Foredrag 2016
Bliv den person, som I blev født til at være


Bliv den person, som I blev født til at være

En aften med præsident Russell M. Nelson

Verdensomspændende foredrag for Unge Voksne • 10. januar 2016 • Brigham Young University-Hawaii

Mine kære brødre og søstre, vi er så glade for at være sammen med jer på denne sabbatsdag. Vi elsker jer! Og vi tror på jer! Jeg vil komme med nogle ideer, og jeg beder til, at I vil bruge jeres handlefrihed til at invitere Helligånden til at undervise jer.1

Først og fremmest, godt nytår! Det er et helt nyt år. Har I lavet nogle nytårsforsætter? Og har I allerede brudt halvdelen af dem? Vil I gerne, at det her bliver det allerbedste år i jeres liv? Året, hvor I opfylder – bedre end nogen sinde før – nytårsforsætter, som betyder allermest for jer? Jeg vil gerne tale til jer om noget, som jeg tror kan hjælpe. Se om I kan regne ud, hvad det er.

Tænk på kvinden, der i 12 år havde lidt af en uhelbredelig sygdom. Hun rakte sin hånd ud for at røre ved Frelserens kappe. Det var hendes eneste chance for at blive helbredt.2

Tænk på manden ved Betesdas dam, som i 38 år led af en sygdom, og som aldrig havde været den første i dette helbredende vand.3

Tænk på Frelserens disciple, der, da livstruende bølger slog ind over deres fiskebåd, sagde til Frelseren: »Er du ligeglad med, at vi går under?«4

Hvad havde disse mennesker til fælles?

De var desperate! Desperate efter at Frelseren helbredte dem, hjalp dem, rensede dem, vejledte dem, beskyttede dem og reddede dem! De var desperate efter, at Jesus Kristus hjalp dem med at gøre det, de aldrig kunne gøre alene. De var desperate efter at have Frelserens styrke og kraft i deres liv. Kender I den følelse? Tro mig, det gør jeg.

I har måske været desperate efter at færdiggøre en opgave, fordi afleveringsdatoen nærmede sig hurtigt eller allerede var passeret. I har måske været desperate efter, at nogen virkelig skulle forstå jer, virkelig elske jer. I er måske nu desperate efter at komme ind på universitetet, finde et job eller et sted at bo, desperate efter at få nye venner og finde jeres evige partner.

Her er de gode nyheder: Desperation kan være en stærk drivkraft.

Profeten Joseph Smith oplevede helt klart intens desperation i fængslet i Liberty. Han bønfaldt Herren: »O Gud, hvor er du?«5 På grund af denne intense, åndelige desperation modtog profeten nogle af de ypperligste åbenbaringer i denne uddeling.

Når vi er desperate efter at blive vejledt af himlen, arbejder vi hårdere end nogen sinde på at tune os ind på himlen. Når vi er desperate efter at blive fysisk rask, spiser og motionerer vi efter det. Ingen undskyldninger! Når vi er desperate efter at have flere penge, følger vi ivrigt Herrens lov om økonomi – som selvfølgelig er tiende!

Tænk over præsident George Q. Cannons tilgang til tiende, da han var en fattig ung mand. Da Georges biskop kommenterede det store beløb i tiende, som unge George betalte, sagde han noget i denne stil: »Åh biskop, jeg betaler ikke tiende ud fra, hvad jeg tjener. Jeg betaler tiende ud fra, hvad jeg ønsker at tjene.« Og året efter tjente George lige præcis det beløb, som han havde betalt tiende af året før!6

Når vi er desperate efter at blive den person, vi blev født til at være, ændres vores opfattelse. Vi vågner op fra det åndelige hukommelsestab, som modstanderen så klogt giver, og pludselig ser vi ting om os selv, andre og vores liv, som vi aldrig har set før. Verdens »sjov« og »underholdning« begynder at se næsten tåbeligt ud, måske endda åndeligt farligt. Vi begynder at se modstanderens trick og fælder for det, de virkelig er – fristelser for at få os til at glemme vores sande identitet og vores mål.

Vi begynder at bruge vores tid anderledes. Tid på Facebook virker ikke så halvt så spændende som tid i templet. Vi oplever selv den dybe sandhed, som en klog tempelpræsident har sagt: »Når vi kommer ind i templet, forlader vi en verden af ønsketænkning.«7 Vi bliver meget mere interesserede i evige sandheder, som Herren i sit hellige hus vil undervise os i end i de nyeste, sensationelle kommentarer på de sociale medier, der kan være overfladiske og uden indhold.

En kvik BYU-studerende fortalte mig, at hun opdagede et omvendt forhold mellem hvor tryg og glad hun var og den tid hun tilbragte på de sociale medier. Hun nedsatte sin tid på Facebook og sagde: »Det føles som om jeg har en bedre fantasi og et klarere sind til at tænke over emner og have dybe samtaler med andre. Nu kan jeg bedre føle Åndens tilstedeværelse i mit liv, og det er det bedste, jeg kunne bede om.«

Når vi er desperate efter at blive vores sande jeg, bruger vi teknologien på retskaffen vis. Hvis I ikke ved, hvordan I gør det, opfordrer jeg jer til at besøge LDS.org og lære det.

Når vi er desperate efter at blive de Jesu Kristi sande disciple, vi blev født til at være, finder vi pludseligt modet og beslutsomheden til at fjerne alt fra vores liv, som er uhelligt og urent. Vores villighed til at følge vore lederes råd ændres. Vi søger råd og er ivrige efter at følge det. Ydmyghed skubber stolthed og arrogance til side. Skrifterne bliver vores »direkte kilde« til de svar og den trøst, vi indser, vi så ofte har søgt online.

