Kirkens skoleverks konferanse for religionslærere
Undervisning i religion til ungdom og unge voksne – Avslutning


Undervisning i religion til ungdom og unge voksne – Avslutning

Del III: Drøfting – DHO/KMO

PRESIDENT OAKS: Jeg er glad for å ha med Kristen til vår siste drøfting. Hun er en erfaren yrkeslærer – blant annet et år ved BYU – hjemvendt misjonær, hustru og bestemor. Hun vil uttale seg med bakgrunn i disse erfaringene og som hustruen til en Herrens tjener. Vårt formål her er å hjelpe dere som religionslærere og også å hjelpe deres ektefeller i deres store støtterolle.

SØSTER OAKS: President Oaks, jeg er så takknemlig over å være sammen med deg her i kveld. Og jeg er takknemlig for å være sammen med lærerne. Dere representerer alle dem som har undervist i evangeliet og velsignet min familie. Vi synes dere er så unike. Mange av våre venner og vår egen familie har ønsket å ha den jobben dere nå har, og de har ikke fått dette privilegiet. Så i virkeligheten ser vi dere som håndplukket av Herren for å være lærerne for hans barn. Vi vet at dette er en utfordrende tid å undervise i, med innskrivningsproblemer og sosiale problemer og virkelig motstand mot riktige prinsipper og sannhet.

PRESIDENT OAKS: Dere husker sikkert at vi begynte å snakke om kjærlighetens kraft i våre relasjoner: Kjærlighet til Gud, hans kjærlighet til sine barn, vår kjærlighet til hverandre og viktigst av alt til dette formålet, deres kjærlighet til elevene. Vi gikk over til del II, den første drøftingen, og vi snakket om slike ting som: “Hvordan kan jeg undervise det som vil være av størst verdi?” og “Hvorfor er det viktigere å undervise i prinsipper enn å undervise i regler?” og “Hvordan kan vi hjelpe våre elever å navigere gjennom verdslige ideer og verdier?” – og midt i alt dette, vise kjærlighet til alle.

SØSTER OAKS: Jeg vet at dere er her i kveld for å bli de beste lærerne dere kan bli, og her er et bilde av en nøkkelring jeg fikk. Det står: “Vær deg selv. Alle andre er allerede opptatt.” Det er et sitat av Oscar Wilde. Da jeg fikk den, tok jeg det faktisk ikke som et kompliment. Men det er et av de største komplimentene jeg noen gang har fått, og jeg gir det til dere.

Når det gjelder undervisning av evangeliet, er dere Herrens utvalgte. Dere er særegne i deres slag, og dere har kvaliteter, sterke sider og talenter som er unike for dere. Dere er også i en særstilling for å overvinne verdslig motstand og undervise evige sannheter. Som mor, bestemor og til og med oldemor, stoler jeg på dere. Jeg er så avhengig av at dere lærer familien min riktige prinsipper for å beskytte dem mot mørket rundt dem. Dere gir bokstavelig talt et skjold mot det onde, og dere er et svar på våre familiebønner.

PRESIDENT OAKS: Vi verdsetter hver gang dere hjelper vår familie og Kirkens ungdom å forstå og favne sin sanne identitet som en kjærlig himmelsk Faders barn. Deres største gave til oss alle er å lære de unge riktige prinsipper og evige sannheter for å velsigne dem – sannheter de kan holde seg til når de står overfor avgjørelser alene. Vi tror at dette er den beste forberedelsen når de skal møte verden.

SØSTER OAKS: Vårt hjem ligger rett over gaten fra Salt Lake tempel. Akkurat nå holder de på med en omfattende renovering. Det er stillaser og lastebiler og kraner overalt. Tempelet er tildekket. Det blir arbeidet på, akkurat som oss i denne perioden med covid-19. Templet er tildekket, men det gjøres sterkere og vakrere. Hver dag gjør arbeiderne litt mer for å forsterke tempelet. Om tre år vil det fremstå vakrere, mer fullkomment og mer i stand til å stå i enhver omstendighet.

PRESIDENT OAKS: Vi og våre elever kan være som tempelet: Vi gjennomgår renovering hver dag for å gjøre oss sterkere, mer dedikerte, mer trofaste – selv i vanskelige omstendigheter. Når vi blir rekonstruert, med de lovede velsignelsene, kan vi også bli et Herrens hus.

Én grunn til at jeg er glad for å ha Kristen ved min side under denne opplæringen, er at hun er avgjørende for at vi kan ha Ånden i vårt hjem. Som president Nelson sa på april-konferansen, “Et av de helligste stedene på jorden er hjemmet.” Vi må alle gjøre mer for å gjøre hjemmet vårt til virkelig et hellig sted. “Hvis du er gift, rådslå med din hustru som din likeverdige partner i dette viktige arbeidet. Mellom nå og tiden Herren kommer tilbake, har vi alle behov for at vårt hjem er et sted der ro og trygghet råder.”1 Vår ektefelle er avgjørende for at dette skal skje.

SØSTER OAKS: Som ektefelle til en som virkelig trenger Ånden for å fungere i sitt kall og arbeid – og det er akkurat som hver enkelt av dere – gjør jeg alt jeg kan for å gjøre vårt hjem til et hellig sted og et sted der det finnes kjærlighet. Og som aldri før trenger Den hellige ånd å være i vårt hjem eller i våre klasserom. Covid-19 har faktisk vært til hjelp for oss. Vi har mer tid sammen. Og min ektemann, i likhet med deres ektefeller, fungerer best i en åndelig atmosfære. Det jeg ser på og det jeg leser og det jeg bringer inn i vårt hjem, betyr noe. Det kan ikke være noen stridigheter i vårt hjem, og jeg prøver å være positiv og støttende. Jeg vet at min støtte er avgjørende for å holde ting sammen for min familie og for min ektemann, og jeg prøver virkelig, og jeg prøver hver dag.

