Kom, følg med meg
Hvem er jeg, og hvem kan jeg bli?


Hvem er jeg, og hvem kan jeg bli?

Vi er elskede åndedøtre av himmelske foreldre, og har som sådan en guddommelig natur og fremtid. Etter guddommelig forordning har vi unike gaver og talenter som vil hjelpe oss å oppfylle vår bestemmelse som Guds døtre. Å vite hvem vi er gir vårt liv mening og hjelper oss å ta de rette avgjørelsene.

Forbered deg åndelig

Hva vil det si for deg å være en Guds datter? Hvordan er kunnskapen om at du er en datter av Gud til velsignelse for deg, og hvordan påvirker den beslutningene du tar?

Hvordan kan du hjelpe de unge kvinnene å forstå viktigheten av å vite at de er døtre av Gud? Hvordan påvirker denne kunnskapen de valgene de gjør, hva de føler for seg selv og deres syn på fremtiden?

Hvilke skriftsteder og taler vil hjelpe de unge kvinnene å forstå hvem de er og hvem de kan bli?

1 Mosebok 1:26-27 (Vi er skapt i Guds bilde)

Salmene 82:6; Moses 1:39; Abraham 3:22-26 (Vårt guddommelige potensial er å arve evig liv)

Lukas 15:4-6, 11-32; Johannes 3:16; L&p 18:10-15 (Verdien av en sjel er stor)

Dale G. Renlund, “Siste-dagers-hellige fortsetter å prøve,” Ensign eller Liahona, mai 2015, 56–58

Rosemary M. Wixom, “La oss oppdage det guddommelige i oss,” Ensign eller Liahona, nov. 2015, 6–8

Dieter F. Uchtdorf, “Gledesfylt etterlevelse av evangeliet,” Ensign eller Liahona, nov. 2014, 120-23

D. Todd Christofferson, “Kvinners moralske styrke,Ensign eller Liahona, nov. 2013, 29–32

Budskap til de unge fra Det første presidentskap,” Til styrke for ungdom (2011), ii-iii

Videoer: “Betydningsfull på alle måter,” “Vår sanne identitet”

Undervisning på Frelserens måte

Frelseren hjalp andre å lære, vokse åndelig og bli omvendt til hans evangelium. Han visste hvem de var og hvem de kunne bli. Når du underviser de unge kvinnene, skulle du hjelpe dem å forstå at de er døtre av Gud og at de kan bli som ham og bo hos ham igjen.

Fortell om egne erfaringer

I begynnelsen av hver klasse oppfordrer du de unge kvinnene til å fortelle, undervise og vitne om erfaringene de har hatt med å anvende det de lærte i forrige ukes leksjon. Dette vil oppmuntre til personlig omvendelse og hjelpe de unge kvinnene å se evangeliets relevans i deres daglige liv.

Introduser læresetningen

Velg mellom disse forslagene, eller finn på dine egne for å introdusere denne ukens leksjon:

  • Skriv navnene på de unge kvinnene på separate papirlapper. Be hver ung kvinne om tilfeldig å velge en av lappene og nevne en Gud-lignende egenskap den unge kvinnen på lappen hennes besitter. Pek på andre guddommelige egenskaper som du har sett i de unge kvinnene.

  • Skriv på tavlen: “Hvem er jeg, og hvem kan jeg bli?” Be de unge kvinnene lete etter svar på disse spørsmålene i Unge kvinners tema. Hva får det å resitere dette temaet dem til å føle med hensyn til deres forhold til vår himmelske Fader?

Lær sammen

Hver av aktivitetene nedenfor vil hjelpe de unge kvinnene å forstå hvem de er og hvem de kan bli. Ifølge Åndens inspirasjon velger du en eller flere som vil fungere best for din klasse:

  • Tenk på en enkel aktivitet som vil hjelpe de unge kvinnene å forstå at det å bli som Gud, krever tålmodighet og utholdenhet. Flere forsøk må nok til for å gjennomføre denne aktiviteten med hell. Eksempelvis kan de unge kvinnene gjentatte ganger prøve å kaste en gjenstand i en papirkurv uten å se. Hva lærer denne aktiviteten oss om vedvarende innsats? Hvilken sammenheng har denne prosessen med å bli som vår himmelske Fader? Be de unge kvinnene se etter og dele uttalelser fra eldste Dale G. Renlunds tale “Siste-dagers-hellige fortsetter å prøve”, som uttrykker hva de har lært av aktiviteten.