Ville I være villige til at prøve et eksperiment i 30 dage?

Knæl dagligt og tak jeres himmelske Fader for skrifterne. Fortæl ham det spørgsmål, som I allermest har brug for svar på den dag. Bønfald om at have Helligånden hos jer, når I læser. Åbn så jeres skrifter, hvor som helst og læs, indtil I finder svaret.8 Prøv det i 30 dage og se, hvad der sker.

Når vi er desperate efter at blive de personer, som Gud har brug, at vi bliver, kan vi indse, at en unødvendig byrde holder os tilbage. Den byrde kan være en åndelig smerte, som altid ledsager dårlige valg og synd, man ikke har omvendt sig fra. Sandheden er, at synd, man ikke har omvendt sig fra, er som en magnet, der tiltrækker mere synd! Så hvis man skal omvende sig, så begynd nu. Når vi som kong Lamonis far ønsker at opgive alle vore synder9 (selv vore favoritsynder), forsvinder udsættelsen, flovheden forsvinder og vi er villige, endda ivrige, efter at gå, vi har faktisk lyst til at løbe til vores biskop for at få den hjælp, vi har brug for til virkelig at omvende os.

Der er meget få garantier i dette liv, men her er en: Der er 100 % garanti for, at hvis vi virkelig omvender os, så renser og helbreder Frelseren os – helt igennem, totalt og fuldstændigt!

Ældste D. Todd Christofferson har sagt: »Kraften i [Frelserens] forsoning kan udviske virkningerne af synd i os. Når vi omvender os, retfærdiggør og renser hans forsonende nåde os (se 3 Ne 27:16–20). Det bliver, som om vi ikke har bukket under, som om vi ikke havde givet efter for fristelse.«10

Mine kære brødre og søstre, jeg lover jer, at det er sandt! Og hvad enten det er en stor synd, man ikke har omvendt sig fra, eller problematiske svagheder, der får os til at falde, har vi hver især brug for Frelserens hjælp til at blive de personer, vi blev født til at være. Det er ganske enkelt umuligt at gøre uden hans styrke og hans kraft.

Frelseren har heldigvis betalt prisen for alle Åndens gaver, som vi nogen sinde får brug for.11 Det er op til os i bøn at opdage, hvilke gaver vi behøver. Vi kan få brug for selvdisciplinens eller glædens gave. Måske har vi brug for gaven tålmodighed, gaven til at blive helbredt eller gaven til at tilgive. Måske har vi brug for gaven at vore seksuelle følelser kommer i harmoni med evige love. Måske indser vi, at vi ikke kan leve endnu et minut uden gaven med urokkelig tro på vor Herre Jesus Kristus. Når vi er desperate efter enhver af Åndens gaver, vil vi endelig bede med hele hjertets kraft efter den gave.12 Og de gode nyheder er, at hver eneste åndelige gave, vi modtager, bringer os et skridt længere fremad mod vores sande jeg.

Mine kære brødre og søstre, som jeg elsker, virkeligheden er, at en dag vil I og jeg hver især have et personligt interview med selve Frelseren. Når denne mulighed bliver en realitet for os, vil vi være villige til at gøre hvad som helst, der er påkrævet for at være forberedt!

Så her kommer et spørgsmål, idet jeg runder af: Hvad hvis I opdagede, at Frelseren allerede var kommet tilbage til denne jord, at han som en del af sit andet komme allerede havde mødtes med nogle af sine sande disciple i adskillige fantastiske og store forsamlinger13 – møder, som verden, deriblandt CNN og blognetværket, ikke kendte. Hvis I fandt ud af, at Frelseren allerede var på jorden, hvad ville I desperat ønske at gøre i dag, og hvad ville I være villige til og parat til at gøre i morgen?

Jeg beder om, at I i år vil opleve øjeblikke med stor desperation, som vil motivere jer til at følge stien til at blive den mand eller kvinde, som I blev født til at være. Jeres sande jeg er spektakulære! Stil jer aldrig tilfreds med mindre. I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Ældste Richard G. Scott sagde: »Herren vil dog ikke tvinge dig til at lære. Du skal selv udøve din handlefrihed til at bemyndige Ånden til at undervise dig« (21 Principles: Divine Truths to Help You Live by the Spirit, 2013, s. 95–96).

  2. Se Matt 9:20–22.

  3. Se Joh 5:2–9.

  4. Mark 4:38.

  5. L&P 121:1.

  6. Se George Q. Cannon, »The Doctrine of Tithing«, Deseret Evening News, 19. aug. 1899, s. 11.

  7. Douglas L. Callister, citeret i Sheri Dew og Virginia H. Pearce, The Beginning of Better Days: Divine Instruction to Women from the Prophet Joseph Smith, 2012, s. 65.

  8. Se Wendy Watson Nelson, Change Your Questions, Change Your Life, 2010, s. 139.

  9. Se Alma 22:18.

  10. D. Todd Christofferson, »At de må være ét i os«, Liahona, nov. 2002, s. 71.

  11. Se 1 Kor 12–14; Moro 10; L&P 46. Ældste Bruce R. McConkie belærte om, at gaverne nævnt i de forudgående vers blot er forslag; det er kun begyndelsen af de tilgængelige åndelige gaver (se Mormon Doctrine, 2. udg., 1966, s. 314–315).

  12. Se Alma 22:15–18.

  13. Se Bruce R. McConkie, The Millennial Messiah: The Second Coming of the Son of Man, 1982, s. 575.

Udskriv