En aften med en generalautoritet
Undervise unge og unge voksne i religion – Afsluttende samtale


Undervise unge og unge voksne i religion – Afsluttende samtale

DEL III: Samtale - DHO/KMO

PRÆSIDENT OAKS: Jeg er glad for at deltage sammen med Kristen i vores sidste samtale. Hun er en erfaren professionel underviser - herunder et år på BYU - hjemvendt missionær, hustru og bedstemor. Hun vil tale ud fra disse erfaringer og som hustru til en af Herrens tjenere. Vores formål her er at hjælpe jer som religionslærere og også at hjælpe jeres ægtefæller i deres store støttende rolle.

SØSTER OAKS: Jeg er så taknemmelig for at være sammen med jer i aften. Og jeg er taknemlig for at være sammen med lærerne. I repræsenterer alle dem, der har undervist min familie i evangeliet og velsignet dem. Vi synes, at I er så enestående. Mange af vores venner og vores egen familie har ønsket at få de job, som I nu har, og de har ikke fået det privilegium. Så i virkeligheden ser vi på jer som håndplukkede af Herren til at være hans børn lærere. Vi ved, at dette er en udfordrende tid at undervise i, med bekymringer i forbindelse med indskrivningen, sociale problemer og reel modstand mod korrekte principper og sandhed.

PRÆSIDENT OAKS: I husker nok, at vi indledte med at tale om kærlighedens magt i vores relationer: Kærlighed til Gud, hans kærlighed til sine børn, vores kærlighed til hinanden og vigtigst af alt i denne sammenhæng, jeres kærlighed til jeres elever. Vi gik til del II, den første samtale, og vi talte om ting som: »Hvordan kan jeg undervise i det, der vil være af størst værdi?« og »Hvorfor er det vigtigere at undervise i principper end at undervise i regler?« og »Hvordan hjælper vi vores elever med at navigere i verdens ideer og værdier?« - og midt i alt dette vise kærlighed til alle.

SØSTER OAKS: Jeg ved, at I er her i aften for at være de bedste lærere, I kan være, og her er et billede af en nøglering, som jeg har fået. Der står: »Vær dig selv. Alle andre er allerede optaget.« Det er et citat af Oscar Wilde. Og da jeg modtog det, betragtede jeg det i første omgang ikke som en kompliment. Men det er faktisk en af de største komplimenter, jeg nogensinde har fået, og jeg giver den til jer.

Når det gælder undervisningen i evangeliet, er I Herrens udvalgte. I er enestående, og I har kvaliteter, styrker og talenter, der unikt er jeres. I er også i en unik position til at overvinde verdens modstand og undervise i evige sandheder. Som forælder, bedstemor og endda som oldemor stoler jeg på jer. Og jeg er så afhængig af, at I underviser min familie i de rigtige principper for at vaccinere dem mod mørket omkring dem. I er bogstaveligt talt et skjold mod det onde, og I er svaret på vores families bønner.

PRÆSIDENT OAKS: Vi sætter pris på hver gang I hjælper vores familie og Kirkens unge med at forstå og omfavne deres sande identitet som børn af en kærlig himmelsk Fader. Jeres største gave til os alle er at undervise de unge i korrekte principper og evige sandheder, som kan velsigne deres liv – sandheder, som de kan holde fast ved, når de står alene over for beslutninger. Vi mener, at det vil give dem de bedste forudsætninger for at klare sig i verden.

SØSTER OAKS: Vores hjem ligger lige over gaden fra templet i Salt Lake-City. Og lige nu er de i gang med et omfattende byggeri. Der er stilladser og lastbiler og kraner overalt. Templet virker helt tildækket. Der arbejdes på det, ligesom der arbejdes på os i denne tid med COVID-19. Templet er tildækket, men det bliver stærkere og smukkere. Hver dag gør arbejderne lidt mere for at styrke og sikre templet. Om tre år vil det fremstå smukkere, mere fuldkomment og bedre i stand til at modstå alle situationer.

PRÆSIDENT OAKS: Vi og vores elever kan være som templet: Vi kan hver dag gennemgå en renovering, der gør os stærkere, mere dedikerede og mere trofaste – selv under vanskelige omstændigheder. Efterhånden som vi bliver genopbygget med de lovede velsignelser, kan vi også blive et Herrens hus.

En af grundene til at jeg er glad for at have Kristen ved min side i denne undervisning er, at hun er afgørende for at have Ånden i vores hjem. Som præsident Nelson sagde ved aprilkonferencen: »Et af de helligste steder på jorden er hjemmet.« Vi må alle gøre mere for at gøre vores hjem til et i sandhed helligt sted. »Hvis I er gift, så rådfør jer med jeres hustru [eller ægtefælle] som jeres ligeværdige partner i dette vigtige arbejde. Fra nu af og til Herren kommer igen, har vi alle brug for, at vores hjem bliver steder med ro og sikkerhed.«1 Vores ægtefæller er afgørende for, at det kan ske.

SØSTER OAKS: Som ægtefælle til en person, der bogstaveligt talt har brug for Ånden for at kunne fungere i sit kald og arbejde – og det er ligesom hver eneste af jer – gør jeg alt for at gøre vores hjem til et helligt sted og et sted med kærlighed. Og mere end nogensinde har der været behov for Helligånden i vores hjem eller i vores klasseværelser. COVID-19 har faktisk hjulpet os. Vi har mere tid sammen. Og min mand, ligesom jeres ægtefæller, fungerer bedst i en åndelig atmosfære. Det, jeg ser, læser og bringer ind i vores hjem, betyder noget. Og der må ikke være nogen stridigheder i vores hjem, og jeg forsøger at være positiv og støttende. Jeg ved, at min støtte er afgørende for at holde sammen på alt for min familie og for min mand, og jeg prøver virkelig, og jeg prøver hver dag.