  • Be de unge kvinnene tenke seg at de har en venninne som strever med selvfølelsen. Be dem granske søster Rosemary M. Wixoms tale “La oss oppdage det guddommelige i oss”, og se etter ideer om hvordan de kan hjelpe denne venninnen å forstå sin verdi. Hva underviser søster Wixom om vår guddommelige natur? Hva trenger vi å forandre slik at vi kan være tro mot vår guddommelige natur?

  • Vis de unge kvinnene et frø, og spør dem hvilken plante de tror vil vokse fra det. Vis dem planten (eller et bilde av planten) som frøet frembringer. Spør de unge kvinnene hvordan vi som Guds barn, er som frøet. Be dem granske følgende skriftsteder og fortelle om ting de finner som lærer dem om hvem de er og hvem de kan bli: 1 Johannes 3:1-3; L&p 84:37-38; 88:107; 132:20. Be de unge kvinnene fortelle om hvordan denne kunnskapen påvirker deres valg og hvordan de behandler andre Guds barn. Som en del av denne diskusjonen kan du vurdere å presentere følgende uttalelse av president Gordon B. Hinckley: “Hele hensikten med evangeliet er å lede oss videre og oppover til større prestasjoner, og til slutt til guddommelighet” (“Slipp ikke ballen,” Liahona, jan. 1995, 45).

  • Før klasseperioden skriver du følgende tre ord på tavlen: opprinnelse, hensikt, fremtid (fra president Uchtdorfs tale “Gledesfylt etterlevelse av evangeliet”). Syng “Jeg er Guds kjære barn” sammen (Salmer, nr. 187), og spør de unge kvinnene hva denne sangen lærer dem om deres opprinnelse, hensikt og fremtid. Be dem skrive tankene sine på tavlen ved siden av ordene du har skrevet. Be de unge kvinnene lese delene “Guds døtre” og “Gledesfylt etterlevelse av evangeliet” i president Uchtdorfs tale og skrive andre sannheter de lærer om sin opprinnelse, hensikt og fremtid. Hvordan kan disse sannhetene påvirke valgene de gjør?

  • Be de unge kvinnene nevne noen av budskapene verden gir kvinner om hvem vi er og hvilke egenskaper som gjør oss viktige. Vis videoen “Betydningsfull på alle måter” eller “Vår sanne identitet,” og be de unge kvinnene sammenligne budskapene i disse videoene med verdens budskap. Be dem finne skriftsteder, inkludert historier fra Skriftene, som lærer dem om deres verdi som Guds døtre (for eksempel skriftstedene som er foreslått i denne oversikten). Hva kan de unge kvinnene gjøre for å støtte hverandre mens de gjør sitt beste for å leve opp til sin sanne identitet som Guds døtre?

  • Les som klasse de to første avsnittene av eldste D. Todd Christoffersons tale “Kvinners moralske styrke”, og finn noen av gavene Gud har gitt til sine døtre. Med tillatelse fra biskopen, kan du be noen kvinner i menigheten gjennomgå talen og dele med de unge kvinnene hva de har gjort for å overvinne negative innflytelser på kvinnelighet, og for å utvikle sine gudgitte gaver. Be de unge kvinnene fortelle om sine erfaringer med å forstå sine roller som kvinner, og hva de vil gjøre for å bli en moralsk kraft til det gode.

Be de unge kvinnene fortelle hva de har lært i dag. Hvilke følelser eller tilskyndelser får de? Forstår de hvem de er og hvem de kan bli? Har de andre spørsmål? Ville det være nyttig å bruke mer tid på dette emnet?

Etterlev det vi lærer

Be de unge kvinnene overveie hvordan de vil etterleve det de har lært i dag. De kan for eksempel:

  • Gjennomføre verdinormerfaring 1, 2 eller 6 innen guddommelige egenskaper i Personlig fremgang.

  • Lære Salmene 82:6 utenat, og gjenta det ofte for å huske sitt guddommelige potensial.

Fortell de unge kvinnene hva de skal studere neste uke. Hva kan de gjøre for å forberede seg til å lære? De kan for eksempel lese en tale, se en video eller studere et skriftsted knyttet til neste ukes leksjon.

Tilhørende ungdomsaktiviteter

Bilde

Planlegg en GUF-aktivitet som vil hjelpe de unge kvinnene å anvende det de har lært i denne leksjonen.

Skriv ut