbered deg åndelig

Hva vil det si å ha tro på Jesus Kristus? Hvilke eksempler på tro på Jesus Kristus har du sett? Hvordan påvirker tro på Jesus Kristus ditt håp for fremtiden?

Tenk på de unge kvinnene i klassen din. Hvilke eksempler på tro har du sett i deres liv? På hvilke områder i livet kan de stole mer på Herren?

Når du forbereder deg, skulle du ydmykt studere disse skriftstedene og ressursene. Hvilke eksempler på tro fra Skriftene og andres liv kan du dele med de unge kvinnene?

Jakobs brev 1:5-6; 2:14-20 (Tro og gjerninger)

Alma 32:21, 26-43 (Tro er håp om ting som er sant, men ikke sett)

Moroni 7:33-41 (Mirakler blir utført ved tro)

Ester 4-5; Hebreerbrevet 11:4-9, 17-29; Alma 19; 56:45-48; 57:21; Ether 12:6-22; Joseph Smith – Historie 1:11-19 (Eksempler på tro)

Veiledning til Skriftene, “Tro”

Quentin L. Cook, “Troens grunnvoll”, Ensign eller Liahona, mai 2017, 127–131

Bonnie H. Cordon, “Sett din lit til Herren og stol ikke på din forstand”, Ensign eller Liahona, mai 2017, 6–9

Dieter F. Uchtdorf, “Fjerde etasje, siste dør”, Ensign eller Liahona, nov. 2016, 15–18

Neil L. Andersen, “Tro kommer ikke ved en tilfeldighet, men ved valg”, Ensign eller Liahona, nov. 2015, 65–68

Tro”, Unge kvinner – Personlig fremgang (2009), 13-20

Tro”, Tro mot pakten (2005), 160-162

Video: “Ren og enkel tro”, “Mot”, “Følg Ham – et påskebudskap om Jesus Kristus”

Undervisning på Frelserens måte

Frelseren sa: “Min lære er ikke min, men hans som har sendt meg” (Johannes 7:16). Han forkynte den lære som han lærte av sin Fader. Hvordan kan du forvisse deg om at du underviser i den sanne lære?

Bilde

Video: “Still oss spørsmål”

Se mer

Fortell om egen erfaring

I begynnelsen av hver klasse innbyr du de unge kvinnene til å fortelle, undervise og vitne om det de har erfart ved å anvende det de lærte i forrige ukes leksjon. Dette vil oppmuntre til personlig omvendelse og hjelpe de unge kvinnene å se at evangeliet er relevant i deres daglige liv.

Introduser læresetningen

Velg fra disse forslagene eller tenk ut noe selv for å introdusere denne ukens leksjon:

  • Tegn en enkel robåt, og merk den “Tro”. Tegn så en åre merket “Overbevisning” og en annen merket “Gjerninger”. Spør de unge kvinnene hva som ville skjedd med denne båten hvis den hadde bare én åre. Hva vil skje med vår tro hvis vi ikke handler ifølge det vi tror? Bruk Skriftene, Tro mot pakten (side 160–162), eller Veiledning til Skriftene for å hjelpe de unge kvinnene å forstå hva tro er og hvordan denne tegningen illustrerer den.

  • Be de unge kvinnene skrive ned navnet til en kvinne i Skriftene som viste stor tro. Samle inn papirene deres. Les navnene høyt, og oppfordre de unge kvinnene til å fortelle historiene om disse kvinnene.

Lær sammen

Alle aktivitetene nedenfor kan hjelpe de unge kvinnene å forstå hva det betyr å ha tro på Jesus Kristus. Følg Åndens veiledning, og velg en eller flere som vil fungere best for din klasse:

  • Be de unge kvinnene lese Alma 32:21 og Helaman 5:12. Be noen av dem oppsummere med egne ord det de lærer om tro fra disse skriftstedene. Be de unge kvinnene finne eksempler på mennesker som hadde sterke grunnvoller av tro i eldste Quentin L. Cooks tale “Troens grunnvoll” eller eldste Neil L. Andersens tale “Tro kommer ikke ved en tilfeldighet, men ved valg”. Be dem fortelle hva de finner ut. Hva kan de gjøre for å bygge en sterk grunnvoll av tro? 