PRÆSIDENT OAKS: Tak, min kære. Jeres elever står over for en betydelig modstand fra verdslige værdier og fristelser. Mormons Bog profeterede om dette. Vi lever i en tid, hvor »alle jordens lande … vil være fulde af uretfærdighed og alle mulige vederstyggeligheder.«2 Den advarer os mod Satans teknikker i denne tid.

Vi læser fx i 2 Nefi 28:20, at Satan vil »rase i hjertet på menneskenes børn og ophidse dem til vrede imod det, der er godt.« Alt lige fra vejvrede, demonstranter og familieskænderier synes at være eskaleret. Jeres klasse kan fungere som et fristed med fred og sikkerhed fra dette. Den kan være en model for høflighed, der kan genoprette jeres elevers følelser.

SØSTER OAKS: Jeres klasser kan være deres sikre sted. De principper, der i jeres klasser undervises i – især de vidnesbyrd, der bæres der, og den Ånd, der føles der – kan nære og beskytte jeres elever.

PRÆSIDENT OAKS: I vers 21 siger Satan, at han »beroliger« andre og »luller dem væk« med den tanke, at »alt er vel i Zion«.3

SØSTER OAKS: Det er der blevet talt om, men ingen form for moderne teknologi har lullet os væk eller fanget vores opmærksomhed så meget som mobiltelefonen. Jeg vil gerne dele denne historie om en institutlærer - hun var sygemeldt i to år. Og hun sagde, at hun var chokeret, da hun kom tilbage. Telefonens konstante notifikationer og sms’er afbryder elevernes opmærksomhed fra at tænke og lære i klassen. Og endnu værre er det, sagde hun, at det adskiller dem fra hinanden og fra Ånden. Men jeg tror virkelig, at der er håb, og det ligger i, at vi beder vores omgivelser om at lægge deres telefoner fra sig. Og hvis det er muligt, kan vi måske endda opfordre til en samtale om fordelene og farerne ved telefoner for dem, vi elsker og underviser – og lade eleverne fortælle os om deres bekymringer og selv finde løsninger på problemet med mobiltelefoner. Det elsker vi som forældre. Det ville vi gøre.

PRÆSIDENT OAKS: Det sidste eksempel, der står i 2 Nefi 28:22, er, at Satan vil smigre andre væk ved at fortælle »dem, at der ikke er noget helvede, og … Jeg er ingen djævel, for der findes ingen.« Jeres undervisning vil hjælpe jeres elever med at genkende Satans smiger og de løgne, der er i modstrid med Guds bud. Der er konsekvenser for Satan-inspireret opførsel, og jeres undervisning vil give det håb, vi får fra nåden ved omvendelse og guddommelig tilgivelse.

SØSTER OAKS: Så sødt. Jeg er gift med en apostel og har nøje observeret andre apostle. Jeg ved, at Herrens tjenere er ekstremt lydige, og de søger Herrens Ånd til at lede dem. Jeg ved også, at åndelig vejledning er tilgængelig for os alle, og I kan lære jeres elever at finde den og at være lydige.

PRÆSIDENT OAKS: Endelig erklærer Herren i 2 Nefi 28:32, at han vil være »barmhjertig« over for alle, der »vil omvende sig og komme til [ham]«. Han rækker altid ud for at løfte og frelse os. Det er jer, der underviser jeres elever i denne sikkerhed og dette håb. Lad dem vide, at omvendelse er en af de største gaver, vi har. I er ansvarlige for at hjælpe jeres elever med at opnå deres fulde potentiale og skæbne som Guds børn.

SØSTER OAKS: Og glem aldrig det største våben, vi har til rådighed for at overvinde sådanne onder. I Alma 31:5 lærer vi, at »forkyndelsen af [Guds ord] havde en stærk tendens til at få folket til at gøre det, der var retfærdigt – ja, den havde haft en større virkning på folkets sind end sværdet« – eller, kan jeg tilføje, mobiltelefonen. I er undervisere i det ord, og I har denne kraft og dette løfte.

PRÆSIDENT OAKS: I vil have den magt, hvis I sætter Frelseren i centrum for jeres undervisning af jeres elever. I gør dette som lærere i evangeliet med Helligåndens vejledning, og I kan være endnu mere effektive. Når I kommer tættere på Kristus, vil jeres elever komme tættere på jer og på ham. Jeres evne til at undervise dem i den sandhed, de har brug for, vil øges, og jeres evne til at elske dem og se deres behov vil blive forstærket.

Mine kære brødre og søstre, ud over det, jeg har sagt tidligere, vidner jeg om Jesus Kristus – vor Frelser, vor Forløser, Kirkens overhoved. I er hans tjenere. Vi er forenet i at undervise i de sande principper i Jesu Kristi evangelium. Jeg velsigner jer - som hans tjenere, som hans lærere og som fædre og mødre i Zion, som værdige tjenere for Herren Jesus Kristus – til at opfylde jeres ansvar, til at holde hans bud, til at være store forbilleder for retfærdighed og til at undervise i sande principper. Og jeg velsigner jer med henblik herpå, mens jeg vidner om sandheden af det, I i dag er blevet undervist i, i Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Russell M. Nelson, »Hvad vi lærer og aldrig vil glemme«, Liahona, maj 2021, s. 79.

  2. 2 Ne 27:1.

  3. 2 Ne 28:21.

Udskriv