PRESIDENT OAKS: Takk, kjære. Elevene deres møter betydelig motstand fra verdslige verdier og fristelser. Mormons bok profeterte om dette. Vi lever i en tid hvor “alle jordens land … vil være drukne av synd og alle slags avskyeligheter.”2 Den advarer oss mot Satans teknikker i denne tiden.

For eksempel, i 2 Nephi 28:20 leser vi at Satan vil “rase i menneskenes barns hjerter og oppegge dem til vrede mot det som er godt.” Alt fra veiraseri, protester og familiekrangler synes å ha eskalert. Klassen deres kan være et tilfluktssted for fred og trygghet fra dette. Den kan være et eksempel på vennlighet der elevene kan gjenopprette sine følelser.

SØSTER OAKS: Klassene deres kan være deres trygge havn. Prinsippene som undervises i klassene – særlig vitnesbyrdene som bæres der, og Ånden som føles der – kan gi elevene næring og beskyttelse.

PRESIDENT OAKS: I vers 21 sier Satan at han vil “berolige” andre og “lulle dem inn” med tanken om at “alt er vel i Sion”.3

SØSTER OAKS: Dette har blitt snakket om, men ingen form for moderne teknologi har lullet oss inn eller fanget vår oppmerksomhet så mye som mobiltelefonen. Jeg ønsket å fortelle denne historien om én Institutt-lærer – hun var sykemeldt i to år. Og hun sa at da hun kom tilbake, ble hun sjokkert. Telefonens konstante varsler og tekstmeldinger trekker elevenes oppmerksomhet bort fra å tenke og lære i klassen. Og enda verre, sa hun, det skiller dem fra hverandre og fra Ånden. Men jeg tror virkelig at det finnes håp, og det ligger i at vi ber dem som er rundt oss om å legge fra seg telefonene sine. Og hvis det er mulig, kan vi til og med oppfordre til en samtale om fordelene og farene ved telefoner med dem vi er glad i og underviser – og la elevene fortelle oss om sine bekymringer og finne sine egne løsninger på mobiltelefonproblemet. Som foreldre, liker vi det. Det gjør vi.

PRESIDENT OAKS: Det siste eksempel gitt i 2 Nephi 28:22, er at Satan vil lokke andre bort ved å “[fortelle] dem at det ikke er noe helvete, og … jeg er ingen djevel, for det er ingen.” Deres undervisning vil hjelpe elevene å gjenkjenne Satans smiger og løgnene som motsier Guds bud. Det er konsekvenser for Satan-inspirert adferd, og deres undervisning vil gi det håp vi får av omvendelsens barmhjertighet og guddommelig tilgivelse.

SØSTER OAKS: Så bra. Jeg er gift med en apostel og har fulgt andre apostler nøye. Jeg vet at Herrens tjenere er svært lydige, og de søker Herrens ånd til å veilede seg. Jeg vet også at åndelig veiledning er tilgjengelig for hver enkelt av oss, og dere kan lære elevene å finne det og være lydige.

PRESIDENT OAKS: Til slutt, i 2 Nephi 28:32, erklærer Herren at han vil være “barmhjertig” mot alle som “omvende[r] seg og komme[r] til [Ham].” Han rekker alltid ut en hånd for å løfte og frelse oss. Dere er dem som underviser om denne forsikringen og dette håpet til elevene. Fortell dem at omvendelse er en av de største gavene vi har. Dere er ansvarlige for å hjelpe elevene deres å nå sitt fulle potensial og sin fremtid som Guds barn.

SØSTER OAKS: Og glem aldri det beste våpenet som vi har til rådighet for å overvinne slike onder. I Alma 31:5 lærer vi at “forkynnelsen av [Guds ord] hadde stor tilbøyelighet til å få folket til å gjøre det som var rettferdig – ja, det hadde … større innvirkning på folkets sinn enn sverdet”– eller, om jeg kan legge til, mobiltelefonen. Dere er lærere av dette ordet, og dere har denne kraften og dette løftet.

PRESIDENT OAKS: Sett Frelseren i sentrum av deres undervisning, og dere vil ha denne kraften. Som lærere i evangeliet, med Den hellige ånds rettledning, gjør dere dette, og dere kan bli enda mer effektiv. Når dere kommer nærmere Kristus, vil elevene komme nærmere dere og Ham. Deres evne til å undervise i sannheten de trenger vil øke, og deres evne til å være glad i dem og skjelne deres behov vil bli foredlet.

Mine brødre og søstre, i tillegg til det jeg har sagt tidligere, vitner jeg om Jesus Kristus – vår Frelser, lederen for denne kirken. Dere er hans tjenere. Vi er forenet i undervisningen av Jesu Kristi evangeliums sanne prinsipper. Jeg velsigner dere – som hans tjenere, som hans lærere og som fedre og mødre i Sion, som Herren Jesu Kristi verdige tjenere – til å ivareta deres ansvar, holde Hans bud, være gode eksempler på rettferdighet og undervisning i sanne prinsipper. Og jeg velsigner dere med dette idet jeg vitner om at de ting dere har blitt undervist om i dag, er sanne. I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Russell M. Nelson, “Det vi lærer og som vi aldri vil glemme”, Liahona, mai 2021, 79.

  2. 2 Nephi 27:1.

  3. 2 Nephi 28:21.

Skriv ut