  • Be to unge kvinner komme frem foran klassen. Be en av de unge kvinnene å prøve å stå i forskjellige stillinger (slik som med benene spredt utover eller lene seg til siden) og få den andre unge kvinnen til å dytte henne forsiktig mens hun står i forskjellige stillinger. Hvilke stillinger hjalp den unge kvinnen til å stå støtt? Hvilke stillinger fikk henne til å miste balansen? Be de unge kvinnene lese søster Bonnie H. Cordons tale “Sett din lit til Herren og stol ikke på din forstand”, mens de ser etter hennes forslag om hvordan å utvikle større tillit til Jesus Kristus og ha ham som midtpunktet for vår tro. Har de unge kvinnene noen opplevelser de kan dele da de stolte på sin egen forstand og opplevde konsekvensene av det, eller da de satte sin lit til Frelseren og mottok velsignelsene? 

  • Be hver ung kvinne komme forberedt til kort å dele en opplevelse der hun utholdt eller ikke ga opp i å fullføre en god ting. Du kan også fortelle om en erfaring fra ditt eget liv. Be de unge kvinnene lese historien om de to misjonærene i president Dieter F. Uchtdorfs tale “Fjerde etasje, siste dør”. Hva kan de lære fra misjonærene i denne historien? Hvordan angår denne historien deres egne erfaringer? Du kan også be de unge kvinnene gå gjennom resten av denne talen, og se etter hva president Uchtdorf underviser om tro, og understreke utsagn som skiller seg ut for dem. Hva annet lærer de unge kvinnene om tro? (De unge kvinnene kan bruke denne og en annen tale i denne oversikten for å få hjelp til å fullføre Verdinormerfaring 1, Tro, i boken Personlig fremgang.)

  • Be de unge kvinnene skrive ned noen svar på spørsmålet som ble stilt av eldste Neil L. Andersen: “Hvordan ser Frelseren på min tro?” (se “Tro kommer ikke ved en tilfeldighet, men ved valg”). Oppfordre dem til å dele måter de kan vise Frelseren sin tro. Hva lærer de av eldste Andersens tale som  inspirerer dem til å vise og øke sin tro? Du kan for eksempel be dem lese historiene han forteller om misjonærer som viste sin tro. Du kan også ta med en eske innpakket som en gave, med gjenstander som kan øke vår tro (se eksempler i delen “Gaver som øker vår tro”). 

  • Be hver ung kvinne finne og fortelle en historie fra Skriftene der noen handlet ifølge sin tro på Jesus Kristus (se for eksempel Ester 4; Markus 5:25-34; Hebreerbrevet 11:4-9, 17-29; 1 Nephi 4; Alma 19:16-29; Ether 12:11-22). Be dem også skrive ned en erfaring der de eller noen de kjenner viste tro på Jesus Kristus. Be hver ung kvinne fortelle historien hun fant i Skriftene og om erfaringen hun skrev om. Vurder å vise videoen “Mot” som en del av denne aktiviteten.

  • Be de unge kvinnene lese Matteus 17:20, og spør hva de tror det betyr å flytte fjell med vår tro. Presenter følgende utsagn av biskop Richard C. Edgley: “Jeg har aldri sett et fysisk fjell flytte seg. Men på grunn av tro har jeg sett et fjell av tvil og fortvilelse bli fjernet og erstattet med håp og optimisme. På grunn av tro har jeg personlig sett et fjell av synd bli erstattet med omvendelse og tilgivelse. Og på grunn av tro har jeg personlig sett et fjell av smerte bli erstattet med fred, håp og takknemlighet. Ja, jeg har sett fjell flytte seg” (“Tro – valget er ditt”, Ensign eller Liahona, nov. 2010, 33). Vis videoen “Ren og enkel tro”, og be de unge kvinnene se etter fjell som ble fjernet gjennom tro (eller fortell en erfaring du selv har hatt).

Be de unge kvinnene fortelle hva de har lært i dag. Forstår de hva det vil si å ha tro på Jesus Kristus? Hvilke følelser eller tilskyndelser får de? Har de andre spørsmål? Ville det være nyttig å bruke mer tid på denne læresetningen?

Etterlev det vi lærer

Be de unge kvinnene overveie hvordan de vil etterleve det de har lært i dag. De kan for eksempel:

  • Undervise en annen om tro (f.eks. en yngre bror eller søster eller en venn).

  • Se etter eksempler på tro i Skriftene når de studerer evangeliet på egen hånd, og følge disse eksemplene selv.

Fortell de unge kvinnene hva de skal studere neste uke. Hva kan de gjøre for å forberede seg til å lære? De kan for eksempel lese en tale, se en video eller studere et skriftsted knyttet til neste ukes leksjon.

Tilhørende ungdomsaktiviteter

Bilde

Planlegg en GUF-aktivitet som vil hjelpe de unge kvinnene å anvende det de har lært i denne leksjonen.

Skriv ut